Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål ang inseminering av tispe


anonym2323
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Line skrev:

Det er jo relevant om man har kunnskap om linjene også. Lar de seg generelt pare lett og naturlig så har man jo en viss formening om den nevnte tispa også ville gjort det etter all sannsynlighet.

Ja, det er noe med det og - det er ikke sort-hvitt, og alskens gode, velmente generelle råd kan ha et dusin unntak, og når alt kommer til alt så må en gjøre noen kompromiss i oppdrett, en får det aldri helt optimalt, perfekt som en vil. Men kompromiss skal gjøres veloverveid og basert på kunnskap og informasjonsinnhenting. Og en balanserer ut kompromissene når en tenker generasjoner framover - om det blir inseminering på den tispa jeg snakker om, så vil det være viktigere at hennes datter pares på sitt første kull, for eksempel. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Linni skrev:

Hei, så kjekt du venter valper! Koslig :D 

Takk forresten.

Du for ha lykke til med valpene :) 

Men viste du ikke at spermen var dårlige når du inseminerte? Eller fant du det ikke ut ?

:icon_redface: ehehe, så nå jeg formulerte meg grundig feil. Jeg venter spent på om JEG får valp fra en oppdretter.

Jeg kan likevel svare på spørsmålet. Det var altså noe kluss med spermen (importert) så den kom veldig sent i løpet. De sjekket jo kvaliteten og det var omtrent bare oppvaskvann (sånn som veterinæren forklarte det) men de skulle nå forsøke likevel ettersom oppdretter ønsket bruke denne hannen og han hadde tre, fire store kull bak seg. 

Det at tispa tok seg er egentlig ikke et mirakel (men veldig heldig). Denne veterinæren er kjent for å være ganske dyktig og tispa har to store kull bak seg så fertiliteten er det ikke noe i veien med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Siri said:

Jeg tror kanskje ikke det er noe forbud mot at lekfolk inseminerer - jeg vet om flere som har gjort sånt selv, men om jeg synes det er ok skal jeg ikke si noe om... :aww: 

Mennesker inseminerer jo også seg selv, så det er nok ikke så veldig mye annerledes å gjøre det enn å sprøyte inn litt sæd i ei tispe. Men jeg regner ikke med at folk driver og inseminerer intrauterint på hunder "hjemme", så ift tidspunkt så er det vel best å inseminere på normal paringstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, linjer skrev:

Håper nå du får fine, friske valper uansett omstendigheter! Jeg sitter dog pr nå å venter på valper fra en tispe som er inseminert med ganske dårlig sperm. Drektig ble hun mot alle odds, men hvor mange valper det kommer gjenstår å se. 

Hei, så kjekt du venter valper! Koslig :D 

Takk forresten.

Du for ha lykke til med valpene :) 

Men viste du ikke at spermen var dårlige når du inseminerte? Eller fant du det ikke ut ?

15 timer siden, Linni skrev:

Hei :)

Jeg tok en insemeneringen på min 3 år gamle golden retriver hos en privat-person.. Etter jeg tok denne denne insemeringen på dag 10 sirka, så hadde veterinæren sagt hun var litt overvektige.. 

Jeg skulle egentli ta insemeringen to ganger men gjorde det ikke andre gangen. Er det stor sjanse for tispa kan ha blitt drektige av en insemenering ? 

Det var sirka 2 uker siden jeg gjorde første insemeringen. Men er det liksom liten sjanse en tispe kan bli drektig om hun er overvektig ?

Håper noen har noen gode tips!

Takk for svar??

Tusen Takk alle sammen for gode svar :) 

Men når en tispe blir drektig legger den jo litt på seg... Men er det noen som aner hva symptomer jeg skal se etter om tispa alledere er litt feit ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Linni said:

Men når en tispe blir drektig legger den jo litt på seg... Men er det noen som aner hva symptomer jeg skal se etter om tispa alledere er litt feit ? 

Om tispa allerede har lagt seg ut etter to uker så er det lite sannsynlig at det er på grunn av drektigheten. Det du trenger er denne, og den bør du lese fra perm til perm så snart som mulig. Du får kjøpt den i nettbutikken til NKK.

1908241-7-1414080347082.jpg

Jeg håper for din del at du har en mentor og noen som kan være sammen med deg under fødselen. Når man er fersk så er det mye som er vanskelig, og basert på det du skriver så virker du kanskje litt uforberedt. Jeg sier det ikke for å være slem, men for at du skal skaffe deg den hjelpen man som ny trenger.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du fôrvert for tispa, eller er det du som skal ha valpekullet?

Å pare ei tispe innebærer et stort ansvar, og det er mye kunnskap om drektighet og fødsel em bør sette seg inn i, så en vet at tispa - og valpene - får det de trenger i forhold til mat, vaksiner, ormekur og mosjon, og at en kjenner litt til risikoer og faresignaler så en oppdager det i tide om tispa får livmorbetennelse eller det blir fødselskomplikasjoner. 

Når du sier at tispa er feit, så formoder jeg du snakker om fett utenpå ribbeina. Valpene ligger ikke utenpå ribbeina. Tegn du KAN se, men som også kan være innbildt drektighet, er fortsatt utflod etter paring, hoven vulva en stund etter paring, endring av farge og størrelse på brystvorter, morgenkvalme, mer kosete, roligere, økt matlyst, hardere mage, en midje som forsvinner, og mer fylt i buken. 

Det sikreste er derimot ultralyd etter 28 dager eller røntgenfotografering etter 49 dager. Det er også en blodprøve, men den har stlrst feilmargin. Meget erfarne oppdrettere klarer av og til å palpere og altså kje valpene med hendene på et tidlig tidspunkt. 

Det er flere tråder her inne om tiden fra paring til fødsel, og det er gode bøker på biblioteket, så du kan bli bedre forberedt. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Line skrev:

Om tispa allerede har lagt seg ut etter to uker så er det lite sannsynlig at det er på grunn av drektigheten. Det du trenger er denne, og den bør du lese fra perm til perm så snart som mulig. Du får kjøpt den i nettbutikken til NKK.

1908241-7-1414080347082.jpg

Jeg håper for din del at du har en mentor og noen som kan være sammen med deg under fødselen. Når man er fersk så er det mye som er vanskelig, og basert på det du skriver så virker du kanskje litt uforberedt. Jeg sier det ikke for å være slem, men for at du skal skaffe deg den hjelpen man som ny trenger.

 

takk for det :)

Har hatt to kull på min tibetansk spaniel, men ikke sånn kjempe erfaring med avl.. Men jeg for lese meg opp ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SFX skrev:

Er du fôrvert for tispa, eller er det du som skal ha valpekullet?

Å pare ei tispe innebærer et stort ansvar, og det er mye kunnskap om drektighet og fødsel em bør sette seg inn i, så en vet at tispa - og valpene - får det de trenger i forhold til mat, vaksiner, ormekur og mosjon, og at en kjenner litt til risikoer og faresignaler så en oppdager det i tide om tispa får livmorbetennelse eller det blir fødselskomplikasjoner. 

Når du sier at tispa er feit, så formoder jeg du snakker om fett utenpå ribbeina. Valpene ligger ikke utenpå ribbeina. Tegn du KAN se, men som også kan være innbildt drektighet, er fortsatt utflod etter paring, hoven vulva en stund etter paring, endring av farge og størrelse på brystvorter, morgenkvalme, mer kosete, roligere, økt matlyst, hardere mage, en midje som forsvinner, og mer fylt i buken. 

Det sikreste er derimot ultralyd etter 28 dager eller røntgenfotografering etter 49 dager. Det er også en blodprøve, men den har stlrst feilmargin. Meget erfarne oppdrettere klarer av og til å palpere og altså kje valpene med hendene på et tidlig tidspunkt. 

Det er flere tråder her inne om tiden fra paring til fødsel, og det er gode bøker på biblioteket, så du kan bli bedre forberedt. 

Takk for fint svar du :) 

men tispen er våres.

Men du hørtes veldig erfaren ut iforhold til avl :D 

Men tenker du at hun kan blitt drektig av en insiminering på 10 ende dag ? Liksom fordeom hun er litt feit fra før ? :3 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Linni skrev:

Men tenker du at hun kan blitt drektig av en insiminering på 10 ende dag ? Liksom fordeom hun er litt feit fra før ? :3 

En eventuell drektighet er nok langt mer avhengig av om insemineringen ble gjort på riktig dag i løpetiden og at spermen er funksjonell, enn at tispa er feit. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Linni skrev:

Takk for fint svar du :) 

men tispen er våres.

Men du hørtes veldig erfaren ut iforhold til avl :D 

Men tenker du at hun kan blitt drektig av en insiminering på 10 ende dag ? Liksom fordeom hun er litt feit fra før ? :3 

Jeg vil ikke kalle meg selv så erfaren, jeg har ikke hatt mange kull - men jeg har lest en del, snakker mye med andre oppdrettere for å utveksle erfaringer, og har alltid forsøkt å forberede meg best mulig før jeg skal pare egen tispe.

Hun kan ha blitt drektig - tisper kan være høyløpsk og ha eggløsning på veldig variable tidspunkt, jeg vet om valper som kom til verden etter unnfangelse på dag 29 i løpetiden, og jeg vet om tispe paret på dag 7. Men siden dere ikke har tatt progesteronprøve, så vil du aldri vite sikkert hvorfor tispa går tom, om det blir sluttresultatet. Jeg synes det er veldig rart å inseminere uten å vite at det er rette tidspunkt. Det kan ha vært perfekt timet, men det VET du jo ikke.

Tjukke tisper har stukket av fra eier for å tjuvpare seg siden tidenes morgen, men det er forskjell på å være litt rund i kantene og å være smellfeit. Uansett ville jeg ikke bekymret meg for det - du får ikke gjort noe fra eller til, en intensiv slankekur nå kan i verste fall føre til at tispa kaster valpene fordi kroppen går i sparebluss. Men pass på å gi tispa rikelig med belastningsfri mosjon (altså ordinære turer, men jeg ville ikke latt tispa bære kløv, trekke og annet ekstra når hun er paret) - å bære valper og å føde dem er tungt arbeid, og ei tispe skal være i god kondisjon så det blir minst mulig belastende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Linni skrev:

Takk for fint svar du :) 

men tispen er våres.

Men du hørtes veldig erfaren ut iforhold til avl :D 

Men tenker du at hun kan blitt drektig av en insiminering på 10 ende dag ? Liksom fordeom hun er litt feit fra før ? :3 

Du kan ha flaks, og hun kan ha blitt drektig. Alt spørs jo på hennes eggløsning, og ingen her inne kan fortelle deg om hun hadde det da eller ikke, noen tisper har eggløsning på dag 6 og noen på dag 21... Det mest vanlige er engang mellom dag 11-14 i løpetid.
Prøvde dere parringer etter inseminering? For det høres ut som om dere hadde det altfor travelt og ingen is i magen, man må stole på hundene.
Jeg har hatt 11 egne kull og vært med og tatt imot/jobbet med 31 andre kull og bare to ganger har jeg vært med på parring før dag 11 i løpetiden. Ene gangen var en tjuvparring der blodprøvene visste at tispen ikke hadde hatt eggløsning før dag 17 i løpetiden, men utifra når valpene ble født og størrelsen/utviklingen på valpene tilsa at hun måtte ha parret seg på dag 5 i løpetiden, og den andre var ei tispe som plutselig stod på dag 9 i løpetiden- en parring uten heng og 9 valper...
Så har man andre enden av skalaen, tispene som ikke er klare før dag 20-21 som man har gitt opp alt håpet på at det ble noe denne gang, tispen før eggløsning sent og det ble valper.
Det kan rett og slett ikke ha blitt parring fordi det ikke var på rette tidspunktet... Noen tisper flagger (legger halen på siden) leenge før og etter, men er ikke rett tid for det.
Spermen lever i noen dager, så dere kan være heldig. 
At en tispe blir drektig er det mange faktorer som spiller en rolle. Noen blir ikke drektige til tross for at alt er på topp med spermkvaliteten, bra parringer med heng på rette dager, tispen er i bra form osv men det er en faktor at tjukke tisper kan ha litt dårligere fertilitet, og om det itillegg ikke er inseminering på rett dag så har man mulig dårlig odds med seg men har fortsatt muligheten for drektighet, da alt vi kan snakke om er" hvis om atte og kanskje faktorer" ingen sitter med fasit på noen ting da naturen styrer dette. Vi kan bare  være oppdretterguder til en hvis grad ;)

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2017 at 11:07 AM, Perfect Image skrev:

Du kan ha flaks, og hun kan ha blitt drektig. Alt spørs jo på hennes eggløsning, og ingen her inne kan fortelle deg om hun hadde det da eller ikke, noen tisper har eggløsning på dag 6 og noen på dag 21... Det mest vanlige er engang mellom dag 11-14 i løpetid.
Prøvde dere parringer etter inseminering? For det høres ut som om dere hadde det altfor travelt og ingen is i magen, man må stole på hundene.
Jeg har hatt 11 egne kull og vært med og tatt imot/jobbet med 31 andre kull og bare to ganger har jeg vært med på parring før dag 11 i løpetiden. Ene gangen var en tjuvparring der blodprøvene visste at tispen ikke hadde hatt eggløsning før dag 17 i løpetiden, men utifra når valpene ble født og størrelsen/utviklingen på valpene tilsa at hun måtte ha parret seg på dag 5 i løpetiden, og den andre var ei tispe som plutselig stod på dag 9 i løpetiden- en parring uten heng og 9 valper...
Så har man andre enden av skalaen, tispene som ikke er klare før dag 20-21 som man har gitt opp alt håpet på at det ble noe denne gang, tispen før eggløsning sent og det ble valper.
Det kan rett og slett ikke ha blitt parring fordi det ikke var på rette tidspunktet... Noen tisper flagger (legger halen på siden) leenge før og etter, men er ikke rett tid for det.
Spermen lever i noen dager, så dere kan være heldig. 
At en tispe blir drektig er det mange faktorer som spiller en rolle. Noen blir ikke drektige til tross for at alt er på topp med spermkvaliteten, bra parringer med heng på rette dager, tispen er i bra form osv men det er en faktor at tjukke tisper kan ha litt dårligere fertilitet, og om det itillegg ikke er inseminering på rett dag så har man mulig dårlig odds med seg men har fortsatt muligheten for drektighet, da alt vi kan snakke om er" hvis om atte og kanskje faktorer" ingen sitter med fasit på noen ting da naturen styrer dette. Vi kan bare  være oppdretterguder til en hvis grad ;)

 

Har ikke sett noe særlig symptomer, 3 uker siden nå.. Kanskje hun ikke er drektig da ? Eller er det for tidlig og se ? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Perfect Image skrev:

Ta ul om en uke så går du svar :) Alt annet er bare gjetting. Har fått 7 valper fra en uten noe tegn, og hatt tomme tisper med masse tegn.

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Ja ?

Leste bare på google om drektighet, så stod det noe om forstørret brystet på hunden ved 3—4 uker_. men har vist ikke sett noe. ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...