Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp og ressursforsvar


marim
 Share

Recommended Posts

Har fått hund nr 2 i hus, en Alaska husky tispe. Fra før har jeg en papillon Hanne. Har hatt alaskaen i litt over en uke nå, hu er 13 uker. De to går bra overens, det eneste er at hu har jo så fryktelig resursforsvar! :shocked: 

Et par ganger nå har hu gått på den lille stakkaren av en papillon og glefsa skikkelig etter han. Hver gang det har skjedd har det vært noe bein eller annen mat til stede. Passer jo på de når de får bein, så har klart å tatt hu for det, før det har skjedd noe mer, men nå i sta skulle jeg bare finne meg et glass vann og da hører jeg hu boffer og han skriker som en støkken gris. Så tror faktisk hu beit han litt. 

Hva burde jeg gjøre for å trene vekk denne uvanen? Noen som har noen erfaring eller tips? 

Skal på valpekurs i neste uke, så regner med å få noen tips der, men hadde vært fint å få høre noen erfaringer eller tips i mellomtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst ville jeg ikke latt de være alene sammen uten tilsyn før du vet du kan stole på de sammen. Særlig ikke med størrelsesforskjellen som kommer fort. La de være adskilt når de får mat, tygg og godbiter, og vær obs på å ikke la de ha ressurser tilgjengelig som kan utløse det.

Parallellt kan du trene på bytting og slipp-kommando med valpen (du finner noen tråder om ressursforsvar her inne fra før), men i veldig stor grad ligger arbeidet her i forebygging og lære valpen at den får spise i fred, men må akseptere at den andre hunden er i nærheten. Det må være en gradvis tilvenning.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la dem ha tyggeting/leker uten oppsyn/full kontroll. Fôr dem samtidig, men tillat ikke et snev av forsvar/vokting/stygge blikk fra valpen! Fôrer du dem adskilt, utsetter du bare problemet til det blir uoverkommelig.

Yngste hunden min har hatt/har et stort ressursforsvar ovenfor de andre. Veien å gå har vært full kontroll, null toleranse for alle tilløp til utrivelig adferd, og enda mer kontroll. Det har gitt svært gode resultater.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en valp med ressursforsvar og jeg har valgt å ta det med det gode. Altså tilrettelagt slik at han ikke trengte å forsvare noe som helst, og trener mye bytting. Den voksne hunden i huset har også valgt samme strategi, hun har har aldri provosert han eller tatt i fra han noe som helst men repsektert grensene hans og nå etter 7mnd er han helt avslappet ifb med foring, beinspising etc.
Når han i dag finner en skatt ute så bytter han den gladelig :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttige svar dere :) 

Har et spørsmål til jeg i forbifarten ? Hun vil også ha ALT papillonen har. Får de to like bein, er hun overbevist om at hans er mye bedre. Og uansett hva slags leker han finner seg, tar hun i fra hans. 

Hvordan ville dere det? ?

Hittil har jeg vært streng på at det han har, skal han få ha, så jeg har tatt i fra henne det hun tar i fra han og bytta med en annen leke og gitt det han hadde tilbake til han. 

Men er litt redd det skal skape større "eierforhold" til ting når jeg gjør det slik også. Vanskelig å vite ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, marim skrev:

Takk for nyttige svar dere :) 

Har et spørsmål til jeg i forbifarten ? Hun vil også ha ALT papillonen har. Får de to like bein, er hun overbevist om at hans er mye bedre. Og uansett hva slags leker han finner seg, tar hun i fra hans. 

Hvordan ville dere det? ?

Hittil har jeg vært streng på at det han har, skal han få ha, så jeg har tatt i fra henne det hun tar i fra han og bytta med en annen leke og gitt det han hadde tilbake til han. 

Men er litt redd det skal skape større "eierforhold" til ting når jeg gjør det slik også. Vanskelig å vite ?

Gi de i hvert sitt bur eller rom, de bør ikke se hverandre mens de spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, marim skrev:

Takk for nyttige svar dere :) 

Har et spørsmål til jeg i forbifarten ? Hun vil også ha ALT papillonen har. Får de to like bein, er hun overbevist om at hans er mye bedre. Og uansett hva slags leker han finner seg, tar hun i fra hans. 

Hvordan ville dere det? ?

Hittil har jeg vært streng på at det han har, skal han få ha, så jeg har tatt i fra henne det hun tar i fra han og bytta med en annen leke og gitt det han hadde tilbake til han. 

Men er litt redd det skal skape større "eierforhold" til ting når jeg gjør det slik også. Vanskelig å vite ?

Greier du å ha 100% kontroll på at hun ikke stjeler, så er det greit. Hvis ikke, hold dem adskilt når de får tygg etc. Bind feks valpen. 

Høres i grunn ut som min unghund, dette. Leker og mindre attraktive tyggebein, går greit. Tørrfisk og ferske bein kan hun finne på å stjele ut av munnen på andre. Derfor får hun ikke slikt sammen med dem, da det er umulig for meg å ha kontroll på samme måte som ved fôring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer i de to over her, ikke la sånne situasjoner oppstå. Det er nok helt greit at du setter krav til han om at det ikke er lov å ta andre sine ting, men det må da gjenomføres uten at han faktisk får tak i det. Om han først får tak i det og du så tar det fra han og gir tilbake, selv om du bytter e.l. så tror jeg det fort kan gjøre situasjonen verre. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...