Gå til innhold
Hundesonen.no

Narkose


Guest SvartKrølltopp
 Share

Recommended Posts

Guest SvartKrølltopp

Lurer på om noen her inne kan komme med noen svar..

Familiehunden vår, en liten pomeranian på 2,5 kg og 9 år må i narkose neste torsdag. Var hos dyrelegen i går og hun har en historie der hun sliter i å komme i søvn, hun rett og slett nekter. Satte sprøyta ute i bilen mens hun satt på fanget mitt, satt så ute i 40 min uten at hun ville sovne ordentlig. Var med hun i fjor også og da fikk hun over dobbel dose og det funket fortsatt ikke, dro tilbake igjen 1 uke etterpå og da ville hun sovne etter en risikabel dose. Fikk beskjed av dyrelegen at dosen hun får nå neste torsdag er ganske risikabel og at vi må være forberedt på at hun ikke våkner opp igjen. Grunnen til at hun må i narkose er for å trekke tenner, hun har hele livet slitt med tennene og må ha trekt en hel del ganger, men først nå fått har vi fått denne beskjeden om at vi må forberede oss. 

Jeg skjønner selvfølgelig at hun må trekke tennerne, hun har jo vondt! Fikk se i munnen hennes og det ser jo ikke ut, hun får smertestillende og antibiotika hver dag frem til operasjon. Fikk velge av dyrelegen om å ikke gjøre noe, da må hun leve med smerter hver dag, noe som ikke er en human måte å leve på. Eller operere å kanskje ikke våkne opp igjen. 

Valgte da operasjon med risken tilstede.

Noen som da vet om andre måter å gjøre dette på? Andre narkose muligheter? Har bare snakket med selve dyrelegen som skal gjennomføre dette, har tenkt å ta en ringerunde imorgen til flere veterinærer. Kanskje ikke mange muligheter, men om det finnes en safe mulighet, tar jeg den på flekken. 

Min absolutt aller beste venn.

IMG_1193.JPG

IMG_1237.JPG

IMG_1275.JPG

IMG_1255.JPG

IMG_2350.JPG

IMG_2361.JPG

IMG_2366.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke om det er mulig engang, men går det an å høre om det er en mulighet å kombinere med feks noen angstdempende/beroliggende? Altså at hunden kanskje slapper av og sovner da? (mulig sånt ikke bør kombineres med narkose altså, men går jo å spørre om)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Malamuten said:

Jeg aner ikke om det er mulig engang, men går det an å høre om det er en mulighet å kombinere med feks noen angstdempende/beroliggende? Altså at hunden kanskje slapper av og sovner da? (mulig sånt ikke bør kombineres med narkose altså, men går jo å spørre om)

Det er ganske vanlig å gjøre på mennesker, men hunder reagerer litt annerledes på en del av de medikamentene man gir til mennesker. Så vidt jeg vet kan benzodiazepiner brukes til hund, men med den ulempen at det kan øke aggresjon hos enkelte individer (det er ikke en effekt hos mennesker), men normalt sett er de jo angstdempende og beroligene (som hos mennesker). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest SvartKrølltopp
13 timer siden, Tuvane skrev:

Jeg ville ha kontaktet en klinikk som har gassanestesi og hørt om det kan fungere. :)

Kontaktet en annen veterinær og det blir nok denne metoden. Skal på sjekk mandag så operasjon torsdag om sjekken går bra. Det er alltid risiko for narkose, men dette beroliget meg litt. Krysser fingrene:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater å legge de gamle i narkose. Har selv gjort det to ganger med gamlemor (10 år) for tanntrekk, hun har heldigvis ingen problemer med å sovne men før jeg valgte klinikk forhørte jeg meg litt rundt. Anicura for eksempel har gass anestesi med dyrepleiere som overvåker pust, hjerte osv under hele narkosen - men dette koster. 

 

Da min har vært i narkose mange ganger uten problem valgte jeg en klinikk med vanlig narkose da de tok 2000kr for behandlingen mens Anicura skulle ha 5000kr. Men hadde hun hatt historikk med uro under narkose hadde jeg nok valgt annerledes.

 

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Guest SvartKrølltopp

Hei igjen! Kanskje på tide med en oppdatering for de som er interessert i det. Jeg har også lært meg forskjellen på narkose og sedasjon..

Kan jo starte med at jeg er ganske så fortvilet. Hunden har hatt fast dyrelege i alle sine 9 år, og de har aldri tenkt på at hun kan ha sykdommen periodontitt. Nesten hvert år har hun måtte trekke tenner, og de har aldri tatt røntgen. Hun har da levd i mange år med betennelse konstant i munnen.

Ble da en annen dyreklinikk, noe jeg er kjempe glad for! Jeg forklarte situasjonen hennes og uten at dyrelegen rakk å se i munnen sa hun kjapt at dette hørtes ut som periodontitt, noe det var. Operasjonsdagen kom, de satte sedasjonen og ble lagt i narkose. De sendte meg hjem, og skulle ringe meg etter røntgen var tatt. De ringte og fortalte at alt av tenner må bort, her var det så ille at tenner har til og med falt ut. Et ganske ille tilfelle slik jeg forstod. De tok det som var igjen på venstresiden, 9 tenner. Operasjonen gikk knirkefritt. Dette var første av det som skulle være to operasjoner. Hun var litt ør etter alt, men like glad på livet. Fikk slappe av noen dager, fikk resept på smertestillende og antibiotika, antibiotikaen for at det skulle gro bedre/raskere til neste operasjon som var 3 uker etter den første.

Så kom operasjon nr 2.. 8 tenner skulle trekkes, og alt ble gjort som sist, bare at denne gangen fikk hun komplikasjoner under operasjonen. De ringer og forklarer hva som skjer, hun hadde en rar pust, det stoppet, men kom tilbake igjen. Da valgte de å avslutte, denne gangen fikk hun trekt 4 tenner og det er da 4 igjen. Noe som er rart, jeg hadde en drøm ca en uke før operasjonen at jeg skulle hente henne etter inngrepet og da hadde de bare trekt halvparten av tennene med vilje for å tjene penger, sanndrømt?:blink: Neida, men alt gikk bra! Da jeg kom for å hente henne begynte hun å puste rart igjen, de tok et kjapt røntgen og fant ikke noe galt. Neste operasjon for å fjerne de siste 4 blir om en 3-4 mnd slik at hun har tid på å komme seg til hektene igjen.

Alt i alt så har det gått fint, vi har hatt en utrolig dyktig veterinær som beroliget meg og oppdaterte meg opp gjennom. Hun fortalte at hun hadde kun opplevd 1 dødsfall gjennom narkose av de 10 årene hun har operert som veterinær.

Også en siste outburst.. Altså, vi har hatt forsikring siden hun kom til oss, men forsikringen dekket nada! Det var ikke mulig å få noe tilbakebetalt fordi det var alt for vanlig med tannsykdommer på mindre hunder, det står sikkert en eller annen plass i kontrakten, men åhh.. fortvilelse.. Hittil har operasjonen kostet litt over 15.000kr, neste og forhåpentligvis siste blir mellom 5 - 7.000kr, da blir det nok en sluttregning på litt over 20.000kr. Heldigvis deler jeg og foreldrene mine regningen på 3.

Nå har hun det bra! Ser at hun er mer leken og bruker munnen mer, litt uvant å være så å si tannlaus med tunga på skakke, men det går seg til.:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det gikk bra med hunden, tross alt :) Jeg tror tannproblemer er et veldig undervurdert og oversett problem på hunder dessverre :/  Kjipt med forsikringa men jeg tror det er ganske vanlig at de ulike selskapene reserverer seg mot 'alt de tror kommer til å koste dem'.. Jeg tror dog ikke alle er like ivrige på å fortelle om disse begrensningene, når forsikringen tegnes..

Håper det går bra med henne framover og lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...