Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du en ryggsekk på 40L-45l? Erfaringer?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Har du en ryggsekk på 40-45L, og er du fornøyd med den? Hvilken ryggsekk er det?

Jeg var på XXL og fikk anbefalt denne, men da jeg kom hjem og tittet litt rundt ser jeg at det er en ungdomsryggsekk (?!) for 12-16åringer. Jeg er en relativt høy kvinne, og kan ikke tenke meg at den ryggsekken er riktig for meg. Likte veldig godt utformingen og løsningene, men den føltes knapp på ryggen. https://www.xxl.no/vaude-hidalgo-42-8-sekk/p/1139790_1_style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så fryktelig mye å komme med, men jeg har denne modellen bare i en annen farge: https://www.fjellrevenshop.no/produkt/fjellreven-friluft-45/

Godt fornøyd. Bæresystemet gjør at man ikke blir svett og kald på ryggen når man går med sekken. 

Har inntrykk av at det er mye bra på markedet, så man må bare finne ut hva slags behov man har og hva som passer for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To kollegaer av meg har akkurat kjøpt seg Ospreysekker i litt forskjellige modeller og er veldig fornøyd med de, vurderer å kjøpe en av de som kommer i damemodell selv, jeg er så kort i ryggen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er på "prøvern", følte meg bare litt "lurt" av selgern som ikke sa at det jeg så på var en ungdomssekk. Når jeg googler erfaringer er det folk som har kjøpt den ryggsekken jeg ble anbefalt til sine 9åringer, mens jeg er ei snart 30 år gammel kjerring på 1,75meter. Jeg likte veldig godt utforminga på ryggsekken, så det er synd at den antakeligvis er for kort i ryggen for meg...

Skal dra å prøve denne i ettermiddag: http://www.jobbogfritid.no/display.aspx?menuid=58&prodid=34817

I tillegg til denne ospreyen: https://www.oslosportslager.no/produkt/osprey-tempest-40-ryggsekk-dame-38838.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Bergans Skarstind 40 L. Den sitter godt på ryggen og det ventilerende bæresystemet gjør at den er svært behagelig på sommerstid. Best bærekomfort var det nok med 6-10 kg i, men den satt godt selv med ~15 kg. Den har åpning både i topp og bunn, pluss topp-, front- og sidelommer. 
Avstanden mellom skulderremmene kan ikke reguleres, noe som trekker litt ned, men jeg hadde ikke noen problemer med å justere den til å sitte behagelig alikevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Bergans Rondane Lady 46L i lilla. Jeg syns den er utrolig god å bære, og veldig praktisk!

https://www.sportamore.no/produkt/79359-bergans-of-norway-rondane-46l-lady-lilarosa

Om du får prøvd en sånn og syns den sitter bra kan du få kjøpe min billig, den er brukt en gang på sporkurs og jeg har kvittering for garanti.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Bergans Birkebeiner 40. Lett og nett, og med praktiske lommer. Jeg har ikke fått den justert ordentlig, så første gang jeg brukte den fikk jeg brystremmen langt opp mot halsen. Går ikke å justere skulderremmene i bredde, men for meg er de passe. Min største skepsis er mot hurtigklemmene og glidelåshåndtaket ( det heter sikkert noe annet). De virker veldig spinkle. Det er bare strikk til å ta tak i npr glidelåsene skal åpnes og lukkes.

Hofteremmen er også litt for kort for meg. Men det skyldes snarere mine brede hofter med polstring enn sekken. 

Det går an å åpne sekken i bunnen. Praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Har du en ryggsekk på 40-45L, og er du fornøyd med den? Hvilken ryggsekk er det?

Jeg var på XXL og fikk anbefalt denne, men da jeg kom hjem og tittet litt rundt ser jeg at det er en ungdomsryggsekk (?!) for 12-16åringer. Jeg er en relativt høy kvinne, og kan ikke tenke meg at den ryggsekken er riktig for meg. Likte veldig godt utformingen og løsningene, men den føltes knapp på ryggen. https://www.xxl.no/vaude-hidalgo-42-8-sekk/p/1139790_1_style

Den har justerbar rygg ser jeg, har du den ytterst?

Litt mindre sekk, men jeg har bla. denne bergansekken. Fint bæresystem, der du unngår at det blir klamt og svett. Eneste minuset er at den knirker..!

Hadde jeg vært deg at jeg definitivt sjekket ut gregory-sekkene! Ser ut som veldig fint bæresystem og generelt hele sekken. De aller fleste som forhandler gregory har en slik ryggmåler for gregorysekker der de hjelper deg å måle frem riktig størrelse.

 

Skandinavisk høyfjellsutstyr er iværtfall gode på sekker. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Kva skal du nytte sekken til? 

Dersom det først og fremst er volum, kan du kjøpe relatovt lette sekkar med lett beresystem. Om du skal overtsige 12-15 kg er det greit å velje ein med litt kraftigare hoftebelte enn dei aller lettaste. 

Bergans Rondane er ein grei og prakitsk modell, likeins Bergans Helium. Me har båe i hus. Eg er også glad i min Arcteryx Altra 48 l, som er tipptopp opptil 12 - 15 kg alt etter korleis ein pakkar. 

Smart å måle rygglengda si først, då måler du frå "kulen" nedst på nakken til ei rett linje som du drar frå hoftekammen bak til ryggsøyla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Pixie skrev:

Jeg har en Bergans Rondane Lady 46L i lilla. Jeg syns den er utrolig god å bære, og veldig praktisk!

https://www.sportamore.no/produkt/79359-bergans-of-norway-rondane-46l-lady-lilarosa

Om du får prøvd en sånn og syns den sitter bra kan du få kjøpe min billig, den er brukt en gang på sporkurs og jeg har kvittering for garanti.

Denne har jeg også - elsker den!! Mye justeringer på rygg/skulderreimer, og første sekken jeg har som jeg faktisk føler jeg kan bære med vekten på hoften. Den har dessuten åpning med glidelås hele veien rundt, så den kan åpnes som en bag! Den funker både som full 46-liters sekk, har hatt 15 kg i den, men også som lett dagstur sekk da den har gode snurpemuligheter.

Av mindre type har jeg en Osprey Tempest 30l. Kjempegod damesekk med justerbar rygg og gode belter, funksjonelle lommer og lokk som jeg syns er et must hvis det blir regn.

osprey-tempest-30-mystic-magenta.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mckinley cougar 40L, og den er bare helt topp synes jeg. Flere venner- og mamma ? Har kjøpt seg lik fordi den er så god. Så hadde den en hyggelig pris sammenlignet med de du ser på. Mulig den var litt på salg, tror jeg betalte mellom 5 og700, ikke over 7! Den har god lufting mellom sekk og rygg. Jeg kjøpte den på Intersport ? Beste kjøpet EVER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte ha den veldig raskt og kjøpte meg Bergans Rondane 47L for noen dager siden. VELDIG fornøyd, gikk fint inn på flyet dom håndbaggasje, og god på ryggen med ganske mye vekt. Tusen takk for tilbudet og tipset Pixie!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...