Gå til innhold
Hundesonen.no

Føler du trygghet på å ha stor hund enn liten og mellomstor hund i hverdagen?


Aea
 Share

Recommended Posts

Just now, Margrete said:

Og det er helt hinsides denne verden!! Voldtekt er greit, men vold er ikke greit. Jeg forstår det bare ikke! 

Nei, og denne lovendringen kom 01.09.2017. 

 

2017!! Lovendring som gir mindre sikkerhet og trygghet for kvinner som jobber i helsevesenet. 
Og så lurer mange på hvorfor det er så vanskelig å rekruttere folk til disse yrkene... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kjenner jeg blir provosert av sammenligningen mellom voldtekt og vold. Voldtekt: Du får en fyr som viser sin styrke ved å stikke pikken sin inn der en fremmed og uinvitert **** ikke skal være. Den tot

Når det gjelder overfall mens man er ute å gå tur så tenker jeg at det bør være en veldig god motivasjonsfaktor for å plukke opp etter hunden sin. Skit samma i størrelsen på hunden, men hvem er dum no

Jeg kjenner at feministen i meg bobler litt når en skal si at voldtekt kan sammenlignes med blind vold.    For å sette på spissen(fra meg en kvinne til deg en mann) hvis du kunne velge mello

Posted Images

7 timer siden, tillien skrev:

Jeg visste ikke helt om jeg bare glatt skulle overse denne, selv om den helt klart var myntet på meg. For jeg så virkelig ikke den komme.

Du sauser jo sammen alt jeg har skrevet på en måte som overhodet ikke representerer det jeg har sagt eller står for. At du i det hele tatt klarer å bli "provosert" av det jeg skriver, når vi her bedriver en meningsutveksling der absolutt alle har det samme målet - vel, det er ikke noe godt utgangspunkt for videre diskusjon. Jeg klarer nesten ikke helt å tro at du har forstått det jeg har skrevet.

Jeg har konsekvent sagt at statistikk overhodet ikke behøver å være noen trøst. At det er helt naturlig å ikke respondere på slikt. Kanskje spesielt om man har opplevd noe skremmende selv. Eller ikke. Men realitetsorientering kan være hjelp eller trøst for noen når det gjelder irrasjonelle redsler. I alle fall som en start. Å vite sjansen for å dø i en flyulykke er et av mange små ledd i behandling av flyskrekk, for eksempel. En realitetsorientering er overhodet ikke en bagatellisering av den frykten folk likevel kjenner. Å sette en risiko opp mot en annen risiko, feks sjansen for vold på offentlig sted mot kvinner sammenlignet med menn, er en måte å forsøke å sette tallene i perspektiv. Menn er generelt ikke redde, men opplever mer vold på offentlig sted - det er altså ikke slik som du påstår at "kvinner løper nok en mye større risiko". Det er et paradoks som, hos noen, kanskje kunne starte en tankerekke som normaliserer følelsen av risiko. Det er ikke en ignorering av kvinners følelser.

Og at jeg nevner statistikk her har ingenting å gjøre med at jeg er mann og "de" er kvinner - så ikke gjør det til en slik diskusjon. Jeg ville brukt akkurat samme tankegangen om vi snakket om redde menn. Som også finnes.

Av og til så får jeg en følelse av at det letes med lys og lykter for å se om det går an å bli provosert av noe her inne. Og hvis det ikke passer helt, så vrir man litt på det slik at det blir provoserende. Hvis noen genuint blir provosert av det jeg har skrevet i denne tråden, så beklager jeg det. Men jeg beklager virkelig ikke det jeg har skrevet, for det er 100% med gode intensjoner, helt uten fordommer og med full respekt for at folk føler som de gjør. Hvis noen ikke ser det, så vær så snill å les om igjen. Hvis ikke det virker - ta mitt ord på det ;) 

Resten av det du skriver er å slå inn vidåpne dører. Alle er vel enige i det. Inkludert meg.

 

Det var en grunn til at jeg ikke siterte deg og det var at mitt 'svar' ikke var basert på bare dine uttalelser her men også andre menns. Vi kan ta som eksempel mannen på omlag 1,90 og antagelig over 100 kilo, som bagatelliserte og avskrev enkeltes bekymring over ett asylmottak, som var plassert i ett boligområde. Det hadde vært flere 'uheldige' episoder der menn derfra og unge kvinner fra området rundt var involvert. Da står denne kjekke mannen frem og beroliget omgivelsene med, at neida, disse mennene var så greie så og man måtte ikke forhåndsdømme disse mennene.. Jeg skal ikke skrive hva min umiddelbare tanker var, når jeg leste dette , jeg kan omformulere meg en smule og si; snakk om å være kørka og totalt mangle evnen til å sette seg inn i andres situasjon. 

Statistikk i all ære men hadde det vært så enkelt, så hadde det vel ikke vært noe problem med flyskrekk f.eks, som du nevner. Da de fleste med den nevnte redselen, er fullt klar over hvor sjeldent/ofte fly faller ned.

Ikke uenig i at det somme tider kan føles som om man leter med 'lys og lykte' etter noe å ta på feil måte her inne, der er vi enige :P

Som allerede sagt, beklager hvis du opplevde mitt innlegg som et ensrettet og direkte angrep på deg, for det var det ikke ment som, det var nok helst at denne diskusjonen minnet meg på diverse tidligere saker/meninger  man har fått med seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, enna skrev:

Personvernet står sterkere enn voldtekt. JEG syns dette er hårreisende. Men slik er lovverket som jeg er satt til å "Håndtere" i praksis ganske ofte. 

Så hårreisende det enn er, så forundrer det meg ikke det aller minste.. Rettsvesenet later i stor grad til å være mer opptatt av utøverens rettigheter og omsorg for den samme, enn de stakkars ofrene. At folk generellt har liten respekt /tiltro til rettsvesenet, er overhodet ikke rart..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

enig i at det somme tider kan føles som om man leter med 'lys og lykte' etter noe å ta på feil måte her inne, der er vi enige :P

 

Brukte hverken lys eller lykt jeg, det var så opp i dagen at det sto med store bokstaver rett foran meg! Så får man lese det nøyaktig som man vil, jeg liker ikke bittesmå menn med bittesmå tisser som prøver å late som de er menn! Jeg gir **** i statistikk, her er jeg fullstendig blottet for objektiv tenkning. Voldtekt er nok langt mer enn statistikkene, det er mye svarte tall fordi man ikke orker kampen ... 

Går ut på tur og prøver å hente meg inn igjen. Jeg forsvant litt i sinnet mitt. Ha en fortsatt fin fin dag, men tenk litt over det jeg har skrevet. Det kommer fra en som har blitt utsatt for denne type vold. Det er så mange år siden nå, at jeg driter i å si det høyt, men dere skal vite, jeg håpet så inderlig at DE tok livet av meg når det pågikk.
 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Margrete skrev:

Brukte hverken lys eller lykt jeg, det var så opp i dagen at det sto med store bokstaver rett foran meg! Så får man lese det nøyaktig som man vil, jeg liker ikke bittesmå menn med bittesmå tisser som prøver å late som de er menn! Jeg gir **** i statistikk, her er jeg fullstendig blottet for objektiv tenkning. Voldtekt er nok langt mer enn statistikkene, det er mye svarte tall fordi man ikke orker kampen ... 

Går ut på tur og prøver å hente meg inn igjen. Jeg forsvant litt i sinnet mitt. Ha en fortsatt fin fin dag, men tenk litt over det jeg har skrevet. Det kommer fra en som har blitt utsatt for denne type vold. Det er så mange år siden nå, at jeg driter i å si det høyt, men dere skal vite, jeg håpet så inderlig at DE tok livet av meg når det pågikk.
 

Jeg trykker ikke liker på ditt svarinnlegg, for det finner jeg vanskelig og upassende, all den tid du forteller om hva som har hendt deg. 

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du 'tok' meg her, det var i utgangspunktet ikke min påstand og som jeg skrev til tillien, det var nok mer basert på summen av erfaringer her inne :) Men at du blir sint forstår jeg , jeg kan bare anta ( ikke vite) at du som meg føler at overgrep mot kvinner om ikke direkte bagatelliseres, så jamstilles med 'ren' vold.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, QUEST skrev:

Jeg trykker ikke liker på ditt svarinnlegg, for det finner jeg vanskelig og upassende, all den tid du forteller om hva som har hendt deg. 

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du 'tok' meg her, det var i utgangspunktet ikke min påstand og som jeg skrev til tillien, det var nok mer basert på summen av erfaringer her inne :) Men at du blir sint forstår jeg , jeg kan bare anta ( ikke vite) at du som meg føler at overgrep mot kvinner om ikke direkte bagatelliseres, så jamstilles med 'ren' vold.  

Jeg "tok" deg ikke, det var bare ett svar på "lys og lykter" :) Jeg orket ikke å svare tiliten, så da ble det deg siden jeg føler du er litt på "riktig" side her :P Han har dog helt rett ellers, lys og lykter blir ofte brukt i andre diskusjoner, han føler seg nok hoppet på og dengt i filler her, men når man hopper inn i ett vepsebol fylt av drapsbier, så får man som man reder. Jeg skammer meg ikke over hverken svarene mine eller det som har skjedd meg. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Wilhelmina skrev:

Jeg har blitt banket opp selv så akkurat det vet jeg faktisk litt om. Fikk "gruppejuling" av seks stykker så jeg var totalt forsvarsløs. Klart det gjør noe med en som person, det er ikke det jeg sier, men jeg kom meg igjennom det uten varige traumer. En voldtekt hadde nok ødelagt meg for resten av livet.

Dette var helt grusomt å høre. Veldig fint at du kom deg videre uten varige traumer.

Samtidig må jeg få si at dette var din opplevelse av det. Og for deg ville en voldtekt ødalgt deg resten av livet. Der er jo menn og kvinner som beviselig ikke blir ødelagt  for resten av livet av voldtekt. Og mange som opplever blind vold som får livet sitt fullstendig ødelagt. Og typen senskader er sammenlignbare. Da synes jeg det blir galt mot dem som faktisk har fått ødelagt livet sitt av vold, å snakke om at voldtekt alltid er så mye verre.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hug::heart: @Margrete

Jeg tror rett og slett de som ikke har opplevd denne typen total hjelpeløshet kan sette seg inn i hvor mye det ødelegger. Både selve overgrepet og den avmakten man sitter igjen med etterpå, vel vitende om at man alltid vil måtte bære noe av skylden selv i andres øyne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Margrete skrev:

Og jeg kjenner at folk som mener det kan sammenlignes bare ta fart å drite i å kommentere og fortsette å forsvare sin tåpelige påstand og det beviser nok en gang att menn er utrolig korttenkte.

Synes du dette er en saklig måte å diskutere på?

Det eneste jeg har sagt, hvis man legger sammen de par tre postene hvor jeg har nevnt noe rundt dette, er at jeg kvier meg for å veie voldtekt og blind vold opp mot hverandre - som i å entydig finne ut hva som er verst. Så påpeker jeg, når noen forsøker å koke ned blind vold til noe som bare dreier seg om fysisk skade, noe forøvrig du også gjør (Ikke fratatt noe? Hva med trygghet, verdighet, selvtillitt, forholdet til andre mennesker, følelsen av å eie egen kropp?) at det er mye, mye mer enn det. Det er en del av de samme mekanismene som settes i sving etter blind vold, hos en del, som etter voldtekt. Og at det derfor blir urettferdig overfor dem som har fått livet sitt ødelagt av blind vold å entydig mene voldtekt er så mye verre. Begge delene kan være så ubeskrivelig dritt at det ikke gir noen mening å skille på det. Det blir fullstendig meningsløst å snakke om hva som er verst. Livet er i ruiner. Du må gjerne tenke at å tenke på hvordan andre mennesker kan føle det eller å ta på alvor at voldsofre også kan få livene sine fullstendig lagt i grus for korttenkt. Jeg kaller det empati. 

Tror jeg at voldtekt lettere kan ødelegge et liv enn blind vold? Ja. Nå var utgangspunktet overfallsvoldtekt her, og det er åpenbart at det er svært få grader av overfallsvoldtek. Man blir liksom ikke bare litt overfallsvoldtatt. I motsetning til mer eller mindre blind vold som kan være alt fra å bli snubla bein på av en tulling hjem fra fest til å bli dratt i en bakgård, slått, pissa, spytte og nedverdiget over lengre tid fordi man er homse. Det er åpenbart at jeg ikke mener førstnevnte er egnet til å ruinere liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg tryggere når jeg går med min 'store' hund enn om jeg går uten.
Husker og moren min ble glad da jeg skulle ha en hund av litt størrelse, for da trengte hun ikke bekymre seg så mye.
For ja, som hunkjønn føler jeg meg faktisk ikke helt trygg overalt, om jeg er ute alene når det er mørkt. Det skjer så mye forferdelig.

Har vært noen ganger der folk har gått litt for nære meg i mørket (ifølge hunden iallefall), og da har han sagt fra. Han har og skremt bort litt ubehagelige personer. Og det er veldig betryggende synes jeg. Synes og det er fint å ha en hund med mørk stemme som boffer når det ringer på, eller om folk går tett inntil huset når det er mørkt.

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk



Edit: lest hele tråden nå. Stor klem til@Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Margrete skrev:

Jeg "tok" deg ikke, det var bare ett svar på "lys og lykter" :) Jeg orket ikke å svare tiliten, så da ble det deg siden jeg føler du er litt på "riktig" side her :P Han har dog helt rett ellers, lys og lykter blir ofte brukt i andre diskusjoner, han føler seg nok hoppet på og dengt i filler her, men når man hopper inn i ett vepsebol fylt av drapsbier, så får man som man reder. Jeg skammer meg ikke over hverken svarene mine eller det som har skjedd meg. 

Så var det dette med å snakke til folk, ikke om folk. Igjen en indikasjon på det å ha en saklig diskusjon. Til opplysning føler jeg meg overhodet ikke hverken hoppet på eller dengt i filler. Men du må gjerne tenke det om det gir deg glede på noen måte - siden jeg er på "feil" side her liksom.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Tuvane skrev:

 

Jeg vil vel tro at frykten for akkurat voldtekt er ganske stor, nettopp fordi det er noe av det mest traumatiske et menneske kan oppleve og man har ingen mulighet til å komme seg unna. Uten å bagatellisere alt mulig annet, så er det lettere å hele brukne bein og en skadet kropp, enn det er å hele et skadet sinn.

Jeg kunne ha dødd da jeg ble sparket av en hest, f. eks, men jeg har ikke fått noen angst for hester eller traumer pga det, kun veldig, veldig, veldig vondt.

Ikke alle kommer fra blind vold med kun brukne armer . Tenk deg å få slått på seg en hjerneskade eller et liv i rullestol... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, så svarer bare på hovedinnlegget: Hunder virker nok avskrekkende på forbrytere i utgangspunktet, uavhengig av størrelse. For det første lager de fleste lyd som tiltrekker seg oppmerksomhet. For det andre vet ikke folk flest at det er stor forskjell på hva som bor i en malle og en border collie, de ser bare en hund. Det fører altså til merarbeid å overfalle eller bryte seg inn hos noen med hund.

Jeg er ikke mørkeredd og føler meg sjeldent utrygg i eget hjem eller utendørs. Det har jo likevel vært en og annen ubehagelig episode der jeg fryktet litt for egen sikkerhet. Den hunden jeg har følt meg tryggest med er den minste hunden jeg har hatt. Den hunden ville blitt igjen for å slåss, mens de andre ville tatt beina på nakken. Størrelse spiller liten rolle i en reel trusselsituasjon om hunden ikke har egenskapene til å gå i forsvar. Som de fleste sikkert har hørt; “It's not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog.:wink:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, CrazyTerrierLady skrev:

Som de fleste sikkert har hørt; “It's not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog.:wink:

Det er helt sant. Det vil nok være mer hjelp i den ene dachsen min som faktisk bryr seg om meg, enn det var i doberen som bare elsket hele verden. Dog ville nok dogoen, som både var stor, og med noe mellom øra, vært langt nyttigere enn dachsen :P

Kom forresten på en ting som skjedde da jeg var 13 år. Overnattet på en hyttegreie med de to hundene jeg hadde da, mine første dachser. Midt på natta ramler det en full fyr inn på rommet, og synes det er en god ide å prøve seg. Mine to fantastisk lojale bikkjer blir kjempeglade for at noen åpner døra og slipper dem ut (!) Og jeg ble fly forbanna for at fyren slapp ut bikkjene :lol: Det holdt til at det ikke skjedde noe mer, så måtte jeg ut og hanke inn bikkjer...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Margrete skrev:

Brukte hverken lys eller lykt jeg, det var så opp i dagen at det sto med store bokstaver rett foran meg! Så får man lese det nøyaktig som man vil, jeg liker ikke bittesmå menn med bittesmå tisser som prøver å late som de er menn! Jeg gir **** i statistikk, her er jeg fullstendig blottet for objektiv tenkning. Voldtekt er nok langt mer enn statistikkene, det er mye svarte tall fordi man ikke orker kampen ... 

Går ut på tur og prøver å hente meg inn igjen. Jeg forsvant litt i sinnet mitt. Ha en fortsatt fin fin dag, men tenk litt over det jeg har skrevet. Det kommer fra en som har blitt utsatt for denne type vold. Det er så mange år siden nå, at jeg driter i å si det høyt, men dere skal vite, jeg håpet så inderlig at DE tok livet av meg når det pågikk.
 

Så ikke denne før jeg hadde svart på de andre postene. Det var trist og grusomt å lese hva du har opplevd og hva du har tenkt rundt det. Så får du gjerne være uenig i meg i at jeg mener at det er noen likhetspunkter i senskader mellom grove former for blind vold og voldtekt og at hvordan mennesker takler slikt er noe individuelt. Men vær så snill å tro meg på at jeg faktisk mener at voldtekt må være noe av det verste man kan oppleve - jeg forsøker ikke på noen måte å nedvurdere hvor ****** det må være, eller å si at det på noen måte eller i noen grad er offerets skyld eller at det finnes noen grunn i verden for at offeret skulle skamme seg. Vi er, tro der eller ei, helt på samme side her.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, CrazyTerrierLady skrev:

. Størrelse spiller liten rolle i en reel trusselsituasjon om hunden ikke har egenskapene til å gå i forsvar. Som de fleste sikkert har hørt; “It's not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog.:wink:

Signerer. Den store min med et skummelt utseende hadde ikke forsvart meg mot en mygg en gang.  For en person som ikke er redd hunder ( Som jeg tipper de fleste er ) blir han fort ufarlig. 

Den lille har mye kraftig lyd og jeg klarer faktisk ikke å se for meg annet enn at hun hadde gått til fult motangrep i en reell faresituasjon.  Hun er beskyttende av natur og jeg har aldri sett henne rygge en centimeter for noe i hele verden. 

Poden sier han føler seg 100% trygg med pulien i nærheten, han vet inderlig vel at den bikkja hadde sloss til døden for han. Spesielt for han. Hadde jeg plutselig blitt en voldelig mor hadde hun helt klart satt en stopper for det. Vi kan ikke kile han for mye en gang før hun reagerer og gir beskjed om at vi skal ta det pent med hennes oh lille hersker og mester..

Toddy derimot... Han gjemmer seg bak ungen når ting er skummelt han. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, tillien skrev:

Så ikke denne før jeg hadde svart på de andre postene. Det var trist og grusomt å lese hva du har opplevd og hva du har tenkt rundt det. Så får du gjerne være uenig i meg i at jeg mener at det er noen likhetspunkter i senskader mellom grove former for blind vold og voldtekt og at hvordan mennesker takler slikt er noe individuelt. Men vær så snill å tro meg på at jeg faktisk mener at voldtekt må være noe av det verste man kan oppleve - jeg forsøker ikke på noen måte å nedvurdere hvor ****** det må være, eller å si at det på noen måte eller i noen grad er offerets skyld eller at det finnes noen grunn i verden for at offeret skulle skamme seg. Vi er, tro der eller ei, helt på samme side her.

Jeg tror forskjellen ligger i hva som blir invadert. Begge deler kan gi til dels stygge fysiske senskader. Begge deler gjør at man blir utrygg i situasjoner man før følte seg helt komfortabel med, man blir engstelig for å gå ut eller sette seg i situasjoner der man kan risikere å oppleve det samme igjen. Begge deler gir angst, utrygghet, ødelegger selvfølelsen din og endrer måten du ser på både deg selv og andre. Men en voldtekt går enda dypere, det ødelegger intimiteten din på en måte blind vold ikke gjør. Jeg tror ihvertfall det selv, at de fleste av dem som blir utsatt for blind vold slipper å få sine nærmeste og viktigste forhold ødelagt fordi en lukt, lyd eller berøring trigger minner og får deg til å fryse i de mest intime og sårbare av situasjoner. Klart blind vold også ødelegger veldig mye for den som blir utsatt for det, men jeg tror det i mindre grad får deg til å føle at det er du selv som er ødelagt. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg passet min venninnes gigantiske (større en schäfere flest) schäfergutt kjente jeg veldig på følelsen av hvor trygg jeg følte meg sammen med han. Følte at ingen kunne gjort meg noe der jeg gikk med han, jeg følte meg uovervinnelig! Det var en deilig følelse må jeg innrømme. Selvom jeg ikke har spesielt angst for mørke eller å gå alene i byen, kan jeg være litt ekstra var og kikke rundt meg når jeg går alene på kveldstid, så jeg føler ikke akkurat at mine to spanieler er spesielt avskrekkende :P 
Samme når han fikk ligge i senga og kose, og jeg kunne holde rundt han - da følte jeg virkelig, at han passet på meg. <3


Men ja, den følelsen jeg fikk med schäferen var veldig deilig. Ingen ville turd å gjøre oss noe! Han var perfekt. Jeg kunne hatt en hund som han. Men siden jeg ikke sliter med frykt i hverdagen veier ikke schäfer helt opp likevel når det kommer til rasevalg ;) Og han var en uvanlig god schäfer syns nå jeg. Bruksvarianten, men likevel stødig og balansert og egentlig ikke veldig krevende. Tviler på bruksschäfere flest er så enkle å ha med å gjøre som han var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, yurij said:

Ikke alle kommer fra blind vold med kun brukne armer . Tenk deg å få slått på seg en hjerneskade eller et liv i rullestol... 

Nå skrev jeg vel heller ikke det, jeg skrev at det er LETTERE å hele en skadet kropp enn et skadet sinn. Nå er det vel også heldigvis sånn at de fleste ofrene for blind vold ikke får hjerneskade eller ender i rullestol.

Ved en overfallsvoldtekt utøves det jo gjerne også annen vold enn selve voldtekten, samt trusler om vold/drap (jeg dreper deg om du skriker!).

@Margrete :heart::hug:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pixie skrev:

Jeg tror forskjellen ligger i hva som blir invadert. Begge deler kan gi til dels stygge fysiske senskader. Begge deler gjør at man blir utrygg i situasjoner man før følte seg helt komfortabel med, man blir engstelig for å gå ut eller sette seg i situasjoner der man kan risikere å oppleve det samme igjen. Begge deler gir angst, utrygghet, ødelegger selvfølelsen din og endrer måten du ser på både deg selv og andre. Men en voldtekt går enda dypere, det ødelegger intimiteten din på en måte blind vold ikke gjør. Jeg tror ihvertfall det selv, at de fleste av dem som blir utsatt for blind vold slipper å få sine nærmeste og viktigste forhold ødelagt fordi en lukt, lyd eller berøring trigger minner og får deg til å fryse i de mest intime og sårbare av situasjoner. Klart blind vold også ødelegger veldig mye for den som blir utsatt for det, men jeg tror det i mindre grad får deg til å føle at det er du selv som er ødelagt. 

Jeg skal ikke si så altfor mye mer om dette nå, for jeg føler jeg har forsøkt å si det samme på flere forskjellige måter, med masse respekt og med tydelig tale angående hva jeg mener om voldtekt - og så kommer det reaksjoner med en styrke som om jeg skulle være fullstendig moralsk forkvaklet. Men takk for at du ikke gjør det her i alle fall :)

Jeg er helt enig i at de punktene du nevner over for mange (de fleste?) nettopp er grunnen til at konsekvensen blir større ved voldtekt enn ved blind vold. Men det er ikke slik for alle. Vi skylder alle som har opplevd ekstreme situasjoner som dette, å lytte til hvordan hver enkelt opplever det. Ikke å sortere jævelskapen etter noen forutbestemte antakelser om hva de skal eller bør føle. Da vil man finne ut at noen kommer seg forbausende godt gjennom en voldtekt, mens andre ikke klarer å stable livet på bena etter en voldshendelse. Og motsatt. Først da kan man gi dem best mulig hjelp og støtte, og man står ikke i fare for å bagatellisere problemene til mennesker som har det helt for ******.

Jeg forsøker fremdeles å finne ut hva som egentlig skjedde her. Hvorfor det kunne bli kontroversielt å påpeke at blind vold er mye mer enn knekte ben og armer og at det ikke nødvendigvis finnes noen fasit på hvem som havner dårligst ut når det kommer til stykket. På individnivå. Ser man på gruppene, så er jeg ikke i tvil om at voldtektsutsatte kommer dårligere ut enn voldsutsatte. Men det er forferdelig lite trøst for den andelen av voldsutsatte som sliter voldsomt. Jeg startet med å si at jeg ikke ønsker å prøve å veie slike fryktelige ting mot hverandre, og jeg vil fremdeles ikke det - i alle fall ikke mer enn jeg har gjort.

Sånn, nå skal jeg la dette ligge. Dette tok helt av og er langt utenfor trådems tema. De som ikke kan eller vil forstå disse nyansene og heller vil gå i strupen min, de får bare gjøre det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følelse av trygghet og den reelle tryggheten er jo to forskjellige ting, så om jeg føler meg tryggere med en stor hund ved min side, så hjelper det meg uavhengig av statestikken viser at jeg faktisk er trygg eller ikke. Jeg hadde garantert vært husredd og mørkredd uten hund. Nå har ikke jeg vakthunder å skryte av da, men bare det å ha dem der hjelper. :ahappy: Nå er faren for å bli overfalt av elg eller ku betraktelig større enn å bli overtfallt av noe som helst tobeint her da, men vil tro hund vil hjelpe der og? Kanskje? La meg hvertfall leve i håpet :aww: Basenjien mener hvertfall at han skal gå i døden for meg om en av de skumsle kuene skal prøve seg :aww: 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Raksha skrev:

Følelse av trygghet og den reelle tryggheten er jo to forskjellige ting, så om jeg føler meg tryggere med en stor hund ved min side, så hjelper det meg uavhengig av statestikken viser at jeg faktisk er trygg eller ikke. Jeg hadde garantert vært husredd og mørkredd uten hund. Nå har ikke jeg vakthunder å skryte av da, men bare det å ha dem der hjelper. :ahappy: Nå er faren for å bli overfalt av elg eller ku betraktelig større enn å bli overtfallt av noe som helst tobeint her da, men vil tro hund vil hjelpe der og? Kanskje? La meg hvertfall leve i håpet :aww: Basenjien mener hvertfall at han skal gå i døden for meg om en av de skumsle kuene skal prøve seg :aww: 

 

Du, det skal du få tro! Og det trodde jeg også helt til vi regelrett gikk oss på en elg. Da må jeg si jeg ble dypt skuffa over hvor egoistisk de var, altså :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo bli truet på livet og bli helt ødelagt, selv om man kom fra det uten en skade. Jeg er enig med tillien i at man ikke kan bestemme at det ene er verre enn det andre. Det er individets opplevelse og traumer som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...