Gå til innhold
Hundesonen.no

Salg av voksen hund


Elita2005
 Share

Recommended Posts

Hva er riktig pris om man skal selge voksen hund? 

Det er en tispe på 1 1/2 år, gjeterhundrase, uten store atferdsproblemer, generelt lydig og enkel. Hunden er sjekket for HD (A) ,AD (0),PL (0/0), øyne som valp (fri), MDR1 (bærer), CEA (bærer) og DM (fri). Så tilnærmet avlsklarert. Hunden er stilt ut 9 mnd som junior og uferdig med 2 very good. Men har utviklet seg mye siden, og har fått uttalt fra flere at det er en excellent hund. 

Burde man evt. ta forskjellig pris om man selger til familiehjem, hobbyhjem eller som avlshund? 

Valpepris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at prisen forteller noe om hunden, og at det ikke spiller noen rolle i så måte om den selges som familie-, hobby- eller avlshund. 
Jeg tenker i utgangspunktet at man tar halv valpepris for en unghund/voksen, men at man fint legger på litt for en hund som er helsetestet (og frisk).  
Stort pluss for at det ikke er en problemhund (da spiller ikke helsetester og premieringer like stor rolle, for min del).
Premieringer på utstilling kan man kanskje ta noe ekstra for (men der tenker jeg mer på titler).
Hvor mye utstyr som følger med kan også gjenspeiles i prisen. 
Jeg har absolutt ingen fasit på dette...
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som er klar for avl og av kvalitet til at den godt kan gå i avl (og nei, den trenger ikke nødvendigvis å være av så god kvalitet at den bør gå i avl selv om den oppfyller raseklubbens krav), så hadde jeg godt kunnet lagt den ut til valpepris. Deretter så er det jo selvsagt markedet som bestemmer da om man får solgt eller ikke. 

Jeg hadde lagt ut hunden for den prisen jeg mener den er verdt ifht potensiale og bruksverdi, så får det være opp til kjøperne hva de vil betale uavhengig av hva de vil bruke hunden til. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvis det er en god hund, så er det vel strengt tatt ingen grunn til at den skal ha falt i verdi ved å ha blitt godt oppdratt og grunntrent? Du vet til og med mer om helsa, utseende og egenskaper enn hos en valp. Nå er det jo markedet som bestemmer, og markedet gir ofte mindre for voksne hunder. Men jeg har faktisk betalt mer for de jeg har kjøpt som voksne enn for valpene jeg har kjøpt. Riktignok brukshunder, men jeg vil jo si at verdien på hunden er større med mer trening og når den har vist hva den duger til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 5000 kr og et valpekull den gangen jeg kjøpte en 2 år gammel tispe som var helsetesta, uten atferdsproblemer, ferdig oppdratt og ferdig norsk utstillingschampionat. Det siste var ikke spesielt viktig for meg, men det var helt greit å betale litt for alt det andre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 17000,- (etter pruting) for en voksen og avlsklar tispe fra landet den var fra. (Men jeg måtte jo fortsatt gjøre endel undersøkelser i Norge og mentaltest da det ikke er i det landet den kom fra.) 

En annen betalte vi landets valpepris for, ferdig champion og avlsklarert i det landet. Men usikkerhet om helsestatusen kom til å bli godkjent. Det ble den, men jeg tror strengt tatt det var en glipp at helseresultatene ble godkjent :P 

Jeg har ingen problemer med å betale for det jeg får. Og det er ingen garantier for at det blir avlshunder tiltross for de er det ved import tidspunktet. Begge de to over ble ikke avlshunder, en pga sykdom og en annen pga andre omstendigheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte 9000 for en voksen, mentalt stabil og helsetestet (u.a.) tispe. Hun var også stilt ut med to storcert, ikke stilt etter to år. Normal valpepris på rasen er vel ca 15 000, for meg var dette et kjempekupp (verdens beste prinsesse i tillegg ?)! Jeg hadde nok vært villig til å betale mer :) 

Legg henne ut til den prisen du tenker hun er verdt, mtp på helse, eksteriør og bruksegenskaper. Det er uansett markedet som bestemmer :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne i teorien vært villig til å betale mer for en unghund som er halvveis avlsklarert etter mine krav, enn en valp en egentlig ikke vet noe om. På den annen side så ser jeg at valpeprisen på min rase har steget til både 16 og 17 lapper, og da er det til slutt en grense for hvor mye en hund er verdt, hva som er rimelig å betale for et dyr som ikke er en inntektsmulighet - jeg anser i hvert fall ikke et valpekull på en tispe som store inntektskilden, og jeg driver ikke med en rase hvor en hannhund kan få hundrevis av valper. Det skulle selvfølgelig også vært en stamtavle som jeg var interessert i, og jeg synes personlig ikke at VG i eksteriør er noe som øker en hunds (avls)verdi. Et bronsemerke i lydighet sier mer om hunden, sånn sett, eller en MH. Men jeg har for eksempel lurt på å importere unghund om fire-fem år, og forventer da å betale mer enn valpepris. Fordelen er at valpeprisen i det landet er såpass lavere enn den er her, slik at hunden kanskje ikke blir noe særlig dyrere enn en norsk valp, og som bonus kommer ferdig røntget. Da er det ikke galskap om jeg betaler dobbelt valpepris i forhold til norsk økonomi - men jeg ville aldri betalt 34.000 for en norsk unghund.

Det som er vanskelig, er jo å skille på avls- og familiehund - hva om en familie kjøper hunden, blir engasjert i rase og miljø, finner ut om to år at det ville vært morsomt å forsøke seg på et valpekull? Skal selger da ha mer betalt for hunden i ettertid? Hva om tispa selges som avlshund, men får pyo og må fjerne livmora etter et halvt år? Skal selger da refundere litt av salgsprisen? Sånn sett tenker jeg at det er lettest å ha en fastpris, som ikke er differensiert ut fra framtidig antatt bruk. Men det betyr ikke at hunden må selges til under valpepris, for den tispa er jo et annet utgangspunkt enn en valp. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen! 

Det er greit å få høre noen tanker om temaet, da det kan hende jeg skal selge tispa til neste år pga. hun ikke fungerer til mitt formål enda. Men hun ville likevel ha vært en fullverdig avlshund (såfremst øynene øyelyses igjen i mine øyne) mtp gemytt, mentalitet og helse. Hunden er også god rasetypisk størrelse, ca. 35 cm og 5,8 kg (shetland sheepdog). Hun ble kjøpt som potensiell avlshund fra gode linjer (helsesjekkede, god mentalitet og godt gemytt), og jeg har møtt mange i slekten. Men hovedsaklig ble hun kjøpt for å satse på agility. 

Jeg har flere mulige hjem før jeg evt. hadde lagt henne ut på noe åpent marked. Hadde dere tatt en lavere pris om det var til noen dere evt. kjente? Jeg synes det er veldig vanskelig. :blink: Så det er vel derfor jeg allerede tenker litt på temaet. 

@SFX : Nei, jeg er enig med deg at en VG ikke øker hundensavlsverdi. Jeg tok det med pga. hunden er stilt ut, og VG vil si at den ser rasetypisk ut:) Kan godt hende jeg har stilt ut igjen før salg (venter på pels som skal vokse..), og at hun da får excellent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elita2005 skrev:

Tusen takk for svar, alle sammen! 

Det er greit å få høre noen tanker om temaet, da det kan hende jeg skal selge tispa til neste år pga. hun ikke fungerer til mitt formål enda. Men hun ville likevel ha vært en fullverdig avlshund (såfremst øynene øyelyses igjen i mine øyne) mtp gemytt, mentalitet og helse. Hunden er også god rasetypisk størrelse, ca. 35 cm og 5,8 kg (shetland sheepdog). Hun ble kjøpt som potensiell avlshund fra gode linjer (helsesjekkede, god mentalitet og godt gemytt), og jeg har møtt mange i slekten. Men hovedsaklig ble hun kjøpt for å satse på agility. 

Jeg har flere mulige hjem før jeg evt. hadde lagt henne ut på noe åpent marked. Hadde dere tatt en lavere pris om det var til noen dere evt. kjente? Jeg synes det er veldig vanskelig. :blink: Så det er vel derfor jeg allerede tenker litt på temaet. 

@SFX : Nei, jeg er enig med deg at en VG ikke øker hundensavlsverdi. Jeg tok det med pga. hunden er stilt ut, og VG vil si at den ser rasetypisk ut:) Kan godt hende jeg har stilt ut igjen før salg (venter på pels som skal vokse..), og at hun da får excellent.

Jeg sa det om VG fordi det for meg ikke er en salgspitch - jeg kan selv se om en berner er såpass rasetypisk at den kan få en VG, og jeg synes ikke at VG i utgangspunktet er godt nok for å være en avlshund rent eksteriørt, fordi vi i min rase har såpass mange bra hunder - og når vi har så mange bra hunder synes jeg en kan for min del og min rase forvente at en avlshund ligger på CK-kvalitet. Når det er sagt, så har jeg valpeplaner på ei fôrtispe, som kun er utstilt én gang, og da fikk excellent. Hun er ikke av CK-kvalitet i mine øyne heller, men hun har en fantastisk MH, hun er gjennomført herlig mentalt, hun har utenlandske farslinjer som bidrar med noe nytt blod - hvilket i hvert fall jeg trenger, alle i kullet er fri fram og bak, og helheten gjør at jeg velger å bruke henne. En må jo alltid tenke helhet, og det er litt som et mixebord i et musikkstudio, hvor en noen ganger tillater mindre av ditten hvis mer av datten kompenserer for å få den harmonien en søker likevel. Og da er eksteriør lettest å vike på først. Men jeg personlig ville ikke slengt mange tusen på bordet for en hund som ikke fortjente mer enn VG - det er jo forskjell på hva den fikk som ung, og hva den faktisk fortjener når den er ferdig utviklet. En har jo også ulike prioriteringer og muligheter til å være kresne i ulike rasemiljøer.

Det du har uthevet er et vanskelig spørsmål - jeg tenker det kommer an på settingen, og hva du synes kjennes riktig. Hundens verdi er jo den samme. Vi har solgt valp til slekt, som betalte vanlig valpepris, og vi har kjøpt valp av gode venner til ordinær valpepris. Men forrige hannhund hadde tispebesøk, hvor vi ikke tok noe for spranget - oppdretter hadde oppdrettet hannhundens mor, så det var hennes egne linjer hun kom for å finne tilbake til, og det var en selvfølge at hun ikke skulle betale for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, SFX said:

Jeg sa det om VG fordi det for meg ikke er en salgspitch - jeg kan selv se om en berner er såpass rasetypisk at den kan få en VG, og jeg synes ikke at VG i utgangspunktet er godt nok for å være en avlshund rent eksteriørt, fordi vi i min rase har såpass mange bra hunder - og når vi har så mange bra hunder synes jeg en kan for min del og min rase forvente at en avlshund ligger på CK-kvalitet. Når det er sagt, så har jeg valpeplaner på ei fôrtispe, som kun er utstilt én gang, og da fikk excellent. Hun er ikke av CK-kvalitet i mine øyne heller, men hun har en fantastisk MH, hun er gjennomført herlig mentalt, hun har utenlandske farslinjer som bidrar med noe nytt blod - hvilket i hvert fall jeg trenger, alle i kullet er fri fram og bak, og helheten gjør at jeg velger å bruke henne. En må jo alltid tenke helhet, og det er litt som et mixebord i et musikkstudio, hvor en noen ganger tillater mindre av ditten hvis mer av datten kompenserer for å få den harmonien en søker likevel. Og da er eksteriør lettest å vike på først. Men jeg personlig ville ikke slengt mange tusen på bordet for en hund som ikke fortjente mer enn VG - det er jo forskjell på hva den fikk som ung, og hva den faktisk fortjener når den er ferdig utviklet. En har jo også ulike prioriteringer og muligheter til å være kresne i ulike rasemiljøer.

Det du har uthevet er et vanskelig spørsmål - jeg tenker det kommer an på settingen, og hva du synes kjennes riktig. Hundens verdi er jo den samme. Vi har solgt valp til slekt, som betalte vanlig valpepris, og vi har kjøpt valp av gode venner til ordinær valpepris. Men forrige hannhund hadde tispebesøk, hvor vi ikke tok noe for spranget - oppdretter hadde oppdrettet hannhundens mor, så det var hennes egne linjer hun kom for å finne tilbake til, og det var en selvfølge at hun ikke skulle betale for det. 

Takk for svar :) Selv om det var så relatert til denne tispa. Men det kan jeg ikke forvente heller, for jeg har ikke lagt ut noe bilde av henne. 

Hmm, ja, det står på meg.. Det kommer til å bli skikkelig vanskelig om jeg bestemmer meg for å selge henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elita2005 skrev:

Takk for svar :) Selv om det var så relatert til denne tispa. Men det kan jeg ikke forvente heller, for jeg har ikke lagt ut noe bilde av henne. 

Hmm, ja, det står på meg.. Det kommer til å bli skikkelig vanskelig om jeg bestemmer meg for å selge henne.

Det er jo umulig å svare på hva DIN hund skal selges for - uavhengig av bilde, jeg driver ikke med sheltie. Jeg har bare svart på hva jeg ville gjort i et scenario hvor en unghund/voksen hund skal selges/kjøpes og jeg er involvert. Sheltie er jo også en rase med høy eksteriør kvalitet, i så måte er ikke VG det som lokker utstillere - men om du skal selge henne som brukshund, så kan du jo si at hun er ferdig utstillingsmerittert i forhold til brukschampionat, for eksempel (om hun er det). Skal hun selges som utstillingshund spiller det heller ikke så stor rolle hva hun oppnådde i ringen i fjor om hun var uferdig, da er det gode bilder, video av bevegelser og stamtavla som selger. Skal hun selges som avlstispe, så er helsetestene mer viktige, tenker jeg. 

Skal hun selges som avlstispe, så er det jo også de som selger til redusert pris mot en avtale om at du får valp til halv pris etter henne. Det er en million kontrakter og avtaler der ute, du får neppe noen fasit av oss :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, SFX said:

Det er jo umulig å svare på hva DIN hund skal selges for - uavhengig av bilde, jeg driver ikke med sheltie. Jeg har bare svart på hva jeg ville gjort i et scenario hvor en unghund/voksen hund skal selges/kjøpes og jeg er involvert. Sheltie er jo også en rase med høy eksteriør kvalitet, i så måte er ikke VG det som lokker utstillere - men om du skal selge henne som brukshund, så kan du jo si at hun er ferdig utstillingsmerittert i forhold til brukschampionat, for eksempel (om hun er det). Skal hun selges som utstillingshund spiller det heller ikke så stor rolle hva hun oppnådde i ringen i fjor om hun var uferdig, da er det gode bilder, video av bevegelser og stamtavla som selger. Skal hun selges som avlstispe, så er helsetestene mer viktige, tenker jeg. 

Skal hun selges som avlstispe, så er det jo også de som selger til redusert pris mot en avtale om at du får valp til halv pris etter henne. Det er en million kontrakter og avtaler der ute, du får neppe noen fasit av oss :D 

Ok, takk for at du deler dine meninger :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En hund man har hatt ett par år har man rukket å få et nært forhold til, så jeg hadde faktisk solgt for en symbolsk sum.

for meg er det mye viktigere å finne et godt hjem, der du er helt trygg på eieren isteden for å telle tusenlapper. At folk er villige til å betale betyr ikke at de er/vil bli gode eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, comit said:

En hund man har hatt ett par år har man rukket å få et nært forhold til, så jeg hadde faktisk solgt for en symbolsk sum.

for meg er det mye viktigere å finne et godt hjem, der du er helt trygg på eieren isteden for å telle tusenlapper. At folk er villige til å betale betyr ikke at de er/vil bli gode eiere.

Hunden blir ikke solgt til dem som vil betale mest :) Da hadde jeg nok fått solgt henne for mer. 

Det er usannsynlig at hunden kommer på "det åpne marked", da det er flere jeg kjenner som er interessert, og flere veldig veldig gode hjem. 

Jeg har allerede luftet at jeg tenker valpepris om jeg evt skal selge henne, og det ble mottatt med at det var en fornuftig pris. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...