Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderaser som kan fungere bra med kanin


petitfleur
 Share

Recommended Posts

Hei :) 

Jeg har tenkt mye på å skaffe meg en hund med tiden, men har en kanin på 4 år som bor fritt inne. Jeg vet at det vil være veldig individuelt fra hund til hund hvordan den vil gå sammen med kaninen, men noen raser har jo mindre instinkter for å jakte enn andre. Har sett mye på italiensk mynde, men vet at disse har ganske sterke instinkter på å jage. Er det noen her som har tips til raser de mener kan passe bra, eller noen som evt har erfaring med en rase selv? Vet at alt er veldig ulikt fra hund til hund og at det kan fungere bra med mye trening, men vil likevel høre litt rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du står vel da primært igjen med selskapshunder, men også der kan det jo være endel jakt. Det lureste her er nok å finne deg en eller flere raser som du kan tenke deg å ha, og ta kontakt med ulike oppdrettere for å høre med dem om hvordan jaktlysten er på deres linjer. Mynder er jo avlet fram for å knerte dyr, så med mindre du får tak i en rimelig sedat en uten jaktlyst, så kan det nok fort gå ganske dårlig.

Evt går det an å overta en voksen hund som er vant til små dyr av andre arter (høner, katt osv).

Problemet med en kanin er jo at det a) er et byttedyr uten noen forsvarsmekanismer og b) at det kan gå greit helt fram til kaninen plutselig løper avgårde. Mange hunder blokkerer fullstendig når de går i jakt, og da kan de i utgangspunktet være så snille og lydige som bare det, uten at det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært mange hunder vil gå fint med små byttedyr (katt, kanin, høns) dersom de blir vandt med dem fra de er små valper. Ikke uvanlig at selv ganske skarpe jakthunder går fint med husets kjæledyr, men gjerne dreper alt annet. Men klart, jo mer byttebevisst rase, jo mindre sjangs for at det går bra i lengden :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) 

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Du står vel da primært igjen med selskapshunder, men også der kan det jo være endel jakt. Det lureste her er nok å finne deg en eller flere raser som du kan tenke deg å ha, og ta kontakt med ulike oppdrettere for å høre med dem om hvordan jaktlysten er på deres linjer. Mynder er jo avlet fram for å knerte dyr, så med mindre du får tak i en rimelig sedat en uten jaktlyst, så kan det nok fort gå ganske dårlig.

Evt går det an å overta en voksen hund som er vant til små dyr av andre arter (høner, katt osv).

Problemet med en kanin er jo at det a) er et byttedyr uten noen forsvarsmekanismer og b) at det kan gå greit helt fram til kaninen plutselig løper avgårde. Mange hunder blokkerer fullstendig når de går i jakt, og da kan de i utgangspunktet være så snille og lydige som bare det, uten at det hjelper.

Takk for svar :) 

Du beskriver vel egentlig veldig bra hele problemstillingen. Begynner vel egentlig å utelukke mynder, men så er det alltid noen som får det til, så verdt å høre litt rundt. For min del så er det viktig at hunden ikke skal være så veldig stor, tenker mest middels til liten hund. Den må også ha et middels aktivitetsnivå da jeg er veterinærstudent og det til tider kan bli mye lesing. Jeg vet at mops i mange tilfeller ikke bryr seg så veldig om mindre dyr, men personlig er jeg litt motstander av hunder med såpass mange helseproblemer som mopsen og lignende hunder har avlet fram. 

Kaninen er heldigvis lite redd for hunder og går veldig bra med hunder av bekjente. Hvis det blir for mye er hun heller typen til å knurre på hunden enn å løpe vekk. Som sagt så ønsker jeg meg en hund som er relativt liten med et ikke alt for høyt aktivitetsnivå (har dessverre ikke tid til mange timer med tur hver dag). Problemet er vel kanskje det at veldig mange av de små hundene, som også er relativt friske, har blitt avlet for å jakte mindre dyr.. 

Må kanskje begynne å se litt rundt etter en voksen hund som har bodd med kanin :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Svært mange hunder vil gå fint med små byttedyr (katt, kanin, høns) dersom de blir vandt med dem fra de er små valper. Ikke uvanlig at selv ganske skarpe jakthunder går fint med husets kjæledyr, men gjerne dreper alt annet. Men klart, jo mer byttebevisst rase, jo mindre sjangs for at det går bra i lengden :)

Ja, ser jo en del som har "jakthunder" sammen med andre kjæledyr uten problemer. Men er usikker på om jeg er villig til å prøve. Ønsker ikke å sitte med en hund jeg ikke kan ha fordi den vil spise kaninen min.. Både kaninen og hunden skal kunne bo hos meg hele livet uten at det blir en stresset situasjon for noen av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, petitfleur skrev:

Ja, ser jo en del som har "jakthunder" sammen med andre kjæledyr uten problemer. Men er usikker på om jeg er villig til å prøve. Ønsker ikke å sitte med en hund jeg ikke kan ha fordi den vil spise kaninen min.. Både kaninen og hunden skal kunne bo hos meg hele livet uten at det blir en stresset situasjon for noen av oss.

Nei, så med en mer typisk selskapsrase, som blir vandt med kaninen fra den er valp, vil det neppe være et problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine sheltier har gått veldig fint med kaniner. De har vært vant med kaniner, både frittgående inne i hus og i store utegårder, og det har aldri vært noe problem. Jeg kan sette hundene inn i kaningårdene og vite at de er tryggere med hundene inni, da er de trygge for katter og andre mindre rovdyr.

Mynder ville jeg ikke stolt på et øyeblikk, må jeg innrømme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ganzie skrev:

Alle mine sheltier har gått veldig fint med kaniner. De har vært vant med kaniner, både frittgående inne i hus og i store utegårder, og det har aldri vært noe problem. Jeg kan sette hundene inn i kaningårdene og vite at de er tryggere med hundene inni, da er de trygge for katter og andre mindre rovdyr.

Mynder ville jeg ikke stolt på et øyeblikk, må jeg innrømme. 

Takk for svar :) må se litt mer på de der sheltiene. Hvordan opplever du dine i forhold til aktivitet? Vet at border collien til en venn går veldig bra sammen med kaninen min, så en form for gjeterhund er jo kanskje ikke så dumt, men de krever jo veldig mye aktivisering som oftest..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke veldig mye erfaring, men har vært på samme kurs som en, og en venninne har en. Og jeg har litt lyst på en selv. :ahappy:

De virker som veldig muntre, lykkelige hunder som er lette å ha med å gjøre. Litt pelsstell, men kan klippes. :)

Du kan jo lese mer om rasen kanskje. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bekjente som har to kaniner (som var der først, og som går (så godt som) fritt i huset) og en pomeranien. Går bra det, men de har mulighet til å stenge av deler av huset for kaninene hvis hunden blir for intens. Tar forbehold om at hunden ikke er et år enda en gang...?Ting kan jo forandre seg...

red; ulempen der er bjeffingen, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, petitfleur skrev:

Takk for svar :) må se litt mer på de der sheltiene. Hvordan opplever du dine i forhold til aktivitet? Vet at border collien til en venn går veldig bra sammen med kaninen min, så en form for gjeterhund er jo kanskje ikke så dumt, men de krever jo veldig mye aktivisering som oftest..

Veldig mye aktivisering er å ta hardt i, men de er med på alt og sier ikke nei til mye aktivitet. Men får de litt hjernetrim og en tur på en time eller mer i løpet av dagen så er de mer enn fornøyde. Men de er også med på fem timer fjelltur når som helst.  Mine er også veldig vant med rolige dager dersom det er behov for det. Bare de får dilte etter flokken sin så er de fornøyde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øøøø... Whippet? [emoji16]

Fra spøk til revolver - tror jeg nok hadde gått for en selskapsrase eller liten gjeter for å være sikker på at det ikke blir noe problem med jakt. Styr unna alt av terriere. Og skille av med grinder når de er alene.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tara forrige hunden min som var 75 %gordon setter og 25 % labrador altså en hund mange forventet hadde masse jaktlyst simpelten elsket kaniner ?Stolte 110 % på hun løs med de. Var ikke vant med de fra var valp men,,voksen da ei venninne hadde flere. Samme med hamster,marsvin,dverg hamster osv.Men,var kaninene hun var fryktelig begistret for. Hun snudde seg borte om de ble litt for nærgående.Hun var bare snill og god til alle ❤️Kun jaktinstingt på fugler. Jeg får nok ikke en sånn hund gjenn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen :) 

Kommer selvfølgelig aldri til å la de være alene sammen når jeg ikke er tilstede, men vil at det skal kunne være et avslappet forhold mellom dem dersom de er i rommet samtidig. Blir nok en stund til jeg skaffer meg hund, men tenker å sjekke litt rundt og lese meg opp på forskjellige selskaps/gjeterhunder. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker de fleste selskapshunder går fint så lenge de blir trent til dette ? Shetland sheepdog er IKKE dumt.

Jeg selv har kelpie og de er null prob sammen med kaninene, men kelpie er en aktiv brukshund ☺ Dalmatineren min går ikke bra! Han hadde knerta dem ved første sjanse... mine kaniner bor forøvrig ute ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville styrt unna alt av mynder, terriere og det meste av spisshunder. Mine salukier kunne gått fint så lenge jeg fulgte med dem, men det hadde ikke tatt mer en et øyeblikk uoppmerksomhet til før det kunne gått skikkelig ille. Men kanin inne i bur var null stress med dem. Basenjien hadde jeg ikke stolt på et sekund med den løs, men han og gikk det fint å ha i kanin i bur. Men spesielt basenjien var jeg ekstremt nøye med å skille godt fra kaninburet når de var alene hjemme. 

Når det er sagt så har jeg frittgående utekaniner hele sommern og det er ikke noe problem med mine hunder, ingen av hundene her som gidder å gjøre noe helhjerta forsøk på jakt på dem for de vet de kommer unna :lol: 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...