Gå til innhold
Hundesonen.no

Seniorhund


Voffen
 Share

Recommended Posts

Vi har en glad cocker på 8 år. Han elsker skogsturer og å være ute. Den siste tiden har jeg lagt merke til at han ikke vil gå så lenge turer mer, og er litt mindre leken. Noen ganger kan han virke sliten etter 30-40 min tur. Før var han langt foran oss på stien men nå er han som regel rett med oss eller danner baktroppen. Er fortsatt et matvrak så ingenting i veien med appetitten i hvertfall ? det jeg lurer på er om disse tegnene er vanlige alderstegn? Eller er det mulig han kan være syk? Synes han er litt ung for å være "senior"? Cockere lever jo gjerne til de er 14 år. Hva tenker dere? Tenker uansett å bestille en sjekk hos dyrlege for å være på den sikre siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alderdom er ingen sykdom. Og ingen "bare blir gammel" og derfor endrer adferd (annet enn litt mindre energi enn da man var helt ung, og dette skal naturlig skje svært gradvis) - men det er derimot veldig vanlig at en hund får plager/helseproblemer i varierende grad som en aldrende hund.

Ett eksempel er at de ofte blir raskere stive og støle, samt at de lettere kan få muskulære plager, så jeg anbefaler personlig at alle med eldre hunder får hunden sjekker ut av kiropraktor med jevne mellomrom, gjerne masserer hunden/får noen til å gjøre dette (ikke vanskelig å lære seg helt basic massasje for frisk hund om man er intr i det), gir glukosamin eller ekstra mye brusk, passer på at hunden får nok omega-3, går jevne turer på variert underlag, varmer godt opp om man driver med annet enn gåturer, passer på at hunden ikke fryser eller ligger kald, passer på at de ligger veldig mykt når de sover og ikke minst får en utvidet sjekk av veterinær oftere enn som ung hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lavt stoffskifte (sjekkes enkelt med en blodprøve) eller så kan det være forkalkninger av noe slag som blir værre med årene? 

Så på veterinærene på tv igår og når de fikk inn cockere over en viss alder med vondt så var det ofte det var prolaps, så det er verdt å ta en liten seniorsjekk hvor de tøyer og bøyer og tar blodprøver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...