Gå til innhold
Hundesonen.no

7 mnd valp tisser bare inne


Dopamine
 Share

Recommended Posts

Hei. Vi fikk nylig inn et familiemedlem som nettopp har fylt 7 mnd. Bra sosialisert og oppfører seg stort sett bra. Problemet er at han han bare tisser inne! Jeg har prøvd å gå tur med han, går både på tur i flere timer og hver halvtime. Han tisse bare på verandaen og inne. Det er jo bedre at han tisser på verandaen enn inne, men vi vil at han skal tisse på tur eller i hvert tisse på gress.

vi har fulgt alle rådene med å dra han ut etter søvn, mat og lek. Drar jeg han ut sitter han bare og holder til han kommer inn igjen. Jeg har til og med sittet med han ute til han tisser, og det er dager jeg faktisk sitter ute i flere timer! Han har bodd ute i hundegård så dotrening er han dessverre ikke trent på. Lurer på om jeg kan få noen tips?

ps: jeg kjefter aldri på han når han gjør fra seg inne, jeg bare ignorerer han

prøvde å dra han ut når han var i ferd med å tisse/ bæsje men han bare holdt seg og ikke gadd lenger etter jeg dro han ut

følger veldig godt nøye med på han i tilfelle han er i ferd med å gjør fra seg

han er en blandingsrase og er veldig stor, så jeg regner med at han som nylig har fylt 7mnd har nå styr på tissemuskulaturen..

har også prøvd å aktivisere han for så å la han gå på do, men det skjer aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler nok ikke så mye om kontroll på muskulaturen som at han rett og slett ikke er hustrent. Og om han har bodd ute i 7 mnd så har dere en god jobb foran dere med dette.

Jeg har ingen veldig gode råd utover det dere allerede gjør. Følg med ham HELE tiden, og ta ham ut så fort han gjør tegn til å tisse. I tillegg, ut minst en gang annenhver time, og etter søvn, mat og lek.

Dette er ikke noe jeg pleier å anbefale, men i ditt tilfelle kan det være verdt et forsøk. Prøv å legge ut aviser inne og få ham til å tisse på den. Om dere kan konsentrere det et sted så kan dere flytte avisen nærmere døren (så han går dit når han må), og etterhvert ut.

Litt sånn på tampen, så lurer jeg litt på om det er en polarhund, eller hund av annen rase? Siden hunden er 7 mnd gammel og har bodd ute hele livet ser jeg for meg en risiko for en litt dårlig sosialisert hund. Har dere erfaring med hund fra før, og en bevisst tanke rundt anskaffelse av akkurat denne hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med hund. Denne hunden er blanding av mynde og sjefer. Som jeg vet så er hunden veldig godt sosialisert da oppdretter har mange hunder, barn og hester så han er godt sosialisert med både hunder og barn. Jeg har en dachshund på 11 år som ble omplassert hos meg helt siden han var 3, så erfaring med valper har jeg ikke noe av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Dette handler nok ikke så mye om kontroll på muskulaturen som at han rett og slett ikke er hustrent. Og om han har bodd ute i 7 mnd så har dere en god jobb foran dere med dette.

Jeg har ingen veldig gode råd utover det dere allerede gjør. Følg med ham HELE tiden, og ta ham ut så fort han gjør tegn til å tisse. I tillegg, ut minst en gang annenhver time, og etter søvn, mat og lek.

Dette er ikke noe jeg pleier å anbefale, men i ditt tilfelle kan det være verdt et forsøk. Prøv å legge ut aviser inne og få ham til å tisse på den. Om dere kan konsentrere det et sted så kan dere flytte avisen nærmere døren (så han går dit når han må), og etterhvert ut.

Litt sånn på tampen, så lurer jeg litt på om det er en polarhund, eller hund av annen rase? Siden hunden er 7 mnd gammel og har bodd ute hele livet ser jeg for meg en risiko for en litt dårlig sosialisert hund. Har dere erfaring med hund fra før, og en bevisst tanke rundt anskaffelse av akkurat denne hunden?

Pluss jeg har snakket med opprette i timesvis og jeg vet hva jeg vil forvente av en valp. :-) oppdretter sa at han ikke er dotrent, så jeg regna med at dette var noe jeg skulle klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, simira said:

Det høres ut som mye hund, men da har du ihvertfall litt erfaring fra før. Dotreningen kommer nok den, men hunden har jo rukket å bli tenåring uten å få noen antydning til retningslinjer på hvor det er greit å tisse, så det kan ta tid og en del innsats.

Ja, har kun hatt han i 1 uke nå, men han har totalt tisset ute på gress 3 ganger, og de gangene han har gjort det har jeg passet på å rose han høyt til himmelen, men det ser faktisk ut som han foretrekker å tisse på verandaen enn gulvet inne. Han nekter bare å tisse når vi er på tur. Jeg lurer på om han kommer til å tisse på tur etterhvert som han vokser opp? Når han pisser inne har jeg prøvd å fjerne lukten med sånn "get off" spray, nylig nå når han tissa på verandaen tok jeg en avispapir og søkna den i tisset, og tok det med ut i hagen. Like etterpå tissa han ute i hagen, men ikke på avisen.

Jeg skjønner dere er litt mistenksomme på at han har bodd ute, men ute har han bodd med familien hans, og han har vært sosialisert med oppdretterens barnebarn og andre hunder. Han går overens med min hund på 11 år, men hunden min er ikke veldig glad i å leke så det ser jeg ikke for meg at skjer. Ellers er han en veldig snill sjel, og vi driver å trener han på alene hjemme trening sammen med dotrening.

Vil bare tilføye at når vi gir han ros (glad stemme og flink gutt, samt koser) så ser han ikke ut til å bli like "excited" som min dachs. Er dette normalt? Jeg vil bare at han skal forbinde ros med noe positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

23 minutter siden, Dopamine skrev:

nylig nå når han tissa på verandaen tok jeg en avispapir og søkna den i tisset, og tok det med ut i hagen. Like etterpå tissa han ute i hagen, men ikke på avisen.

Men det er jo positivt! Da kan de hende det fungerer å legge en avis ute som det lukter tiss av. Han er sikkert vant til å tisse der det lukter tiss, og da kan dette være en god begynnelse. 

Dere har hatt ham bare ei uke, så vær litt mer tålmodig mht hvor store framskritt han gjør nå i starten. Det er mye for ham å venne seg til nå, vil jeg tro, så gi ham noen uker til. 

Jeg overtok for mange år siden en 6 mnd  gammel hannhund som også stort sett hadde tilbragt sitt liv ute og var ikke stuerein, for å si det sånn. Nå skal jeg ikke påberope meg at jeg var noen god hundetrener den gangen, men etter at det ikke hjalp stort å trene en så voksen "valp" slik man gjør med små valper, så tilta det for meg en dag han tissa inne rett foran trynet på meg... Jeg grep tak i bikkja, kjefta som fy og kasta'n ut. Etter det tissa han aldri inne mer... Han hadde bare ikke skjønt at det var ulovlig å tisse inne, han... 

Sitat

Vil bare tilføye at når vi gir han ros (glad stemme og flink gutt, samt koser) så ser han ikke ut til å bli like "excited" som min dachs. Er dette normalt? Jeg vil bare at han skal forbinde ros med noe positivt.

Hunder må lære hva ros er også, så det kan ta litt tid før han skjønner at lys og glad stemme betyr ros og noe positivt. Det er også en del hunder som ikke responderer med ellevill glede når de får ros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Siri said:

 

Men det er jo positivt! Da kan de hende det fungerer å legge en avis ute som det lukter tiss av. Han er sikkert vant til å tisse der det lukter tiss, og da kan dette være en god begynnelse. 

Dere har hatt ham bare ei uke, så vær litt mer tålmodig mht hvor store framskritt han gjør nå i starten. Det er mye for ham å venne seg til nå, vil jeg tro, så gi ham noen uker til. 

Jeg overtok for mange år siden en 6 mnd  gammel hannhund som også stort sett hadde tilbragt sitt liv ute og var ikke stuerein, for å si det sånn. Nå skal jeg ikke påberope meg at jeg var noen god hundetrener den gangen, men etter at det ikke hjalp stort å trene en så voksen "valp" slik man gjør med små valper, så tilta det for meg en dag han tissa inne rett foran trynet på meg... Jeg grep tak i bikkja, kjefta som fy og kasta'n ut. Detter det tissa han aldri inne mer... Han hadde bare ikke skjønt at det var ulovlig å ikke tisse inne, han... 

Hunder må lære hva ros er også, så det kan ta litt tid før han skjønner at lys og glad stemme betyr ros og noe positivt. Det er også en del hunder som ikke responderer med ellevill glede når de får ros.

Ja, jeg vet vi bare har hatt han i 1 uke, og det gjelder å være bestemt men tolmodig. Det er bare det at jeg aldri har hatt valp før da jeg kun har tatt over en voksen hund på tre år for mange år siden, og da var han allerede stueren kan man si. Jeg er glad det ikke er for sent å trene han på dette, og er glad for at noen også har vært i samme situasjon som meg :-)

Tusen takk for svar så langt!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Siri said:



Jeg overtok for mange år siden en 6 mnd  gammel hannhund som også stort sett hadde tilbragt sitt liv ute og var ikke stuerein, for å si det sånn. Nå skal jeg ikke påberope meg at jeg var noen god hundetrener den gangen, men etter at det ikke hjalp stort å trene en så voksen "valp" slik man gjør med små valper, så tilta det for meg en dag han tissa inne rett foran trynet på meg... Jeg grep tak i bikkja, kjefta som fy og kasta'n ut. Detter det tissa han aldri inne mer... Han hadde bare ikke skjønt at det var ulovlig å ikke tisse inne, han... 

 

Det er bra det funket, men som sagt så har han bare vært hos oss i en uke hittil, så han er nok ikke trygg nok på meg nok til at jeg kan kjefte på han, da blir han nok bare redd.

Lurer på om det en gang bli nødvendig å kjefte i fremtiden når han har blitt vant til sitt nye hjem?

På min dachshund hjalp det, men nå er han voksen og veldig lydig da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Dopamine skrev:

Det er bra det funket, men som sagt så har han bare vært hos oss i en uke hittil, så han er nok ikke trygg nok på meg nok til at jeg kan kjefte på han, da blir han nok bare redd.

Lurer på om det en gang bli nødvendig å kjefte i fremtiden når han har blitt vant til sitt nye hjem?

På min dachshund hjalp det, men nå er han voksen og veldig lydig da...

Jeg ville nok ikke kjeftet på ham riktig ennå nei :) Det er lurt å vente ei god stund med sånne ting (om det blir nødvendig - jeg håper jo du slipper det altså) sånn at han blir kjent med deg. Det er jo ikke noe hyggelig om han skulle bli redd deg selvsagt, så det er det greit å unngå :). Jeg krysser jo fingrene for at du slipper kjefting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hannhund var litt treg på dette med renslighet og skjønte ikke poenget før han var så gammel at jeg begynte å bli oppgitt hver gang han tisset inne. Da var han så gammel at jeg følte han skjønte mer enn en liten valp gjør og egentlig hadde alt som skulle til for å være renslig (vokst opp litt mentalt, blæremuskulatur osv.) men han så liksom ikke poenget. Han skjønte at det var BRAAA å tisse ute men om han måtte på do inne så så han ikke problemet med å tisse der før jeg begynte å si ifra om at jeg ikke syns det var så kult ;) kjeftet aldri på han men viste nok ganske tydelig at jeg ble oppgitt og ikke var så fornøyd med det han gjorde, og da tok han poenget kjempefort ?

Men ville nok også gitt hunden litt tid til å slå seg til ro og bli kjent med dere før dere eventuelt begynner med sånt, selv om det å bli litt forsiktig "skuffa" når han tisser inne neppe skader han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk en 7 mnd gammel hundegårdshund så valgte jeg å behandle henne som en 8 uker gammel valp, dotrene messig. Ut når hun hadde spist og drukket, ut når hun hadde lekt, ut nå det var lenge siden osv.. hun ble mye bedre når hun ble 1 år, men jeg måtte alltid passe veldig på henne. 

I mitt tilfelle så fikk jeg henne ikke helt husren, men nok til at jeg kunne lese henne så jeg fikk gått ut med henne. Men måtte følge mye med. 

Lykke til, håper han snart forstår at han skal tisse ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Lerkefuglen said:

Min hannhund var litt treg på dette med renslighet og skjønte ikke poenget før han var så gammel at jeg begynte å bli oppgitt hver gang han tisset inne. Da var han så gammel at jeg følte han skjønte mer enn en liten valp gjør og egentlig hadde alt som skulle til for å være renslig (vokst opp litt mentalt, blæremuskulatur osv.) men han så liksom ikke poenget. Han skjønte at det var BRAAA å tisse ute men om han måtte på do inne så så han ikke problemet med å tisse der før jeg begynte å si ifra om at jeg ikke syns det var så kult ;) kjeftet aldri på han men viste nok ganske tydelig at jeg ble oppgitt og ikke var så fornøyd med det han gjorde, og da tok han poenget kjempefort ?

Men ville nok også gitt hunden litt tid til å slå seg til ro og bli kjent med dere før dere eventuelt begynner med sånt, selv om det å bli litt forsiktig "skuffa" når han tisser inne neppe skader han

Ja, jeg tenker det også er smart at man ikke gjør at han blir redd, han har jo trossalt nylig flyttet fra flokken sin.

Kanskje jeg burde vente med sånt til etter han er 1 år?

19 minutes ago, yurij said:

Jeg tenker at en hannhund som ikke markerer inne men faktisk tisser, snart vil begynne å markere og være mulig å "tømme" ute på tur :) og ute i hagen om den andre hannen tisser der ute

Han markerer ikke, men tisser faktisk. Tror du han kan lære av min dachshund?

13 minutes ago, Snoffe said:

Da jeg fikk en 7 mnd gammel hundegårdshund så valgte jeg å behandle henne som en 8 uker gammel valp, dotrene messig. Ut når hun hadde spist og drukket, ut når hun hadde lekt, ut nå det var lenge siden osv.. hun ble mye bedre når hun ble 1 år, men jeg måtte alltid passe veldig på henne. 

I mitt tilfelle så fikk jeg henne ikke helt husren, men nok til at jeg kunne lese henne så jeg fikk gått ut med henne. Men måtte følge mye med. 

Lykke til, håper han snart forstår at han skal tisse ute.

Tusen takk. alle hunder er ulike, så jeg håper at hunden min skjønner at det er meningen at man skal tisse ute. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Dopamine skrev:

 

Han markerer ikke, men tisser faktisk. Tror du han kan lære av min dachshund?

 

Nei , ikke lære men han får nok snart behov av å ville markere der den andre har skvettet ( og alle andre for den saks skyld) og da forsvinner kanskje behovet for å måtte tisse inne?  Når alt brukes på å sette signaturer ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, yurij said:

Nei , ikke lære men han får nok snart behov av å ville markere der den andre har skvettet ( og alle andre for den saks skyld) og da forsvinner kanskje behovet for å måtte tisse inne?  Når alt brukes på å sette signaturer ute

Ah, forstår hva du mener. Jeg lurer på om han noen gang kommer til dette punktet (løfte benet opp når han tisser), men jeg føler at han aldri kommer til det punktet om jeg ikke lærer han å bli husren, derfor skrev jeg denne tråden, uff.

Kommer hunder naturlig til å lære å markere og tisse på tur etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Dopamine skrev:

Kommer hunder naturlig til å lære å markere og tisse på tur etterhvert?

For hunden er det ingen automatikk i at sånt skjer ute, det må du lære den. Jeg passet en hannhund en gang som riktignok var renslig, men som allikevel syntes kjøkkeninnredninga mi var et utmerket sted å markere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål til. Hittil nekter han å tisse på tur, har gått på flere timers tur flere ganger, og tur hver halvtime. Han tisser kun ute på verandaen eller inne. Om jeg iallefall lærer han å tisse i hagen, vil han kunne forbinde hagen med "ute" og kunne lære seg å tisse på tur senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær han å tisse i hagen. På terrassen kan det bli lukt til sommeren. 

Virker som han må være trygg der han tisser så da er det å gå ut i hagen og være der til han tisser som gjelder i første omgang. Gå tur for å mosjonere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, lijenta said:

Lær han å tisse i hagen. På terrassen kan det bli lukt til sommeren. 

Virker som han må være trygg der han tisser så da er det å gå ut i hagen og være der til han tisser som gjelder i første omgang. Gå tur for å mosjonere 

Ok, tusen takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Som hundegårdshund er den nok ikke vandt med å gjøre fra seg i bånd. Har du mulighet til å gjerde inn en bit av plenen, så vil nok det hjelpe mye. 

Tells det som bånd om han er «bindt fast» i Hagen? Hab hopper og leker i Hagen som om han ikke har på bånd, bare at båndet avgrenser hvor han går så teknisk sett tisser han i bånd. Noen ganger holder jeg tauet og leder han rundt i Hagen så han tisser og han gjør det faktisk :D nå ble jeg glad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Dopamine skrev:

Tells det som bånd om han er «bindt fast» i Hagen? Hab hopper og leker i Hagen som om han ikke har på bånd, bare at båndet avgrenser hvor han går så teknisk sett tisser han i bånd. Noen ganger holder jeg tauet og leder han rundt i Hagen så han tisser og han gjør det faktisk :D nå ble jeg glad :)

Det er jo en tilvenningssak å gjøre fra seg i bånd, når de ikke er vandt til det. Vil nok være lettere om den har et langt og tynt bånd (line) og om den er bindt fast over noe tid. Høres ut som det er på vei til å løsne. Bare bruk mye tid i hagen, og prøv å følge nøye meed når dere er inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Det er jo en tilvenningssak å gjøre fra seg i bånd, når de ikke er vandt til det. Vil nok være lettere om den har et langt og tynt bånd (line) og om den er bindt fast over noe tid. Høres ut som det er på vei til å løsne. Bare bruk mye tid i hagen, og prøv å følge nøye meed når dere er inne.

Ja, det «båndet» går over hele Hagen, så han rekker til hver eneste krok :-) han kan ikke bindes fast i over tid da han blir veldig hysterisk nåt jeg ikke er til syne, så jeg må være der med han når han skal gjøre fra sec og være ute. Driver å øver på alene hjemme trening, men vet ikke helt hvordna jeg skal få det til.

Vi går ut til Hagen hver gang etter han har sovet, lekt og spist. Tar han også ut inni mellom, og det ser ut til å funke kjempe bra. Klarer å lese kroppsspråket hans når han trenger å gjøre fra seg, da går han rundt panisk og snuser på alle steder før det skjer. Til å ha vært her i en uke og være 7 mnd uten noe dotrening må jeg si det går ganske fint! :D

får håpe det forblir inne i hodet hans at hab skal tisse ute, forhåpentligvis får han det til snart ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
    • Nå må jeg faktisk klage litt. Tiden går jo alt for fort 🥲 Jeg synes ikke det er mer enn noen uker siden jeg hentet hjem den lille krabaten min jeg, og nå er han snart 10kg tyngre og 30cm høyere 😂❤️ Melvin, 5,5mnd gammel ❤️
    • Gratulerer med valp! Vær forberedt på en fantastisk, men også veldig krevende tid 🤭 Jeg hentet min valp ca. 3,5t unna. Han lå i fanget hele veien hjem, og fikk ingen tissepauser faktisk. Han sov store deler av veien, så det var ikke nødvendig 😄 Planen var at han skulle få sitte i sele, men ingen av selene jeg hadde med passet. Helt unødvendig: engangs-kladder! Kjøpte en stor pakke med kladder, men jeg tror jeg brukte 1 eller 2. Jeg ville ikke forvirre han med at det var OK å bruke "tøy" innendørs som toalett, så jeg tok heller hyppigere turer ut med han så han fikk gjort fra seg ute. Det ble noen uhell i starten, men han var så og si renslig ved 3mnd alder. 😃 Noe jeg har brukt mye: GJENBRUKBARE tisseunderlag!! Disse har jeg brukt i bilen (han satt i sele i baksetet til han var ca. 4,5mnd) og i buret på jobb. (Der har han et ullunderlag jeg ikke vil at han skal tisse på, det kan ikke vaskes). Disse har vært helt supre, og har han tisset på de så har jeg bare hevet det i vaskemaskinen. Kan f.eks. brukes hvis hunden lett kaster opp i bilen. For vår del så var både bur og inngjerding helt bortkastet. Han er ekstremt klistremerke og takler ikke at burdøra lukker seg. Han har et stort bur på jobb som alltid er åpent, der kan han gjerne gå inn og legge seg. Ellers så nekter han bur 🤭 Kjøp deg også en sele med masse justeringsmuligheter! Jeg har Musti sin feel active padded sele i SMALL, og den har jeg brukt fra han var ca. 5kg til nå hvor han er ca. 12-13kg. Jeg tror jeg fint kan bruke den til han er voksen hvis han ikke plutselig vokser masse 😆 MASSE LYKKE TIL, og husk at det er lov å ha blandede følelser når valpen kommer i hus! Jeg var i ekstase mens jeg ventet, men hadde det helt fryktelig når valpen min først kom i hus. Har i etterkant lest meg opp på noe de kaller "puppy blues", og jeg var veldig preget av det. Nå ville jeg ikke vært uten! ❤️
    • Nå er jeg (enn så lenge) såpass heldig at jeg ikke betaler strøm der jeg leier, så det kan jeg leve med! 🤭 Takk for alle svar! 😃 Det er jo tydelig at vom er "råbillig" kontra tørrfôr+vomkuler, så da har vi en fremtidsplan. Nå skal vi først bruke opp den 12kg sekken og 6kg SMAAK jeg kjøpte før jeg begynte å regne på dette 🤪
    • Ååh..lille Odin!! Vi savner han💖
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...