Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp og unghund sammen


Lerkefuglen
 Share

Recommended Posts

Jeg bor sammen med en god venninne som kjøpte seg valp før sommeren, en Shetland sheepdog på rundt 5 måneder nå. Selv har jeg en whippet på 9 måneder som er ganske voldsom av seg, men som har blitt veldig flink og nå går overens med alt og alle (vokst opp i Budapest og treffer sikkert 20+ hunder hver dag). Også sheltien er veldig flink med andre hunder og leker pent, MEN akkurat med hverandre går de ikke bra. De terger og egler konstant på hverandre og henger seg skikkelig opp i hverandre hvis de først kommer i gang med "lekingen" som eskalerer da ingen av de vil gi seg. Er jo en del størrelsesforskjell og veldig urettferdig mot sheltien som også er yngst... Vi skiller dem med barnegrind hjemme og lar de ikke herje med hverandre i det hele tatt, noe som egentlig ser ut til å hjelpe litt men vi skulle gjerne sett at de kunne gått sammen etter hvert og vært kompiser :/

Når de er løs ute på tur og whippeten løper rundt så kan man se at han av og til sikter seg inn på sheltien og kommer løpende mot han i 110, noe som da igjen gir reaksjon fra sheltien og så begynner herjinga igjen. Skjønner ikke hvorfor dette skjer, for det virker ikke som om noen av de synes dette er gøy i det hele tatt! Det ser ut som skikkelig søskenkrangling, hvor de bare ikke klarer å dy seg for å terge hverandre og så eskalerer det derfra etter hvert som den ene får litt vondt eller ønsker å "ta igjen" for noe... (Klar over at de ikke er mennesker og at det nok er noe annet enn søsknkrangling altså ? men det er altså dét det ser veldig ut som) Vi skiller dem med en gang og har nulltoleranse for sånne innfall, og det har blitt bedre men det skjer enda og vi skulle gjerne visst hvorfor i tilfelle vi burde håndtert det på en annen måte.

De kan leke pent når de har andre hunder rundt som de heller velger å fokusere på i stedet for hverandre men så plutselig henger de seg opp på hverandre og er igang igjen. Ingen av dem er så voldsomme med andre hunder i det hele tatt som de er med hverandre :( De holdt på sånn i bånd før også men det har de sluttet helt med nå så der går de fint sammen.

Hjemme er de veldig på hverandre sine ting og driver og stjeler leker og mat fra hverandre eller løper inn på den andre sitt rom der de har seng og leker så fort de får sjansen, selv om de vet at det ikke er lov. Ingen av de har noe ressursforsvar heldigvis, men det terger såklart opp sheltien som står bak barnegrinda på kjøkkenet dersom whippeten løper fornøyd rundt i stua med lekene hans. På kveldene når de er trøtte eller etter lang tur når de er slitne lar de hverandre være i fred og da er de en fryd å ha på sofaen sammen med oss, så vi vil så gjerne at det skal kunne være sånn hele tiden ?

Beklager at det ble langt, men ingen av oss har hatt valp/unghund før så vi er litt nervøse for om vi håndterer dette helt feil. Vet jo heller ikke om sånt går over av seg selv etter hvert som begge blir mer voksne eller ei, men vi håper jo det.

Noen som har tips eller erfaringer med sånn oppførsel som dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner litt hva det går i. Jeg har fått ny kjæreste som har en hund på 1,5 år. Happy, som jo er søstra til din, og denne oppfører seg veldig likt som du beskriver. De leker utrolig voldsomt med hverandre, men det går ganske greit på tur. Inne er det derimot et helt annet tema, og hadde de fått lov, så hadde de herja hele dagen. 

Vi er litt i tvil hvordan vi skal gjøre det, men har noen tanker. Til nå har Happy stått i grind mens Blitz og DSGen går løse sammen. DSGen kan ikke settes i grind, da han bare står og bjeffer da. Jeg sliter litt med løsningen, fordi Happy alltid må være den som settes vekk da hun protesterer minst på det(enklere å høre på piping enn bjeffing, og naboene hører ikke pipingen, i motsetning til bjeffingen). Vi har nå planer om å prøve å stoppe et hvert tilløp til herjing inne. Det kommer til å ta tid, men vi er innstilte på å prøve. Det vi tenker å gjøre er at når de prøver å leke med hverandre, vil vi lage en stoppelyd, skille de og begynne å trene kontakt med de sammen til de roer seg ned. Så gjenta dette så mange ganger som mulig inntil de forhåpentligvis slutter. Når vi ikke orker å trene på det, vil de være adskilt. Jeg vet ikke om dette vil fungere, men vi har tenkt å gjøre et forsøk. Vi gir de også et godt og langt godbitsøk ute før vi går inn(vi bor jo ikke sammen, så vi tenker det vil hjelpe å roe de ned litt når de møtes igjen, slik at de ikke er i herjemodus når vi går inn). 

Kanskje noe som er verdt for dere også å prøve?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Pringlen said:

Høres helt normalt ut :) Bare å be dem la vær inne, og stoppe dem om det tar helt av ute.

Godt å høre!! 

1 hour ago, Sprettballen said:

Skjønner litt hva det går i. Jeg har fått ny kjæreste som har en hund på 1,5 år. Happy, som jo er søstra til din, og denne oppfører seg veldig likt som du beskriver. De leker utrolig voldsomt med hverandre, men det går ganske greit på tur. Inne er det derimot et helt annet tema, og hadde de fått lov, så hadde de herja hele dagen. 

Vi er litt i tvil hvordan vi skal gjøre det, men har noen tanker. Til nå har Happy stått i grind mens Blitz og DSGen går løse sammen. DSGen kan ikke settes i grind, da han bare står og bjeffer da. Jeg sliter litt med løsningen, fordi Happy alltid må være den som settes vekk da hun protesterer minst på det(enklere å høre på piping enn bjeffing, og naboene hører ikke pipingen, i motsetning til bjeffingen). Vi har nå planer om å prøve å stoppe et hvert tilløp til herjing inne. Det kommer til å ta tid, men vi er innstilte på å prøve. Det vi tenker å gjøre er at når de prøver å leke med hverandre, vil vi lage en stoppelyd, skille de og begynne å trene kontakt med de sammen til de roer seg ned. Så gjenta dette så mange ganger som mulig inntil de forhåpentligvis slutter. Når vi ikke orker å trene på det, vil de være adskilt. Jeg vet ikke om dette vil fungere, men vi har tenkt å gjøre et forsøk. Vi gir de også et godt og langt godbitsøk ute før vi går inn(vi bor jo ikke sammen, så vi tenker det vil hjelpe å roe de ned litt når de møtes igjen, slik at de ikke er i herjemodus når vi går inn). 

Kanskje noe som er verdt for dere også å prøve?

Det høres faktisk veldig likt ut som vi har tenkt, så det lover jo godt ? Våre to kan heldigvis bytte på hvem som er på hvilken side av grinda uten noe særlig problem og jeg føler helt ærlig at det har begynt å løsne litt nå endelig, men vi har følt oss litt usikre på om denne oppførselen var helt på jordet og mer seriøs enn vi først tenkte. Så veldig deilig å høre at det ikke bare er her ??

Vi gjør det samme, stopper absolutt all oppstart til lek og gjør det tydelig at inne lar de hverandre være, noe som ser ut til å ha begynt å synke inn. Her i huset er jo Melvin eldst og den som faktisk skjønner mest og hører best etter (sier jo litt...) ettersom sheltien bare er 5 måneder og enda litt for valpete til å klare å ta beskjeder, men de blir lettere og lettere å avbryte ? Når vi har andre ting vi er nødt til å fokusere på så skiller vi dem bare enten med grind eller tar dem med på hvert sitt rom sånn som du sier ?? Men har stusset sånn over den voldsomheten de har ovenfor hverandre for det er virkelig myyye mer enn de noen gang har med andre hunder som de leker med.

De herjer fra seg i parken sammen med andre hunder hver dag og roer seg i bånd på vei hjem, men den der opphengtheten de har på hverandre når de er løse er skikkelig slitsom. Blir bekymra for at sheltien får for mye action men samtidig er han jo den som løper etter Melvin og ber om mer juling når min finner seg noe annet å gjøre... ? Tar igjen gjør han og så det holder, selv om han er mye mindre og egentlig ikke har sjans. Men nå blir det mindre og mindre av den der dusteoppførselen til Melvin heldigvis, så krysser alt for at det fortsetter sånn og de blir bedre kompiser etter hvert.

Er det bare Happy som herjer hos dere eller er Blitz også med selv om hun er eldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Lerkefuglen skrev:

Er det bare Happy som herjer hos dere eller er Blitz også med selv om hun er eldre?

Det er i hovedsak Happy som herjer. Blitz kan bli med litt om hun blir invitert og hun synes det passer :) Generelt mye enklere å stoppe henne da, for hun svarer ikke like kjapt. 

Det at deres blir så voldsomme med hverandre tror jeg handler litt om forventninger og stress. Jeg ser det selv hos Happy. Hun har roet seg betraktelig, men hun kan fortsatt leke seg så heit at hun ligger og vipper mellom voldsom lek, og stressutløst bølling. Når hun blir dust, sier DSGen i fra, og da slutter hun. Så de fikser seg selv. Men andre hunder må enda skjermes innimellom fra Happy, fordi hun fyrer seg sånn opp. Det har som sagt roa seg betraktelig, og det var mye verre før :P Det at dine er så voldsomme med hverandre kan også handle om trygghet. De tørr ikke duste like mye med hunder de ikke kjenner så godt. Happy duster seg definitivt mest med Blitz og DSGen. 

At dere må stoppe de ofte, er ganske naturlig. De er unge begge to og valper og unge hunder trenger gjerne å bli stoppet mange ganger før det synker inn, da de ikke er modne nok i hodet til å skjønne at "det ikke nytte". Voksne hunder gir seg fortere, er min erfaring. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Drar opp denne igjen, jeg :P De er nå 12 og 8 måneder, og mye bedre sammen. MEN de er fortsatt ikke spesielt gode kompiser. De leker og herjer, men det ser ikke ut som de har noe særlig glede av hverandre, mer en slags egling som de ikke klarer å la være. Det virker som de misforstår hverandre mye i lek, og at de ikke er helt på samme bølgelengde, på en måte? Whippeten vil ha dralek og vifter med leka oppi ansiktet til sheltien, men sheltien blir sur fordi han blir "erta" og går etter øra eller beina hans i stedet, liksom..

De slåss aldri, men de småkrangler mye virker det som. Har begynt å føles litt som at de bare ikke helt finner ut av hvem som egentlig skal bestemme, det begynner ofte med terge-lek som går over i en slags krangel der de tydelig eskalerer med hverandre, men så stopper det helt opp og de bare står der. Virker som om de konstant bare må gå oppå hverandre og terge, men de kommer på en måte ikke fram til noe ordning. Skulle helst sett at en av de var definitiv sjef og at begge kunne vært enige om det, ser på en måte for meg at de ikke hadde terget så mye på hverandre da uten at jeg har noen peiling på sånt egentlig.

De leker jo ikke ordentlig når de er på tur sammen, noe som er synd, for hvis de begynner så går det alltid over i en diskusjon og så helt stopp.. Med andre hunder leker de fint begge to, og har ikke sett noen av dem oppføre seg på den måten mot andre enn hverandre :(

Er greia bare at de er unge og vi bør gi dem mer tid, eller er det noe vi som kan gjøre med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...