Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål ang inseminering av tispe


anonym2323
 Share

Recommended Posts

Hei :)

Jeg tok en insemeneringen på min 3 år gamle golden retriver hos en privat-person.. Etter jeg tok denne denne insemeringen på dag 10 sirka, så hadde veterinæren sagt hun var litt overvektige.. 

Jeg skulle egentli ta insemeringen to ganger men gjorde det ikke andre gangen. Er det stor sjanse for tispa kan ha blitt drektige av en insemenering ? 

Det var sirka 2 uker siden jeg gjorde første insemeringen. Men er det liksom liten sjanse en tispe kan bli drektig om hun er overvektig ?

Håper noen har noen gode tips!

Takk for svar??

Endret av mushi
Endre overskriften til noe mer beskrivende
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tispa er inseminert på korrekt måte til korrekt tid, hannhunden har sædkvalitet og tispa har eggløsning, så skal sjansen for å bli drektig være bedre ved inseminering enn ved naturlig paring - har jeg alltid blitt fortalt. Og som med paring, så er det viktigere å finne korrekt tidspunkt enn å pare/inseminere flere ganger, så én gang holder om det er gjort under korrekte premisser.

En overvektig tispe kan ha større problem med å bli drektig, men det kommer an på hva som menes med litt overvektig. Jeg vet om ei tispe som bærer ti kilo for mye (burde vært 40 kilo, cirka), og som har gått tom tre ganger, og det er sannsynligvis en sammenheng. Men det er flere oppdrettere som fôrer på tispa *litt* før paring, fordi det visstnok skal øke sjansen for drektighet - en kropp i sparebluss er ikke like lett å befrukte, mens om hun har fått litt ekstra mat så er tanken at kroppen vil skjønne at det er gode tider og legge til rette for drektighet. Men da snakker vi jo om at tispa har fått litt ekstra, ikke blitt feit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er inseminert av en person som ikke er veterinær? (Har denne personen lov til å utføre inseminasjoner?) Ble det tatt progesteronprøve før? Har tispa vært drektig tidligere? 

Sånn rent fysiologisk så er sjansen for å få et dyr drektig større om dyret er litt overvektig enn om det er undervektig. 

Sto tispa på dag 10 av løpetiden?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjetter at om hun går tom så er det fordi hun er inseminert på feil dag.

Men en annen sak er jo at mange sier at man helst ikke skal inseminere på første kullet fordi tispa først helst skal vise at hun parer naturlig uten problem (jeg gjetter at det er først ekullet på grunn av alderen).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Line skrev:

Jeg gjetter at om hun går tom så er det fordi hun er inseminert på feil dag.

Men en annen sak er jo at mange sier at man helst ikke skal inseminere på første kullet fordi tispa først helst skal vise at hun parer naturlig uten problem (jeg gjetter at det er først ekullet på grunn av alderen).

Hei :)

Nei, første gangen så prøvde vi natulig. Vi fikk ikke til vellykket paring naturlig, så derfor vi insiminerte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Polfarer skrev:

Hunden er inseminert av en person som ikke er veterinær? (Har denne personen lov til å utføre inseminasjoner?) Ble det tatt progesteronprøve før? Har tispa vært drektig tidligere? 

Sånn rent fysiologisk så er sjansen for å få et dyr drektig større om dyret er litt overvektig enn om det er undervektig. 

Sto tispa på dag 10 av løpetiden?

Hei :)

Jeg fikk anbefalt henne som insiminerte av en oppdretter som jeg kjenner. 

Men nei, hun er ikke veterinær.. 

Tispa har ikke vært drektig før nei, hun er forresten 4 år gammel :) 

Men det ble ikke utført noen prøver, men virket som hun hadde dreve med insemering ganske lenge. Jeg kjenner mange som gjort det hos henne og endt opp med flotte valper.. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Må ikke inseminering gjøres av godkjent veterinær? Litt utenfor mitt erfaringsområde, men selv om personen har inseminert hunder som har gitt flotte valper før betyr jo ikke at det er greit eller lov.

Hei igjen :)

Som sagt så vet jeg ikke om hun driver dette lovlig. Jeg fikk bare beskjed av en en oppdretter jeg kjenner.. 

Men folk anbefale vell kanskje og gjøre det hos veterinær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Linni skrev:

Hva mener du med reaksjoner ? Har ikke hørt om det skjønner du..? Så håper du kan forklare hva du mener :) 

Det er vel helst at det er viktig at hunder som går i avl kan vise til at de faktisk kan - og lar seg - pares naturlig for å bevare hundenes naturlige instinkter i videre generasjoner også (evt om det er fysiske feil på tispa som gjør at hun ikke kan pares naturlig og som da kan videreføres til hennes valper som i sin tur da også må insemineres for å få valper... eller om hannhunden ikke har sterke nok drifter til at han tør å pare). 

1 minutt siden, simira skrev:

Må ikke inseminering gjøres av godkjent veterinær? Litt utenfor mitt erfaringsområde, men selv om personen har inseminert hunder som har gitt flotte valper før betyr jo ikke at det er greit eller lov.

Jeg tror kanskje ikke det er noe forbud mot at lekfolk inseminerer - jeg vet om flere som har gjort sånt selv, men om jeg synes det er ok skal jeg ikke si noe om... :aww: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Linni said:

Hva mener du med reaksjoner ? 

Har ikke hørt om det skjønner du..? Så håper du kan forklare hva du mener :) 

Som Siri sier så handler det om hvorvidt man skal bruke hunder i avl om de ikke klarer å formere seg uten kunstig hjelp. Det er jo ikke alle hunder som bør i avl heller :) Det er et tema som mange mener mye om.

22 minutes ago, simira said:

Må ikke inseminering gjøres av godkjent veterinær? Litt utenfor mitt erfaringsområde, men selv om personen har inseminert hunder som har gitt flotte valper før betyr jo ikke at det er greit eller lov.

Det finnes vel flere måter å inseminere på, noen mer og andre mindre egnede metoder - samle sperm i en engangssprøyte f eks. Ikke at jeg da helt ser hensikten, for da kunne man jo like gjerne brukt hannhunden. Inseminering har etter mitt syn kun noe for seg der det er importert sperm eller sperm fra en avdød hund.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Line said:

Det finnes vel flere måter å inseminere på, noen mer og andre mindre egnede metoder - samle sperm i en engangssprøyte f eks. Ikke at jeg da helt ser hensikten, for da kunne man jo like gjerne brukt hannhunden. Inseminering har etter mitt syn kun noe for seg der det er importert sperm eller sperm fra en avdød hund.

Det er jeg enig i, men det er ingen regler for hvem som kan gjøre det? Sånn av hensyn til avlshundene? Det eneste jeg fant etter et enkelt nettsøk var Anicura som sier " Det er bare veterinærer med spesiell kompetanse innen reproduksjon som kan utøre inseminajson på hund, hvorav et flertall jobber for AniCura." Litt usikker på om det menes hos dem eller generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Det er jeg enig i, men det er ingen regler for hvem som kan gjøre det? Sånn av hensyn til avlshundene? Det eneste jeg fant etter et enkelt nettsøk var Anicura som sier " Det er bare veterinærer med spesiell kompetanse innen reproduksjon som kan utøre inseminajson på hund, hvorav et flertall jobber for AniCura." Litt usikker på om det menes hos dem eller generelt.

Ja, når vi var hos veterinæren så sa hun at det var mange som såg på youtube video om insemering. Og gjorde dette selv da, så er vell tydelig lov da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, simira said:

Det er jeg enig i, men det er ingen regler for hvem som kan gjøre det? Sånn av hensyn til avlshundene? Det eneste jeg fant etter et enkelt nettsøk var Anicura som sier " Det er bare veterinærer med spesiell kompetanse innen reproduksjon som kan utøre inseminajson på hund, hvorav et flertall jobber for AniCura." Litt usikker på om det menes hos dem eller generelt.

Nei, det er vel ingen fastsatte regler på det - og det kan jo uansett ikke håndheves. Det er jo bare for eier å si at den er paret naturlig, så kan jo ingen ettergå det med mindre spermen beviselig har vært nedfrosset eller importert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Polfarer skrev:

Hunden er inseminert av en person som ikke er veterinær? (Har denne personen lov til å utføre inseminasjoner?) Ble det tatt progesteronprøve før? Har tispa vært drektig tidligere? 

Sånn rent fysiologisk så er sjansen for å få et dyr drektig større om dyret er litt overvektig enn om det er undervektig. 

Sto tispa på dag 10 av løpetiden?

Men ja, virket som hun var klar. Hadde halen til side og virket villige.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Linni skrev:

Men ja, virket som hun var klar. Hadde halen til side og virket villige.. 

Jeg har en som står sånn hele løpet da :P men så er jo hunder veldig forskjellige også. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Linni skrev:

hehe ja :D 

Håper nå du får fine, friske valper uansett omstendigheter! Jeg sitter dog pr nå å venter på valper fra en tispe som er inseminert med ganske dårlig sperm. Drektig ble hun mot alle odds, men hvor mange valper det kommer gjenstår å se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Da kan det være hanhunden som var problemet? Har han hatt valper før?

Hei, jeg tror han er uerfaren men han er frisk osv. Vi bare leier han skjønner du, så er ikke våres..

Men tenker mer på overvekten til hunden.. Vi viste ikke dette før veterinæren såg det når vi var innom veterinær-kontoret :/ Men så for hun ikke mye mat og usunne ting, spiser normalt og får tur en time hver dag. 

Føler hu alltid har vært litt stor uten hun har noe sykdom. Alltså hun er ikke slapp, hun springer og ingen leddproblemer. Hun fungere som en vanlig hund.. 

Så føler liksom det ikke e noe å

gjør når hun for

mosjon og vanlig mengde mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, linjer skrev:

Håper nå du får fine, friske valper uansett omstendigheter! Jeg sitter dog pr nå å venter på valper fra en tispe som er inseminert med ganske dårlig sperm. Drektig ble hun mot alle odds, men hvor mange valper det kommer gjenstår å se. 

Hei, så kjekt du venter valper! Koslig :D 

Takk forresten.

Du for ha lykke til med valpene :) 

Men viste du ikke at spermen var dårlige når du inseminerte? Eller fant du det ikke ut ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett noen regler på at det ikke er lov for privatperson å inseminere hund, og jeg har hørt om drøssevis av tilfeller hvor det gjøres i Norge - uten å ha fått inntrykk av at det er en "lyssky" affære. Jeg vet derimot om land som har eksplisitt regel på at inseminering kun skal gjøres av veterinær.

En skal jo vite hva en gjør, selvfølgelig, slik at sæden havner i retning livmora og ikke i urinblæra. Når det er sagt, så har jeg forsøkt å få tispe inseminert hos veterinær, med det resultat at sæden rant ut og havnet i fanget mitt før han hadde fått utstyret ut igjen, så han visste ikke hva han holdt på med selv om han var veterinær. 

Jeg ville dog aldri inseminert uten å ha tatt progesteronprøve, slik at en vet at insemineringen gjøres på rett tidspunkt - det er vanskelig å time rett kun ved å observere vulva og studere blodet. Optimalt insemineringstidspunkt er heller ikke det samme som optimalt paringstidspunkt.

I en ideell verden så parer en tispe på første kullet, og tar ikke sjansen på å risikere å føre paringsproblemer videre. Men samtidig så må vi oppdrettere forholde oss til en virkelighet. Jeg har ei tispe med forventet løpetid i desember, som mest sannsynlig skal brukes på en hannhund i Troms. Er jeg riktig så heldig, så er hun sikkert høyløpsk i romjula. Jeg har få skrupler med å inseminere henne, framfor å kjøre i tre dager på vinterføre i håp om å treffe eggløsning og ikke komme for sent, eller å forsøke å finne flybilletter på kort varsel på en tid av året hvor "halve Norge" skal forflytte seg til familie. Jeg synes det er viktigere å få bruke den hannhunden, enn å bruke en lokal hannhund som ikke har de samme kvalitetene som jeg er ute etter, selv om det ville gitt enklere omstendigheter. Tispa har løpetid hver 11. måned, så det er ikke et lettvint alternativ å pare henne på neste løpetid heller. Tisper med hyppigere løpetid kan en jo være mer fleksible med, for å få paring og kull til foretrukket årstid. Så det er ikke sort-hvitt og textbook-oppskrift å drive oppdrett. Men å inseminere skal være gjennomtenkt, og en skal ha argumentene klare hvis det kommer reaksjoner.

Edit: I fall noen lurer - jeg kommer ikke til å inseminere min tispe selv, da jeg ikke har noe som helst kunnskap om det. Planen er å få fløyet en termos med sæd fra Troms, og inseminere ved Veterinærhøgskolen i Oslo.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Linni said:

Hei, jeg tror han er uerfaren men han er frisk osv. Vi bare leier han skjønner du, så er ikke våres..

Men tenker mer på overvekten til hunden.. Vi viste ikke dette før veterinæren såg det når vi var innom veterinær-kontoret :/ Men så for hun ikke mye mat og usunne ting, spiser normalt og får tur en time hver dag. 

Føler hu alltid har vært litt stor uten hun har noe sykdom. Alltså hun er ikke slapp, hun springer og ingen leddproblemer. Hun fungere som en vanlig hund.. 

Så føler liksom det ikke e noe å

gjør når hun for

mosjon og vanlig mengde mat. 

Det vanligste er vel å ikke eie hanhunden selv, men å betale for paring.

Generelt er det vel ikke anbefalt å bruke en tispe som ikke har hatt valper før med en hanhund som ikke har hatt valper før. Da vet du ikke hva du kan forvente av noen av dem. Men jeg regner med at begge hundene ihvertfall er helsetestet og oppfyller alle helsekravene til raseklubben?

Når det gjelder vekten så får hun jo åpenbart enten for mye mat, for lite mosjon eller begge deler. Hvis du med "vanlig mengde mat" mener det som står på fôrpakningen så er det bare veiledende. Den ene hunden min får bare 2/3 av det som står på pakken, ellers blir han tykk. Litt avhengig av hvor mye mosjon hun får fra før så kan det også kanskje økes.

Retrieverene er jo kjent for å lett bli litt runde, jeg tenker da at det er desto viktigere å være nøye med fôring og mosjon. Og som oftest er det ikke vanskeligere enn å justere begge deler for å tilpasse det som passer hunden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, SFX said:

I en ideell verden så parer en tispe på første kullet, og tar ikke sjansen på å risikere å føre paringsproblemer videre. Men samtidig så må vi oppdrettere forholde oss til en virkelighet. Jeg har ei tispe med forventet løpetid i desember, som mest sannsynlig skal brukes på en hannhund i Troms. Er jeg riktig så heldig, så er hun sikkert høyløpsk i romjula. Jeg har få skrupler med å inseminere henne, framfor å kjøre i tre dager på vinterføre i håp om å treffe eggløsning og ikke komme for sent, eller å forsøke å finne flybilletter på kort varsel på en tid av året hvor "halve Norge" skal forflytte seg til familie. Jeg synes det er viktigere å få bruke den hannhunden, enn å bruke en lokal hannhund som ikke har de samme kvalitetene som jeg er ute etter, selv om det ville gitt enklere omstendigheter. Tispa har løpetid hver 11. måned, så det er ikke et lettvint alternativ å pare henne på neste løpetid heller. Tisper med hyppigere løpetid kan en jo være mer fleksible med, for å få paring og kull til foretrukket årstid. Så det er ikke sort-hvitt og textbook-oppskrift å drive oppdrett. Men å inseminere skal være gjennomtenkt, og en skal ha argumentene klare hvis det kommer reaksjoner.

Det er jo relevant om man har kunnskap om linjene også. Lar de seg generelt pare lett og naturlig så har man jo en viss formening om den nevnte tispa også ville gjort det etter all sannsynlighet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...