Gå til innhold
Hundesonen.no

Er hunden min i trassalderen?


elisamal
 Share

Recommended Posts

Jeg har en Flat Coated Retriever på 1,5 år, hannhund (38 kg). Tidligere har vi vært gjennom spøkelsesalderen hvor alt var skummelt (ved ca. 10 mnd gammel). Det har vært litt opp og ned iht. trass. De siste ukene vil han ofte ikke komme på innkalling. Han hopper rundt som om han sier "forsøk å få tak i meg". Jeg følger ikke med på leken. Jeg lokker han til meg med en leke som han ikke får leke med etterpå. Hver dag stikker han til naboen hvor han står å jokker på tispa. Hun er 15 år, døv og er ikke lenger "kjønnsmoden". Hun sitter mens han jokker henne på ryggen. Jeg vet ikke om det er trass som gjør at han ikke vil komme på innkalling. Burde jeg gjøre noe bestemt eller er det en periode med hormoner som koker over? Og når er denne helvetes hormontida isåfall ferdig hos en hund på min str?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, elisamal skrev:

Jeg lokker han til meg med en leke som han ikke får leke med etterpå

Denne skjønte jeg ikke. Hvordan skal dette hjelpe på innkallingen? Å lure hunden til seg for så å si "ædda bædda, denne får du ikke leke med"? Jeg hadde i alle fall blitt "trassig" av sånt :P 

Hvordan og hvor mye har dere trent innkalling ellers?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, elisamal skrev:

Jeg har en Flat Coated Retriever på 1,5 år, hannhund (38 kg). Tidligere har vi vært gjennom spøkelsesalderen hvor alt var skummelt (ved ca. 10 mnd gammel). Det har vært litt opp og ned iht. trass. De siste ukene vil han ofte ikke komme på innkalling. Han hopper rundt som om han sier "forsøk å få tak i meg". Jeg følger ikke med på leken. Jeg lokker han til meg med en leke som han ikke får leke med etterpå. Hver dag stikker han til naboen hvor han står å jokker på tispa. Hun er 15 år, døv og er ikke lenger "kjønnsmoden". Hun sitter mens han jokker henne på ryggen. Jeg vet ikke om det er trass som gjør at han ikke vil komme på innkalling. Burde jeg gjøre noe bestemt eller er det en periode med hormoner som koker over? Og når er denne helvetes hormontida isåfall ferdig hos en hund på min str?

Hunder har ikke trassalder, men de kan være hormonelle og atale i den alderen. 
Jeg skjønner heller ikke hva du vil oppnå med å "lure" ham til å komme, også får han ingen belønning for at han var flink og kom til deg. Her må du heller gjøre motsatt - gi ham masse belønning for at han faktisk fant det for godt å komme til deg. 

Også skal du slutte å la ham løpe løs ute dersom han stikker av. Han skal ALDRI - jeg gjentar ALDRI - få sjansen til å dra til naboen og jokke på den stakkars, gamle og forsvarsløse hunden. Så her må du innskrenke hundens frihet og ha ham i bånd til du har fått trent ham godt nok til at han kommer på innkalling og IKKE stikker avgårde. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, er det ikke lurere å leke med han når han først kommer? Skjønner godt at han ikke kommer hvis du bare lurer han...

Ha på han langline til innkallingen sitter, ikke misbruk kom her ordet, da blir det bare utvannet. Kall på han når du er 99% sikker på at han kommer (eller gi et lite nøkk i langlina for å minne han på at du er der) belønn som fy når han kommer! Det skal være jul og bursdag og hurramegrundt , enten med leke eller godbit! Du skal være kulest i verden å komme til (og det er du absolutt ikke når du bare erter han med en leke!) Og hold bikkja i bånd! Han skal ikke få lov til å drive og trakassere den stakkars nabobikkja!!

Og legg fra deg teorien om at han trasser, en hund trasser ikke. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, elisamal skrev:

Jeg har en Flat Coated Retriever på 1,5 år, hannhund (38 kg). Tidligere har vi vært gjennom spøkelsesalderen hvor alt var skummelt (ved ca. 10 mnd gammel). Det har vært litt opp og ned iht. trass. De siste ukene vil han ofte ikke komme på innkalling. Han hopper rundt som om han sier "forsøk å få tak i meg". Jeg følger ikke med på leken. Jeg lokker han til meg med en leke som han ikke får leke med etterpå. Hver dag stikker han til naboen hvor han står å jokker på tispa. Hun er 15 år, døv og er ikke lenger "kjønnsmoden". Hun sitter mens han jokker henne på ryggen. Jeg vet ikke om det er trass som gjør at han ikke vil komme på innkalling. Burde jeg gjøre noe bestemt eller er det en periode med hormoner som koker over? Og når er denne helvetes hormontida isåfall ferdig hos en hund på min str?

Hunder har ikke trass :) Men de har perioder hvor de er mer utfordrende.

Jeg ville tvert i mot gitt hunden et fyrverkeri av belønning hver gang han kom til deg på innkalling - alt annet gjør at å komme når du roper blir kjipt. Du kan jo tenke deg selv, gir du ditt beste på jobb hvis du hver måned blir lokket med bonus og lønnsforhøyelse, men heller får utbetalt minstelønn istedetfor? Neppe.

Slutt å ha hunden løs, stakkars nabohund. Du har en pøblete unghund, og andre hunder skal slippe å bli utsatt for ufin atferd. Tren innkalling på sikrede områder enn så lenge, jobb med hunden og la den ha det gøy MED deg, slik at du er artig og spennende. Denne tida kommer til å bli permanent om du overhodet ikke jobber med det.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...