Gå til innhold
Hundesonen.no

Førstegangs hund i leilighet


Lapin
 Share

Recommended Posts

Vi planlegger å skaffe oss en hund men er usikker på hvilken rase som passer oss. 

Vi bor i en leilighet på 70 kvadrat så vi kan ikke ha en sånn typisk "gneldrebikkje". Vi har også ei lita jente på 3 år og selv om jeg vet at det kommer helt an på hunden og ikke rasen så er det fint om rasen generelt har rykte på seg for å være barnevennlig. 

Hunden vil få minimum 3 turer daglig, hvorav 1 på 1 time+. Mer i helgene. Gjerne en som kan være med på sykkeltur. 

Ønskelig med lettstelt pels som ikke røyter for mye. Har sett hvordan dalmatiner hår henger fast så skal ikke ha noe i nærheten av det. 

Har massevis av erfaring med hund men aldri eiet en selv. Trenger dog ikke være en som krever fulltidsjobb for å trene og har ingen planer om å bruke hunden til noe annet enn turkamerat og kosehund. 

Størrelsen er ikke så veldig viktig men ønsker ikke en taskehund eller en ponni. Ideell størrelse er rundt boarder colli sånn ca. 

Har kikket litt på berner sennenhund som virker spennende men ønsker å ta oss god tid for å finne den rette rasen for oss. 

Om noen har noen tips om raser som passer sånn ca til ønsker er det flott. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En berner sennenhund kan passe fint til det du skisserer, jeg tenkte på egen rase mens jeg leste tråden din. Den er selvfølgelig større enn border collie, men det vet du sikkert.

Jeg er selv oppvokst med rasen, og var under året da mine foreldre kjøpte sin første BS. Jeg har bodd både i leilighet, rekkehus og enebolig med rasen. 

Har du noen spørsmål om rasen, så svarer jeg gjerne. Raseklubben har aktive lokalavdelinger som dekker det meste av landet, så jeg anbefaler også å ta kontakt med deres nærmeste avdeling for å bli med på et treff og bli bedre kjent med rasen - da får dere gjerne sett flere bernere på en gang, av begge kjønn, i ulike aldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder røyter, mye. Man kan bli mektig overasket hvor mye hår som gjemmer seg, selv på relativt korthårede hunder. Men man kan jo selvsagt velge en rase som røyter et par ganger i året isteden for en som er kjent for å røyte litt og litt gjennom hele året, da får man ihvertfall begrenset det til et par relativt korte perioder hvor man må være litt ekstra flittig med støvsuger, børste osv. Eller man kan velge en hund som ikke røyter, men da får man jo gjerne pelsstell i tillegg da, så da kommer det jo litt an på preferanser hos dere? 

Det er jo egentlig ganske mange raser som kan passe inn hos dere tenker jeg, men kan jo nevne noen som dukker opp i hodet mitt når jeg leser ditt innlegg. 

Collie, korthåret eller langhåret, tror ikke det er sånn voldsomt stor forskjell på røytemengde her, men litt mer pelsstell på de langhårede(må børstes igjennom jevnlig for ikke å få floker), trivelige, enkle og greie hunder som har et ganske moderat energinivå, men som likevel kan være med på alt egentlig. Fin str og. 

Bearded collie, egentlig mye det samme som over, røyter mindre, men trenger mer pelsstell. 

Mellom/stor puddel, også mye  av det samme ifht energinivå og behov, men her er det og en del pelsstell, de røyter jo dog ikke så det er jo en fordel da. Noen av de kan vell være ganske energiske, hoppende glade lopper som unghunder da, så kan vell kreve litt trening på det punktet, men ellers jevnt over trivelige og relativt ukompliserte. 

Engelsk springer spaniel/welsh springer, litt mindre, men ikke liten direkte, her og trivelige hunder med ganske moderat mosjonsbehov, trenger litt pelsstell. 

Også er det jo mange fine retrievere, men de stryker vell helst på røyting, mange der som røyter jevnt hele året. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...