Gå til innhold
Hundesonen.no

Sjekker du analkjertlene jevnlig?


Recommended Posts

På 2.10.2017 at 2:18 PM, simira skrev:

Nei, men interessant at du nevner det, fordi Kovu har hatt dårlig ånde det siste året, og har problemer med analkjertlene. Vi tømmer hver 3. mnd ca (hm, på tide igjen), så det skal jeg jamen sjekke om det endrer seg da, og om vi må tømme oftere.

Hvordan sjekker man? Vi får bare tømt når Kovu begynner å ake eller slikke mye.

De ligger jo rett innenfor analåpningen, så det er i grunnen lett å kjenne om de virker harde/fulle. Eventuelt kan man klemme litt og se på konsistens og trykk. Jeg tar på hansker og vaselin og kjenner etter. Vi har to hvor jeg tømmer jevnlig og to som ordner seg selv. 

Gamlemor måtte jeg få hjelp til å tømme på, før jeg lærte det selv. Hun hadde aldri problemer med dem før hun ble litt oppi årene. Den siste tiden hun levde sjekket veterinæren dem jevnlig siden de hadde en tendens til å bli noe irriterte. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Analkjertler kan by på problemer ja.. Da jeg overtok en voksen hund var dettte rene loppa, selv med beskjeden størrelse. Hunden spratt opp og med stolrygger og var generellt veldig mye sprett i. Etter vel et halvår, så begynte hunden å bli litt 'stuss' . Ikke slik at hen virket direkte syk men jeg kunne se at det var 'noe'. Det ble mindre sprett og loppetendenser og da hunden gnall til , da jeg skulle løfte hen og allmenntilstanden ikke bedret seg, fant jeg ut at det var på tide med veterinærbesøk. Hunden ble undersøkt, uten å finne noe. Hjem igjen og hunden blir i løpet av kort tid ikke mulig å håndtere, uten tegn på smerte. Tilbake til vet, nye undersøkelser og  blir satt på antibiotika og smertestillende, dog uten funn. 

To, tre dager etter drar jeg tilbake til vet, da ingenting hadde bedret seg. Husker ikke om det var jeg eller vet som fant ut at analkjertlene skulle sjekkes men i allefall så var de svært fulle! Analkjertlene ble tømt og dagen etter var hunden i fin form igjen :) 

Hunden viste ingen av de vanlige tegnene på fulle analkjertler, aking, pressing , slikking eller annet. Hverken før hen ble påkjent eller under 'sykdoms'perioden. 

Så det kan være lurt å sjekke analkjertlene om hunden har diffuse eller uforklarlige smerter/ubehag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hunden jeg hadde måtte de sjekkes ofte da han fikk tørrfôr og hadde helt "normal" avføring (dvs fast, men ganske bløt), da kjertlene hele tiden fylte seg opp her da og måtte tømmes med hjelp. Bokstavelig talt over natta etter vi startet med helanimalsk råfôring fylte de seg aldri opp siden (fikk dette mange år før han døde), dette pga de ble tømt sammen med den lille, ganske harde avføringen han da fikk.

Lurt å sjekke om hunden sliter med dårlig mage en periode selv om hunden ellers pleier å tømme de selv forøvrig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg vil eksperimentere noe selv med dette. hvis jeg må til dyrlegen å tømme, vil jeg ha opplæring. Kjipt å måtte til dyrlege for noe man kan gjøre selv. Mynte viser nå noen tegn, men usikker  nårtid man bør dra til dyrlege med dette? Til nå har jeg sett at hun har slikket seg bak og i går akte hun seg en gang.  Men ikke noe lukt eller noe mer. Da hun var valp kjente jeg tydelig lukt og hun akte seg hver gang på tur. Kanskje vente litt å se det an .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jatzy har tidvis dårlig ånde og problemer med talgkjertlene. Tømmer de selv annenhver mnd. Ble lært opp av veterinæren i hvordan det gjøres, da de synes det var bortkasta tid  og ressurser å tømme for oss. Og dyrt. 

Det er bokstavelig talt drit ekkelt og en dritt jobb. Gjør det alltid i forbindelse med at dyret blir dusja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lola Pagola skrev:

Aldri sjekket dem, men ser at de blir tømt når han bæsjer. Venner har også sagt til meg at han er den eneste hunden de kjenner som har "god" ånde :lol:

Hunden til tanta mi må tømme de jevnlig, og hun har stålånde... interessant om det har en sammenheng! 

Veldig interessant og ikke minst HVORDAN det henger sammen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis da hunden har for eksempel dårlig ånde, og dere sier at det er ingen problemer med kjertlene, hvordan vet dere det? At det ikke er noen analkjertel problem? 

For øvrig på Mynte så kom den metalliske lukta ikke av munnen, men i nærheten av hunden og garantert fra rumpa.

Nitro sin dårlige ånde var mer råtten fisk.  blæh.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På krølltoppene vi hadde tømte vi utvendig i forbindelse med bad. De jeg har nå bades sjeldent, så da har jeg ikke tenkt så mye på de.

Keo kan finne på å ake litt med jevne mellomrom, da får han bare et rått måltid eller seks, så ordner det seg selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Djervekvinnen skrev:

Hvis da hunden har for eksempel dårlig ånde, og dere sier at det er ingen problemer med kjertlene, hvordan vet dere det? At det ikke er noen analkjertel problem? 

For øvrig på Mynte så kom den metalliske lukta ikke av munnen, men i nærheten av hunden og garantert fra rumpa.

Nitro sin dårlige ånde var mer råtten fisk.  blæh.. 

Fordi bikkja snart er 9 år og er sjekket fra topp til tå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Djervekvinnen skrev:

Er det vanlig at dyrlegen sjekker kjertlene på slike kontroller, undersøkelser?  Har så lite erfaring med dette, så må bare spørre. Har liksom ikke vært noe tema her i gården før nå de siste årene. 

Sikkert ikke, men han var dårlig så de sjekket det og.

Jeg merket ihvertfall fort at Vigdis hadde problemer med å tømme de, da lukter det ikke godt :P Tuva sine har blitt sjekket i forbindelse med stivhet i ryggen, de har ikke vært fulle da. Men hun kan lekke litt innimellom selv om det ikke er fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Midas sleit mye med analkjertlene før vi tilslutt etter ørten tømminger og antibiotika lagt inni der, fjernet dem. Han viste det med å stille seg mye inntil meg med rumpa mot meg. Han brukte også den metoden hvis han var sår eller skitten i rumpa og ville bli vasket :whistle: Iallefall, jeg merket det alltid på han at han hadde problemer, men det kan jo hende hunden din er oppsatt på å skjule ubehag og smerter? 
Han akte seg tidvis og, men det gjorde han ikke hele tiden, det var mer det at han "bad om hjelp" når det var vondt og ekkelt der. 
Han fjernet de og da ble jo det problemet løst, men jeg synes han plagdes endel med stumpen etter det og. Av og til akte han seg og strevde med noe baki der etter de var fjernet.

Når jeg jobbet på dyreklinikk så fikk vi inn en hund som hadde fått så mye arrvev etter fjerning av analkjertler at han ikke fikk til å besje. Han freaket helt ut av smerte og beit faktisk et par ganger fordi det gjorde så vondt :| Det var en bitteliten hund da, så det skulle vel ikke så mye til før endetarmen omtrent ble sperret av arrvev... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...