Gå til innhold
Hundesonen.no

Storpuddel, dobermann, noe annet?


Guest Ostepopp
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg planlegger å kjøpe meg en ny hund enten til neste år eller om 2 år da jeg er ferdig med bachelorgraden. Har en dvergpinscher fra før av som er familiehund som bare har blitt brukt til turer, altså ikke noe spesielt innen hundesport. Nå ønsker jeg meg en stor hund jeg kan bruke til noe, ikke bare gå turer på fjell og etter veien, en jeg kan bruke fritiden min på! Da tenker jeg spesielt på lydighet, smeller og spesialsøk, og kanskje kunne trekke meg på ski også? Har sett litt på storpuddel og synes egentlig den passer meg bra, men er litt bekymret for alt pelsstellet. Nå har jeg ingen erfaring med pelsstell, så jeg aner ikke om jeg blir å like det eller ikke. Vet i alle fall at jeg synes å føne mitt eget hår i 10 min er litt tiltak ?  Hvordan er storpuddelen i forhold til kos, hvor klengete er den? Er den sånn som gjerne følger deg overalt du går i huset? Og er den sånn som velger seg ut én person eller er den like glad i alle i familien? 

Dobermann har jeg også tenkt på, men er litt redd for at jeg ikke er erfaren nok til å håndtere en dobermann. Jeg er absolutt svært forelsket i rasen, men har lest en del om deres erfaringer her i tidligere tråder. Er obs på at det er en del stress og dårlig gemytt, samkjønnsaggresjon og generelt dårlig helse. Men slikt kan man jo være uheldig med innen alle raser om man ikke er ops på oppdretter. Grunnen til at jeg har falt litt for dobermann er rett og slett fordi jeg elsker hunder som er litt klengete, som er førerorientertre og litt mer enmannshunder. De er aktive og ikke minst veldig pene å se på. Dvergpinscheren min er svært klengete når familien min er bortreist, og følger meg overalt. Han holder seg i nærheten når jeg slipper han løs på tur, og disse egenskapene ønsker jeg i min neste hund. 

I tillegg har jeg sett litt på tervueren/Groenendael, men ikke lest meg alt for mye opp på denne rasen, men den er på vurderingslista mi. Noen flere forslag/ tanker om rasene jeg har listet opp?  Ikke golden retriever/labrador eller flatcoated. Liker i hovedsak korthåret, store og atletetiske hunder. Men pelslengden er ikke det viktigste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Krutsi skrev:

Mitt beste tips; begynn å tren med den hunden du har. Test ut ulike sporter og kjenn litt på hva du liker osv. Da er det mye enklere å vite hva du trenger i neste, og skulle du oppdage at hundetrening ikke er noe for deg, slipper du å ha en stor hund med mye energi til overs ;) 

Hunden er familien sin og jeg har flyttet ut :) Så det blir nok en ny hund uansett. Tenker å være forvert, så får jeg oppleve den aktuelle rasen uten å "binde" meg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Ostepopp skrev:

Hunden er familien sin og jeg har flyttet ut :) Så det blir nok en ny hund uansett. Tenker å være forvert, så får jeg oppleve den aktuelle rasen uten å "binde" meg 

Du vet at når du blir forvert så "binder" du deg faktisk til å ha hunden så lenge den lever? 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...