Gå til innhold
Hundesonen.no

God hodelykt


Teserere
 Share

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter en skikkelig god hodelykt. Jeg har flyttet på landet, og det er ikke lysløyper her så det blir bekmørkt.
Krav :
*ikke ekstern batteripakke
*minimum et par justeringsmuligheter 
*helst under 1500 kr

Går ikke [emoji6] Skikkelig lykt er dyrt dessverre. De gode har eksterne batterier oftest. Du kan prøve deg på en ledlenser h14 med oppladbare batterier, men jeg synes lystemperaturen er litt feil. Personlig liker jeg ikke lyktene som er kombo med sykkellykt, de blir for tunge på hodet, men masse lumen for pengene.
Tror det finnes en gammel tråd på dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger jeg og, har brukt magicshine hodelykt med ekstern batteripakke og vært superfornøyd med den, men nå finner jeg ikke igjen hodelykta, bare lader og batteripakke... etter å ha hatt så godt lys blir liksom alt annet litt pinglete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jo mange rimelige, men har noen testet ut en eller flere av disse? Jeg vet det ikke er realistisk å få noe fantastisk som er kjempebillig, men jeg går eller løper, så jeg trenger ikke noe sånn helt ekstremt. Holder meg unna det mest kuperte terrenget i løpefart uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jo mange rimelige, men har noen testet ut en eller flere av disse? Jeg vet det ikke er realistisk å få noe fantastisk som er kjempebillig, men jeg går eller løper, så jeg trenger ikke noe sånn helt ekstremt. Holder meg unna det mest kuperte terrenget i løpefart uansett. 

Opptil flere av de. Vil en ha godt lys, er ingen av de på sida gode nok. LED lenser h7 kan gå, men helst h14®.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Drar om denne jeg! 

Ønsker meg en lykt med litt mer lumen og kastelengde. Gjerne de som sprer lyset litt rundt. 

Har sett på silva cross trail 3x (nyere versjon av den jeg har nå)  og olight h27w.

Faren med olight er vell at det er kineisk, silva er nordisk mtp minustemperaturer og batterilevetid.

Olight hadde vell også armbånd der man slo av og på lykten - er det praktisk?

Mener begge bare skulle vare i 2 timer på full styrke. Skulle gjerne hatt mer, men må vell da drastisk opp i pris. 

Noen erfaringer med de to? I forhold til trådstarter vil jeg gjerne ha eksternt batteri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
På 12.10.2017 at 0:20 PM, Meg skrev:

Ikke akkurat rimelig, men Lupine Piko er veldig bra. Batteripakken er lett og sitter på hodebåndet.

Jeg har riktignok Wilma, men etter bare to år har lykta store problemer med ledningsknekk flere steder :/

3 timer siden, Kristiin skrev:

Også ute etter erfaringer vedrørende batteri vs oppladbart. Hva er best i kulde?

Det som fungerer desidert best i kulde er akkurat det denne tråden satte som kriterie at det ikke skulle være. Ekstern batteripakke. Har du batteriet på hodet, så tåler det uten unntak mindre kulde enn de som du har inne på kroppen. 

Denne er relativt billig til god hodelykt å være, og tåler kulde bra til å ha batteriet i selve lykta. Jeg har brukt den til kjøring med spann i hele høst etter at lupine-lykta mi gikk i stykker og jeg kjenner noen som brukte den gjennom hele vinteren i fjor (og her blir det kaldt). Den lyser selvfølgelig ikke like bra som de dyrere lyktene og batteriet holder ikke like lenge, men god er den :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎04‎.‎11‎.‎2017 at 1:30 PM, Kristiin skrev:

Drar om denne jeg! 

Ønsker meg en lykt med litt mer lumen og kastelengde. Gjerne de som sprer lyset litt rundt. 

Har sett på silva cross trail 3x (nyere versjon av den jeg har nå)  og olight h27w.

Faren med olight er vell at det er kineisk, silva er nordisk mtp minustemperaturer og batterilevetid.

Olight hadde vell også armbånd der man slo av og på lykten - er det praktisk?

Mener begge bare skulle vare i 2 timer på full styrke. Skulle gjerne hatt mer, men må vell da drastisk opp i pris. 

Noen erfaringer med de to? I forhold til trådstarter vil jeg gjerne ha eksternt batteri. 

Jeg har Olight, tror det er den samme du har linket til, med eksternt batteri og synes den fungerer bra. Bra med lys på max, men den varer da bare to timer på full opplading. Har du på litt svakere styrke øker levetiden mye. Jeg er sjelden på lengre turer enn 2-3 timer på vinteren i mørket så for meg holder den fint.

Du må ha batteripakken godt innunder klærne dersom det er kaldere enn -10 da, hvis ikke slår den seg av fant jeg ut :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4.11.2017 at 1:35 PM, Kristiin said:

Også ute etter erfaringer vedrørende batteri vs oppladbart. Hva er best i kulde?

Jeg sverger ihvertfall til oppladbar, evt så kan man jo ha vanlige oppladbare batteri. Men batteri går fort så det er iallefall håpløst å skulle kjøpe nye hele tiden. Aner ikke hva som er best i kulde, men har ikke hatt noen problemer med min ihvertfall gjennom 4 sessonger.

Jeg har lykt jeg er fornøyd med, men den selges ikke lengre så ingenting å bidra med på personlig erfaring, men hadde jeg skulle kjøpe meg ny lykt nå så ville jeg sjekket ut lumonite, finsk merke på vei opp og frem hvor man får mye for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
På 4.11.2017 at 1:30 PM, Kristiin skrev:

Drar om denne jeg! 

Ønsker meg en lykt med litt mer lumen og kastelengde. Gjerne de som sprer lyset litt rundt. 

Har sett på silva cross trail 3x (nyere versjon av den jeg har nå)  og olight h27w.

Faren med olight er vell at det er kineisk, silva er nordisk mtp minustemperaturer og batterilevetid.

Olight hadde vell også armbånd der man slo av og på lykten - er det praktisk?

Mener begge bare skulle vare i 2 timer på full styrke. Skulle gjerne hatt mer, men må vell da drastisk opp i pris. 

Noen erfaringer med de to? I forhold til trådstarter vil jeg gjerne ha eksternt batteri. 

Du har sikkert handla lykt, og jeg ser at @Tonje har svart på Olight. Jeg fikk den olight-lykta i gave og har nå bytta den inn. Jeg synes den var for dyr til å ha det lyset den har (evt så har jeg enorme krav), og jeg synes generelt den var litt knotete. Savna muligheten til bedre spredning selv om en skulle ha kasting av lyset fremover, synes batteriet lada for fort ut og at løsninga til å feste batteriet var litt jalla. Justeringa rundt hodet holdt seg heller ikke i ro på mi lykt. 

Enkelte i familien er smått mørkredde og vil ha mye lys på tur i høst- og vintermørket, helst med mulighet for god spredning (savner gamle store Silva-lykta, men de lages ikke lengre). De dyreste lyktene som blir brukt i nattorientering hadde sikkert passa bra, de er bare så inne granskogen dyre. Forslag mottas med stor takk! Da gjerne med ekte lumen og ikke Kinavarianten... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kokospaniel skrev:

Du har sikkert handla lykt, og jeg ser at @Tonje har svart på Olight. Jeg fikk den olight-lykta i gave og har nå bytta den inn. Jeg synes den var for dyr til å ha det lyset den har (evt så har jeg enorme krav), og jeg synes generelt den var litt knotete. Savna muligheten til bedre spredning selv om en skulle ha kasting av lyset fremover, synes batteriet lada for fort ut og at løsninga til å feste batteriet var litt jalla. Justeringa rundt hodet holdt seg heller ikke i ro på mi lykt. 

Enkelte i familien er smått mørkredde og vil ha mye lys på tur i høst- og vintermørket, helst med mulighet for god spredning (savner gamle store Silva-lykta, men de lages ikke lengre). De dyreste lyktene som blir brukt i nattorientering hadde sikkert passa bra, de er bare så inne granskogen dyre. Forslag mottas med stor takk! Da gjerne med ekte lumen og ikke Kinavarianten... 

Hvis du ikke bryr deg om vekt på batteri og ekstern batteripakke så anbefaler jeg sterkt magicshinelykter - jeg fant heldigvis igjen lykta mi og den er veldig god. Venninne kjøpte seg en silvalykt til 1800 kr, og min magicshine (den er nå 4 år gammel) har bedre lys og bedre spredning enn den. Jeg tror nok ikke den er god å jogge med - litt tung for det, men jeg bruker den fint på 2 timers gå eller skiturer i skogen uten problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Turb skrev:

Hvis du ikke bryr deg om vekt på batteri og ekstern batteripakke så anbefaler jeg sterkt magicshinelykter - jeg fant heldigvis igjen lykta mi og den er veldig god. Venninne kjøpte seg en silvalykt til 1800 kr, og min magicshine (den er nå 4 år gammel) har bedre lys og bedre spredning enn den. Jeg tror nok ikke den er god å jogge med - litt tung for det, men jeg bruker den fint på 2 timers gå eller skiturer i skogen uten problemer. 

Takk:-)

Batteriet går i lomma det, så lenge kabelen er lang nok. Vi går på tur, vi løper ikke. Retting, bikkja løper da... Men jeg er ute etter hodelykt, ikke sykkellykt med mulighet for hodefesting. I et eller anna skap ligger noe sånt nemlig. Den lyste fantastisk godt, men lykta i seg selv var for tung til at den var grei å ha på hodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale denne! Har bare brukt den på to løpeturer, så jeg er usikker på hvor lenge batteriet holder før det må lades (lenger enn to timer i et par minusgrader, ihvertfall), men den er lett og sitter godt på hodet. Litt billigere for den uten oppladbare batterier. Du kan velge om du vil ha batteriet på stroppen eller i en eller annen lomme (kommer med "skjøteledning"). Lyser mer enn bra nok for meg på svakeste nivå i tjukkeste skogen. Nå er det riktignok mye snø for øyeblikket, så mulig den må på sterk styrke når stiene blir bare og mer kronglete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Anbefaler denne om man leter etter lykt på budsjett.  https://batterionline.no/magicshine-mj-886-pandelampe mulig den finnes billigere andre plasser. Deal extreme har brukt å ha iallefall. Kjøpte først en her på xxl, de var vistnok tilpasset nordiske forhold med ledninger som skulle tåle kulde bedre. Rotet bort den og bestilte en ny fra deal extreme siden de ikke selges her lengre. Den har iallefall tålt helt fint å være med på skiturer, men pga ledninger osv neppe noe man bør ta med seg om det står om liv på litt mer kompliserte turer i fjellet osv, vinterstid. Men skal man på sånt kjøper man vell helst noe i en annen klasse uansett. 

 

Synes den lyser godt og sprer lyset på en veldig behagelig måte. Jeg var innom andre lykter når jeg mistet den første uten å bli like fornøyd. Den holder lenge, 75 t på laveste styrke og 2-3timer på sterkeste, dog tror jeg nesten ikke jeg har brukt noe annet enn lav og medium styrke, selv ikke på ski med to gale trekkmonstre. Det holder i massevis. Er vell bare sykkling med hund i mørket på høsten hvor jeg evt har hatt bruk for det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tok litt tid før jeg endelig bestemte meg å handla ny lykt :P

Det ble Silva limitless exceed 2 med Silva 9,9ah-batteri. Ikke la dere skremme helt av prisen! De har tilbud på lykten+batteriet på XXL ut uken her til 1700,-. 

Hadde en prøvetur på ski med det i kveld, og jeg så utrolig godt, så lover bra! Eneste er at batteripakken er ganske stor.. Men har fra før en lett liten silva batteripakke jeg tenkte å ta i bruk på kortere turer og eventuelt ha batteriet på hodet. :) Den lille batteripakken er det utskiftbare batterier i, den var også billig 179,- 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...