Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye brukshund er det i en AK?


Woola
 Share

Recommended Posts

I mange forskjellige sammenhenger har jeg nå hørt folk prate om australsk Kelpie, rasen er tydeligvis litt i vinden her for tiden.

Jeg har ingen erfaring selv, men stusser på hvor forskjellig rasen blir presentert. Noen mener den er like enkel å ha som familiehund som Collie, mens andre mener man ikke kan skaffe seg den med mindre den blir brukt skikkelig, omtrent hele dagen lang.

Hvordan ER egentlig en AK? Noen grunn for at de er så populære annet enn at de er fryktelig fryktelig pene å se på? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Woola said:

I mange forskjellige sammenhenger har jeg nå hørt folk prate om australsk Kelpie, rasen er tydeligvis litt i vinden her for tiden.

Jeg har ingen erfaring selv, men stusser på hvor forskjellig rasen blir presentert. Noen mener den er like enkel å ha som familiehund som Collie, mens andre mener man ikke kan skaffe seg den med mindre den blir brukt skikkelig, omtrent hele dagen lang.

Hvordan ER egentlig en AK? Noen grunn for at de er så populære annet enn at de er fryktelig fryktelig pene å se på? ?

Nå har ikke jeg spesielt stor erfaring med AK(men har mye erfaring med andre brukshunder), men på generelt grunnlag så er det jo alltid sånn. Alt ettersom hvem man spør så må man jo nesten være overmenneske for å ha en show avlet golden også eller andre relativt moderate raser (etter mitt syn iallefall), mens andre synes maller og bruksschæfere er enkle fine (aktive)familiehunder. 

De AK'ene jeg kjenner/har møtt har ihvertfall ikke manglet noen verdens ting som brukshund, kvikke energibomber som alltdi er klar for action, men det ene utelukker jo ikke det andre her tenker jeg. Jeg tror kanskje ikke AK er sammenlignbar med collie, men det at de er kvikke og fulle av energi trenger jo ikke å bety at de er vanskelige å ha i hus eller ha med å gjøre for det. :) De jeg kjenner virker lett å ha med å gjøre ihvertfall, de kan ligge i ro inne, de er bare glade og de lystrer raskt om det er noe. Enkle og trimme og dermed sikkert og enkle hunder å ha på mange måter :) Men ser for meg det krever en viss innsats i å få kontroll på den lykkelige galskapen i starten.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Malamuten skrev:

Nå har ikke jeg spesielt stor erfaring med AK(men har mye erfaring med andre brukshunder), men på generelt grunnlag så er det jo alltid sånn. Alt ettersom hvem man spør så må man jo nesten være overmenneske for å ha en show avlet golden også eller andre relativt moderate raser (etter mitt syn iallefall), mens andre synes maller og bruksschæfere er enkle fine (aktive)familiehunder. 

De AK'ene jeg kjenner/har møtt har ihvertfall ikke manglet noen verdens ting som brukshund, kvikke energibomber som alltdi er klar for action, men det ene utelukker jo ikke det andre her tenker jeg. Jeg tror kanskje ikke AK er sammenlignbar med collie, men det at de er kvikke og fulle av energi trenger jo ikke å bety at de er vanskelige å ha i hus eller ha med å gjøre for det. :) De jeg kjenner virker lett å ha med å gjøre ihvertfall, de kan ligge i ro inne, de er bare glade og de lystrer raskt om det er noe. Enkle og trimme og dermed sikkert og enkle hunder å ha på mange måter :) Men ser for meg det krever en viss innsats i å få kontroll på den lykkelige galskapen i starten.

Signerer denne ? Jeg har 2 AK og dette er brukshunder! De krever å få brukt seg, men inne er de rolige og har god anknapp. Det er en aktiv, arbeidsom og lærevillig rase ? Kan absolutt ikke sammenlignes med en collie... Ville heller sammenlignet dem med en border collie, bare med litt annen væremåte ? Jeg er veldig fornøyd selv og har fått det jeg var på jakt etter når jeg skulle ha brukshund! Skal ærlig så at jeg slet litt med å kontrollere den intense, impulsive galskapen i starten ?? Var vant til litt "tregere" raser som rottweiler pg dalmatiner! Men elsker galskapen ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også ganske stor forskjell innen rasen, man får individer som er veldig mye og man får individer som ikker har så mye i seg, sånn ser man jo innen alle brukshundrasene egentlig. Jeg har møtt kelpier som er veldig intensive, krever mye og har en herlig galskap som er riktige bruksemner og jeg har møtt kelpier som er familiehunder og egentlig er fornøyd med en times tid tur om dagen og det å få være med menneskene på det som skjer. 

Jeg faller bare mer og mer for rasen desto fler individer jeg møte :D elsker galskapen og påfunnene deres og at alt skjer litt head over heels... min egen har dessverre en del sosiale brister som gjør at han er en håndfull, galskapen hans og intensiteten elsker jeg, det at han er redd fremmede og særlig barn er ikke fullt så morsomt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...