Gå til innhold
Hundesonen.no

Kort pels og røyting


RDJ
 Share

Recommended Posts

Jeg hadde en boxer da jeg ble sammen med hun som nå er min samboer - noe som har ført til et forbud mot korthårede hunder for all fremtid. Han røytet mye, jeg var heller ikke spesielt flink til å greie ham. De korte hårene boret seg fast i ting på en helt annen måte enn lengre pels. Dette resulterte i ekstremt med hundehår, spesielt på klærne. Koste jeg litt med hunden, var jeg straks full av hår. Da jeg fortsatt bodde hjemme husker jeg at min mor pleide vaske mine klær for seg selv slik at ikke hårene skulle smitte over, og hun plukket også hår av klærne ETTER vask for å få dem fri. Så for all del, det var mye.

Jeg har tenkt litt på dette. Det kommer jo selvfølgelig an på hvor nøye man er på ting, men er det generelt så ekstremt med hår fra korthårede raser? Er "alle typer" kort pels vanskelig å få bort fra klær og møbler? Må man regne med konstant røyting? Om det varierer mellom raser, hadde det vært interessant å høre om erfaringer med støverrasene og korthårede fuglehundraser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si så mye som at jeg aldri, aldri skal ha en haldenstøver i hus igjen... (og det er ikke bare fordi det er ubrukelige bikkjer :P ) De har labrador type pels, "lange" korthår, og hvit i tillegg, så det blir hår overalt og litt til. Kan ha fryktelig mange korthårsdachser (ikke noe røyting) og hygenhunder (litt røyting i perioder) på en sånn...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Side jeg har korthåret Galskap altså korthåret vorstehhund så kan jeg fortelle om denne. Når vi har korthårede hunder så har vi lett for å drite i å børste og derfor blir det hår over alt når dem røyter. Da blir det noen ting vi må gjøre. Det ene er en rundbørste ute da får vi bort mye løshår, annet er å fore med råfor som vom og hundemat og tredje er å tilføre omega 3 olje selv om en forer med råfor. Varmepumpe inne gjør at han jeg har røyter mer igjen pga det gir tørrere luft. SÅ det som ahr vært best for denne har vært da jeg bodde i hus fra 1790 og børstet ca to minutter hver tredje dag og foret med vom og hundemat og gav han tilskudd på olje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har variert litt hvor mye mine presaer har røytet, men generelt sett veldig lite. Ja, håra setter seg lett fast, men her holder vi bikkjene borte fra sofaen og stueteppet, og kjører alltid "skylleprogram" i vaskemaskinen etter at bikkjeting er vaska. :) Og jeg kjøper bare ryer/tepper ellers som går i vaskemaksina :) Har nesten aldri problemer med at det er bikkjehår på reine klær. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok store forskjeller på rasene. Jeg har korthårete hunder og opplever ikke hår som noe problem. Det er litt grunnen for at jeg har korthåret hund, fordi det er mindre hår!  I røytetiden blir det mer hår naturlig nok, men jeg kan korte ned tiden med å børste jevnlig i den perioden.  Jeg synes langhårete hunder og hunder ala shæfer og husky er helt forferdelig med tanke på pels, fordi man kan ikke ta i dem før man blir dekket med hår og det er hår overalt i huset/bilen, og det vises mye bedre enn kort pels. 

Så enten må man sjekke maten hunden får, gi omega 3 tilskudd, børste iblant og vaske jevnlig og holde seg unna type dalmatiner ( :P )  så er ikke korthårete hunder noe problem. Og hvite hår vises mye bedre enn andre, kort eller lang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...