Gå til innhold
Hundesonen.no

Old english sheepdog eller bearded collie?


Angelina
 Share

Recommended Posts

Ikke lett dette med å velge hunderase og jo mer jeg spør og jo mer jeg leser på Internett jo vanskeligere blir det å velge en hunderase.

Men så har jeg bare tenkt på old english sheepdog og bearded collie og jeg har lest at de er ganske like men også ulike. Hva tror dere?

Ser for meg en familiehund med masse pels men hva ligger under all denne pelsen av mentalitet og gemytt og helse? Noe må vell være typisk sheepdog eller typisk beardis?

Hvordan er lærevilligheten til disse rasene? Lydighet? Rolig inne, men propeller ute? Er de gira? Aktive? Passer dem å bo i leilighet? Bjeffer de mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ta det i fortsettelsen av en av alle de andre trådene dine? Du veksler mellom ganske mange raser, og det blir mye hvis du skal lage en tråd for sammenligning av to og to av rasene om gangen.

Under er har du en generell tråd der du spør om hvordan man velger hunderase: Hold deg til den, og still spørsmålene der. Det er veldig mye enklere for folk å gi deg tips og råd om hvilke raser som passer til deg og ditt hundehold hvis du beskriver hva du ønsker deg i en hund (størrelse, aktivitetsnivå, bruksområde, pelsstell, lyd) og hva du kan gi hunden, enn å spørre om én og én rase passer for deg. For mer informasjon om de rasene som eventuelt blir foreslått, eller som du har spørsmål om så anbefaler jeg deg å lese sidene til raseklubben og aktive oppdrettere. Det er ingen andre enn du selv som kan bestemme hvilken rase som passer best for deg!

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som moderator må jeg bare si litt uoffisielt at det er helt i orden å lage nye tråder altså. Og hvis det står mellom de to rasene så tiltrekker tittelen seg kanskje folk som kan noe om akkurat de, og kanskje ikke har sett de andre. :)

Jeg har selv hatt bearded collie og elsker rasen. Ville hatt det igjen, men jeg er ikke flink nok med pelsstell. Hun hadde bare en negativ ting og det var at hun var litt skuddredd. Men ikke noe stort problem i hverdagen.  Ellers var hun trygg, superhappy, livlig ute, rolig inne, lærenem, sosial med alt av dyr og mennesker og bare grei på alle måter! 

10401068_45593501398_5772_n.jpg?efg=eyJp

1924044_45771076398_3632_n.jpg?efg=eyJpI

10401068_45593411398_614_n.jpg?efg=eyJpI

Jeg har bare erfaring med dette ene individet da. :) Og ingen erfaring med OES. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bearded collie og er enig med Marie om at den skuddredselen som mange av dem lider av er dumt. Symra har blitt mye mer avslappet på skudd, raketter og andre høye lyder etter hvert, nå er det i grunnen ikke noe stort problem lenger. Og bortsett fra dette så er bearded collier verdens aller søteste personligheter. Glade og snille! OES har jeg ikke noe kjennskap til annet enn at jeg vet at pelsarbeidet er enda et hakk mer krevende enn på beardisen. Og så er de jo større selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...