Gå til innhold
Hundesonen.no

Golden Retriever vs Jaktgolden


Henke
 Share

Recommended Posts

Hei.
Har sett litt på bilder av de forskjellige "variantene", og ser at jaktgolden er litt slankere, og kanskje litt mer gyllen(?)

Jeg lurte litt på hva som var forskjellen i adferd og hvordan de var sånn generelt. Er det også sånn at jaktgolden helst bare skal brukes til jakt, selv om det kanskje ligger litt i navnet. Eller er det sånn at de generelt ganske like som en vanlig golden retriever bare litt annet eksteriør?

Har alltid vært forelsket i golden retriever som hund, både hvordan hundene er, og hvordan de ser ut. Likte bare veldig godt jaktgolden, men har ikke tenkt meg så mye på jakt :)

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden Retriever har som mange populære hunder blitt avlet mye på og derfor er det ganske stort sprik i rasen. Det en kaller Jakt Golden er gjerne de linjene hvor bruksevnene er hovedfokuset. Dette betyr at denne varianten krever mer enn den mer normale golden retriever som man ser mye av i dag. Du trenger ikke nødvendigvis gå på jakt, men bruke det som bor i hunden og helst så tror jeg de har det best om de får lov å gjøre det de opprinnelig er avlet for, nemlig og apportere/jakt. 

Derfor så er mitt råd at om du bare ser på jaktgolden pga farge og eksteriør og ikke ønsker en brukshund så burde du styre litt bort. Det finnes mange flotte Golden retrievere og de fleste kan man fint holde slank. Det viktigste er å finne en god oppdretter som har de tingene du synes er viktig i fokus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utseendemessig har variantene skilt seg så mye at det begynner å bli på grensen til absurd. Den nye er gjerne bortimot hvite, de er større, kraftigere og betydelig tyngre enn jaktvariantene. De andre tispene i klubben min er opp mot 35 kg, min er 22 kg. Og hun er mørk gyllen. Det er yderst få, inkludert veterinærer, som gjetter at hun er en Golden Retriever. Noe som er litt trist synes jeg - og litt kjedelig å måtte forklare hver gang.

Lynnet opplever jeg som relativt likt. Selvsagt er det forskjellige personligheter, men jeg opplever stort sett alle Goldener som glade, entusiastiske, lærevillige og snille hunder. Trygge og glad i mennesker og stort sett andre hunder. De interesserer seg for de samme tingene, liker å apportere, har det samme kroppsspråket og faktene. Men det er en ganske stor forskjell i intensiteten i alt. En jaktgolden ser ut som en "vanlig" Golden på aaaaaaaltfor mye kaffe. Veldig mye energi. Alt går fort. Eller motsatt: de "nye" Goldene ser ut som de har glemt å ta både tranen, melka og vitaminpillen sin sammenlignet med jaktvarianten. Når de andre Goldene i klubben i mine øyne "lunter" avgårde etter dummyen - så løper de faktisk. En jaktgolden ser ut som den er skutt ut av en kanon til sammenligning. Nå er ikke det alltid noen fordel - det går av og til for fort og grunnet iveren og det kan bli litt mye armer og bein. Og det kan begynne å koke såpass at alt blir bare tull. Hva man liker blir nok mye en smakssak. Jeg ELSKER tempoet og intensiteten i jaktvariantene.

Nå har jeg egentlig skissert ytterpunktene her. Det er forskjeller i linjer. Det er større, hvitere goldener med mer futt. Og du finner hunder i mange fargenyanser. Av en eller annen grunn så ser det for meg ut til at her i Norge er det imidlertid blitt en klarere todeling enn feks i USA.

Så var det dette som gjelder bruk. Bruker å få litt pes for mitt syn i denne saken, men etter over et år med en jaktvariant (og kjent mange lenge før den tid) så blir tankene mine om saken bare mer befestet. Ta det for det det er, en mening. Så får andre ha sine:

Du trenger overhodet ikke jakte for å ha en jaktgolden. Det er imidlertid en hund som trenger og fortjener mer enn et sofaliv. Den trenger å få seg en god tur og hjernetrim hver dag. Jakt og jakttrening er hjernetrim, men treningen behøver ikke å begrense seg til det. Mange trener ikke jakt indet hele tatt, men andre hundesporter (på høyt eller lavt nivå) eller kanskje til redningshund. I mitt liv ser jeg at et par gode timer tur/trening daglig holder fint. Vi trener smeller og retrieverjakt. Lengre tur i helgene. Men da er hun med på absolutt alt som skjer ellers - hele døgnet. Har man et liv der hunden ligger hjemme alene hele dagen, så synes jeg hunden både fortjener og trenger kanskje enda mer.

Der hvor min mening ofte skiller lag med andre, er at om man ikke har noen ambisjoner for hunden og om man ikke er så aktiv så kan man heller kjøpe en "vanlig" golden. Grunnen til at jeg er uenig i det er først og fremst at jeg anser også  "vanlige" goldener for hunder som fortjener å få brukt seg. Disse fortjener også aktive eiere. Kanksje man ikke ser det på dem, men jeg er overbevist om at de linjene også har godt av og fortjener like godt med både fysisk og mental trening. Når man fra dag en tar inn en hund, forer den god og rund og lufter den 3x10 min om dagen, så får man en sedat hund. Det betyr ikke at den nødvendigvis er lykkelig. Retrieverene er ekstremt tilpassingsdyktige, på godt og vondt. Ellers mener jeg at ambisjoner er noe mennesker holder på med. Hunden aner ikke hva det er. Om du vil ha en jaktgolden for å trene fullstendig på hobbybasis og etter regler og momenter som du finner på selv, så er det like godt som annen mer organisert trening, bare du følger opp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, da fikk jeg egentlig svar på det jeg lurte på!
Begge "rasene" er kjempe flotte hunder, men som du sier syntes så har golden retriever blitt veldig hvite i pelsen. Jeg liker at har gyllen pels, selv om rasen er kjempe pen uansett.

Som dere begge skriver så er jaktgolden en mer krevende variant. Det er bare det at ut ifra det jeg har sett på bilder så får jeg inntrykk av at den er veldig gyllen, og mye slankere og lettere enn en vanlig golden retriever. Her kan det være at jeg tar helt feil, men la med to av de første bildene jeg fant når jeg søkte på hver variant for å vise dere hva jeg mener.

I en hund trenger jeg at man har mulighet til å ligge rett ut i sofaen en dag(Med korte/mindre tur), men også ha muligheten til å gå 4/5 timer på fjellet uten problemer. Det føler jeg en golden retriever glir rett under(Kan hende  jeg tar feil), men kanskje ikke like mye med en jaktgolden? 

Skjermbilde 2017-09-20 kl. 08.51.09.png

Skjermbilde 2017-09-20 kl. 08.53.57.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra hva du skriver så ville jeg virkelig gått for en vanlig golden. Det finnes som sagt et stort sprik i rasen på de lyse linjene også, og noen har også begynt å avle mørkere på de. Hvis farge og kropp er det viktigste for deg, så gå for en toller.

Dette er ikke en hverdagshund, eller en vanlig familiehund- den trenger mye mer av ALT en vanlig golden trenger.

Men en god lys golden er en knallhund, bare let, spørr og finn de riktige linjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Debbie skrev:

Utifra hva du skriver så ville jeg virkelig gått for en vanlig golden. Det finnes som sagt et stort sprik i rasen på de lyse linjene også, og noen har også begynt å avle mørkere på de. Hvis farge og kropp er det viktigste for deg, så gå for en toller.

Dette er ikke en hverdagshund, eller en vanlig familiehund- den trenger mye mer av ALT en vanlig golden trenger.

Men en god lys golden er en knallhund, bare let, spørr og finn de riktige linjene.

Vi hadde en toller som vi måtte avlive på julaften 2016, vil ikke ha den samme rasen igjen. Føler at ingen kan bli sammenlignet med han :) 

Kan være at jeg er heldig og finner en vanlig golden som er litt mer gyllen i pelsen, men det er bare å lete/spørre rundt som du sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Henke said:

Tusen takk for svar, da fikk jeg egentlig svar på det jeg lurte på!
Begge "rasene" er kjempe flotte hunder, men som du sier syntes så har golden retriever blitt veldig hvite i pelsen. Jeg liker at har gyllen pels, selv om rasen er kjempe pen uansett.

Som dere begge skriver så er jaktgolden en mer krevende variant. Det er bare det at ut ifra det jeg har sett på bilder så får jeg inntrykk av at den er veldig gyllen, og mye slankere og lettere enn en vanlig golden retriever. Her kan det være at jeg tar helt feil, men la med to av de første bildene jeg fant når jeg søkte på hver variant for å vise dere hva jeg mener.

I en hund trenger jeg at man har mulighet til å ligge rett ut i sofaen en dag(Med korte/mindre tur), men også ha muligheten til å gå 4/5 timer på fjellet uten problemer. Det føler jeg en golden retriever glir rett under(Kan hende  jeg tar feil), men kanskje ikke like mye med en jaktgolden? 

Skjermbilde 2017-09-20 kl. 08.51.09.png

Skjermbilde 2017-09-20 kl. 08.53.57.png

Ingen normale hunder har problemer med å gå 4/5 timer i fjellet, eller mer for den saks skyld :) Men de må selvsagt da være i form til det og det er det jo dere som styrer med aktivitet og trim ellers i året. Alle hunder tåler en dag eller tre på sofaen når det må til, men det er fortsatt en stor forskjell på hvordan en del hunder er å ha i hus og hva de krever sånn jevnt over. Så til vanlig tur og fjellturer så ville jeg nok sett på vanlig golden. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Malamuten skrev:

Ingen normale hunder har problemer med å gå 4/5 timer i fjellet, eller mer for den saks skyld :) Men de må selvsagt da være i form til det og det er det jo dere som styrer med aktivitet og trim ellers i året. Alle hunder tåler en dag eller tre på sofaen når det må til, men det er fortsatt en stor forskjell på hvordan en del hunder er å ha i hus og hva de krever sånn jevnt over. Så til vanlig tur og fjellturer så ville jeg nok sett på vanlig golden. 

Det er sant det, men ut ifra det jeg leste fikk jeg litt for meg at kanskje vanlig golden retriever var mer egnet enn en jaktgolden :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en jaktgolden hann, og mitt inntrykk av både min egen og de fleste jeg jeg møter er at de er utrolig trivelige, arbeidssomme, fantastiske hunder med mye motor. Nå er min riktignok bare ungdom enda (1 år og 4mnd), men han har mer motor og krever mer aktivisering enn både min forrige Border Collie og vår belgiske fårehund gjorde når de var rundt samme alder. 

For oss det er midt i blinken, men skjønner at noen syns det er i overkant mye hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Henke said:

Det er sant det, men ut ifra det jeg leste fikk jeg litt for meg at kanskje vanlig golden retriever var mer egnet enn en jaktgolden :) 

Ja, det er det jeg mente og, en vanlig golden holder i massevis tenker jeg når det er tur dere interesserer dere for :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Har inntrykk av at gemyttet på "utstillingsvarianten" er litt sånn... ymse? Eller kanskje jeg bare har vært uheldig med de individene jeg har møtt...

Personlig har jeg ikke møtt noen som har hatt dårlig gemytt, i alle fall ikke noe påfallende mens jeg har observert dem, men så har ikke jeg truffet så altfor mange heller da. Men det du sier hører jeg ofte nok til at det nok er noe i det, og når man legger til hvor populær rasen har vært over mange år og hva som ofte skjer med avlen da, så høres det ikke usannsynlig ut. Så det gjelder nok å gjøre hjemmeleksene sine skikkelig før man kjøper en Golden-valp også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...