Gå til innhold
Hundesonen.no

Alenetrening


Sarash
 Share

Recommended Posts

Trenger innspill i forhold til alenetrening! Vi har kamera og kan følge med fra jobb, og det vi ser er at Ronja er rolig i ca. to timer - så begynner hun å vandre litt hit og dit og pipe/klynke litt innimellom. Dette har vært konsekvent siste måneden - ca. to timer. Legger seg innimellom. Tidligere har det eskalert til bjeffing/uling, det gjør det ikke nå, men vi har jo heller ikke latt det gå så lang tid fra hun begynner å bli litt urolig (maks 30 min.) Vi har den siste måneden hentet henne etter 2-3 timer og tatt henne med på jobb. Vi har tenkt at vi skal ta det i hennes tempo og ikke pushe for mye for å ikke risikere at hun utvikler separasjonsangst. Men er usikker på om vi er for "bløthjerta" og kanskje bremser utviklingen ved å ikke pushe det mer enn vi gjør? Synes det har stått på stedet hvil litt for lenge nå. Hun er snart 8 måneder. 

PS. I dag forholdt hun seg helt i ro i litt over tre timer - uten at vi hadde gjort noe utenom det vanlige. Vet ikke om det er tilfeldig eller om det betyr at det kanskje har løsnet litt av seg selv, og at det vi har gjort til nå fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt vanskelig å si da, jeg feks har jo aldri filmet mine så jeg vet jo ikke hvordan de oppfører seg ila dagen. Men har jo tenkt at så lenge huset står og hunden er rolig når jeg kommer hjem så har den ikke hatt det ille. Man ser jo om de stresser veldig feks, da blir de jo gjerne litt ville i blikket, peser e.l. Og jeg tenker ihvertfall at det er en viss forskjell på å være usikker kontra å kjede seg litt, selv om man selvsagt vil begrense sistnevnte litt også da. Både for hundens del og for å få beholde inventar osv uten skader. 

Men en enkel test, om dere går en bra tur med henne på morgenen nå i noen dager, la oss si feks hver dag i neste uke. Hva skjer da? Kjeder hun seg så burde jo et relativt enkelt tiltak som det å få ut litt mer energi før dere drar være nok til at dere får et positivt resultat relativt med en gang. 

Men nå er det jo uansett ikke noe å stresse med, om dere har mulighet til å hente henne og at det ikke er for mye bry så er det bare fint å kunne ta seg god tid til hjemmetreningen. Det kommer på plass til slutt uansett :) 


Men ifht om dere er for bløthjerta eller ikke, synes dere det virker som uroen kommer fra negativt stress typ usikkerhet, engstelse? Eller ser dere mer en relativt avslappet hund som kjeder seg litt? 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grundig svar! 

Jeg synes det er vanskelig å vite/se om hun er redd eller om hun kjeder seg. Vi ser jo ikke type ansiktsuttrykk og sånt på kamera. Men hun har jo vært tydelig redd/stressa før, og det var noe helt annet enn dette. Da var det bjeffing og uling og konstant vandring. Det vi ser nå er mye mer dempet - hun flytter seg litt fra sted til sted og legger seg på ulike plasser (blir ikke liggende så lenge om gangen vel og merke), piper eller klynker litt innimellom, sitter litt foran døra og piper. 

Hun får 30-45 min tur på morgenen, tror ikke vi har tid og mulighet til så veldig mye lenger enn det. Også gjør vi som regel et eller annet som krever noe av henne mentalt, lydighet, lete etter godbiter e.l. Tenker du at en litt lenger tur vil ha effekt? Langturen får hun på ettermiddagen. 

Vi har mulighet til å hente henne nå (takket være forståelsesfulle arbeidsgivere), men ikke på ubestemt tid. Det blir også en del jobbing på kveldstid og i helger for å ta igjen. Så vi vil jo gjerne at hun skal bli komfortabel med å være alene lenger snart. Samtidig så er det siste vi vil å gå for fort frem og la henne gå rundt hjemme og være redd, og i verste fall utvikle separasjonsangst. 

Er litt redd for at det skal bli en vane/rutine for henne at hun blir hentet etter ca. to timer, at det skal "sette seg". Vi lurer på om vi rett og slett skal øke tiden gradvis fremover, med 30 min. pr. uke f.eks. Hva tenker du om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...