6 innlegg i emnet

Lurer på om noen her inne kan komme med noen svar..

Familiehunden vår, en liten pomeranian på 2,5 kg og 9 år må i narkose neste torsdag. Var hos dyrelegen i går og hun har en historie der hun sliter i å komme i søvn, hun rett og slett nekter. Satte sprøyta ute i bilen mens hun satt på fanget mitt, satt så ute i 40 min uten at hun ville sovne ordentlig. Var med hun i fjor også og da fikk hun over dobbel dose og det funket fortsatt ikke, dro tilbake igjen 1 uke etterpå og da ville hun sovne etter en risikabel dose. Fikk beskjed av dyrelegen at dosen hun får nå neste torsdag er ganske risikabel og at vi må være forberedt på at hun ikke våkner opp igjen. Grunnen til at hun må i narkose er for å trekke tenner, hun har hele livet slitt med tennene og må ha trekt en hel del ganger, men først nå fått har vi fått denne beskjeden om at vi må forberede oss. 

Jeg skjønner selvfølgelig at hun må trekke tennerne, hun har jo vondt! Fikk se i munnen hennes og det ser jo ikke ut, hun får smertestillende og antibiotika hver dag frem til operasjon. Fikk velge av dyrelegen om å ikke gjøre noe, da må hun leve med smerter hver dag, noe som ikke er en human måte å leve på. Eller operere å kanskje ikke våkne opp igjen. 

Valgte da operasjon med risken tilstede.

Noen som da vet om andre måter å gjøre dette på? Andre narkose muligheter? Har bare snakket med selve dyrelegen som skal gjennomføre dette, har tenkt å ta en ringerunde imorgen til flere veterinærer. Kanskje ikke mange muligheter, men om det finnes en safe mulighet, tar jeg den på flekken. 

Min absolutt aller beste venn.

IMG_1193.JPG

IMG_1237.JPG

IMG_1275.JPG

IMG_1255.JPG

IMG_2350.JPG

IMG_2361.JPG

IMG_2366.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville ha kontaktet en klinikk som har gassanestesi og hørt om det kan fungere. :)

8 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg aner ikke om det er mulig engang, men går det an å høre om det er en mulighet å kombinere med feks noen angstdempende/beroliggende? Altså at hunden kanskje slapper av og sovner da? (mulig sånt ikke bør kombineres med narkose altså, men går jo å spørre om)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutes ago, Malamuten said:

Jeg aner ikke om det er mulig engang, men går det an å høre om det er en mulighet å kombinere med feks noen angstdempende/beroliggende? Altså at hunden kanskje slapper av og sovner da? (mulig sånt ikke bør kombineres med narkose altså, men går jo å spørre om)

Det er ganske vanlig å gjøre på mennesker, men hunder reagerer litt annerledes på en del av de medikamentene man gir til mennesker. Så vidt jeg vet kan benzodiazepiner brukes til hund, men med den ulempen at det kan øke aggresjon hos enkelte individer (det er ikke en effekt hos mennesker), men normalt sett er de jo angstdempende og beroligene (som hos mennesker). 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 timer siden, Tuvane skrev:

Jeg ville ha kontaktet en klinikk som har gassanestesi og hørt om det kan fungere. :)

Kontaktet en annen veterinær og det blir nok denne metoden. Skal på sjekk mandag så operasjon torsdag om sjekken går bra. Det er alltid risiko for narkose, men dette beroliget meg litt. Krysser fingrene:icon_redface:

3 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Hater å legge de gamle i narkose. Har selv gjort det to ganger med gamlemor (10 år) for tanntrekk, hun har heldigvis ingen problemer med å sovne men før jeg valgte klinikk forhørte jeg meg litt rundt. Anicura for eksempel har gass anestesi med dyrepleiere som overvåker pust, hjerte osv under hele narkosen - men dette koster. 

Da min har vært i narkose mange ganger uten problem valgte jeg en klinikk med vanlig narkose da de tok 2000kr for behandlingen mens Anicura skulle ha 5000kr. Men hadde hun hatt historikk med uro under narkose hadde jeg nok valgt annerledes.

lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Om jeg skal nevne en rase jeg ikke har, så må det bli irsk setter. Fy så pene hunder  

• Inya sørger noe voldsomt etter Ganzie. I dag er det fem uker siden, og først de siste dagene har jeg såvidt begynt å se at hun har livslyst igjen. 
      Det er fælt å måtte ta farvel med sine firbeinte bestevenner, og når de gjenværende hundene sørger så voldsomt så skjærer det i hjertet Først en stor til deg
      Når hodet vil, men kroppen bremser, er en skikkelig kjip situasjon. Å gå et helt liv som mer eller mindre fanget i egen kropp er ikke noe jeg unner noen. (nesten da. Jeg har noen på lista mi som jeg gjerne gir både det ene og det andre Å gå glipp av det andre anser som normalt, jobb, sosialt liv, økonomi til å ha råd til helt vanlige ting uten å måtte snu på krona, og velge mellom ny bukse eller mat den uka, det er tøft.
      Og sånne "det er bare å tenke positivt"-folk har jeg lyst til å dra til med et balltre! Seriøst! 
      Eller "du er så heldig som har så mye fritid" 
      "Hvordan kan du være sliten, du har jo bare jobbet 8 timer denne uka"
      "Studenter greier seg jo på litt mindre enn du har, og de klager ikke" 
      "Tanta mi kjenner en som har din sykdom, hun brukte (insert navn på humbug mirakelprodukt) og ble helt frisk, her er link" Håper virkelig fremtiden bringer en mirakelkur                                    
    • Ok, da blir jeg nok å beholde forsikringen jeg allerede har Nei dette irtiterer meg grenseløst. Det står ingenting om at de ikke dekker allergi når man går inn for å se pris osv.  Men i vilkårene jeg fikk tilsendt etterpå står dette helt øverst: Jeg fant ikke ut av det før hun jeg snakket med på telefonen sa det. Men det er jo min egen feil også, som ikke leste vilkårene godt nok. Dyr lærdom til en annen gang.
    • I dag da jeg kom hjem fra jobb var rørleggeren i huset mitt. Han hadde ikke gitt beskjed i forkant som avtalen var med sjefen hans og eier av firmaet som renoverer baderommene mine. Så han hadde gått inn, og blitt møtt av fire hoppende hunder, der tydeligvis en av dem ble så satt ut av at der kom en fremmed inn at denne ene hunden slapp det den hadde av urin mm på gulvet i yttergangen. Han hadde forsøkt å tørke det opp, fikk jeg vite da jeg kom hjem. Vel... hele stue og kjøkken var full av fotspor etter poter som FØRST hadde tråkka i hundebæsj, og deretter dratt det utover alt her...
      Jeg poengterte at det kunne være greit om han sa fra FØR han kom så jeg kunne sette bort hundene. "Jeg er ikke redd hund", var svaret.
      Koselig det altså. Men det var hundene jeg bekymra meg for... ikke håndtverkerne. Ikke minst det at de kan smette ut dørene når noen fremmede åpner og kommer inn.
      Det positive er at jeg nå har fått vask på hoved-badet igjen. Etter mer enn 9 måneder uten. Nå gjenstår badekaret som skal inn, samt elektriker og litt snekkerarbeid. Vi har ikke hatt skikkelige baderom her siden 2.juledag 2016. Jeg kjenner at tolmodigheten er i ferd med å renne ut.
  • Nylig opprettede emner