Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjemme alene trening, desperat


Dopamine
 Share

Recommended Posts

33 minutes ago, Siri said:

Jeg vet at det er forvirrende å lese ulike råd, men det som står på nett om alene hjemme-trening er oftest rettet mot normale valper som egentlig ikke har et problem med å være hjemme alene. De fleste normale valper fikser denne hjemme-alene-treningen helt fint med slike metoder. 

Valpen har vel fått en ekstremt dårlig start på livet hos denne oppdretteren, og jeg mistenker vel at foreldrene antakeligvis ikke er de aller beste heller. Jeg ville vel levert hunden tilbake. Jeg hadde ikke orket å gå på et prosjekt som denne hunden høres ut til å være. 

 

Uff.. var dette jeg ville unngå.. er det feil av meg å levere valpen tilbake? Hva gjør jeg hvis oppdretter ikke vil ha han tilbake? Blir uaktuelt å omplassere han til et helt nytt hjem :( føler det blir vanskelig når han ikke klarer å være et par timer alene uten å bombardere huset fullstendig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kan vi få en knapp å trykke på når vi misliker et innlegg?

Er nok ikke et alternativ for meg, har alltid vært imot i å bruke bur, derfor har jeg ikke kjøpt et i utgangspunktet selvom oppdretter oppfordret meg til å kjøpe bur, synes det blir litt synd å la en

Når er hunden din på utsiden av buret? Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

Uavhengig av alt annet son er sagt - men hundehold og hundetrening må alle i huset samarbeide om.

Hvis hjemme alene-trening gjøres vanskelig ved at det alltid er noen hjemme, så er det det letteste å fikse. Da får dere gå ut med søppelet alle sammen, gå felles for å hente posten, gå ut alle sammen og stå tre minutter på trappa før dere går inn, osv. Det er kunstig som tusan, men lett å gjennomføre om det bidrar til gradvis tilvenning for valpen. 

Du har overtatt en valp som har hatt lite rom for å utvikle selvstendighet så langt - i en sårbar alder. Om valpen kan bli trygg og fungere slik dere ønsker er et annet spørsmål. Men hundetrening kan kreve å tenke utenfor boksen - som familieekskursjon til søppelspannet.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke du skal tenke at "alt er din feil", det virker som du er ung og bor med familien din? Du har søkt informasjon på nettet og prøvd å trene som best du kan, det er ingenting feil med det og jeg skjønner tanken bak det med å f. eks lære hunden å kunne være på rommet og slappe av alene mens du gjør noe i et annet rom (gå på do og sånt). Det er ikke du som har ødelagt hunden på noe vis, han bare kan ingenting og trenger mest sannsynlig litt ekstra.
Men! Så kommer problemet med at han sannsynligvis ikke har lært en eneste ting hos oppdretter.. og som nevnt er i en trøblete alder i tillegg. I tillegg har han bare bodd med dere en måned. Det tar tid å gjøre en sånn hund trygg, og å bli kjent med personligheten hans. Ut ifra det du beskriver med at han har bodd mest ute og med andre hunder, så trenger han nok tid til å finne sin plass og trygghet i hjemmet, i en familie, hvor det alltid er folk å forholde seg til osv. 

Sånn litt på siden så fikk jeg for litt over to måneder siden kullsøstra til min hund, og det har tatt meg nesten frem til nå å bli "godt" kjent med henne, personligheten, hva som fungerer på henne osv - selv om hun er en helt normal, 2,5 år gammel hund som har vokst opp inne, er trygg etc og alt det der. Hun var også urolig i starten da de var alene sammen og fulgte etter meg mye mer, men det går seg til.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du at du oppnår ved å belønne ham når du kommer tilbake igjen etter 10 sekunder?

 

Hunden min er nå halvannet år gammel. På den tida her i fjor, hadde han akkurat fått til "å bli flink" i bur. Problemet var at han bjeffet, og bjeffet, og bjeffet, og bjeffet i det buret, hele tiden. Etter noen måneder skjønte han at det ikke nyttet, for jeg slapp ham aldri ut igjen med mindre det hadde vært stille en bestemt tid. Nå har jeg en hund jeg kan ha i bur hvor som helst, når som helst, og som ikke lager en lyd (med mindre andre maser på ham når han er i bur). Når jeg er på skolen er han i bur, når jeg er på jobb er han i bur, når jeg støvsuger er han i bur, hvis jeg har besøk av folk jeg ikke stoler på med hunder er han i bur... Osv.

Min anbefaling er med andre ord at dere kjøper et stort og fint bur til ham. Sprinkelbur koster ikke så mye på finn. Det skal være stort nok til at hunden kan strekke seg helt ut, og stå helt oppreist, uten at det er ubehagelig. Også kjekt hvis du har plass til en vannskål. Dekk til med teppe om natta.

Han kommer til å bjeffe, masse, kanskje i noen dager, kanskje i noen uker. Også går det over.

Hvis hunden derimot er stresset eller redd, er det kanskje noe annet... Men da må folk begynne å forklare hvordan en stresset eller redd schafermynde oppfører seg når en sønn hund er stresset eller redd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du at du oppnår ved å belønne ham når du kommer tilbake igjen etter 10 sekunder?
 
Hunden min er nå halvannet år gammel. På den tida her i fjor, hadde han akkurat fått til "å bli flink" i bur. Problemet var at han bjeffet, og bjeffet, og bjeffet, og bjeffet i det buret, hele tiden. Etter noen måneder skjønte han at det ikke nyttet, for jeg slapp ham aldri ut igjen med mindre det hadde vært stille en bestemt tid. Nå har jeg en hund jeg kan ha i bur hvor som helst, når som helst, og som ikke lager en lyd (med mindre andre maser på ham når han er i bur). Når jeg er på skolen er han i bur, når jeg er på jobb er han i bur, når jeg støvsuger er han i bur, hvis jeg har besøk av folk jeg ikke stoler på med hunder er han i bur... Osv.
Min anbefaling er med andre ord at dere kjøper et stort og fint bur til ham. Sprinkelbur koster ikke så mye på finn. Det skal være stort nok til at hunden kan strekke seg helt ut, og stå helt oppreist, uten at det er ubehagelig. Også kjekt hvis du har plass til en vannskål. Dekk til med teppe om natta.
Han kommer til å bjeffe, masse, kanskje i noen dager, kanskje i noen uker. Også går det over.
Hvis hunden derimot er stresset eller redd, er det kanskje noe annet... Men da må folk begynne å forklare hvordan en stresset eller redd schafermynde oppfører seg når en sønn hund er stresset eller redd...
Når er hunden din på utsiden av buret?

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Steinkaster said:

Hva tenker du at du oppnår ved å belønne ham når du kommer tilbake igjen etter 10 sekunder?

 

Hunden min er nå halvannet år gammel. På den tida her i fjor, hadde han akkurat fått til "å bli flink" i bur. Problemet var at han bjeffet, og bjeffet, og bjeffet, og bjeffet i det buret, hele tiden. Etter noen måneder skjønte han at det ikke nyttet, for jeg slapp ham aldri ut igjen med mindre det hadde vært stille en bestemt tid. Nå har jeg en hund jeg kan ha i bur hvor som helst, når som helst, og som ikke lager en lyd (med mindre andre maser på ham når han er i bur). Når jeg er på skolen er han i bur, når jeg er på jobb er han i bur, når jeg støvsuger er han i bur, hvis jeg har besøk av folk jeg ikke stoler på med hunder er han i bur... Osv.

Min anbefaling er med andre ord at dere kjøper et stort og fint bur til ham. Sprinkelbur koster ikke så mye på finn. Det skal være stort nok til at hunden kan strekke seg helt ut, og stå helt oppreist, uten at det er ubehagelig. Også kjekt hvis du har plass til en vannskål. Dekk til med teppe om natta.

Han kommer til å bjeffe, masse, kanskje i noen dager, kanskje i noen uker. Også går det over.

Hvis hunden derimot er stresset eller redd, er det kanskje noe annet... Men da må folk begynne å forklare hvordan en stresset eller redd schafermynde oppfører seg når en sønn hund er stresset eller redd...

Er nok ikke et alternativ for meg, har alltid vært imot i å bruke bur, derfor har jeg ikke kjøpt et i utgangspunktet selvom oppdretter oppfordret meg til å kjøpe bur, synes det blir litt synd å la en venn stå i bur i flere timer uten noen skanser til å bevege seg rundt på. Jeg tror jeg tar alle de andre gode tipsene med at jeg må ta det rolig i førsteomgang, og ikke stresse med treninga, han er altfor knyttet til meg og det fører nok bare til at ting blir verre..

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Steinkaster skrev:

Hva tenker du at du oppnår ved å belønne ham når du kommer tilbake igjen etter 10 sekunder?

 

Hunden min er nå halvannet år gammel. På den tida her i fjor, hadde han akkurat fått til "å bli flink" i bur. Problemet var at han bjeffet, og bjeffet, og bjeffet, og bjeffet i det buret, hele tiden. Etter noen måneder skjønte han at det ikke nyttet, for jeg slapp ham aldri ut igjen med mindre det hadde vært stille en bestemt tid. Nå har jeg en hund jeg kan ha i bur hvor som helst, når som helst, og som ikke lager en lyd (med mindre andre maser på ham når han er i bur). Når jeg er på skolen er han i bur, når jeg er på jobb er han i bur, når jeg støvsuger er han i bur, hvis jeg har besøk av folk jeg ikke stoler på med hunder er han i bur... Osv.

Min anbefaling er med andre ord at dere kjøper et stort og fint bur til ham. Sprinkelbur koster ikke så mye på finn. Det skal være stort nok til at hunden kan strekke seg helt ut, og stå helt oppreist, uten at det er ubehagelig. Også kjekt hvis du har plass til en vannskål. Dekk til med teppe om natta.

Han kommer til å bjeffe, masse, kanskje i noen dager, kanskje i noen uker. Også går det over.

Hvis hunden derimot er stresset eller redd, er det kanskje noe annet... Men da må folk begynne å forklare hvordan en stresset eller redd schafermynde oppfører seg når en sønn hund er stresset eller redd...

Jeg kunne sagt en hel del her..men jeg fatter meg i korthet; STAKKARS HUND!! 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Steinkaster said:

Hva tenker du at du oppnår ved å belønne ham når du kommer tilbake igjen etter 10 sekunder?

 

Hunden min er nå halvannet år gammel. På den tida her i fjor, hadde han akkurat fått til "å bli flink" i bur. Problemet var at han bjeffet, og bjeffet, og bjeffet, og bjeffet i det buret, hele tiden. Etter noen måneder skjønte han at det ikke nyttet, for jeg slapp ham aldri ut igjen med mindre det hadde vært stille en bestemt tid. Nå har jeg en hund jeg kan ha i bur hvor som helst, når som helst, og som ikke lager en lyd (med mindre andre maser på ham når han er i bur). Når jeg er på skolen er han i bur, når jeg er på jobb er han i bur, når jeg støvsuger er han i bur, hvis jeg har besøk av folk jeg ikke stoler på med hunder er han i bur... Osv.

Min anbefaling er med andre ord at dere kjøper et stort og fint bur til ham. Sprinkelbur koster ikke så mye på finn. Det skal være stort nok til at hunden kan strekke seg helt ut, og stå helt oppreist, uten at det er ubehagelig. Også kjekt hvis du har plass til en vannskål. Dekk til med teppe om natta.

Han kommer til å bjeffe, masse, kanskje i noen dager, kanskje i noen uker. Også går det over.

Hvis hunden derimot er stresset eller redd, er det kanskje noe annet... Men da må folk begynne å forklare hvordan en stresset eller redd schafermynde oppfører seg når en sønn hund er stresset eller redd...

Nei, vet du hva.. Hunder som ikke har et problem, feks at de er usikre, ukomfortable etc bjeffer faktisk ikke fordi de blir satt i bur. Det er ikke noe man hverken skal eller bør regne med, og det er ihvertfall ikke noe man skal la foregå i månedsvis. Det kan feile dem nesten hva som helst, og før eller siden resignerer dem som du sier fordi de skjønner at det ikke nytter, men det er ikke det samme som at de har det greit i buret. De blir feks ikke mindre usikre, mindre stressa, mindre redde av å ikke bli hørt eller møtt på behovene sine. De bare slutter å uttrykke det, fordi det ikke har noe for seg uansett. 

Greit nok å ignorere om hunden er litt urolig, rastløs, piper litt men fortsatt er relativt rolig og trygg. Protester kan jo komme (naturlig nok i et bur), men sitter hunden å bjeffer, eller gjør mer utav seg, og ihvertfall over lengre tid, så avbryter man og forbereder seg bedre til neste gang. Om behovet er der så bør det i det minste ihvertfall trenes på, og det gjør man ikke ved å slenge inn hunden å lukke døra å overser den/forlater den når hunden tydelig uttrykker at den ikke har det greit... Man kan trene positive assosiasjoner mot buret med burleker, servere mat der, la det stå åpent i stua å se om hunden vil bruke det selv litt innimellom når den er sliten m.m. også kan man avansere når hunden er tryggere. 

Ingen av mine hunder har vært vant til bur annet enn i bil, og tilvenning bruker vi heller ikke (har aldri vært behov). De gangene de blir lagt der så finner de seg i det å ligger å sover til de blir sluppet ut. Unge, gamle, lange strekk, korte strekk, ny plass, kjent plass det spiller ingen rolle. Når hunden er trygg så oppfører den seg deretter.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Malamuten said:

Nei, vet du hva.. Hunder som ikke har et problem, feks at de er usikre, ukomfortable etc bjeffer faktisk ikke fordi de blir satt i bur. Det er ikke noe man hverken skal eller bør regne med, og det er ihvertfall ikke noe man skal la foregå i månedsvis. Det kan feile dem nesten hva som helst, og før eller siden resignerer dem som du sier fordi de skjønner at det ikke nytter, men det er ikke det samme som at de har det greit i buret. De blir feks ikke mindre usikre, mindre stressa, mindre redde av å ikke bli hørt eller møtt på behovene sine. De bare slutter å uttrykke det, fordi det ikke har noe for seg uansett. 

Greit nok å ignorere om hunden er litt urolig, rastløs, piper litt men fortsatt er relativt rolig og trygg. Protester kan jo komme (naturlig nok i et bur), men sitter hunden å bjeffer, eller gjør mer utav seg, og ihvertfall over lengre tid, så avbryter man og forbereder seg bedre til neste gang. Om behovet er der så bør det i det minste ihvertfall trenes på, og det gjør man ikke ved å slenge inn hunden å lukke døra å overser den/forlater den når hunden tydelig uttrykker at den ikke har det greit... Man kan trene positive assosiasjoner mot buret med burleker, servere mat der, la det stå åpent i stua å se om hunden vil bruke det selv litt innimellom når den er sliten m.m. også kan man avansere når hunden er tryggere. 

Ingen av mine hunder har vært vant til bur annet enn i bil, og tilvenning bruker vi heller ikke (har aldri vært behov). De gangene de blir lagt der så finner de seg i det å ligger å sover til de blir sluppet ut. Unge, gamle, lange strekk, korte strekk, ny plass, kjent plass det spiller ingen rolle. Når hunden er trygg så oppfører den seg deretter.

Så du mener at hunden min har tatt skade av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din oppdretter anbefaler ingen valpekjøpere å bruke bur, og bruker selv ikke bur annet enn under transport og på stevner, evt. under rehabilitering. Det er rein løgn. Bur er ingen oppbevaringsplass. Nå ble jeg faktisk skikkelig trist, men jeg kjenner at denne diskusjonen orker jeg ikke engasjere meg videre i.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Steinkaster said:

Så du mener at hunden min har tatt skade av dette?

Det vet jeg ikke siden jeg ikke kjenner hunden din eller vet noe om hva som var årsak til dens adferd, men jeg mener at du har påført hunden din månedsvis med stress og ubehag som er helt unødvendig.. Og det er vell ikke så vanskelig å se at en hund som sitter i mndvis og bjeffer/stresser ikke har det helt toppen, samme hvor den befinner seg og hva som ligger bak..? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Malamuten said:

Det vet jeg ikke siden jeg ikke kjenner hunden din eller vet noe om hva som var årsak til dens adferd, men jeg mener at du har påført hunden din månedsvis med stress og ubehag som er helt unødvendig.. Og det er vell ikke så vanskelig å se at en hund som sitter i mndvis og bjeffer/stresser ikke har det helt toppen, samme hvor den befinner seg og hva som ligger bak..? 

Dette var satt litt på spissen, månedsvis var det ikke. Men ja, det er nok ubehagelig å ikke få det som man vil. På samme måte som det er ubehagelig å være fem år gammel i en godteributikk og ikke få sjokolade selv om man gråter, er det ubehagelig å være valp og ikke få komme ut av buret selv om man bjeffer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Steinkaster said:

Dette var satt litt på spissen, månedsvis var det ikke. Men ja, det er nok ubehagelig å ikke få det som man vil. På samme måte som det er ubehagelig å være fem år gammel i en godteributikk og ikke få sjokolade selv om man gråter, er det ubehagelig å være valp og ikke få komme ut av buret selv om man bjeffer. 

Nei, en hund som ikke får det som den vil oppfører seg sjeldent som en trassig 5 åring. Hunder meddeler stort sett sine behov, og sånn oppførsel kommer av at noe av litt større betydning ikke blir møtt eller at de plages med noe, ikke av å ikke få viljen sin.

Og uansett, selv om du nå evt ikke ville slippe ut hunden når den først var der inne (for at den ikke skal lære feil)så kunne du ha lært av den første gangen og dermed ikke gjentatt din feil gang 2. Du kunne lært hunden din å akseptere buret før du bare pakker den inn der å går. Hunder er ikke burdyr, og selv et romslig bur kan ikke sammenlignes med en trassig unge på butikken. Her snakker vi om en boks som knapt er større en hunden selv, det finnes ingenting naturlig med det konseptet, og selv om mange hunder tåler det fint så er det ikke rart at noen ikke gjør det og da bør du som hundeeier gjøre tiltak deretter. Videre så er det også stor forskjell på hunder og unger. Kjæledyr er noe vi velger å ha kun for vår egen underholdning, de er helt og holdent avhengige av oss og det finnes ikke noe nødvendig over å eie en hund (som feks andre settinger mtp dyr til matproduksjon e.l.), ren underholdning. Og skal det i det hele tatt kunne forsvares så er det iallefall vår oppgave å sørge for at de har det bra og ikke tenke at hunden er trassig å kan ha det så godt. 

Hunder er heller ikke sånn at fordi om man har satt dem i en situasjon de ikke takler så er det helt krise om man gir respons på det og avbryter. Men man kan ikke bare fortsette å gjøre det samme hver gang, da lærer de selvsagt også at den adferden kan hjelpe dem ut av situasjonen, men en gang har ikke noe å si, så lenge man finner en annen tilnærming neste gang og unngår å sette hunden i samme situasjon før den er klar for det.

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Steinkaster skrev:

Hva tenker du at du oppnår ved å belønne ham når du kommer tilbake igjen etter 10 sekunder?

 

Hunden min er nå halvannet år gammel. På den tida her i fjor, hadde han akkurat fått til "å bli flink" i bur. Problemet var at han bjeffet, og bjeffet, og bjeffet, og bjeffet i det buret, hele tiden. Etter noen måneder skjønte han at det ikke nyttet, for jeg slapp ham aldri ut igjen med mindre det hadde vært stille en bestemt tid. Nå har jeg en hund jeg kan ha i bur hvor som helst, når som helst, og som ikke lager en lyd (med mindre andre maser på ham når han er i bur). Når jeg er på skolen er han i bur, når jeg er på jobb er han i bur, når jeg støvsuger er han i bur, hvis jeg har besøk av folk jeg ikke stoler på med hunder er han i bur... Osv.

Min anbefaling er med andre ord at dere kjøper et stort og fint bur til ham. Sprinkelbur koster ikke så mye på finn. Det skal være stort nok til at hunden kan strekke seg helt ut, og stå helt oppreist, uten at det er ubehagelig. Også kjekt hvis du har plass til en vannskål. Dekk til med teppe om natta.

Han kommer til å bjeffe, masse, kanskje i noen dager, kanskje i noen uker. Også går det over.

Hvis hunden derimot er stresset eller redd, er det kanskje noe annet... Men da må folk begynne å forklare hvordan en stresset eller redd schafermynde oppfører seg når en sønn hund er stresset eller redd...

Hadde du hatt en profil der man kunnet sett hvem du er, så hadde du blitt anmeldt til mattilsynet. 

Anbefaler deg å lese hva mattilsynet skriver om hund. 

Dette gjør helt vondt å lese, og jeg synes seriøst du skal tenke deg om hvorfor du har hund. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Steinkaster skrev:

Dette var satt litt på spissen, månedsvis var det ikke. Men ja, det er nok ubehagelig å ikke få det som man vil. På samme måte som det er ubehagelig å være fem år gammel i en godteributikk og ikke få sjokolade selv om man gråter, er det ubehagelig å være valp og ikke få komme ut av buret selv om man bjeffer. 

Jeg tenkte egentlig ikke å skrive noe mer i denne tråden men.. Jeg blir helt matt når jeg ser at selv om vi har kommet til 2017, så eksisterer fremdeles slike holdninger og syn på 'oppdragelse'. 

Man kan faktisk oppdra barn på samme måte, bytt ut bur med lite rom , kott fungerer utmerket. Mange barn vil etterhvert roe seg og slutte å gråte etter en stund. Ikke fordi de har 'roet seg' men fordi de resignerer. Forskjellen på å roe seg og resignere, er som A og Å i alfabetet.  Det finnes nok av voksne som har vært utsatt for en slik 'oppdragelse' eller barnemishandling , som det i realiteten er, uten noen som helst tvil. Disse voksne kan fortelle at de nettopp resignerte etter en stund, fordi de innser at det er håpløst. 

Hvis man mener at den slags 'oppdragelse' er innenfor, enten det gjelder barn eller hund, så mangler man empati og alminnelig vett og forstand..

Det er nettopp det faktum at slike holdninger til dyr fremdeles eksisterer, som gjør at jeg fullstendig avstår fra oppdrett. 

Hund er ikke 'burhøns' og det er ikke behov for bur annet enn ved transport og i sjeldne tilfeller ved sykdom/skade. Kan man ikke ha hund uten å stappe den i bur , store deler av døgnet, så bør man avstå! 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i bur, og har resignert etter noen mnd bjeffing...dette var et utrolig trist innlegg å lese. Og jeg er ikke mot bur som sådan, men hunder (eller andre dyr) skal IKKE BO I BUR. Ikke høns, ikke hamstre, ikke hunder. Det er ikke bra nok for noe levende vesen. Det er utrolig dårlig gjort rett og slett, jeg vet ikke hvordan man kan si det på en hyggeligere måte.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur skal ikke være en enkel løsning fordi hunden er brysom. Under støvsuging?? Min angriper moppen med stor entusiasme og glede, det er bare en anledning for meg å trene sitt og bli, og å kunne trene kontakt. Bur er ikke løsningen. Menensker som ikke liker hund?? Min hund er en del av min familie, liker du ikke bikkja så la vær å besøk meg. Og er hunden litt overivrig så er det en anledning til å trene på hilse høflig. Hunden skal ikke "kastes ut" av felleskapet hjemme hos meg. Er hunden så brysom fortjener den å få et hjem som ønsker dens selskap og som kan sette pris på gleden en hund gir. Ikke å bli satt i arrest i ett bur. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Etter å ha slitt med en hund med mild grad sep.angst i flere år (bjeffing og uling, men ikke sterkere angstsympt.) må jeg dele noe som endelig har fungert for oss: nettsiden digitaldogsitter.com. Fikk tipset fra en bekjent det hadde fungert for, så da måtte jeg prøve. Var veldig skeptisk, etter alt vi har forsøkt. 

Dette er et program som tar opptak av din stemme og spiller av når den registrerer at hunden er urolig. Du kan velge terskel selv for hvilke lydnivå den skal reagere på. 5 første dager er gratis, og vår viste bedring etter dag 1! Etter vi hadde gått, den hadde spist opp kongen sin, så satte den seg ved døren for å ule som vanlig. Fikk en beskjed fra maskinen "ssj, legg seg" - og la seg! Filmet i tillegg med datamaskinen. Hunden virket rolig og avslappet og sov hele tiden. Skal sies at den ikke har vert sterkt plaget, men den har bjeffet og ult i flere minutter. 

Ønsker ikke kritikk dersom noen mener dette ikke er bra - det fungerer for oss og har brukt det i 1 mnd. Noen dager er hunden helt lydløs og legger seg til å sove med en gang, andre ganger uler han ca 3 sek og legger seg når den får beskjed om det. Vi har fått en ny hund og forstår nestenikke at dette faktisk fungerer! :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Skogsdyret skrev:

Ønsker ikke kritikk dersom noen mener dette ikke er bra - det fungerer for oss og har brukt det i 1 mnd. Noen dager er hunden helt lydløs og legger seg til å sove med en gang, andre ganger uler han ca 3 sek og legger seg når den får beskjed om det. Vi har fått en ny hund og forstår nestenikke at dette faktisk fungerer! :) 

Jeg kan ikke skjønne hvorfor noen skal kritisere deg for det. Det fungerer jo åpenbart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Jeg kan ikke skjønne hvorfor noen skal kritisere deg for det. Det fungerer jo åpenbart! :)

Har ikke hatt bruker her før, men har lest litt og ser at noen har lett for å kritisere :o 
Tenker kanskje at noen mener det kan forvirre hunden, men for vår er det vertfall beroligende å høre stemmene våre og få beskjed om at det ikke er ok å bjeffe osv. Vil bare dele det slik at flest mulig vertfall kan forsøke det siden det er 5 dager gratis uansett :) Man får også refundert beløpet (koster rundt 300kr for et halvt år mener jeg å huske) dersom det ikke fungerer på din hund, mener jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...