Gå til innhold
Hundesonen.no

Stor allergivennlig hund


bianka
 Share

Recommended Posts

4 minutter siden, bianka skrev:

Hvilke store hunderaser regnes som ganske allergivennlig? Gjerne langhåret hund.

Og hvilke rase er de største røytefri hunderase?

 

Noen erfarer at enkelte hunderaser er mer allergivennlige enn andre. Da nevnes ofte de røytefrie rasene som feks puddel. Tanken er at siden de ikke røyter, så spres ikke allergenene like mye rundt omkring.

Jeg kan ikke ta fra folk de opplevelsene de har av allergivennlige hunderaser og det kommer sikkert slike historier her også, men faktum er at det er ingen forskning som støtter at noen raser er mer allergivennlige enn andre. I snitt er det ikke funnet forskjell i allergenproduksjon på tvers av rasene, og minst en undersøkelse har ikke klart å finne mindre allergener i hjem med såkalte allegivennlige raser. Jeg har ikke referansene for hånden akkurat nå, men kan hoste dem opp om det er ønskelig. 

Det man vet er at en mindre hund jevnt over produserer mindre allergener enn en stor, og at pelsstell og spesielt vask fjerner en del allergener. Kanskje er det det som gjør at noen opplever mindre problemer med de såkalte allergivennlige rasene? De er ofte små og de krever mer pelsstell enn mange andre raser. Man vet også at det kan være svært stor forskjell i allergenproduksjon mellom individer, og siden det er flere allergener som potensielt kan utløse allergi så kan man finne individer og muligens linjer som produserer mindre av akkurat det eller de allergenene du er allergisk mot.

Moralen er at uansett hvilken rase du tenker på, så må du prøve deg fram. Selv om det skulle være noe dette med allergivennlige raser, så produserer de også allergener - det er alle enige i. Møt foreldre og slekt til valpen og kryss fingrene for at det går bra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, tillien said:

Noen erfarer at enkelte hunderaser er mer allergivennlige enn andre. Da nevnes ofte de røytefrie rasene som feks puddel. Tanken er at siden de ikke røyter, så spres ikke allergenene like mye rundt omkring.

Det at de ikke røyter, som gjør at de trenger pelsstell oftere, er "tanken bak". Da både børster, blåser og skyller man ut disse middene folk er allergiske mot langt oftere enn man normalt gjør med hunder som ikke trenger den type omfattende pelsstell. Det kan være at enhver hund som får den behandlingen er like allergivennlige som de ikke-røytende rasene er, men det er det ytterst få som gidder (det omfattende pelsarbeidet) så sant de ikke må. 

Jeg vil gjerne se referansene dine da, om du kan hoste de opp etterhvert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, 2ne skrev:

Det at de ikke røyter, som gjør at de trenger pelsstell oftere, er "tanken bak". Da både børster, blåser og skyller man ut disse middene folk er allergiske mot langt oftere enn man normalt gjør med hunder som ikke trenger den type omfattende pelsstell. Det kan være at enhver hund som får den behandlingen er like allergivennlige som de ikke-røytende rasene er, men det er det ytterst få som gidder (det omfattende pelsarbeidet) så sant de ikke må.

Ja, det høres i alle fall ut som en plausibel forklaringsmodell - at allergenene fjernes grunnet vask og pelsstell. I motsetning til det som synes å være oppfatningen til mange at det at de ikke røyter og evt at de er den direkte årsaken til at de evt er allergivennlige.  

Vet ikke helt om jeg kjøper at allergikere ikke skulle gidde å vaske og stelle hunden dersom de oppdaget og hadde tro på at det faktisk fungerer. Noe de kanskje ikke har dersom de tror de ikke har en allergivennlig rase. For er man allergisk nok så er det liksom ikke noe valg da heller. Jeg er allergisk mot gresspollen og når hunden min har vært å rullet seg i gresset på sensommeren så MÅ hun vaskes - nese som renner og øyne som klør noe helt hinsides og hovner opp til jeg nesten ikke kan se er ikke noe alternativ. Så da må både hund og jeg spyles. Og det virker. Men folk er jo forskjellige, og ser i utgangspunktet at det av og til kan hjelpe å ha noe utenfor en selv som «tvinger» deg til å gjøre lure ting. Men klart, en stor hund med masse pels som krever timer med føning og børsting etter hver eneste vask er i alle fall ikke noen god ide om man skal basere seg på hyppig vasking. Da er nok en kortklipt puddel langt å foretrekke. Men hvorfor ikke en ... tja ... pincher av noe slag? Og så er det jo et poeng at om hunden tåler fukt dårlig, og får irritert hud av hyppig vask så kan det føre til at flere allergener produseres/spres gjennom feks flass. Uansett, det kunne blitt et interessant forskningsprosjekt!

8 timer siden, 2ne skrev:

Jeg vil gjerne se referansene dine da, om du kan hoste de opp etterhvert :) 

Skal vi se, jeg var sikker på at jeg hadde postet dem her tidligere, men fant dem ikke. Kanskje det var på det gamle Canis-forumet... Uansett, her er i en Nederlandsk og en Amerikansk studie som tar for seg dette med allergener i hjemmene til folk med forskjellige hunderaser:

http://www.jacionline.org/article/S0091-6749(12)00793-2/abstract

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3680143/

Egentlig, med tanke på den forklaringsmodellen vi begge er enige om over, så er det litt overraskende at man ikke finner forskjeller på allegennivåene i hjem med forskjellige raser. For det kan jo tyde på det enten ikke virker å vaske/stelle hundene, at de med såkalte allergivennlige raser ikke vasker/steller mer enn andre eiere. 

Når det gjelder studier som tar for seg allergenproduksjonen av forskjellige raser så ble det også gjort i den første (Nederlandske) artikkelen over. Der finner man at labrador har minst av Can f1-allergener, mens puddel (!) har mest. Her er en til studie som sier at labrador har et lavt nivå av Can f1-allergenet. Der finner man også at eksem-status er viktig for å holde nivåene nede.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1398-9995.2005.00824.x/full

Men merk at selv om man kan finne en signifikant forskjell i snittet mellom feks labrador og resten så betyr ikke det at labrador er et trygt valg. Forskjellen innad i alle rasene er enorme og det ser vel ut til at de har omtrent samme maksnivå alle sammen. Det blir altså, om man skal se på allergennivået alene, lotto uansett.

Det er flere slike studier, men det får evt bli senere. Husker det var minst en studie som tok for seg flere allergener enn bare Can f1, noe som er relevant selv om Can f1 er det folk flest reagerer på. Husker også at det ikke ble funnet forskjeller mellom rasene der. Uansett, det er ganske interessant lesning - ikke minst fordi det gir et bilde av hvor utrolig komplekst det er å forske på noe som man skulle tro egentlig bare var å måle. Det er så mye som spiller inn på de målingene, om det er kastrasjon, eksem, nylig bading osv...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, tillien said:

Ja, det høres i alle fall ut som en plausibel forklaringsmodell - at allergenene fjernes grunnet vask og pelsstell. I motsetning til det som synes å være oppfatningen til mange at det at de ikke røyter og evt at de er den direkte årsaken til at de evt er allergivennlige.  

Vet ikke helt om jeg kjøper at allergikere ikke skulle gidde å vaske og stelle hunden dersom de oppdaget og hadde tro på at det faktisk fungerer. Noe de kanskje ikke har dersom de tror de ikke har en allergivennlig rase. For er man allergisk nok så er det liksom ikke noe valg da heller. Jeg er allergisk mot gresspollen og når hunden min har vært å rullet seg i gresset på sensommeren så MÅ hun vaskes - nese som renner og øyne som klør noe helt hinsides og hovner opp til jeg nesten ikke kan se er ikke noe alternativ. Så da må både hund og jeg spyles. Og det virker. Men folk er jo forskjellige, og ser i utgangspunktet at det av og til kan hjelpe å ha noe utenfor en selv som «tvinger» deg til å gjøre lure ting. Men klart, en stor hund med masse pels som krever timer med føning og børsting etter hver eneste vask er i alle fall ikke noen god ide om man skal basere seg på hyppig vasking. Da er nok en kortklipt puddel langt å foretrekke. Men hvorfor ikke en ... tja ... pincher av noe slag? Og så er det jo et poeng at om hunden tåler fukt dårlig, og får irritert hud av hyppig vask så kan det føre til at flere allergener produseres/spres gjennom feks flass. Uansett, det kunne blitt et interessant forskningsprosjekt!

Skal vi se, jeg var sikker på at jeg hadde postet dem her tidligere, men fant dem ikke. Kanskje det var på det gamle Canis-forumet... Uansett, her er i en Nederlandsk og en Amerikansk studie som tar for seg dette med allergener i hjemmene til folk med forskjellige hunderaser:

http://www.jacionline.org/article/S0091-6749(12)00793-2/abstract

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3680143/

Egentlig, med tanke på den forklaringsmodellen vi begge er enige om over, så er det litt overraskende at man ikke finner forskjeller på allegennivåene i hjem med forskjellige raser. For det kan jo tyde på det enten ikke virker å vaske/stelle hundene, at de med såkalte allergivennlige raser ikke vasker/steller mer enn andre eiere. 

Når det gjelder studier som tar for seg allergenproduksjonen av forskjellige raser så ble det også gjort i den første (Nederlandske) artikkelen over. Der finner man at labrador har minst av Can f1-allergener, mens puddel (!) har mest. Her er en til studie som sier at labrador har et lavt nivå av Can f1-allergenet. Der finner man også at eksem-status er viktig for å holde nivåene nede.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1398-9995.2005.00824.x/full

Men merk at selv om man kan finne en signifikant forskjell i snittet mellom feks labrador og resten så betyr ikke det at labrador er et trygt valg. Forskjellen innad i alle rasene er enorme og det ser vel ut til at de har omtrent samme maksnivå alle sammen. Det blir altså, om man skal se på allergennivået alene, lotto uansett.

Det er flere slike studier, men det får evt bli senere. Husker det var minst en studie som tok for seg flere allergener enn bare Can f1, noe som er relevant selv om Can f1 er det folk flest reagerer på. Husker også at det ikke ble funnet forskjeller mellom rasene der. Uansett, det er ganske interessant lesning - ikke minst fordi det gir et bilde av hvor utrolig komplekst det er å forske på noe som man skulle tro egentlig bare var å måle. Det er så mye som spiller inn på de målingene, om det er kastrasjon, eksem, nylig bading osv...

Takk :) Det er interessant, for det er liksom opplest og vedtatt at enkelte raser er allergivennlige (ikke allergifri, det er overraskende ofte nødvendig å presisere det), og skal man tro folks erfaringer, så reagerer de mindre og sjeldnere på ikke-røyte-raser enn de gjør på røyteraser. 

Dette med pelsstellet tenkte jeg egentlig ikke større over før ei med tervueren sa at hun måtte bade, børste og blåse rein hunden sin hver uke fordi en i familien hennes var allergisk. Jeg syns jo det høres logisk ut at en hund der død pels børstes ut regelmessig sånn at den ikke sprer seg utover gulvet, eller at badingen og blåsingen skyller ut allergener. Jeg sa ikke at allergikere ikke gadd å vaske bikkjene sine oftere da :P Det var heller ikke det jeg mente. Når allergikere hilser på forskjellige raser for å se hva de tåler og ikke, så er sjansen for å møte en forholdsvis nybada og stelt puddel større enn å møte på en nybada og stelt belger, for eksempel, så kanskje de reagerer på belgeren da, fordi den ikke er badet på 3 mnd, men ikke på puddelen som ble badet for 3 dager siden. Det er jo forskjell på pelsene, en belger som bades hver annen uke sånn som puddelen gjør, vil få en myk og fluffy pels, så det er det jo ingen som gjør, stort sett. En puddel som blir badet like sjeldent som en belger gjør (2-4 ganger i året), vil antageligvis være drit møkkete og flokete. For å komme tilbake til det i forrige avsnitt da, så vil jeg jo tro at når allergikere møter hunder for å se om de reagerer på de eller ikke, så vil jo ikke-røyte-raser være reinere enn røyteraser er, stort sett. Så kanskje de reagerer på møkkete hunder, og at man kan ha de fleste raser, så lenge man bader, blåser og børster de en gang i uka? 

Det er antageligvis mer enn Can f1-allergenet man reagerer på da, bare for å spinne litt videre på ting jeg egentlig ikke har noe bevis for :P Jeg f.eks er ikke allergisk mot hund (var ikke den gangen jeg ble testa i hvert fall), men jeg reagerer på enkelte korthårshunder, nesten uavhengig av  hvor reine de er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

Takk :) Det er interessant, for det er liksom opplest og vedtatt at enkelte raser er allergivennlige (ikke allergifri, det er overraskende ofte nødvendig å presisere det), og skal man tro folks erfaringer, så reagerer de mindre og sjeldnere på ikke-røyte-raser enn de gjør på røyteraser. 

Som tidligere forsker innenfor medisin/folkehelse så er jeg litt miljøskada i retning å ikke tro på folk sine erfaringer i slike sammenhenger. Vi er eksperter i å se mønster der det ikke er mønster, og i å bekrefte våre forventninger til ting. Og av egen erfaring så vet jeg at placebo/nocebo kan spille en stor rolle når det gjelder allergi. Husker jeg som barn klødde fælt av noe jeg var sikker på var en dundyne, feks... :D Samtidig så ser jeg jo at forskningen på feltet er såpass mangelfull (fordi den er kompleks) at det kan være noe man ikke helt har sett enda. Det er ikke uproblematisk å sause sammen forskjellige raser, fra helt forskjellige hjem med helt forskjellige rutiner (pelsstell, foring, trim, svømming), noen kastrerte - noen ikke og alder kan jo også spille inn. Og med relativt få hunder i studiene så er det ikke sikkert det lar seg gjøre å korrigere for alle disse faktorene statistisk.

2 timer siden, 2ne skrev:

For å komme tilbake til det i forrige avsnitt da, så vil jeg jo tro at når allergikere møter hunder for å se om de reagerer på de eller ikke, så vil jo ikke-røyte-raser være reinere enn røyteraser er, stort sett. Så kanskje de reagerer på møkkete hunder, og at man kan ha de fleste raser, så lenge man bader, blåser og børster de en gang i uka? 

Ja, det kan godt være slik at ikke-røyte-raser er renere en røyteraser sånn jevnt over,slik du sier, og det er det jeg også har tenkt som forklaringen. Og følgelig at om man bader, børster og blåser andre raser så kommer man kanskje like godt ut. Men så er det en annen ting som spiller inn også. Hvor godt tåler hundene denne badingen og børstingen. Kan det være forskjell mellom rasene der? Og hvordan bør de vaskes (temperatur, dusj vs bad, produkter)? Dette med tanke på utvikling av hudplager/eksem som men vet øker utskillelsen av allergener. Kanskje tåler enkelte raser vask bedre enn andre? Pudler er jo vannapporterende hunder feks, skulle tro de tålte vann bra. Igjen - nok et spennende forskningsprosjekt :) 

Hadde jeg hatt mild allergi (ved sterk allergi så nekter jeg å tro at man bør ha hund uansett rase) så tror jeg, på tross av min skepsis, hadde forsøkt en av de såkalte allergivennlige først selv. Det skader jo ikke akkurat at andre har gode erfaringer. Uansett hva som er den egentlige grunnen. Men hadde jeg ikke funnet en rase jeg trivdes med der så hadde jeg vel passet på å forsøke med en hund som ikke var for stor og ikke for mye pels på i alle fall, slik at stellet ble enklere. Altså heller en pinscher enn en collie.

2 timer siden, 2ne skrev:

Det er antageligvis mer enn Can f1-allergenet man reagerer på da, bare for å spinne litt videre på ting jeg egentlig ikke har noe bevis for :P Jeg f.eks er ikke allergisk mot hund (var ikke den gangen jeg ble testa i hvert fall), men jeg reagerer på enkelte korthårshunder, nesten uavhengig av  hvor reine de er. 

Ja, det er i alle fall helt til f6 og det gjør jo forskningen enda mer kompleks! Det at noen reagerer mer eller mindre på bestemte raser kan jo skyldes forskjeller i nivåer i de andre allergenene. Eller måten de spres på i et hjem. Siden folk flest reagerer på f1 så vil uansett moralen være at man må bare forsøke, møte så mange individer av rasen som man kan. Badet, ubadet, ung, gammel ... og finner man ut at en rase fungerer bra så er det jo det samme om forskningen ikke kan forklare der ennå :) Eller, hvis man merker at man reagerer på ubadete hunder, men ikke på en som vaskes oftere - så har man jo en mestringsstrategi der også, uansett rase.

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, tillien said:

Som tidligere forsker innenfor medisin/folkehelse så er jeg litt miljøskada i retning å ikke tro på folk sine erfaringer i slike sammenhenger. Vi er eksperter i å se mønster der det ikke er mønster, og i å bekrefte våre forventninger til ting. Og av egen erfaring så vet jeg at placebo/nocebo kan spille en stor rolle når det gjelder allergi. Husker jeg som barn klødde fælt av noe jeg var sikker på var en dundyne, feks... :D Samtidig så ser jeg jo at forskningen på feltet er såpass mangelfull (fordi den er kompleks) at det kan være noe man ikke helt har sett enda. Det er ikke uproblematisk å sause sammen forskjellige raser, fra helt forskjellige hjem med helt forskjellige rutiner (pelsstell, foring, trim, svømming), noen kastrerte - noen ikke og alder kan jo også spille inn. Og med relativt få hunder i studiene så er det ikke sikkert det lar seg gjøre å korrigere for alle disse faktorene statistisk.

Som kronisk pasient i over et tiår nå, så er det revnende likegyldig for meg om det er placebo-effekt så lenge det funker, men det er en helt annen diskusjon :) 

52 minutes ago, tillien said:

Ja, det kan godt være slik at ikke-røyte-raser er renere en røyteraser sånn jevnt over,slik du sier, og det er det jeg også har tenkt som forklaringen. Og følgelig at om man bader, børster og blåser andre raser så kommer man kanskje like godt ut. Men så er det en annen ting som spiller inn også. Hvor godt tåler hundene denne badingen og børstingen. Kan det være forskjell mellom rasene der? Og hvordan bør de vaskes (temperatur, dusj vs bad, produkter)? Dette med tanke på utvikling av hudplager/eksem som men vet øker utskillelsen av allergener. Kanskje tåler enkelte raser vask bedre enn andre? Pudler er jo vannapporterende hunder feks, skulle tro de tålte vann bra. Igjen - nok et spennende forskningsprosjekt :) 

Pudler har i hvert fall pels og hud som jevnt over tåler stell ganske bra :) En belger (siden det er de to rasene jeg har lengst erfaring med) vil få en utypisk pels om den fikk det stellet en puddel får. Den ville blitt myk og fluffy, og antagligvis ville nok pelsen mistet noen av de værbestandige kvalitetene. Jeg er og litt usikker på om huden ville blitt tørr, men det er jo en haug med forskjellige shampo-merker man kan bruke, så jeg vil tro det kan finnes en shampo som ikke ødelegger pels og hud også for røyteraser :) 

52 minutes ago, tillien said:

Hadde jeg hatt mild allergi (ved sterk allergi så nekter jeg å tro at man bør ha hund uansett rase) så tror jeg, på tross av min skepsis, hadde forsøkt en av de såkalte allergivennlige først selv. Det skader jo ikke akkurat at andre har gode erfaringer. Uansett hva som er den egentlige grunnen. Men hadde jeg ikke funnet en rase jeg trivdes med der så hadde jeg vel passet på å forsøke med en hund som ikke var for stor og ikke for mye pels på i alle fall, slik at stellet ble enklere. Altså heller en pinscher enn en collie.

Nei, ved sterk allergi så bør man nok ikke ha hund, uavhengig av rase, eksponering for allergener kan jo trigge alvorligere allergi, etter hva jeg har skjønt. Jeg syns jo heller ikke at folk skal kjøpe seg puddel bare fordi de er allergivennlige, man bør jo like de egenskapene de har også, hvis ikke så blir det jo meningsløst å ha hund. 

52 minutes ago, tillien said:

Ja, det er i alle fall helt til f6 og det gjør jo forskningen enda mer kompleks! Det at noen reagerer mer eller mindre på bestemte raser kan jo skyldes forskjeller i nivåer i de andre allergenene. Eller måten de spres på i et hjem. Siden folk flest reagerer på f1 så vil uansett moralen være at man må bare forsøke, møte så mange individer av rasen som man kan. Badet, ubadet, ung, gammel ... og finner man ut at en rase fungerer bra så er det jo det samme om forskningen ikke kan forklare der ennå :) Eller, hvis man merker at man reagerer på ubadete hunder, men ikke på en som vaskes oftere - så har man jo en mestringsstrategi der også, uansett rase.

Ja, men jeg syns jo jeg ser mer av det, altså anbefalinger om å møte flere individer av en rase man er interessert i for å se om man reagerer på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, 2ne skrev:

Som kronisk pasient i over et tiår nå, så er det revnende likegyldig for meg om det er placebo-effekt så lenge det funker, men det er en helt annen diskusjon :)

Tror nok vi egentlig er enige der. Både som kronisk pasienten og som fysioterapeut har jeg et annet syn på verdien av folks erfaringer enn som forsker. Når det kommer slike spørsmål i et åpent forum som blir lest av mange har jeg en tendens til å ta på meg forskerhatten - det føles i alle fall mest naturlig. Men ja, det blir jo en helt annen diskusjon :)

 

43 minutter siden, 2ne skrev:

Ja, men jeg syns jo jeg ser mer av det, altså anbefalinger om å møte flere individer av en rase man er interessert i for å se om man reagerer på det. 

Jepp, det er bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har påvist allergi mot hund og jeg merker stor forskjell i allergien ift. hva slags hunder jeg har med å gjøre(koser med eller er sammen med). Hunder med fettete pels, der du får belegg på fingrene når du klapper, reagerer jeg mer på enn hunder som ikke har det fettlaget. Schäferen min med hudproblemer måtte ut av senga om natta, for hun reagerte jeg en del på(når man plusser på med husstøvmidd, ble nettene ganske ille når du plussa på flere allergener). Hun var fet i pelsen selv om jeg badet henne ofte. Det handlet nok mye om hudproblemene hennes. 

Nå har jeg to whippeter, og de bades med såpe når jeg må. Det er typisk om de har rulla seg i noe ekkelt eller noe sånt, som ikke bare kan skylles av med rent vann. De reagerer jeg lite på og kan fint ha i senga. De blir ikke fete i pelsen, selv om det kan ha gått et år siden sist bad. De er ikke akkurat røytefrie :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Nå vet jeg ikke noe om allergivennlighet og forskning rundt dette. Jeg svarer derfor på spørsmålet ditt angående røytefrihet og det å bo i leilighet, ikke på allergivennligheten. Her vil jeg varmt anbefale barbet (fransk vannhund). Barbeten røyter ikke, men krever med det selvfølgelig en del pelsstell. Vi klippet ned vår nå nettopp, og han er ca 5 måneder. Han har en utrolig lettstelt pels, men vi børster ham med jevne mellomrom. Hvis man ønsker å gå på utstilling må pelsen holdes en del lengre, hvis ikke (og mellom utstillinger) kan de holdes ganske korte hvis man skulle ønske det. 

Barbeten har også en veldig fin av og på knapp. Vi bor i leilighet, og når vi er inne er hunden vår stort sett rolig. Vi driver litt romsøk inne, utover det er han stort sett helt rolig inne. Dette forutsettes imidlertid av at han får brukt både hode og kropp ute. Vi er i gjennomsnitt ute rundt 2 timer per dag, der han for det meste får gått løs. Vi går noe spor, men også når vi ikke går spor legger vi inn en rekke "nese-utfordringer" på tur. Han elsker å søke etter ballen sin eller lekene sine, eller ha godbitsøk. Min erfaring sålangt er altså at en barbet helt fint kan bo i leilighet, såfremt han får brukt seg mye når han først er ute.  Dette er helt sikkert tilfelle for veldig mange raser, men siden min erfaring er med barbet er det barbeten jeg må ta utgangspunkt i :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 9/30/2017 at 11:08 AM, bianka skrev:

Hvilke store hunderaser regnes som ganske allergivennlig? Gjerne langhåret hund.

Og hvilke rase er de største røytefri hunderase?

 

Storpuddel 

Portugisisk vannhund 

Lagotto

Spansk og fransk vannhund 

Barbet 

Airdale terrier

Schnauzer (mellom og riesen)

Soft coated Weathen terrier (usikker på om jeg skrev riktig) 

De jeg kom på nå, men finnes sikkert flere. Alle disse skal være røyrefrie og regnes som "allergivennlige". Alle har pels som må klippes unntatt Airdale terrier og schauzer som må napper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...