Gå til innhold
Hundesonen.no

Sensitiv eller syk?

Recommended Posts

Vi hentet for en uke siden hjem en voksen hund - type 4 kg.

Han er undervektig og burde nok opp minst 0,5 kg. Han er 3 år, men har allerede trukket flere tenner - tannhelsen har tydeligvis ikke vært på topp. 

Det reelle problemet: alt han spiser kommer ut i flytende form - i rekordfart. Jeg er usikker på om han bare ikke er husren, eller om han ikke greier holde seg. Det kan nesten minne om mine egne toalettproblemer, selv har jeg ulcerøs kolitt. Altså, jeg bæsjer ikke i stua da, men kan få akutt dotrang.

Han sier ikke ifra at han må ut, så nå er han grindet inn og under oppsyn til enhver tid for å unngå uhell inne. Han luftes minst 1 gang pr time. 

Han responderer ikke på Hills i/d, som vi på jobben kupper diaréhunder med på 1-2 dager, ikke på Zoolac, og han spiser kun våtfor, forøvrig helst med fisk i. Hyppige tømminger, fra 4-8 ganger pr døgn.

Ps. Han sulter på skånekost.

Hvor begynner man?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis han har hatt diaré av den arten som du skisserer i en uke, da hadde jeg dratt til veterinær for å sjekke for underliggende årsaker.

Selv om han eventuelt ikke er stueren, så skal ikke det gi flytende avføring. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
27 minutes ago, SFX said:

Hvis han har hatt diaré av den arten som du skisserer i en uke, da hadde jeg dratt til veterinær for å sjekke for underliggende årsaker.

Selv om han eventuelt ikke er stueren, så skal ikke det gi flytende avføring. 

Har konferert med flere veterinærer (jobber på dyreklinikk her vi bor nå), og siste forslag er Hills z/d og dobbel dose Zoolac. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Jankaa skrev:

Har konferert med flere veterinærer (jobber på dyreklinikk her vi bor nå), og siste forslag er Hills z/d og dobbel dose Zoolac. 

Men er hunden undersøkt? For etter en uke med diaré ville jeg følt meg ferdig med diettfôr, og lett etter medisinske årsaker. Som @Polfarer sier, avføringsprøve og blodprøver. 

Jeg forstår det som at hunden har hatt sprutdiaré i en uke, og det er ikke normalt. Det har gått noe med lignende symptom hos andre sonenhunder, og de hundene trengte intravenøst for å unngå dehydrering og gjenopprette energien, om jeg husker rett. Og de var normale i magen innen en uke. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
Guest Belgerpia

Kutt ut fiskeprodukter.
Min første hund ble skikkelig skikkelig dårlig av for med fisk i - han spraylakkerte hele huset om han fikk så mye som en liten smak av fisk. Aldri ellers.
Utover det - sjekk for giardia.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forrige hunden fikk endel trøbbel med mage - og tarm etter en kraftig og akutt tarminfeksjon. Han måtte tilslutt ha drypp hos vetrinær pga dehydrering og høy feber. Det tok ca 3-4 uker før magen begynte å bli bedre. Etter dette ble han veldig sensitiv for endel forskjellige mat. Først etter 1 år kunne han spise fóret han hadde brukt før tarminfeksjon uten å få iblandet skånefór og /eller probiotika produkter. 

Harly hadde en runde med kraftig diaré for noen år siden, og da virket ikke noen av probiotikaproduktene som var å få tak i her i området. Gav til slutt flytende kull og det virket heldigvis. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar! H

Han er ikke undersøkt utover helsesjekker/tilsyn, men fremstår ikke medtatt. Samtlige veterinærer er enige om å avvente noen dager til. Han spiser med stor appetitt, og har *bankibordet* vært helt fin idag. Er i kontinuerlig dialog med veterinærer, så han vil bli sjekket opp og ned og i mente dersom han ikke stabiliseres snarlig. Jeg noterer meg tipsene deres bak øret - og takker for alle svar! 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å svare meg selv: Hunden er kun sensitiv. Fungerer idag ypperlig på Hills i/d mini stress, evt supplert med boksematen fra Hills, enten z/d eller i/d. Tåler små menger tyggeprodukter ala ører, strupe osv. 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være stress i forbindelse med nytt hjem som er årsaken også. Evt. en infeksjon i tarmen. Når mine er dårlige i magen, så fikses det som regel med cottage cheese og litt mindre av den vanlige maten. Men nå siste gangen hadde den ene sprutdiare i 3 dager der hun måtte tømme seg annehver time hele døgnet og det til slutt kom masse blod ut. Selv om hun spiste godt, så tok hun ikke opp næring og alt kom tyntflytende ut av andre enden. Dro til veterinær og fikk CaniKur tabletter og Imodium samt skånefôr på boks. Da ble det sakte bedre. Hun fikk fastere og fastere avføring og etter 4 dager til var hun fin igjen. Aldri vært borti en hund som har vært så dårlig så lenge før der vanlig tilskudd ikke har hatt noe som helst effekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for det, og takk for tips!  Har sett på Canelana, og blir nok å kjøpe et når hun er ferdig utvokst, men er så kjipt å bruke masse penger på et dekken som hun vokser ut av på 3 uker. Nå er vi oppe i størrelse 45, og de fleste dalmatiner-tisper ender på 55/60, så ikke alt for lenge igjen heldigvis. 
    • Anbefaler ulldekken eller thermodekken fra Canelana til kalde dager! Tror ikke jeg ville brutk penger på det før hun er ferdig med å vokse (så neste vinter antakelig), men vår frysepinn er veldig mye mer fornøyd ute når han får på seg det.  Høres ut som dere har en veldig fin valpetid. Også er hun jammen søt altså 
    • Vi har såvidt begynt med rallytrening og syns det er moro, men sliter veldig med snusing på bakken. Jobber hele tiden med kontakt og fokus, men snusing blir det likevel. Prøver å ha korte økter med fullt fokus, starte med øvelser han syns er moro og ikke gå for langt. Belønner fortsatt på de fleste øvelser underveis, og belønner også fvf underveis. Har hittil ikke gått mer enn 6 - 7 skilt før pause, alltid med belønning her og der.  Spørsmålet er egentlig hva konkret gjør jeg da han stikker nesa i bakken? Føler jeg egentlig skjønner hva vi må jobbe med for å forhindre at det skjer, men hvordan håndterer dere det når det uansett skjer i blant? Instinktivt får jeg lyst til å gi en stopp-kommando, men det vil jeg vel ikke kunne gjøre i konkurranse? 
    • Vizla er snart 3,5 mnd så tenkte det var på tide men en liten oppdatering! Mye har skjedd siden sist, og hun har fått bedre kroppskontroll og mye mer energi, så nå er hun med på litt lengre turer (har gått maks 50 min). Hun har også vært med på sine første fjellturer hjemme på vestlandet. Hun satt en del i sekken på den litt lengre turen, mens den korte gikk hun opp og ned helt selv (40 min sammenlagt).  Vi har kommet oss tilbake til Lillehammer, og hun trives i snøen, foruten at hun fort blir kald, selv med dekken. Hun har også vokst mye de siste ukene, og har nå like stor som min venns finsk lapphund tispe som vi bor med. Hun har sluttet og bite på hender, sover gjennom hele natten, har ikke hatt noen uhell inne på 2 uker og er rett og slett bare skjønn. Vi har også begynt og øve oss på å være hjemme alene, men hun har foreløpig bare vært hjemme alene sammen med en annen hund. Idag var hun faktisk hjemme alene i 1,5 time for første gang, og foruten om at juletreet veltet, så gikk det strålende. Jeg filmet alt, og Vizla var rolig hele tiden. Hun gikk litt rundt og logret, bet på noen julekuler, og lekte sammen med den andre hunden. Så ikke ut som om hun enset at vi var borte en gang.  Legger ved litt bilder fra de siste ukene: Julekort bilder: 

Også noen på tur i snøen en fin dag:
    • Hehe, nja det koster jo litt det og, må pusse hver dag og den er ikke billig den tannkremen  Men det som virkelig tømmer kontoen her er HD. Min har grad D og var veldig plaget en periode, men vi har nå funnet rehab som holder henne symptomfri. Det innebærer svømming en gang i uka, massasje/laser hver 3-5. uke, cartrophen-injeksjoner, kosttilskudd og olje. Jeg orker ikke  tenke på hva det koster engang... Så kommer selvsagt mat og forsikring i tillegg, og har vi tilfeldigvis en periode med god økonomi kan du være bra sikker på at hun pådrar seg en øyebetennelse eller noe sånt    
  • Nylig opprettede emner