Gå til innhold
Hundesonen.no

Drektig eller innbilt?


Emilie83
 Share

Recommended Posts

Hei. 

Jeg har en tispe som ble parret den 17 juli. 

Hun har hatt å har alle tegnene på drektighet, slim bak, kvalme, sover mye osv.

har veldig mye melk i jura, sånn at di drypper melk. Begynte på lørdag å grave rundt omkring å pese. Å etter det har hun egentli bare sove. Så tok henne med til dyrlegen i går, han er ikke noe vant til smådyr å holder mest på med gårdsdyr. Han tok ultralyd på henne i 40 sekund å kunne si hun ikke hadde noe. 

Er det mulig at det bare er innbilt å at hunden kan være så presis med tidene? 5-6 uker klart slim, 3-4 uker oppkast, 8-9 uker grave å pese? Har ikke adoptert noen bamser men er helt rar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver kan være helt normalt for innbildt, og helt normalt for drektig tispe. Om hun ble paret 17. juli er hun på overtid, og du burde sett temperaturfall og tegn på fødsel. Men er du i tvil, drar du til en veterinær som kan tingene sine og tar røntgen - det er bedre enn UL så nærme eventuell termin. Er hun drektig med bare en eller to valper, øker sjansen for keisersnitt, og en må passe ekstra på.

Men det kan være innbildt. Eller en rolig oppblokking. Eller innbildt. Eller nærme seg noe. Eller innbildt. Tisper har lurt oppdrettere til alle tider, så ønsker du et sikkert svar må du til egnet veterinær.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det? Har du sett annen veterinær, eller har tispa roet seg?

Hvis det er et lite kull, bare en eller to valper, så kan de være vanskeligere å finne på ultralyd og det gir mindre mageutvikling. Det kommer også an på tispa. Jeg hadde et valpekull i fjor med to valper, og det ga ikke fysisk store endringer, men sterkt innbildt. Det var heller ikke vanskelig å skjønne at hun fødte, men jeg har hatt tispe som var så rolig i oppblokkingen at jeg hadde oversett den om jeg ikke tok temperaturen. 

Temperaturen skal etter boka ned mot 36 grader, så opp til normaltemperatur igjen før fødselen starter. Noen tisper dropper til 36 blank, andre vaker rundt 36.8.

Nå har det vel gått så lang tid at en kan konstatere at tispa ikke er drektig, men det kan være skumle scenarioer som gjør at jeg personlig ikke tar lett på slikt. Små kull øker sjansen for fødselskomplikasjoner, og i verste fall død valp og død mor.

Hvis du skal pare tispa senere, så anbefaler jeg deg å lese noen gode bøker om drektighet og fødsel, så du er litt bedre forberedt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, SFX skrev:

Hvordan gikk det? Har du sett annen veterinær, eller har tispa roet seg?

Hvis det er et lite kull, bare en eller to valper, så kan de være vanskeligere å finne på ultralyd og det gir mindre mageutvikling. Det kommer også an på tispa. Jeg hadde et valpekull i fjor med to valper, og det ga ikke fysisk store endringer, men sterkt innbildt. Det var heller ikke vanskelig å skjønne at hun fødte, men jeg har hatt tispe som var så rolig i oppblokkingen at jeg hadde oversett den om jeg ikke tok temperaturen. 

Temperaturen skal etter boka ned mot 36 grader, så opp til normaltemperatur igjen før fødselen starter. Noen tisper dropper til 36 blank, andre vaker rundt 36.8.

Nå har det vel gått så lang tid at en kan konstatere at tispa ikke er drektig, men det kan være skumle scenarioer som gjør at jeg personlig ikke tar lett på slikt. Små kull øker sjansen for fødselskomplikasjoner, og i verste fall død valp og død mor.

Hvis du skal pare tispa senere, så anbefaler jeg deg å lese noen gode bøker om drektighet og fødsel, så du er litt bedre forberedt. 

Hei. Hu roa seg men eg tok tempen for å ikke tenke på d å den har vært 37,5-38,5:) å eg leste at normal temp va 37,5- 39? så e nok bare innbilt for hu hoppe å leke som aldri før :) 

ja ska kjøpa inn på bøker:) har lest ganske mye på nett å trodde hu va drektig me tanke på at alt stemte på tiden me både utflod å melk :/ 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at tisper får sterkere innbildt drektighet etter paring, med tydelige drektighetstegn, selv om hun går tom. Tispa vet at hun ble paret, og det kan hos noen forsterke hormonene og dermed gi falske drektighetstegn. Det er flere som forteller om tispe som roer ned aktivitetsnivået allerede samme dag som de ble paret, til tross for at sæd og egg med stor sannsynlighet ikke er på samme sted enda. Hormoner kan være sterke saker, og vi er derfor mange som tar ultralyd etter tre-fire uker for å få et mer korrekt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har tenkt deg en"oppdretterkarriere" så vil jeg på det sterkeste anbefale deg kursene oppdretterskolen 1 og 2 via NKK, samt lese boka Genetikk, avl og oppdrett fra perm til perm. Med kunnskap så er det lettere å vite hva man skal se etter og gjøre, om man lurer på noe. En god mentor er også gull verdt, og det er alltid lurt å ha med seg en erfaren oppdretter på laget. Selv tar jeg røntgen en liten uke før termin, for å vite litt mer om hva jeg kan forvente, og jeg har med meg hjelper under fødsel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Line skrev:

Om du har tenkt deg en"oppdretterkarriere" så vil jeg på det sterkeste anbefale deg kursene oppdretterskolen 1 og 2 via NKK, samt lese boka Genetikk, avl og oppdrett fra perm til perm. Med kunnskap så er det lettere å vite hva man skal se etter og gjøre, om man lurer på noe. En god mentor er også gull verdt, og det er alltid lurt å ha med seg en erfaren oppdretter på laget. Selv tar jeg røntgen en liten uke før termin, for å vite litt mer om hva jeg kan forvente, og jeg har med meg hjelper under fødsel.

Takk for tips:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
    • Port så den ikke kommer inn til dere om det er mulig? Antar porten blir pissa ned uansett, men er i hvert fall ett hakk bedre enn inngangspartiet.  Du kan jo også politianmelde, spørs om de gjør så mye, men da har du hvert fall ett papirspor om hendelsene hvor eier har vært truende. Vet ikke om det finnes noen form for tvisteråd etc man eventuelt kan kontakte om sånt.  Du kan prøve med citrus i innkjørselen din, det er jo en lukt mange hunder ikke liker og dermed unngår. Eventuelt så finnes det jo mange slike sprayer å få kjøpt som skal hjelpe mot tisselukt i det minste, sånn at de ikke går på do der igjen. Spørs hvor bra det funker ute da. Må nok eventuelt føres på, på nytt ganske ofte.  Ikke den kjekkeste eller første løsningen, men det er jo et alternativ om eier ikke er tilsnakkende og voldelig. Ser folk i statene bruker noen sånne "fuglekasser" med veldig høy/lys/ultrasonisk tone på som bare hundene hører som de skrur på når nabohundene er ute hvis de bjeffer kontinuerlig. Kanskje noe sånt kan fungere som aversiv for å gå på do i hagen dere også? Kan kanskje fungere med bevegelsessensor istedenfor lyd sensor?  Ryom Ultralyd Dyreskremmer: Solcelle & IP44 utendørs (skadedyrbutikken.no)  eller  RYOM Dyreskremmer: Beskytt mot uønskede dyr! (skadedyrbutikken.no) Sprinklerannlegg som har bevegelsessensor? Bonus om naboen får seg en dusj, og i det minste får du spylt bort/vannet ut tisset så det ikke lukter så altfor ille.  🙈 Dog synes noen hunder at vann er hysterisk morsomt også, så det kan jo få motsatt effekt ifht å ikke få den inn i hagen. Er du skikkelig desperat så finnes denne saken også: Både vann og lyd. Skremme bort uønskede dyr? Da blir det dette produktet! (skadedyrbutikken.no) Disse er jo ikke direkte skadelige for hunden, men den kan klart bli redd. Det er jo tross alt et aversiv uansett hvordan man ser på det. Riktig plassering så uskyldige ikke blir "offer" er viktig med slike løsninger tenker jeg. Disse vil jo også utløses av alle andre dyr som vandrer forbi, dere, barn og andre(postbud, gjester f.eks). Så om dere ender opp med noe slikt så må det plasseres lurt tenker jeg. 
    • Hei! Jeg har et stort problem! Flyttet inn i huset vårt for 1 år siden. Nabohunden bæsjer og tisser ned veggen/pottene med inngangspartiet vårt, dette skjer flere ganger iløpet av uken.  Jeg og samboer har flere ganger prøvd å gå i dialog med naboen uten bedring.Uansett hvor mange ganger vi må si ifra så blir det ingen bedring, naboen gir fulstendig fa@#€n !   Naboen har vært vanskelig,agressiv og vist en truende atferd når vi har tatt kontakt. Jeg synst dette er svært ubehagelig da en annen nabo informerte  oss om en voldsepisode mot en annen . Vi instalerte ringerklokke kamera grunnet problemet. har flere opptak der hundeeiern er tilstede og lar hunden pisse/bæsje uten å gripe inn/ opptak når hunden er uten tilsyn.  hunden går ned  innkjørselen vår og helt inn til inngangspartiet for å tisse/bæsje.   Vi synst dette er helt forferdelig ekkelt! Vi har flere småbarn som går inn og ut dørene som drar med seg dette inn i gangen. Jeg har brukt mange timer/dager  på skrubbing/vasking for å fjerne lukten i gangen!  sommeren var værst! Kunne ikke oppholde oss med innkjørselen da lukten var ekstrem og varm pisselukt slo oss rett i ansiktet. Spylte veggene,trappa,pottene og bakken flere kvelder og helte på med flere liter eddik for å døyve lukten mest mulig 🤢🤢🤢 kjøpte 2 dyre Potter rett før 17 mai som ble nedpissa etter 2 uker. Forsatt pissemerker som jeg ikke får bort.    Jeg ORKER ikke mer. Dette er uutholdelig!!    Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette ?           
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...