Gå til innhold
Hundesonen.no

Om barneoppdragelse og sånn..


QUEST
 Share

Recommended Posts

De fleste har vel fått med seg at det er en del forskjell på barneoppdragelse før og nå. Verden går fremover sies det også på dette punkt men jeg tror det har gått litt vel fort for endel.. Ikke at jeg glorifiserer 'gammeldags' oppdragelse med juling for selv små overtredelser men det er jammen ikke noe bedre med den 'nye ' heller, som fler og fler later til å praktisere..

Riktignok er det noen år siden jeg bar barn men jeg og de fleste av mine jevnaldrende, lærte bl.a at man skulle sitte ved bordet til man fikk beskjed om å kunne forlate det, spise det man fikk servert( eller være sulten) , være høflig mot fremmede og foreldre/andre voksne, var man på besøk skulle man forholde seg rolig, ikke rase rundt i huset og klatre på møbler, plukke på alt som var i hyller/skap, hoppe i sofaen eller renske fatene på bordet.. Man forsynte seg når man ble bedt om det, å grafse til seg etter eget forgodtbefinnende var helt uhørt. Man sprang selvfølgelig ikke rundt og ropte eller skrek rundt de voksne og man avbrøt ikke samtaler, i hytt og pine. 

Var man på restaurant så satt man pent ved bordet, å løpe hoiende og skrikende rundt i restauranten/kafeen var helt uaktuellt. Var man i butikker skulle man være høflig mot betjeningen og trollskriking for å få hva man ønsket seg, var helt utelukket.

Nå ser det ut til at det er en hel del som er svært opptatt at barna må få bestemme selv, ta egne valg, ikke må irettesettes for det er å overskride barnets grenser.., få lov til å utvikle seg i egen takt og selv finne ut hva som er rett og galt, o.s.v.

 

Resultatet er barn som de aller færreste liker, ja bortsett fra de stolte foreldre da.. og som raskt utvikler seg til uspiselige unge, som ikke tåler noen form for 'nei' eller nektelse, for de er vant til at alt går 'deres vei'. Forstår i det hele tatt disse foreldrene hva de gjør  mot barna sine?  Disse 'gullungene' får en brå og stygg overraskelse når de kommer ut i samfunnet og oppdager at andre ikke har riktig samme syn på dem, som foreldrene har..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, QUEST skrev:

Det har jeg ikke merket noe til men det ville være på høy tid! Jeg ble selvfølgelig nysgjerrig nå, har du opplevd eksempler på at synet snur, så og si? :) 

Det kan jo være helt tilfeldig, at de jeg kjenner med små barn har fokus på at ungene skal oppføre seg ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generasjon perfekt

De unge er flinke og fornuftige. Ikke drikker de og ikke skulker de. De trener på treningsstudio og de gjør mer lekser enn vi noen gang gjorde. Tagging har de knapt hørt om. Dagens ungdom er så skikkelige at det nesten er litt kjedelig. Derfor kalles de gjerne Generasjon perfekt. Men medaljen har også en bakside.

Det står åpenbart verre til med sjelen enn med kroppen. Ulik forskning forteller den samme historien – dagens ungdom strever med sin psykiske helse. Mange rapporterer at de er ulykkelige, triste og ensomme. Den siste Ungdata-undersøkelsen viste at mellom 20 % og 40 % av de unge i Trondheim er plaget med bekymringer og søvnproblemer. Trønderne er neppe annerledes enn annen ungdom. Selvskading forekommer stadig oftere. Mer enn én av fem oppgir at de har forsøkt å skade seg selv.

De kalles for CV-generasjonen

Flere nye studier drar i samme retning: «Stress» er blitt et vanlig ord blant tenåringer. HEMIL-senteret ved Universitetet i Bergen har målt skolestress blant norske skoleelever hvert fjerde år siden 1993. I rapporten som ble publisert i vår oppga annenhver tiendeklassing at de var «ganske mye» eller «veldig mye» stresset på skolen.

Det er en økning på 73 prosent siden 1997. En undersøkelse fra Stockholms universitet viser at én av tre svenske tenåringer er alvorlig stresset, med symptomer som konsentrasjonsvansker og utmattelse. I begge undersøkelsene var problemet spesielt ille blant jenter.

 Opplevelsen av å være stresset er et alvorlig problem blant ungdom i dag, fastslår Oddrun Samdal, professor i helsefremmende arbeid ved Universitetet i Bergen og hovedansvarlig for den norske undersøkelsen.

Hun sier stresset kan vise seg som frykt og uro for å gjøre det dårlig på prøver, konsentrasjonsvansker, humørsvingninger, søvnproblemer og kroppslige plager som anspenthet, vondt i kroppen, brystsmerter og hjertebank.

Generasjon perfekt (ikke den samme som over)

Toje sier at han og kollegaene stadig forbauses over hvor lydige studentene er i forelesningene. Selv når professorene ønsker å provosere, får de heller laber respons fra studentene som er for opptatte med å notere på PC-ene sine.

– Vi har en generasjon med flink, ganske konservativ ungdom. Ikke politisk, nødvendigvis, men i sin livsførsel. De vil spille etter reglene, ikke forandre dem. På mange av debattene jeg deltar på er ikke blindernstudentene fulle engang. Det er et dårlig tegn.

---

Jeg tror kanskje at oppfatningen om at dagens unge er så uoppdragne og ufyselige er en myte som bør få dø snart.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke helt det "alt var bedre før " snakket.  Barn var slitne etter barnehage og skrek i butikkene på 80 tallet også liksom. 

Ellers kan jeg jo linke til den saken om at norsk ungdom er bedre enn aldri før, igjen. Det må jo nødvendigvis starte i barndommen. :)

Det kan være årsaker til det når du ser noen ha det vanskelig med ungene sine. Les denne og vær litt raus mot slitne småbarnsforeldre som får for lite søvn. :)

(Edit: Hadde ikke lest 2ne sitt da jeg svarte. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Jeg tror kanskje at oppfatningen om at dagens unge er så uoppdragne og ufyselige er en myte som bør få dø snart.. 

... og alle generasjoner har sett på "dagens ungdom" som uoppdragne og ufyselige ut fra DERES referanse og ståsted. 

Nå møter ikke jeg så himla mange barn og ungdom lenger, men jeg synes de fleste jeg møter virker både høflige og veloppdragne. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min opplevelse som mor som dermed også treffer mange barn og ungdommer daglig gjennom egne barn og deres aktiviteter, er at dagens barn ogunge stort sett er veldig "skikkelige". Altfor skikkelige tenker jeg av og til...
Min frøken på 13 har nå skrevet sin egen CV og begynt å tenke på å finne en jobb på fritiden... ikke JEG som har sådd den spiren, og jeg kommer til å sette begrensninger på hvor mye hun får lov til å jobbe som ungdom. 

 

Mitt inntrykk er at de ungei dag går på skolen, jobber, driver med idrett, og ellers sitter hjemme foran PCn...lite opprør og lite av ufin adferd. Jeg kommer vel bare på EN gutt i området her siste 20 år som jeg syns har vært påfallende ufin generelt i sin oppførsel utendørs, og jeg tror nok han hadde problemer av noen art. 
Mulig at jeg som mor til mange og mor til funksjonshemmet med nevropsykiatriske funksjonshemminger og adferdsforstyrrelser oftere SER BAK og dermed har større toleranse enn mange av de som aldri har hatt barn selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ei på 4 som er over middels aktiv, og jeg blir like overrasket hver gang vi ikke blir møtt med sure miner over at loppa mi spretter rundt. Og vi blir jo aldri møtt med sure miner. Vi prøver det vi kan å ta hensyn til folk, men lopper i blodet er og blir lopper i blodet.  Mulig jeg er blind, men jeg oppfatter de fleste småbarnsforeldre rundt meg som ganske like på det punktet, klart det er noen som ikke bryr seg, men de fleste er som oss, prøver å kontrollere galskapen, med mer eller mindre hell. 

Dog har jeg et inntrykk av at folk flest takler bedre blide unger som spretter rundt men er relativt lavmælte og blide, enn sure unger som hyler og skriker og foreldre som kjefter. Hva menere dere? For oss er det alternativet, og jo, vi må faktisk ha med barnet ut i sivilisasjonen innimellom :lol: Så det er ofte valget.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes barn i Tyskland er mye mer veloppdragne enn i Norge. Norge har en ukultur som også fantes når jeg var ung, men som har vokst. Og da snakker vi ikke nødvendigvis om uoppdragenhet, men manglende evne til å møte kritikk og motgang i livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde folk med seg barn  ut i 'sivilisasjonen' før også, uten at gullungene fullstendig kontrollerte sine omgivelser.. Så enten må det være noe som har endret seg drastisk med barna, eller så er det foreldrene.,

Jeg treffer rimelig mange barn og ungdom vil jeg påstå og det er helt klart forskjeller. Mange er både høflige, trivelige og sånn at man kunne tatt de med hjem, uten fare for innbo eller ønske om å ekspedere dem.. 

Så har du de andre som jeg ikke ville hatt i nærheten av eiendommen engang og når man ser hvordan foreldrene 'behandler' gullungene, så skjønner man faktisk hvorfor barna er slik.. 

Jeg snakker overhodet ikke om barn som kommer fra mangelfulle hjem eller barn med sykdommer. Jeg snakker om de med så 'forståelsesfulle' og misforstått 'pedagogiske'  foreldre, at de blir fullstendig uspiselige for omgivelsene. 

Man gjør ungene en skikkelig bjørnetjeneste når man lar de få inntrykk at alt som er galt, er ikke deres feil men andres, enten det er lærere , andre barn eller voksne. Jeg har snakket med flere lærere som har sagt at det er ikke barna/ungdommene som er det 'verste' med å være lærer, det er foreldrene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Raksha said:

Det har blitt sagt i alle generasjoner :lol:

Var det virkelig normalt å ringe lærer gråtende kvelden før en prøve, når du var ung?
Var det virkelig normalt å ringe lærer gråtende kvelden før eksamen og si man ikke klarer mer og man vet ikke hva man skal gjøre?
Var det virkelig normalt å sende lærer eposter om at man ikke kan ta en prøve fordi man hadde psykologtime om sin dårlige ditten og datten, når du var ung?
Var det normalt at foreldre ringer lærer og sier barnet trenger å få fritak fra prøve fordi barnet holder på å få psykisk sammenbrudd, når du var ung?

Var det normalt at 50%-70% av jentene har fritak fra gym og svømming fordi de ikke klarer presset av å fysisk prestere foran noen?
Hverken på ungdomsskole eller videregående skole?

Og IALLEFALL på universitetet (!!!!)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er vel ikke å skjule at ideen bak den perfekte pedagogiske fremgangsmåten går litt over styr en gang i blant? 

Jeg vet av en bhg som ikke har noe særlig med feks uteleker. Fordi barna skal bruke naturen og bruke hverandre. Ideen er kjempe messig, men det er også litt vel mye støv, voldsomheter, rasing rundt  osv på ungene også. Så da tenker jeg; hadde det vært så ille at ungene hadde noen baller, sykler osv slik at ungene hadde noe litt mer å fokusere på i aktiviteten. For nå har det faktisk kommet dit at bhg prøver å nekte foreldrene å sykle med barna til bhg, fordi fokuset på syklene som står igjen blir så stort. For nei, de har heller ikke gjerde på bhg. 

Jeg har møtt mye forskjellige unger og unger er unger, greit nok. Men det er en del foreldre som tar ting til nye høyder innimellom.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Kangerlussuaq said:

Var det virkelig normalt å ringe lærer gråtende kvelden før en prøve, når du var ung?
Var det virkelig normalt å ringe lærer gråtende kvelden før eksamen og si man ikke klarer mer og man vet ikke hva man skal gjøre?
Var det virkelig normalt å sende lærer eposter om at man ikke kan ta en prøve fordi man hadde psykologtime om sin dårlige ditten og datten, når du var ung?
Var det normalt at foreldre ringer lærer og sier barnet trenger å få fritak fra prøve fordi barnet holder på å få psykisk sammenbrudd, når du var ung?

Nå var vel @Raksha sin kommentar til det @QUEST skrev om at "det er ikke ungene som er det verste med å være lærer, det er foreldrene", ikke til hvordan barn har problemer med å takle motgang.

9 minutes ago, Kangerlussuaq said:

Var det normalt at 50%-70% av jentene har fritak fra gym og svømming fordi de ikke klarer presset av å fysisk prestere foran noen?
Hverken på ungdomsskole eller videregående skole?

Og IALLEFALL på universitetet (!!!!)?

50-70%? Hvor har du disse tallene fra? På ungdomsskolene jeg har jobbet på, har ingen hatt fritak fra gym eller svømming av slike grunner, så det har jeg ingen erfaring med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Altså, det er vel ikke å skjule at ideen bak den perfekte pedagogiske fremgangsmåten går litt over styr en gang i blant? 

Jeg vet av en bhg som ikke har noe særlig med feks uteleker. Fordi barna skal bruke naturen og bruke hverandre. Ideen er kjempe messig, men det er også litt vel mye støv, voldsomheter, rasing rundt  osv på ungene også. Så da tenker jeg; hadde det vært så ille at ungene hadde noen baller, sykler osv slik at ungene hadde noe litt mer å fokusere på i aktiviteten. For nå har det faktisk kommet dit at bhg prøver å nekte foreldrene å sykle med barna til bhg, fordi fokuset på syklene som står igjen blir så stort. For nei, de har heller ikke gjerde på bhg. 

Jeg har møtt mye forskjellige unger og unger er unger, greit nok. Men det er en del foreldre som tar ting til nye høyder innimellom.. 

Vi har en barnehage uten gjerde, men ungene har sykler (også sine egne, om de er villig til å dele på dem så kan de bruke dem under bhg tiden) og masse leker. Det blir litt vel ekstremt for meg om ungene ikke skal få lov å ha uteleker!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke så mange småunger i min krets lenger, men alle jeg kjenner som har ungdommer har stort sett høflige og trivelige avkom. Jeg omgås ungdommer daglig i jobben og også der er stort sett de aller fleste høflige og trivelige. Sist jeg var på klassetur med en tiendeklasse var det tre stykker som sneik seg unna for å røyke, og det var all gæernskapen som noen fant på i løpet av tre dager. Selv i de få tilfellene det er alvorlige problemer i ungdommens liv, enten det involverer rus, vold eller annet, så er de høflige og trivelige. Noen av dem er skrekkelig late da :P 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Line skrev:

Nå har jeg ikke så mange småunger i min krets lenger, men alle jeg kjenner som har ungdommer har stort sett høflige og trivelige avkom. Jeg omgås ungdommer daglig i jobben og også der er stort sett de aller fleste høflige og trivelige. Sist jeg var på klassetur med en tiendeklasse var det tre stykker som sneik seg unna for å røyke, og det var all gæernskapen som noen fant på i løpet av tre dager. Selv i de få tilfellene det er alvorlige problemer i ungdommens liv, enten det involverer rus, vold eller annet, så er de høflige og trivelige. Noen av dem er skrekkelig late da :P 

Mens da jeg var på 10 klassetur i 98, inviterte en av jentene voksne tyske MC mannfolk inn i hytta, så læreren måtte kaste de ut og sove hos oss resten av natta. (Heldigvis!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Marie said:

Mens da jeg var på 10 klassetur i 98, inviterte en av jentene voksne tyske MC mannfolk inn i hytta, så læreren måtte kaste de ut og sove hos oss resten av natta. (Heldigvis!)

Det var med mer enn bare sigaretter på vår tiendeklassetur i 85, men ingen fremmede - vi var på en holme :lol: Lærerne gikk og la seg og lot oss styre på, for vi kom oss ingen steder uansett. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Det var med mer enn bare sigaretter på vår tiendeklassetur i 85, men ingen fremmede - vi var på en holme :lol: Lærerne gikk og la seg og lot oss styre på, for vi kom oss ingen steder uansett. 

Smart! Ingen tyskere der heller antagelig! :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn selv, så kaster sikkert sten i glasshus, men oppdaget nettopp at i høst er det 10 år siden jeg ble lærer :o 

Tre ting jeg kan komme på som jeg synes har endret seg litt (og nå snakker vi vgs nivå), det ene er at de har blitt mye dårligere i norsk og rettskriving, det andre er at jeg opplever at mange er mer curla nå enn før, og det siste er at de er mye mer opptatt av å forhandle om ting enn før.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kangerlussuaq said:

Var det virkelig normalt å ringe lærer gråtende kvelden før en prøve, når du var ung?
Var det virkelig normalt å ringe lærer gråtende kvelden før eksamen og si man ikke klarer mer og man vet ikke hva man skal gjøre?
Var det virkelig normalt å sende lærer eposter om at man ikke kan ta en prøve fordi man hadde psykologtime om sin dårlige ditten og datten, når du var ung?
Var det normalt at foreldre ringer lærer og sier barnet trenger å få fritak fra prøve fordi barnet holder på å få psykisk sammenbrudd, når du var ung?

Var det normalt at 50%-70% av jentene har fritak fra gym og svømming fordi de ikke klarer presset av å fysisk prestere foran noen?
Hverken på ungdomsskole eller videregående skole?

Og IALLEFALL på universitetet (!!!!)?

Er dette ting du eller noen du kjenner som lærer opplever regelmessig? Faktisk? Hva definerer du som normalt her, og hvor har du disse tallene/målene fra?

Noen normal tror jeg dette aldri har vært, men at det kan skje, definitivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Justisia skrev:

Hva vil det si?

Kan være et svensk begrep, at foreldrene koster foran beina deres slik som man koster foran en curling stein så den skal komme lengst mulig. Opplever kanskje at mange ikke er vant til å ordne opp i problemer selv, men at foreldrene går inn på et veldig tidlig stadie og fikser opp for dem. Dette er bare et inntrykk jeg har og behøver ikke nødvendigvis være noen sannhet...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...