Gå til innhold
Hundesonen.no

Stille hund i utlandet


Lerkefuglen
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med hundeutstilling i utlandet og kunne forklart litt hvordan det fungerer og hvordan man går fram? Synes det er så mye å sette seg inn i ? Har kun stilt hannhunden min (9 mnd) på valpeshow hjemme i Norge og det ga veldig mersmak. Kunne godt tenke meg å stille han litt her i Ungarn og når vi likevel er her men vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne ? Han er hentet fra Norge og NKK-registrert, vet ikke om jeg må melde meg inn i noe ungarsk klubb for å kunne stille her? Og hvor jeg finner oversikt over utstillinger? Har prøvd å Google litt men syns det er vanskelig og mye ungarske nettsider, så hadde vært supert om noen hadde erfaringer å dele for en som er totalt nybegynner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så her er det jeg husker - notater og slikt ligger på en laptop som ligger i koma.

Hvis du er vant til å stille i Norge, så er det en viss overgang. Men om du ikke har stilt så mye, så er det sikkert lettere - du unngår kulturkonflikter og aha-opplevelser :D

Jeg dro til Ungarn fordi jeg var på CACIB-jakt, så jeg brukte utstillingskalenderen til FCI for å finne ut hvor det var utstillinger i det tidsrommet jeg mente at hunden hadde pels og jeg ønsket å være på ferie. Jeg valgte helger før jeg valgte sted, og fant en kabal som gjorde at jeg på ni dager kunne få fem internasjonale utstillinger i tre land - jeg trengte tre CACIB i minst to land, ambisiøs som jeg var. 

Anyway, det er ikke bare internasjonale utstillinger i Ungarn, selvfølgelig. Jeg brukte også veldig mye den ungarske kennelklubbens hjemmeside, og deres utstillingsoversikt for 2017 finner du her. Utstillingene kategorisert som CACIB er internasjonale, og står det CACIB I, CACIB II, så betyr det at det er todagers utstilling med alle raser begge dager (i Norge er de fleste internasjonale utstillinger over to dager, men med rasegruppene fordelt, slik at det er en utstilling per rase). CAC betyr nasjonal utstilling, men vær oppmerksom på at noen av dem er kun for noen raser - da er det gjerne rasespesialer. På venstre side i denne oversikten er det lenke til online entry, men du kan også melde på via Doggle - her legges også mye informasjon ut. Det samme med hod-dog - der fant jeg mye info. Noen raseklubber har også veldig informative hjemmesider, hvor du kan finne informasjon om deres spesialer, som ofte legges i forbindelse med andre utstillinger.

Den beste informasjonskanalen for meg, var derimot Facebook. Som du ser i utstillingsoversikten over, så har hver arrangør sin hjemmeside, men jeg opplevde at flere av disse ble lite oppdatert. Derimot har de gjerne et Facebook-event, hvor de legger ut informasjon. Er du heldig, så har den lokale kennelklubben/arrangøren lenke til en Facebookside fra sin hjemmeside, hvor du kan finne flere event - men noen ganger må en leke detektiv, og søke på Facebook etter en utstilling. Da kan det være "international dog show XXX", "IDS Budapest", "2 x CACIB Kecskemet", noen ganger har utstillingen et eget navn. Det er godt mulig det finnes flere FB-grupper som kan være til hjelp, for utstillere, men jeg fant den informasjonen jeg trengte for de utstillingene som var aktuelle, og har ikke sett så mye på så mange andre. Derfor tar jeg også forbehold om at mine erfaringer gjelder for én dobbeltutstilling, og ikke så mye mer enn det.

Jeg måtte scanne stamtavle og eierbevis, og laste opp som vedlegg da jeg meldte på. Jeg husker ikke om det var i Ungarn eller i Kroatia hvor de ikke hadde elektronisk påmelding, så jeg måtte laste ned påmeldingsskjema, printe det ut, fylle ut manuelt, scanne og laste opp som vedlegg - men det står forklart hva du skal. For meg med norsk konto så måtte jeg også betale med internasjonal overføring, det er ingen paypal eller betaling over nett (i hvert fall ikke for et drøyt år siden) - og jeg måtte legge ved bekreftelse på betaling når jeg meldte på. Så jeg måtte altså scanne stamtavle, eierbevis, påmeldingsskjema og betalingsbekreftelse. Mener jeg å huske, jeg meldte altså på i tre land som hadde hvert sitt opplegg. Men det var intuitivt og greit å finne ut av, da jeg holdt på med det. Jeg hadde ingen problem, utover å få kabalen til å gå opp så jeg rakk alt i tide. Men jeg er mer enn stødig i engelsk, har stilt i andre land, er erfaren utstiller, er vant til å finne informasjon og nyttiggjøre meg den. Spør gjerne om du har konkrete spørsmål, så kanskje jeg kan hjelpe deg.

En ting som overrasket meg, er at påmeldingsfrister var litt relative i disse landene. I Norge er vi vant til at frist er frist for de internasjonale utstillingene, mens her ble de stadig vekk forskjøvet. Det var jo en fordel for en stakkars nordmann som stresset litt med å få betalt i tide så jeg fikk bekreftelse fra banken og kunne faktisk melde på før fristen gikk ut. Det er også gjerne tre ulike frister, hvor det blir dyrere og dyrere for hver frist, så om du vet sikkert at du skal på en utstilling er det lønnsomt å melde på tidlig - det kan være så mye som tre måneder før. For meg med pelsrase måtte jeg se an litt, og turte ikke å melde på med en gang planene var skissert. Ting er litt mer ordnet og strukturert i Norden, med faste frister og tidlig informasjon. Jeg opplevde i disse landene at det var mer comme ci comme ca når dommerlister kom på nett, det var ikke så stress, ikke så nøye. Litt overgang for en som er vant til å se seks måneder i forveien hvem som dømmer, melde på senest fem uker før uten noe diskusjon, og få PM to uker før. Jeg hadde trodd at Ungarn skulle være mer et "Ordnung muss sen"-land, men det var kanskje det landet som virket mest "laissez faire."

Vi er heller ikke vant til at PM er offentlig før påmeldingsfristen har gått ut i Norge, mens jeg mener Ungarn også var blant de landene hvor de la ut foreløpige påmeldingstall - både for at du kunne sjekke at din påmelding var registrert, og sikkert for å lokke utstillere når de ser hva som er påmeldt. Det er altså ikke en utstillingskatalog med navn, men det er raseoversikt med klasseoversikt. Så for meg som i Ungarn stilte unghund hannhund og åpen klasse tispe, om jeg så at de klassene sto i 0, så var det åpenbart at min påmelding ikke var registrert enda. Og hadde jeg hatt flere hunder, og så at det jo ikke var noen veteranhannhunder påmeldt, da kunne jeg jo slengt med en veteran i siste liten for å få et billigere cert. Så det er litt strategi i å følge med på sånt - hvilken klasse skal en velge? 

I Ungarn deles det ut cert i hver klasse, men i junior er det juniorcert som teller mot et juniorchampionat, og i veteran er det veterancert som teller mot et veteranchampionat. Men for å bli ungarsk champion kan du vinne cert i både unghund, åpen og champion. Jeg husker ikke lenger championatreglene, de var ikke aktuelle for oss, jeg mener det var fire cert hvorav et vunnet på internasjonal utstilling og et på rasespesial, minst et år mellom første og siste cert, eller noe sånt - reglene står på den ungarske kennelklubbens hjemmeside. 

Du får altså cert om du vinner klassen med excellent, en sjelden gang sier dommer at du ikke skal ha certet (de har ikke CK som vi har), men de fleste dommere går da heller ned på very good, etter hva jeg har forstått.

Det som var VELDIG annerledes for meg, og som jeg ikke vet om er vanlig praksis eller bare noe min dommer gjorde, det var at alle hannhunder i rasen ble kalt inn først. Det kom litt brått på for meg med unghund, og tenkte at først var det valp og så var det junior. Men nope, alle med hannhund inn med en gang, oppstilt i katalognummerrekkefølge. Først bedømte dommer en valp, den ble beste hannvalp, gratulerer, og fikk gå ut for å vente på BIR og BIM valp etter rasebedømmelsen. Så bedømtes en junior, den var alene i klassen og fikk juniorcert, gratulerer, og fikk dermed gå ut fordi den ikke kunne konkurrere om CACIB. Så var det hannhunden min i unghund, han var alene, gratulerer, du fikk cert, da måtte jeg stille meg bakerst og vente på CACIB-konkurransen - og deretter åpen klasse (hvor det var flere) og champion klasse (hvor det var flere), hvor de to klassevinnerne ble sendt bak til meg for å konkurrere om CACIB. Det var driiiiiiiitvarmt, så hadde jeg visst at det var opplegget, hadde jeg tatt med vannskål til hunden, for det ble lenge nok å vente for kjølige nordboere i full pels. Jeg reiste alene, så jeg hadde ikke noen jeg kunne sende til burene for å hente vann, og kjente ingen der. 

Anyway, da sto dommer igjen med tre hannhunder - vinnerne av unghund, åpen og champion. Vi tre løp og konkurrerte om CACIB, det gikk til championen, så kom nummer to i champion inn for å konkurrere mot oss andre om reserve-CACIB (det ligner på systemet de har i UK, USA og Australia, for oss som er vant til å følge med på utstillinger der). Deretter skulle tispene inn med en gang, og jeg hadde sagt fra til ringsekretær at jeg hadde tispe også (og var på forhånd sikker på at jeg hadde god tid siden det var både valp, junior og unghund før hun skulle inn i åpen - men det var altså før jeg visste at alle i samme kjønn gikk inn samtidig. Veldig nysgjerrig på om det er normalen, eller om det var dommerens egen ordning, for han var litt... Hertug. Han var visst et stort, anerkjent navn i Ungarn, og sikkert vant til å styre showet slik han foretrakk. Det gir jo mer flyt å kalle inn alle hannhundene på en gang, framfor å rope inn en og en klasse - men du dæven så stress det ble for meg som hadde hannhund og tispe!). Anyway, jeg løp med hannhunden til en skyggefull plass 30 meter fra ringen hvor vi hadde base, for å slenge ham i sitt bur og få ut tispa (jeg hadde hengelås på burene, fordi jeg var blitt advart mot tyver og kidnapping - jeg var som sagt alene, og satt ved burene så mye som mulig, men av og til må en tisse), grep ei skål og vannflaske og styrtet tilbake til ringen hvor dommer allerede var i ferd med å bedømme tispene. Ringsekretær hadde nemlig ikke sagt fra til ham. Mulig jeg skulle sagt fra direkte til dommer, men jeg er jo vant til at all kommunikasjon skal foregå via ringsekretær i Norge. Ringsekretæren i vår ring satt på rumpa si hele dagen, fylte ut kryss med resultat og plasseringer, og sorterte cert-kort for dommer. Dommer kalte inn hunder fra katalogen - det skulle vært i Norge at dommeren sto med katalogen! Men her kalte han inn alle selv, stilte oss opp i rekkefølge, noterte seg hvem som ikke møtte, og kjørte bedømmelsen helt på egenhånd. Om det er fordi han er ungarer og kjenner systemet, og var en høyt aktet mann i kennelklubben - det vet jeg jo ikke. Jeg antar at om jeg kom for å dømme, så ville jeg fått hjelp til å forstå bedømmelsessystemet der :P

Det er egentlig strenge regler om å komme for sent til bedømmelsen (og ikke lov til å forlate ringen under bedømmelsen), men enten skjønte dommer min situasjon, eller så var han bare generelt grei, for jeg fikk komme inn i ringen. Da var han på junior, så han hadde jo ikke begynt på min klasse enda.

Det samme gjentok seg her, og tispa mi vant åpen klasse, så det ble mer venting - hvor hun kunne få vann fordi jeg hadde tatt med. Hun løp seg til CACIB'et, så da var det tid for BIR og BIM. Da ble CACIB-hannhund og CACIB-tispe kalt inn, sammen med juniorvinnerne og veteranvinnerne - de hadde jo ikke konkurrert om CACIB, og kunne altså dermed i teorien være beste tispe eller beste hannhund. BIR ble championhannhunden, og BIM ble en dritlekker juniortispe.

(Det samme skjedde i Kroatia, og første dagen stilte unghunden min i junior (det er to klasser med overlappende alder) i håp om å få Crufts-kvalifisering. Jeg var IKKE forberedt på at han skulle konkurrere om BIR, men jeg sto jo da med ham og med CACIB-vinnende tispe, to hunder som skulle inn samtidig. Heldigvis hadde jeg en bekjent som fikk lenka til hannhunden. Det er slike småting som var såpass annerledes enn hjemmefra at jeg ble litt satt ut og måtte improvisere på stedet. Hadde jeg stilt to voksne hunder hadde jeg jo tatt høyde for at jeg kunne stå med BIR og BIM, men han var jo så ung og uferdig, så jeg forventet ikke noen slik kræsj :P )

Det var så å si ingenting som premie. Dommer hadde noe som så ut som en sliten gardindusk i de ungarske fargene, som han delte ut til hver CACIB-vinner. Fikk du cert, fikk du et papp-kort hvor det sto cert og stempel for hvilken utstilling du vant på. Ellers fikk du ingenting (jeg endte med å kjøpe noen souvenirer for å ha med hjem noe i premie - jeg fikk på tre utstillinger fem cert, tre CACIB, to Crufts-kvalifiseringer, en BIR og en BIR junior - det eneste jeg fikk av premie var en BIR-rosett og en CACIB-gardinddusk). Derimot er det gjerne store pokaler og fete premier om du blir plassert i gruppa.

gardin.thumb.jpg.2cecb4d740a9b68eb5dc780155d1ff04.jpg

Gardindusken for CACIB. Mange trer den over hodet på hunden, men jeg har for stor hund.

Kritikker er valgfritt - det ble ikke gitt skriftlige kritikker denne dagen, fordi det var for mange påmeldte, så alt som sto i kritikken var avkrysning for resultat. Vær klar over - og dette er VIKTIG - at resultatene ikke er å anse som gyldige hvis du ikke har vært i sekretariatet og fått stemplet kritikker og cert-kort. Det er for å forsikre seg mot juks og dokumentforfalskning. Så du må i sekretariatet om du har vunnet cert, reserve-cert, CACIB eller reserve-CACIB for å få stempel på kort og kritikker. Hvis for eksempel en premieliste blir borte, så har du dokumentasjon på at du oppnådde de og de resultatene. Og når du skal søke den ungarske kennelklubben om et championat, må du sende inn cert-kortene, for de har ikke noen sentral registrering av resultat slik som vi har i DogWeb. Jeg tviholdt derfor på disse papirene, i fall jeg trengte de for å dokumentere overfor FCI at vi vant CACIB da jeg søkte om det internasjonale championatet. Men det har gått bra, og akkurat nå er jeg bare 97 prosent sikker på hvor kort og kritikker fra disse utstillingene ligger hjemme.

En annen viktig ting å merke seg er at det står i regelverket at oppnådde resultat blir strøket om du ikke møter opp i gruppefinalene - BIS junior, gruppefinale, BIS veteran, også videre. Jeg turte ikke annet enn å vente i varmen og delta, da jeg visste om andre som droppet gruppa og dermed mistet cert og CACIB. Det så ikke ut som om alle hadde ventet der jeg var, så mulig de gjør unntak når det er 40 varmegrader, men det ble ikke informert om som jeg forsto.

En kuriositet fra Ungarn er at rekkefølgen på rasebedømmelsen i et par ringer ble gjort om på morgenen, slik at de kortsnutede rasene fikk gå først før det ble for varmt, også ble andre raser flyttet senere. Hvis for eksempel engelsk bulldog hadde sent oppmøte, ble de satt først den dagen når de så været. Så du må sikkert om du har utsatt rase være forberedt på å gå tidligere i ringen. En fascinerende løsning på et slikt problem.

Du får ikke startnummer i posten, så på morgenen må du gå i sekretariatet, vise bekreftelse på påmelding, og få dine startnummer og katalog (katalog er inkludert i påmeldingen av den første hunden, hund nummer to er derfor litt billigere å melde på).

Det kom heller ikke PM eller annen informasjon i posten eller på epost - jeg fikk en bekreftelse om at påmeldingen var registrert da jeg meldte på, og senere måtte jeg bare følge med på Facebook for å se oppdateringer. Det varierer selvfølgelig fra arrangør til arrangør hvor ofte og mye de legger ut, men de jeg meldte på til la i hvert fall ut jevnlige oppdaterte påmeldingstall, som bidro til å bygge nerver hos meg - sjansene for å få det en trenger øker jo når påmeldingstallene holder seg moderate... Endelig PM til Ungarn ble lagt på nett etter at jeg hadde dratt fra Norge, så jeg fikk ikke printet det, men jeg hadde påmeldingsbekreftelsene printet ut. Det meste skjedde på Facebook, i hvert fall der jeg var i Kecskemet.

Andre ting jeg opplevde som annerledes enn hjemme er sikkert kulturforskjeller du har akklimatisert deg til når du bor der. Det var gratis parkering, det skjer jaggu ikke ofte på norske utstillinger. Info over høyttaleranlegget i Ungarn kom på ungarsk, tysk og engelsk - veldig god service, det hører en ikke i Norge! Det var nesten ingen stands, så ikke så mye å handle. Jeg fikk kjøpt to håndklær med bernerbroderier som premier. 

Jeg husker ikke mer i farta - jeg var meldt på en dobbeltutstilling, men på den første dagen fikk Foenix det siste CACIB'et hun trengte for å bli internasjonal, og det var tredje utstillingen på syv dager, så da var vi alle så varme og lei av utstilling at vi tok en ikke møtt dagen etter, og kjørte mot Østerrike for å gå tur i Alpene i stedet.

Helga før stilte jeg på en dobbeltutstilling i Kroatia, hvor det var internasjonal utstilling lørdag og søndag. Det var også en nasjonal utstilling på fredagskvelden, men den droppet jeg siden jeg ikke jaktet nasjonale titler. Men avhengig av hvor i Ungarn du bor, så er jo ikke Kroatia langt unna, og der er det også cert i hver klasse som i Ungarn. Jeg mener du må ha fire cert for å bli champion.

I Ungarn var jeg påmeldt fredag og lørdag, og på søndag var jeg påmeldt i i Slovenia, siden det ikke var så langt unna og en ikke umulig omvei for å få flest mulig CACIB-sjanser. Ungarn ligger jo sånn sett veldig ideelt til, med mange naboland en også kan stille i, avhengig av hva du synes er grei reiseavstand. Både for Kroatia og Slovenia har jeg mye de samme erfaringene som hittil skissert, at oppdatert informasjon gis på FB framfor hjemmesider, men at en ved å lete litt finner det en trenger av statisk informasjon på hjemmesidene (som championatregler og utstillingskalendre) - om en er vant til å stille og grei i engelsk vet en jo hvilke ord og uttrykk en skal lete etter for å finne det en trenger.

Jeg har av andre globetrottere blitt frarådet å reise alene på utstilling i land som Romania, Serbia og Bosnia, at det er større trykk av lommetjuver og hundekidnapping der på grunn av mer fattigdom. Reis gjerne dit, men da i følge med noen, så det alltid er noen som kan passe på hunder og verdisaker. For meg som kjørte rundt i norsk bil med norske skilt, helt alene med to hunder, så blir en mer sårbar, før eller senere må jeg snu meg fra hundene. På utstillingene i Kroatia kom jeg i snakk med ei veldig hyggelig jente som har golden retriever, og jeg snublet over en annen som har basenjivalp fra Norge, og det kom kjentfolk fra Ungarn som har min rase. Mens helga etter i Ungarn kjente jeg ingen, utover at jeg var på hils med han som ble BIR den ene dagen i Kroatia (også slo jeg ham den andre dagen).

Fun fact: En tid etter at jeg kom hjem fra denne ferien, så kom det brev fra Slovenia - det var utstillingskatalogen, og et masseprodusert brev hvor de beklaget at jeg ikke hadde hatt anledning til å delta, men at de håpte å se meg ved neste utstilling, og at de sendte katalogen siden jeg hadde betalt for den i påmeldingen. Ikke verst! 

Siden din hund enda er ung, så går han altså i juniorklasse, og fordelen nå er at NKK har begynt å registrere juniorchampionat også - før gjorde de ikke det, men nå skal de registrere utenlandske juniorchampionat. Så du kan altså få en tittel som blir offisielt anerkjent i Norge - det er jo halve moroa å se den "på trykk"! For å bli ungarsk juniorchampion kreves tre juniorcert for minst to ulike dommere, det ene juniorcertet må være vunnet på internasjonal utstilling, de to andre på valgfri utstilling. I oktober er det en trippel utstilling, altså kan du ved å vinne klassen alle tre dagene få juniorchampionatet, pluss at du også blir Crufts-kvalifisert på den ene utstillingen. Siste påmeldingsfrist er 9. oktober - jeg er for norsk til at ville gamblet med at den fristen kanskje blir utsatt :P 

Om du må omregistrere hunden din, det vet jeg ikke. Jeg kan ikke tro at du må være medlem noe sted, men importer til Norge må omregistreres i NKK om eier bor i Norge. Men om det er en hund som er på besøk i en midlertidig periode, så er det ikke krav til omregistrering. Jeg ville kontaktet den ungarske kennelklubben og sjekket, eventuelt meldt på med din norske adresse just in case.

Dette ble kanskje litt rotete, men det er tatt etter hukommelsen. Spør gjerne om du egentlig lurte på noe annet, eller trenger hjelp til å finne info, jeg ble ganske god til å sortere nyttig og unyttig info da jeg planla denne turen i fjor.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SFX herregud tuuusen takk for så langt og utfyllende svar, dette hjalp masse!

Her kommer en hel haug med sikkert veldig åpenbare spørsmål, beklager det, men jeg er som sagt totalt (supernervøs) nybegynner...

Jeg har kjempelyst til å prøve meg men har som sagt kun stilt en eneste gang tidligere i høst på valpeshow hjemme i lille Tromsø, så den terskelen er høøøy altså ? Føler meg usikker på absolutt alt! Fra regler til titler og påmelding og selve bedømmelsen, kan ingen ting ? Har jo lest meg opp på NKK sin nybegynner-guide men så er jo ikke dette NKK heller så da er jeg liksom like langt ? 

Morsomt nok så har jeg faktisk vurdert den CACIB-utstillinga i Komáron i oktober tidligere, men så ble det liksom aldri til noe og jeg slo det fra meg. Men nå frister det litt likevel :P Venninnen min som jeg bor med har en sheltie på 5 måneder, og oppdretteren hennes skulle visst ned hit for utstillinga den helga og stille bl.a. søsteren til hennes valp, så tror kanskje det kunne vært en grei plass å starte? Hun har aldri satt sin fot på en hundeutstilling før og er enda mer nervøs enn meg igjen så det kan bli interessant hvertfall :P  Desverre så kommer ikke vi til å ha mulighet til å stille på fredagen ettersom det er så travelt på skolen for tida, men vil tro det kan være nyttig å stille lørdag og søndag likevel?

Overnatting og sånt, hvordan gjorde du det? Vi har ikke tilgang på bil, så må nok bli tog eller buss som gjelder for oss.

Angående dette med juniorchampionat så må ikke alt vinnes samme helg altså? For sjekket noen av de linkene du la ved (tusen takk! Supernyttig ?) og ser at det skal være CAC-utstilling i Szeged på søndagen uka før den i Komáron, da kunne vi kanskje tatt igjen for fredagen vi går glipp av der heller? Du har nemlig helt rett i at juniorchampionat høres megakult ut ? Fristen der går visst ut 1. Oktober så da må vi vel bestemme oss passe kjapt, eller tror du det blir for kort varsel? Roomien har ungarsk bankkonto så blir kanskje noe enklere mtp betaling, uten at jeg vet hvordan det fungerer ? Kjenner jeg har lyst til å komme i gang så jeg kan lære meg hvordan dette fungerer raskest mulig, samtidig som jeg virkelig IKKE har lyst til å hoppe i det ?

Jeg har heldigvis ikke kortsnutehund, men whippet, så varme er ikke et problem :) nå er det nesten litt verre med kulde, men bør vel gå fint å ta med noe klær til han hvis det blir kaldt. Vet du om utstillinger foregår innendørs her, eller varierer det sånn som hjemme? Lurte også på hvordan man kan være sikker på hvilke raser og klasser som er med, er ikke helt stødig i sånt enda kan man si... Spesielt ikke når så mye står på tysk og ungarsk :P Hvilke forskjeller er det på valpeklasse og unghund? Husker han fikk BIR som valp men ikke noe excellent eller den typen bedømmelse, men de begynner kanskje med sånt i unghund? Hva er forskjellene fra valp til unghund liksom? 

Og unghund er altså 9-18 mnd (?) mens neste klasse går fra 15 mnd og opp, hvis jeg ikke husker feil nå.. Er det da lurere å stille i unghund så lenge som mulig eller er det forskjell på hva de oppnår i de forskjellige klassene? Og det du skriver om at man ikke får skriftlig kritikk hang jeg ikke helt med på, er det sånn at man ikke kan få den i det hele tatt? Trodde på en måte den var hele poenget med en utstilling ?

Av kulturforskjeller så måtte jeg le når du nevner god service, for er det noe jeg IKKE forbinder med Ungarn så er det nettopp dét ? Men jeg har kun vært her i Budapest og her skal de visst være typisk storby-sinte har jeg hørt fra andre, så da håper jeg det stemmer :) engelsk snakker de heller ikke ? 

Til slutt, har skjønt at hunder som gjør det bra nok etter hvert kan bli Champions i land (og områder?), men det gjelder først etter en viss alder/klasse de stilles i? Hvordan fungerer dette egentlig, og har dette juniorchampionatet noe å si? Føler selv jeg burde utnytte litt det at vi er så heldige å bo så sentralt midt i Europa, så er litt synd jeg kan så lite om disse greiene :/ det er virkelig noe helt annet enn nord-Norge, hvor du må reise land og strand rundt for å få med deg mer enn en eller to utstillinger i året :) 

Får litt dårlig samvittighet nå når jeg ser mengden spørsmål, hvis du ikke orker å svare på alt så er det selvfølgelig veldig forståelig ? Men tusen hjertelig takk for hjelpa så langt, det hjalp masse så skal jeg prøve å sette meg inn i ting så godt jeg klarer og så får vi se hva det blir til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal svare deg grundigere på mandag, da er jeg på jobb og slipper å taste via mobilen, det tar sånn tid...

Men jeg ville bare svare kjapt på noe siden den ene utstillingen har påmeldingsfrist til søndag. Jeg ville kjørt på! Etter min erfaring er det færre påmeldte på nasjonale enn internasjonale, så da blir det kanskje ikke like overveldende, og dere får en myk start før den triple i Komarot.

Hunden din er ni måneder nå? For da må han gå i juniorklasse, og du har god tid til å jakte på juniorcert. Han kan gå i junior til han er 18 måneder, men du kan velge unghund eller åpen klasse fra han er 15 mnd.

Jeg ble god på å gjette og lete på ungarske sider - jeg fant foreløpig påmeldingsstatistikk per 28. september for den nasjonale utstillingen. Det er foreløpig fem whippeter påmeldt - to valper, en åpen hannhund, en junior tispe og en åpen tispe. Jeg åpnet den lenken som heter Statisztika, der kommer rasene alfabetisk.

Du trenger ikke å vinne tre juniorcert på samme helg for å få tittelen, du kan ta de når du vil mellom 9 og 18 måneder.

Jeg svarer mer på mandag, men jeg ville meldt på til denne som en test og myk start. Jeg forventer høyere grad av engelsk hjelp pp en internasjonal utstilling, men om du reiser med en ungarer bør dere hjo kunne hjelpe hverandre. Jeg ser i hvert fall at utstillingsplassen er nærme kollektivtransport, står det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen, @SFX, da var vi påmeldt i Szeged, da ? Håper bare vi har gjort det rett! Så melder vi oss nok på i Komáron etter hvert også. Og mente såklart Junior og ikke Unghund ja, gikk litt i surr ser jeg :P 

Vi er begge nordmenn så vi krysser fingrene for at de viser hvertfall litt forståelse for oss og får prøve å ikke ta det så seriøst om vi skulle rote det til, hehe. Hvordan er det egentlig denne statistikken over påmeldte skal leses? Ser de forskjellige klassene men skjønner ikke hvordan du leser antall påmeldte i hver klasse, ser bare to rader med, for meg, tilfeldige tall ?

image.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Winterdogshow i Budapest er litt sånn special case utstilling hvor du kan bli champion på en helg:

Special champion rules for the Winterdogshow weekend:

At the Winterdogshow weekend you have a special opportunity for receive the title Hungarian Champion, Hungarian Junior Champion and Hungarian Veteran Champion.
The Hungarian Champion title can get for those dogs, who receive 4 CAC title from adult class during the 4 days.

https://www.winterdogshow.hu/

Ser ikke det stå CACIB noensted, men mener at det var det da jeg stilte der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lerkefuglen skrev:

Tusen takk igjen, @SFX, da var vi påmeldt i Szeged, da ? Håper bare vi har gjort det rett! Så melder vi oss nok på i Komáron etter hvert også. Og mente såklart Junior og ikke Unghund ja, gikk litt i surr ser jeg :P 

Vi er begge nordmenn så vi krysser fingrene for at de viser hvertfall litt forståelse for oss og får prøve å ikke ta det så seriøst om vi skulle rote det til, hehe. Hvordan er det egentlig denne statistikken over påmeldte skal leses? Ser de forskjellige klassene men skjønner ikke hvordan du leser antall påmeldte i hver klasse, ser bare to rader med, for meg, tilfeldige tall ?

image.png

Tallene er foreløpig startnummer. Om du tenker at katalogen starter ned FCI gruppe 1 og australian cattledog, så slutter den med FCI gruppe 10 og whippet. Tallene vil derfor endre seg underveis, men for eksempel på hannhund valp ser du at det står 246-247. Det betyr to valper. Sto det for eksempel 246-250, er det fem i klassen. Egentlig veldig enkelt system, bare en forstår det :-D 

1 time siden, MaritaS skrev:

Winterdogshow i Budapest er litt sånn special case utstilling hvor du kan bli champion på en helg:

Special champion rules for the Winterdogshow weekend:

At the Winterdogshow weekend you have a special opportunity for receive the title Hungarian Champion, Hungarian Junior Champion and Hungarian Veteran Champion.
The Hungarian Champion title can get for those dogs, who receive 4 CAC title from adult class during the 4 days.

https://www.winterdogshow.hu/

Ser ikke det stå CACIB noensted, men mener at det var det da jeg stilte der.

Interessant! Kanskje Glam og jeg må dit neste år, han har et ungarsk cert. Det har Foenix også, for så vidt. Men hun har titler, det har ikke Glam enda. (Han er for så vidt bare stilt en gang i Norge etter fylte to år, så det er heller ikke så rart.)

Men for en junior spiller den spesialmuligheten jo ingen rolle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaaah skjønner, da var det jo ikke så komplisert alikevel ? Vi tenker oss kanskje på Winter show ja, derfor vi ville begynne nå så vi ikke var helt grønne neste år om det skulle friste da :) Men Melvin er vel enda akkurat innafor junior da så vet ikke hvor mye poeng det vil være utenom god trening for begge to såklart.

Noen som har tips til hva vi bør ha med oss når vi reiser med kollektivt? Føler det blir tungvint å dra med bur til han for eksempel, men vurderer å kjøpe et sånt stoffbur kanskje så han har et sted hvor han kan roe seg ned litt dersom det blir mye for han. Har ikke testet så mye tog og buss her nede enda så litt usikker på hvordan det blir å ha med hund der, men er jo generelt hundevennlig her nede så satser på at det går greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Lerkefuglen said:

Aaaaah skjønner, da var det jo ikke så komplisert alikevel ? Vi tenker oss kanskje på Winter show ja, derfor vi ville begynne nå så vi ikke var helt grønne neste år om det skulle friste da :) Men Melvin er vel enda akkurat innafor junior da så vet ikke hvor mye poeng det vil være utenom god trening for begge to såklart.

Noen som har tips til hva vi bør ha med oss når vi reiser med kollektivt? Føler det blir tungvint å dra med bur til han for eksempel, men vurderer å kjøpe et sånt stoffbur kanskje så han har et sted hvor han kan roe seg ned litt dersom det blir mye for han. Har ikke testet så mye tog og buss her nede enda så litt usikker på hvordan det blir å ha med hund der, men er jo generelt hundevennlig her nede så satser på at det går greit

Om du har lappen så ville jeg sett på mulighet for å leie bil, gjør alt så mye enklere ;)

Stoffbur er veldig greit, og ikke så kronglete å ha med på tog. Kollektiven er stort sett like hundevennlig som resten av landet, kan hende de vil du skal ha på munnkurv, men er ellers tillatt over alt

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MaritaS har lappen ja men tviler på at vi får leie bil noe sted når vi bare er 19 og 21 år gamle :/ er vel vanligvis grense på 23 eller 25? Det hadde vært kjempedeilig å kunne kjørt ja :cool: 

Vet du forresten om de travel pass-greiene en kjøper her i byen gjelder for tog/lengre bussturer også? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Lerkefuglen said:

@MaritaS har lappen ja men tviler på at vi får leie bil noe sted når vi bare er 19 og 21 år gamle :/ er vel vanligvis grense på 23 eller 25? Det hadde vært kjempedeilig å kunne kjørt ja :cool: 

Vet du forresten om de travel pass-greiene en kjøper her i byen gjelder for tog/lengre bussturer også? :) 

Det vet jeg ikke, de gangene jeg reiste med tog kjøpte jeg egne billetter for det.

Ville ta å google litt rundt på bilutleie i Budapest, kan jo være noen som vil leie ut til dere. Evt. noen på skola med bil som kan låne den bort en helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2017 at 11:16 PM, Lerkefuglen skrev:

Jeg har kjempelyst til å prøve meg men har som sagt kun stilt en eneste gang tidligere i høst på valpeshow hjemme i lille Tromsø, så den terskelen er høøøy altså ? Føler meg usikker på absolutt alt! Fra regler til titler og påmelding og selve bedømmelsen, kan ingen ting ? Har jo lest meg opp på NKK sin nybegynner-guide men så er jo ikke dette NKK heller så da er jeg liksom like langt ? 

Det er ikke en annen galakse enn i Norge, det er mye det samme - hunden skal fremdeles stå pent, løpe i trav, vises i sirkel, fram og tilbake eller trekant. Dommeren jeg stilte for i Ungarn tok ikke på en eneste hund, men det har jeg jo også opplevd i Norge - at østeuropeiske dommere ikke tør å ta på hundene. Jeg synes jo det er litt mer enn noe spesielt, siden det ikke sier noe om tilgjengelighet, samt at ikke all konstruksjon og anatomi er synlig uten å kjenne på hunden - særlig for meg med pelsrase. Dommer sjekket verken bitt eller testikler på min hannhund - men jeg kan jo ikke si at slik er det i Ungarn, det kan jo ha vært den dommeren.

Ellers er det excellent, very good, good og sufficient som deles ut, akkurat som i Norge. Ungarn har ikke CK, og de deler ut cert i alle klasser, ellers er det likt. Også har de annen gjennomføring av beste hannhund-/tispeklasse enn i Norge. Det går sikkert bra - bare husk at du må hente startnummer i sekretariatet - og du MÅ få stempel på kritikk og cert-kort i sekretariatet om du vinner noe, ellers får du ikke gyldig resultat.

På 28.9.2017 at 11:16 PM, Lerkefuglen skrev:

Morsomt nok så har jeg faktisk vurdert den CACIB-utstillinga i Komáron i oktober tidligere, men så ble det liksom aldri til noe og jeg slo det fra meg. Men nå frister det litt likevel :P Venninnen min som jeg bor med har en sheltie på 5 måneder, og oppdretteren hennes skulle visst ned hit for utstillinga den helga og stille bl.a. søsteren til hennes valp, så tror kanskje det kunne vært en grei plass å starte? Hun har aldri satt sin fot på en hundeutstilling før og er enda mer nervøs enn meg igjen så det kan bli interessant hvertfall :P  Desverre så kommer ikke vi til å ha mulighet til å stille på fredagen ettersom det er så travelt på skolen for tida, men vil tro det kan være nyttig å stille lørdag og søndag likevel?

Tredagersutstilling for hund (og eier) som ikke er vant til utstilling kan være ganske heftig, en blir sliten av alle inntrykk og opplevelser, så det holder sikkert med to dager som en start, og det er ikke obligatorisk å melde på alle dager når det er slike utstillinger. Noen melder på fredag og søndag for å få en fridag i midten, noen kan ikke stille på fredag, noen melder bare på når det er dommere de tror vil sette opp hunden, osv. 

På 28.9.2017 at 11:16 PM, Lerkefuglen skrev:

Overnatting og sånt, hvordan gjorde du det? Vi har ikke tilgang på bil, så må nok bli tog eller buss som gjelder for oss.

Jeg kjørte egen bil fra Norge, slik at jeg kunne gjøre nøyaktig hva jeg ville, hvor jeg ville, når jeg ville. Jeg kjørte rett til Kroatia (brukte tre dager), kom fram torsdag ettermiddag, hadde fredag som hvile- og badedag, utstilling lørdag og søndag, søndag ettermiddag kjørte jeg til Budapest for å ha noen feriedager der, og på torsdag morgen kjørte jeg fra Budapest til Kecskemet for å sjekke inn på hotellet jeg hadde booket der. Jeg aner til dags dato ikke helt hva som hadde skjedd, men min booking der var blitt borte og de fant plass til meg på et annet hotell. Jeg sto med bekreftelsen på papir i hånda, og uten å sjekke noe sted kunne de si at bookingen var borte. 

Jeg endte på et hotell som skulle være av høy standard, men det var kanskje det dårligste rommet jeg noensinne har bodd på - og da sammenligner jeg med norske campingplasser også. Madrassene var tynne og harde, putene var flate - jeg fikk mer ut av et sammenbrettet håndkle enn ei pute, det var ikke kaldt vann i springen til hundene, aircondition betalte jeg ekstra for selv om den ikke fungerte (så hvor godt sov jeg da, på ei treplate under ryggen, et håndkle under hodet, og så varmt at svetten rant selv på natta?).

Jeg ville derfor vært nøye på å bestille overnatting - om dere trenger - på et sted av høy standard, fordi for eksempel trestjerners ikke nødvendigvis er det samme som trestjerners i Norge. Jeg er i hvert fall opptatt av å få nok søvn og hvile når jeg er på slike turer, og at det skal være gode forhold også for hundene. Jeg kan godt betale ekstra for aircondition, men da skal det gi mindre enn 28 grader i rommet :P 

På 28.9.2017 at 11:16 PM, Lerkefuglen skrev:

Jeg har heldigvis ikke kortsnutehund, men whippet, så varme er ikke et problem :) nå er det nesten litt verre med kulde, men bør vel gå fint å ta med noe klær til han hvis det blir kaldt. Vet du om utstillinger foregår innendørs her, eller varierer det sånn som hjemme? Lurte også på hvordan man kan være sikker på hvilke raser og klasser som er med, er ikke helt stødig i sånt enda kan man si... Spesielt ikke når så mye står på tysk og ungarsk :P Hvilke forskjeller er det på valpeklasse og unghund? Husker han fikk BIR som valp men ikke noe excellent eller den typen bedømmelse, men de begynner kanskje med sånt i unghund? Hva er forskjellene fra valp til unghund liksom?

Jeg har ikke satt meg inn i hvordan valpeshow fungerer i Ungarn, men i Norge er det i hvert fall ingen kvalitetsbedømmelse av valp - de får ikke excellent, very good eller annen kvalitetsbedømmelse. Du får klasseplassering, eventuelt KIP om du er halt eller sky.

Det skal stå i informasjonen til utstillingen hvilke raser som er med, men jeg tror de fleste utstillinger i Ungarn er for alle raser - om det ikke er en rasespesial/myndespesial. Det er et annet system i Norge, hvor raseklubbene velger hvor de vil være med og kan ha ulike praksiser der. 

På 28.9.2017 at 11:16 PM, Lerkefuglen skrev:

Og unghund er altså 9-18 mnd (?) mens neste klasse går fra 15 mnd og opp, hvis jeg ikke husker feil nå.. Er det da lurere å stille i unghund så lenge som mulig eller er det forskjell på hva de oppnår i de forskjellige klassene? Og det du skriver om at man ikke får skriftlig kritikk hang jeg ikke helt med på, er det sånn at man ikke kan få den i det hele tatt? Trodde på en måte den var hele poenget med en utstilling ?

Juniorklasse er 9 til 18 måneder, unghund er 15 til 24 måneder, og åpen klasse er fra 15 måneder og oppover.

Hvis du for eksempel har en hund på 15 måneder, så kan du velge mellom tre ulike klasser. I Ungarn har det større praktisk konsekvens enn i Norge, i og med at en junior i Norge kan vinne cert for å bli norsk champion, fordi vi ikke har juniorchampionat. Om du vil at hunden din skal bli ungarsk champion, så må den vinne cert fra unghund, åpen eller championklasse. Så jeg ville holdt hunden i juniorklasse inntil du har fått juniorchampionatet. Men om du har fått de tre juniorcertene, han blir 15-16 måneder, og det ikke er mer å hente i junior, så kan du jo vurdere å melde på i unghund for å se om du kan vinne den klassen og begynne å samle på cert til ungarsk championat. På internasjonale utstillinger kan du også vinne CACIB, men det kan du ikke vinne fra junior og veteranklasse.

En annen ting er jo at det ofte er BIS junior-finaler på slike utstillinger, så om du går i junior kan du få delta i den konkurransen. Jeg ville kanskje sett litt på både egen hund og hva som finnes av konkurranse. Hvis det ikke stiller så mange unghunder, så er det jo bare å prøve selv om han vil være blant de yngste. Er han veldig uferdig og hengslete, er det greit å forbli i junior til de er 18 måneder. 

I enkelte land får en aldri kritikker, mens i andre land er det varierende om en får kritikk - i Norden er det alltid kritikker, vi ønsker å få dem og bruker dem i vårt avlsarbeid. Fokuset på kritikker kan være annet i andre land, og derfor noe som lettere vrakes for å spare tid. Bedømmelsen kan derfor også gå fortere, slik at når vi regner 15-20 hunder i timen i Norge, så kan det fort bli 30 i timen - så følg med, så du ikke kommer for sent. I PM som legges ut på forhånd, så vil det stå rekkefølgen for hver ring, slik at du vet om whippet skal inn først eller sist. Det skal også stå hvor utstillingen er, om det er ute eller inne, og annen praktisk informasjon.

På 28.9.2017 at 11:16 PM, Lerkefuglen skrev:

Av kulturforskjeller så måtte jeg le når du nevner god service, for er det noe jeg IKKE forbinder med Ungarn så er det nettopp dét ? Men jeg har kun vært her i Budapest og her skal de visst være typisk storby-sinte har jeg hørt fra andre, så da håper jeg det stemmer :) engelsk snakker de heller ikke ? 

Jeg syntes det var lettere å få hjelp på engelsk i Budapest enn i Kecskemet, men det er jo gjerne forskjell på turistbyer og byer sånn sett. Jeg opplevde vel ikke at de var verken mer eller mindre høflige enn andre steder jeg har vært, men jeg opplevde mer rot i Ungarn - for eksempel den bookingen som plutselig var borte. Men hotellet jeg bodde på i Budapest var helt konge; utmerket service og standard. Men det kostet mer også. Det eneste problemet var å finne innkjøringen - jeg kjørte forbi hotellet tre eller fire ganger før jeg skjønte hvor jeg skulle svinge inn :D 

På 28.9.2017 at 11:16 PM, Lerkefuglen skrev:

Til slutt, har skjønt at hunder som gjør det bra nok etter hvert kan bli Champions i land (og områder?), men det gjelder først etter en viss alder/klasse de stilles i? Hvordan fungerer dette egentlig, og har dette juniorchampionatet noe å si? Føler selv jeg burde utnytte litt det at vi er så heldige å bo så sentralt midt i Europa, så er litt synd jeg kan så lite om disse greiene :/ det er virkelig noe helt annet enn nord-Norge, hvor du må reise land og strand rundt for å få med deg mer enn en eller to utstillinger i året :) 

Juniorchampionat har de i veldig mange andre land - for eksempel Kroatia, Slovakia, Slovenia, Polen, Romania, Ukraina, Tsjekkia, Bulgaria - bare for å se på de landene du er nærmest. 

Champion kan du bli i alle land, men det er ulike regler i ulike land, så du må egentlig velge deg et land du vil reise til og deretter lese deg opp på reglene - eller lese reglene og se hvor det er enklest å bli champion. I noen land så har de sær-regler for hunder som allerede er championer i sitt hjemland, slik at du blir champion ved å vinne færre cert enn om du ikke er champion. Altså, for eksempel i Slovenia så holder det med ett cert for å bli slovensk champion HVIS hunden er norsk utstillingschampion. Men hunden må bli norsk champion først, certet er ikke hvilende. Om hunden ikke er norsk champion, må du derimot samle tre-fire-fem cert (jeg husker ikke nøyaktig hvor mange).

Om du søker på "slovenia kennel club" også videre, så finner du på de aller fleste sider en knapp for å få engelskspråklig side, og championatregler er noe som legges ut på så å si alle engelske versjoner, nettopp fordi det er sånt folk lurer på. 

Du kan altså for eksempel reise til Kroatia og vinne cert i unghund og åpen der, og samle opp nok cert for å bli champion. Det er ikke krav til å være champion i andre land først. Du kan stille ham i andre land enn Ungarn nå som han er junior, for å bli juniorchampion - eller du kan vente til han går i unghund, og konkurrere om cert til ordinært championat. Om du beregner tre timers kjøring, så kan du jo være i både Kroatia, Slovenia, Slovakia og Østerrike.

Kjapp oversikt for å bli juniorchampion:
Kroatia: Tre juniorcert for minst to ulike dommere. Alternativt to juniorcert og et cert fra unghundklasse, men da kan ikke det unghundcertet brukes for å bli kroatisk champion.
Slovakia: Samme som over - men et juniorcert må være vunnet på internasjonal utstilling.
Slovenia: Tre juniorcert for tre ulike dommere, minst ett juniorcert vunnet på internasjonal utstilling.

Kjapp oversikt for å bli champion:
Kroatia: Fire cert for minst tre ulike dommere, minst to cert må være vunnet på internasjonal utstilling, og minst ett cert må vinnes etter fylte 24 måneder.
Slovakia: Fire cert vunnet over minst to kalenderår, fra minst to ulike dommere, minst et vunnet på internasjonal utstilling. Tre reserve-cert kan veksles inn i ett cert, men kun én gang.
Slovenia: Fem cert for fem forskjellige dommere, minst et vunnet etter fylte 24 måneder. Minst to cert må være vunnet på internasjonal utstilling, minst et cert må være vunnet på spesialutstilling.

Med forbehold om at det kan være endringer, eller dårlig engelsk som gjør at jeg har misforstått noe.

På 30.9.2017 at 1:16 PM, Lerkefuglen skrev:

Tusen takk igjen, @SFX, da var vi påmeldt i Szeged, da ? Håper bare vi har gjort det rett! Så melder vi oss nok på i Komáron etter hvert også. Og mente såklart Junior og ikke Unghund ja, gikk litt i surr ser jeg :P 

Lykke til!

Du har sett denne informasjonen på siden til utstillingen: You have to bring a copy of the payment and entry confirmation to the site of the dog show. Du viser det når du henter startnummeret på morgenen.

På 30.9.2017 at 5:30 PM, Lerkefuglen skrev:

Noen som har tips til hva vi bør ha med oss når vi reiser med kollektivt? Føler det blir tungvint å dra med bur til han for eksempel, men vurderer å kjøpe et sånt stoffbur kanskje så han har et sted hvor han kan roe seg ned litt dersom det blir mye for han. Har ikke testet så mye tog og buss her nede enda så litt usikker på hvordan det blir å ha med hund der, men er jo generelt hundevennlig her nede så satser på at det går greit

Det er greit å ha med et stoffbur, så de har et sted å få hvile og stenge ute inntrykk. Jeg drar nesten aldri på utstilling uten. Det finnes pop up-bur, som tar liten plass når de er slått sammen. Jeg har et slikt, men jeg klarer ikke å slå det sammen igjen, så det er bare brukt en gang :D Jeg ble overrasket over at jeg ikke kunne bruke kort på samme steder som jeg forventer å bruke kort i Norge, og trengte mye mer kontanter enn jeg hadde - men det er du sikkert vant til, når du bor der. Ta med pass, påmeldings- og betalingsbekreftelse, vannskål, litt vann, teppe om han blir kald, godbiter og cash, så kommer du langt. Er det ute, så kan en stor paraply være tingen for å lage skygge eller beskytte mot regn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...