Gå til innhold
Hundesonen.no

Peneste hunderase?


Katharina
 Share

Recommended Posts

15 timer siden, SFX skrev:

Jeg har enda til gode å møte noen som synes sin egen rase er skikkelig stygg, så jeg synes det er litt obvious å svare egen rase. Jeg elsker å se på en vakker berner, det burde ikke være sjokkerende, relevant eller interessant. Jeg trodde en skulle svare i forhold til de rasene en ikke har.

Enig. For min del kommer ikke whippet på topp 3 lista mi. Jeg synes ikke de er stygge, men jeg valgte ikke rasen pga. utseende :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 138
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Stina var jo bare vakker hele tiden, hun <3

Det står ikke spesifisert at man ikke kan velge egen rase? Jeg tenker at det ikke trenger å være slik at man synes sin rase er vakrest jeg. Mange velger jo først og fremst hund etter hva den skal bruk

Jeg syns de store tunge pelsene på show affene gjør at de gir inntrykk av å være firkanta og tunge   Selv om de er aldri så typete og kule. Slik skal affer se ut i min verden  

Posted Images

Just now, tillien said:

Nei, det sier jeg da ikke. Eller det kommer an på hva du legger i "stelt". Pelsen trenger ikke være mer stelt enn at en unngår evt problemer. Og du ser vel også at det for mange raser gjøres vesentlig mer enn det før utstilling? Det børstes, klippes og formes og brukes produkter (?) som gir en glans som ser helt merkelig ut. Men som sagt, det er nok noe raseavhengig hvor langt man tar det. Forøvrig kan man jo diskutere hvor funksjonell en pels som krever menneskelig inngripen egentlig er, men det er jo en litt annen diskusjon og har med avl å gjøre.

I realiteten er det vel ikke så mange raser som har "funksjonell pels" i Norge, all den tid svært mange må kle på hunden for at den ikke skal fryse ihjel eller stelle/klippe/nappe pelsen for at den skal fungere.

Min rase KREVER ikke pelsstell sånn sett, pelsen slutter ikke å fungere om den ikke blir børstet, men jeg må jo si at en velstelt langhåret schäfer (eller normalhåret for den saks skyld) er ti ganger lekrere enn en som ser sånn ut i pelsen:

2015690744.jpg?chk=6D993C

Når jeg først har kjøpt meg en rase som har mye pels, så liker jeg å legge min flid i at hunden skal se fin og velstelt ut, uten at jeg legger noen begrensninger på hunden av den grunn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Avani skrev:

Meaning? At andre har det værre....

Ja.

Akkurat nå, Mumle Mu skrev:

De skal jobbe i ørken/fjell. Dvs at de blir overoppheta med den eksplosive farten rimelig kjapt... Sånn sett er det jo bra med så lang pels - de setter seg fast i et kjerr før de når toppfart uansett ?

Har du sett en hund sette seg fast i kjerr? Selv en med mye pels? Mine - som har vel så lang pels som en afghaner - har aldri satt seg fast i et eneste kjerr, de, samme hvor mye de har løpt i skog og mark :) 

Men nå sporer jo dette av i den vanlige bruks/utstillings-diskusjonen. Dette var jo en tråd om hva som er vakkert... det er subjektivt. Det JEG synes er vakkert, synes andre er stygt - og motsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Siri skrev:

Har du sett en hund sette seg fast i kjerr? Selv en med mye pels? Mine - som har vel så lang pels som en afghaner - har aldri satt seg fast i et eneste kjerr, de, samme hvor

Men nå har vel en briard en mye hardere pels enn f.eks en afghaner? Affer har jo en mer fjonaktig  pels og jo 'finere' ( som i myk/fjonete) jo verre, er i alle fall min erfaring :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Ja.

Har du sett en hund sette seg fast i kjerr? Selv en med mye pels? Mine - som har vel så lang pels som en afghaner - har aldri satt seg fast i et eneste kjerr, de, samme hvor mye de har løpt i skog og mark :) 

Men nå sporer jo dette av i den vanlige bruks/utstillings-diskusjonen. Dette var jo en tråd om hva som er vakkert... det er subjektivt. Det JEG synes er vakkert, synes andre er stygt - og motsatt. 

Nei, men jeg kjenner til to som kom seg løs, stakk og satt fast i et kjerr i to dager før de fant de. Ikke veldig uvanlig. Selv ene borzoien min har satt seg fast i noen timer.

Myndene var ikke så pelsa før, og det var ikke uten grunn.

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Tuvane skrev:

I realiteten er det vel ikke så mange raser som har "funksjonell pels" i Norge, all den tid svært mange må kle på hunden for at den ikke skal fryse ihjel eller stelle/klippe/nappe pelsen for at den skal fungere.

Min rase KREVER ikke pelsstell sånn sett, pelsen slutter ikke å fungere om den ikke blir børstet, men jeg må jo si at en velstelt langhåret schäfer (eller normalhåret for den saks skyld) er ti ganger lekrere enn en som ser sånn ut i pelsen:

2015690744.jpg?chk=6D993C

Når jeg først har kjøpt meg en rase som har mye pels, så liker jeg å legge min flid i at hunden skal se fin og velstelt ut, uten at jeg legger noen begrensninger på hunden av den grunn.

Ja, når Schæferen begynner å se ut som en flekkete elg så er det på tide med en total makeover! :P:D 

Neida, jeg synes folk skal få gjøre som de vil med hundene sine så lenge de holdes friske. Akkurat langhåret schæfer som er stelt litt sammenlignet med helt naturell, det har jeg ikke noen erfaring med. Og så var min uttalelse basert på det jeg kalte pimpa til utstilling, ikke hva folk gjør av enklere daglig stell. Det har jeg rett og slett ikke noe særlig forhold til. Men jeg registrerer at jeg synes min hund er penere en dag eller to etter bading, enn hun er nybadet.

Angående funksjonell pels så er det jo et poeng dette med temperatur og bekledning, men det er ikke helt av samme art som floker, eksem og vanskelig renhold. Som var det jeg tenkte på.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Men nå har vel en briard en mye hardere pels enn f.eks en afghaner? Affer har jo en mer fjonaktig  pels og jo 'finere' ( som i myk/fjonete) jo verre, er i alle fall min erfaring :) 

Affene må jo vaskes en gang i uka om pelsen ikke skal bli ødelagt (se for deg jegerne på snøleopardjakt i fjellene i Afghanistan gjøre det, liksom ?), tror nok briard har en mer funksjonell pels, ja!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Siri skrev:

Ja.

Har du sett en hund sette seg fast i kjerr? Selv en med mye pels? Mine - som har vel så lang pels som en afghaner - har aldri satt seg fast i et eneste kjerr, de, samme hvor mye de har løpt i skog og mark :) 

Men nå sporer jo dette av i den vanlige bruks/utstillings-diskusjonen. Dette var jo en tråd om hva som er vakkert... det er subjektivt. Det JEG synes er vakkert, synes andre er stygt - og motsatt. 

Måtte pele min ut av en bjørnebærbusk da... Lite moro.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, SFX said:

Men herregud jenter, jeg trodde med min forståelsesramme at trådstarter implisitt mente andre raser enn den du selv har. Ellers hadde jeg vel klint inn et bilde av egne bikkjer, myrsnipe som jeg er, men hvor ****** interessant er det når vi har et eget underforum for Min hund-tråder?

Spørsmålet var hvilken hunderase man hadde valgt om man skulle velge utelukkende etter utseende. Hvis svaret tilfeldigvis er den rasen man allerede har, ser jeg ingen grunn til å svare noe annet ;) Men for all del, du kan jo svare hva du vil! Jeg sier bare at det ikke er noe galt i å svare egen rase, hvis man oppriktig mener at den er penest.

Det er for øvrig helt valgfritt om man vil legge ut bilder av rasene man nevner, og personlig har jeg ikke noe imot å se bilder av vakre bernere, selv om jeg har sett dem før :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Mardina skrev:

Jeg er faktisk en av de få her på jorden, som faktisk ikke synes mynder er noe pene... Jeg kan til nød synes en afghaner eller en irsk ulvehund er pen, men det er aldri hunder jeg kunne hatt...

 :ustol:

*rekke opp hånda* Er ikke noen fan, jeg heller, sånn utseendemessig. Synes helt ærlig at de ser ut som de lider av anoreksia, og jeg får vondt av dem når jeg ser dem. Men for all del, de jeg har møtt er herlige hunder. Kjenner godt en skotsk hjortehund, og hun er super, selv om hun faktisk er anorektisk (altså, alt for tynn). 

Det nærmeste jeg kommer å like mynder er enkelte podencoer, som farao-, Ibiza-, og Etnahund. Synes de er ekstremt staselige. Pluss, jeg kjenner en faraohund, og han er helt konge, og så flott å se på at jeg nesten får vondt <3

1 time siden, Tuvane skrev:

Så du synes at ustelte hunder er penere enn stelte hunder? Har man en pelsrase, så må man jo sørge for at pelsen er stelt (ellers blir den fort ufunksjonell), uansett om man stiller ut eller ikke. :)

Er enig med @tillien. Stelt er greit, for det har jo med velvære og funksjonalitet å gjøre, men oppdolla fløff, tuppert og styla til tusen, nei, det er ikke det jeg kaller stelt pels. Det er overdrivelse, og har i grunn ingenting med pelsstell å gjøre. Det er jo noen raser som ser ustelte ut uansett hva man gjør. Som allerede nevnte skotske hjortehund. Hun ser rufsete og shabby ut, og det er sånn de ser ut. 

----

Glemte forresten å nevne Saarloos og Tsjekkisk ulvehund. Det irriterer meg grenseløst at de er så pene, men de er jo det. Jeg er motstander av hybrider av alle slag, men klarer ikke å la være å synes mange av dem er vanvittig vakre. Møtte to ulvehunder i sommer. De var på ferie her fra Nederland. Den ene var en Tsjekkisk, og den andre var, om jeg forsto riktig, en F2. Begge var vakre, men den F2'en var så nydelig av jeg fikk tårer i øya. Og hun og jeg ble totalt forelska i hverandre øyeblikkelig. Jeg var egentlig på tur med kone og voffe, men klarte nesten ikke å rive meg løs. Var nummeret før jeg ble med til Nederland, gitt :D Følte meg veldig dobbeltmoralsk og hyklersk etterpå, for at jeg kunne forelske meg sånn i et dyr jeg mener egentlig ikke burde vært født, fordi jeg mener det er galt å blande ville dyr inn i tamme stammer. Men jeg kunne ikke hjelpe for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, QUEST skrev:

Men nå har vel en briard en mye hardere pels enn f.eks en afghaner? Affer har jo en mer fjonaktig  pels og jo 'finere' ( som i myk/fjonete) jo verre, er i alle fall min erfaring :) 

Ja, det er nok korrekt, og dermed vil de vel også lettere kunne rive av pelsen i kratt og buskas. 

27 minutter siden, Mumle Mu skrev:

Nei, men jeg kjenner til to som kom seg løs, stakk og satt fast i et kjerr i to dager før de fant de. Ikke veldig uvanlig. Selv ene borzoien min har satt seg fast i noen timer.

Så egentlig har det ikke sååå mye med enorme mengder pels å gjøre? Siden også din har satt seg fast mener jeg? 

27 minutter siden, Mumle Mu skrev:

Myndene var ikke så pelsa før, og det var ikke uten grunn.

Det er vel liten tvil om at utstillingshysteriet har bidratt til at mange raser har fått mer og lengre pelser enn det de hadde tidligere. 

27 minutter siden, tillien skrev:

Og så var min uttalelse basert på det jeg kalte pimpa til utstilling, ikke hva folk gjør av enklere daglig stell. Det har jeg rett og slett ikke noe særlig forhold til. Men jeg registrerer at jeg synes min hund er penere en dag eller to etter bading, enn hun er nybadet.

For min del går daglig stell og "pimping" til utstilling ut på ett. Mine hunder kunne entret utstillingsringen selv etter bare den normale børstingen vi gjør et par ganger i uka :). Men de skal jo bare børstes, det medfører ikke klipp og vask og føning, tuppering og alskens annet dill som jo har tatt av så til de grader på mange raser. 

24 minutter siden, Mumle Mu skrev:

Affene må jo vaskes en gang i uka om pelsen ikke skal bli ødelagt (se for deg jegerne på snøleopardjakt i fjellene i Afghanistan gjøre det, liksom ?), tror nok briard har en mer funksjonell pels, ja!

Den er nok langt mer robust ja - og de skal jo liksom ikke bades heller, de... briardene altså... 

18 minutter siden, Smartingen skrev:

Måtte pele min ut av en bjørnebærbusk da... Lite moro.

Mjo... jeg ser den... Bjørnebærkratt er ikke så himla kult, egentlig, men det skal ikke mye til for å sette seg fast i det heller da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Lene_S skrev:

Glemte forresten å nevne Saarloos og Tsjekkisk ulvehund. Det irriterer meg grenseløst at de er så pene, men de er jo det. Jeg er motstander av hybrider av alle slag, men klarer ikke å la være å synes mange av dem er vanvittig vakre. 

TSU og Saarloos er jo ikke hybrider. Det er godkjente hunderaser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Siri skrev:

Ja, det er nok korrekt, og dermed vil de vel også lettere kunne rive av pelsen i kratt og buskas. 

Så egentlig har det ikke sååå mye med enorme mengder pels å gjøre? Siden også din har satt seg fast mener jeg? 

Joho! Hun har altfor mye pels nemlig. Resten av hennes medsammensvorne satt seg ikke fast. Skylder på de nordiske utstillingslinjene som ligger en 5-6 generasjoner bak ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SFX skrev:

 

Men herregud jenter, jeg trodde med min forståelsesramme at trådstarter implisitt mente andre raser enn den du selv har. Ellers hadde jeg vel klint inn et bilde av egne bikkjer, myrsnipe som jeg er, men hvor ****** interessant er det når vi har et eget underforum for Min hund-tråder?

Jeg har ikke de peneste rasene jeg vet om. Jeg har de som egner seg best til mitt bruk, som er henholdsvis rådyr og harejakt. Det er ikke helt sant engang, for det finnes flere gode harehundraser. Men av rådyrhunder er det ingen som slår stri og korthåret dachshund. Jeg liker jo utseendet på mine raser, men jeg liker lyden enda bedre :)

Jeg har kjøpt hund etter utseende en gang; doberman. Og sånn delvis med dogo. Og vi hadde en plan om IU. Men det skjer nok aldri, heretter blir det kun hunder som er brukbare her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sprettballen skrev:

TSU og Saarloos er jo ikke hybrider. Det er godkjente hunderaser. 

Ja, nå er de de, men de stammer fra ganske nye hybrider, på samme måte som bl.a. bengal og savannah i katteverden. Nå vet jeg ikke om det legitimt eller ikke legitimt fortsatt blandes inn ulv i noen av disse rasene, slik det fortsatt blandes ville kattdyr inn i kattenes hybridraser, ei heller aner jeg hvorfor den tsjekkiske er ulovlig når Saarloos er lov, men prinsipielt er jeg i mot hybridraser, uansett art. Jeg er dog helt klart sterkere i mot "ekte" ulvehunder, om du forstår, altså de som har høy prosent av ulv i seg. Jeg kjenner en fra USA som har hatt flere wolf dogs, og hun forsvarer at de skapes. Det klarer ikke jeg å forstå, jeg synes det er feil, uansett hvor vakre og flotte de er. Jeg er veldig glad for at de er forbudte i Norge. Sett bort fra det rent etiske ved hybrider, så er det dyr som kun passer hos et veldig, veldig lite antall mennesker, men som et større antall idioter kunne ha skaffet seg, kun basert på utseende. En ser jo hvordan huskier har økt i popularitet pga sine ulveaktige utseender. 

Selv om jeg ikke prinsipielt var mot hybridraser, så ville jeg nok aldri skaffet meg en slik rase. Med den ulvemotstanden her i landet, så hadde jeg aldri turt. En Saarloos forsvant fra Vinterbro i vinter, og selv om eier mener den ble stjålet, som jo også er en risiko, så tenker jeg at "skutt som ulv" ikke er helt usannsynlig, heller. Men vakre, det er de, enten jeg blir hyklersk av det eller ei...

@tillien Haha, er sånn jeg tenker, også :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ting for 9:10 hunder med kort pels. Funksjonelle kropper, og ingenting er så pent som å se "maskiner" jobbe. Ja så er ikke alltid WK "best" konstruert alltid, spesielt i fronten. Men fy **** jeg får hjertebank av å se de i ordentlig jobb på store sletter. 

Ellers må man jo nesten bare kosemose harehunder, noe så søtt, mykt og vimsete. :wub: 

Doberman og risen - styrke, muskler og smidighet. Dessverre syns jeg de fleste jeg ser i Norge er slaskete... 

Også har jeg en svakhet for minibuller, når de faktisk er trent (dessverre, igjen, er de fleste småfeite griser som ser ut som de oppbevares i bur.) 

Show sibbe, vakkert :heart: 

Ungarsk mynde, eneste mynden jeg er svak for. En kraftigere mynde som jeg syns ser ut til å ha mer power og  kraft (aner ikke om de har det.) 

image.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ordentlig pen aussie må være det lekreste jeg vet, men da må ører, uttrykk, pels og konstruksjon være perfekt :w00t:

Ellers så er det ingenting mer lekkert enn en korthåret, tricolour, arbeidende border collie i full stil. En hund som oser power og konsentrasjon i lekker forpakning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...