Gå til innhold
Hundesonen.no

Masseslakt av høns...


HuskyenBalto
 Share

Recommended Posts

  • Svar 181
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, klart de kan det. Naboen din kunne faktisk med loven i hånd ha avlivet hunden din der og da. Dere har vist at dere ikke klarer å ha kontroll på hunden deres og at han utgjør en fare for både vilt

Du må gjerne utdype hva etnisitet og språknivå har med saken å gjøre - du skriver ganske dårlig norsk, men det er vel ikke relevant for saken? Så det er ikke bare hobbyhøns din hund har slaktet,

Så de får 3.800 kroner for å kjøpe nye kyllinger, og 200 kroner for tapet, den emosjonelle påkjenningen, tort og svie, og merarbeidet med å bygge opp ny høneflokk? Med det antallet høner drev de kansk

Posted Images

Stort sett alle mine hunder har klart å åpne dører, er ikke det noe stor greie? Unntaket var 3 kg griffon som ikke rakk opp eller var tung nok, tror kanskje ikke cavalieren heller gjorde det. Basenjien hopper opp og biter i håndtaket og henger på det til den åpner. Vi låser dører :aww: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Fordi de åpner dører og kverker smådyr om de får sjangsen? Er da mange hunder som gjør det...

I tillegg nevner noen at man må ha 360° syn, være på vakt hele tiden og vite hvor hunden befinner seg for at den plutselig skal ha noe den ikke skal i kjeften. Sikre både med sele OG halsbånd, gjerne dobbelt kobbel tilfelle noe ryker. Ikke bare låse døra, men også ha sikkerhetslås/krok for dobbel sikring. Jeg for min del synes det høres veldig slitsomt ut, men da er det jo bra det finnes andre raser som passer meg mye bedre :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Stort sett alle mine hunder har klart å åpne dører, er ikke det noe stor greie? Unntaket var 3 kg griffon som ikke rakk opp eller var tung nok, tror kanskje ikke cavalieren heller gjorde det. Basenjien hopper opp og biter i håndtaket og henger på det til den åpner. Vi låser dører :aww: 

 

Jeg og har hunder som åpner døra, men de åpner ikke døra og stikker og dreper 19 (eller 1 for den saks skyld) høns :lol: De åpner døra for å komme til et annet rom, evt gå ut på do for å så komme inn igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg er innmari glad for at jeg har en hund uten jaktinstinkt som ikke åpner dører ( i den grad at vi kom hjem en dag til en hund som satt sørgmodig inni buret sitt, fordi burdøra hadde glidd igjen da han gikk inn. Det var ei glipe på 2 cm og om han hadde dytta på den med snuta ville døra åpna seg, men det hadde tydeligvis ikke han skjønt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bør jo de aller fleste hundeeiere ha øynene med seg når de er på tur, det er ikke unikt for husky. Det er soniser som lufter sine hunder med munnkurv fordi de ellers spiser så mye drit. En må jo følge med på omgivelsene, i fall det dukker opp folk eller andre hunder. Min forrige hund var ram på å stjele mat, og forsvant rundt en sving og ut av synsfeltet i et område vi sjelden traff folk - men den dagen satt en familie med niste og bål. Dritpinlig. Hun tok ikke noe, men hadde en ganske så oppsøkende tigging. 

Å ha hund innebærer en del ansvar, uansett rase, men en må tilpasse seg etter hva slags rase en har og ikke skaffe seg mer hund enn en trenger. Det er 400 raser, husky er ikke for alle, men det er ikke chihuahua eller berner sennenhund heller. Vil en ha arbeidsevnen og egenskapene til en husky, så kommer det med vilkår. Vil en ha kosebamsefaktoren til berneren, så kommer det med vilkår. Vil en ha chihuahua, så kommer også de med vilkår. En må ta hele pakka, en kan ikke nekte å akseptere ditt og datt som er trekk ved rasen. Men ansvar, kontroll og oversikt følger med enhver hund.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Anooni said:

Jeg og har hunder som åpner døra, men de åpner ikke døra og stikker og dreper 19 (eller 1 for den saks skyld) høns :lol: De åpner døra for å komme til et annet rom, evt gå ut på do for å så komme inn igjen :)

Perfekt :lol:  Salukien min åpnet døra og stakk av for å stikke av i vinter, djeez da var jeg stressa.  Og så har han møtt oss ute noen ganger når vi har slurva med å låse dørene. Vi har blitt flinkere til å låse :aww: Men vi skal heller ikke ha husky nei. Med frittgående ender, høner og kaniner, så er ikke husky rasen for oss heller.  

Men ååå de er fine :wub: 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

*sukk* Jeg har også hatt husky som åpner dører, hvilket jeg har skrevet om flere ganger her på sonen, seinest for noen sider siden, du trenger ikke å gjenta deg selv, jeg veit at huskyer er flinke til å åpne dører. Vi måtte også låse dører for at han ikke skulle komme seg ut, I know, jeg veit, jeg har erfart hvor flinke huskyer er til å gå ut når det passer dem. Men mine ble mer rastløse og kreative i rolige perioder. Det er sjeldent at en rastløs og kreativ hund er artig å ha i hus. Da pleier de å gjøre ting vi helst ser at de ikke gjør. En hund som derimot får det den skal av fysisk eller psykisk utfoldelse, den vil stort sett hvile i de periodene den skal det. En god brukshund bruker ikke energi på bullshit i hvileperioden hvis den får det den skal ha ellers. Det veit du og, så hvorfor du gidder å kverulere på dette, fatter jeg ikke. 

20 minutter lange turer er 20 minutter lange turer selv om du får 5 av de om dagen. Det er knapt nok mosjon for en hvilken som helst annen rase, og det er så vidt det er oppvarming for en husky. 

Vel , her hjelper det ikke å låse dørene. Han låste opp dører. Uavhengig av mengden trim.  

Frem til han fikk kraftig tilsnakk vel og merke. Han er grei sånn. Så lenge han ikke er i jaktmodus gjør han ikke ting han vet ikke er lov. Problemet var at den var en helt naturlig og enkel ting å gjøre, så det falt han ikke inn at det ikke var lov. 

Jeg tror neppe han følte det var bortkastet energi og bullshit, han skulle bare ut og sove under hekken.  Det er det som er utfordringen. Det er så himla enkelt for dem. Jeg har hatt belgere som har ÅPNET dører , men dette er første hunden jeg har hatt som låser de opp med den største selvfølgelighet . 

Vi vurderte faktisk kodelås på døra innvendig, men sambo mener at det ikke er trygt mtp brann og at huskyen sikkert lærer seg koden. 

Det eneste som har fungert hos oss er som sagt kraftig korreks hvis man prøver å gå ut en åpen dør. Og å sikre med kroker på utsiden av dørene i tillegg.  

I tillegg ser det ut som det har roet seg kraftig med alderen. Jeg kan ikke huske sist han kom seg ut av hunderommet. Det er ikke satt inn nye tiltak der , vi kommer faktisk ikke på mer å gjøre utenom å spikre igjen døra.  

 

Edit : huskyen min klatrer ikke heldigvis, men jeg vet det er flere som klatrer over høye gjerder også. Det krever litt for mye fysisk aktivitet til at han gidder. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, SFX skrev:

Nå bør jo de aller fleste hundeeiere ha øynene med seg når de er på tur, det er ikke unikt for husky. Det er soniser som lufter sine hunder med munnkurv fordi de ellers spiser så mye drit. En må jo følge med på omgivelsene, i fall det dukker opp folk eller andre hunder. Min forrige hund var ram på å stjele mat, og forsvant rundt en sving og ut av synsfeltet i et område vi sjelden traff folk - men den dagen satt en familie med niste og bål. Dritpinlig. Hun tok ikke noe, men hadde en ganske så oppsøkende tigging. 

Å ha hund innebærer en del ansvar, uansett rase, men en må tilpasse seg etter hva slags rase en har og ikke skaffe seg mer hund enn en trenger. Det er 400 raser, husky er ikke for alle, men det er ikke chihuahua eller berner sennenhund heller. Vil en ha arbeidsevnen og egenskapene til en husky, så kommer det med vilkår. Vil en ha kosebamsefaktoren til berneren, så kommer det med vilkår. Vil en ha chihuahua, så kommer også de med vilkår. En må ta hele pakka, en kan ikke nekte å akseptere ditt og datt som er trekk ved rasen. Men ansvar, kontroll og oversikt følger med enhver hund.

Er enig i dette, og siden du ikke siterte meg , så regner jeg med dette var skrevet på generelt grunnlag, men jeg svarer allikevel :-) 

Jeg er som sagt enig i det du skriver, og spørsmålet mitt var ikke ment som noe kritikk/negativt. Det var bare for å komme med hvilket inntrykk jeg fikk av denne rasen etter å ha lest tråden, for å så stille spørsmålstegn til om det faktisk ER så ille. Ikke noe verre :)

Jeg har ikke mye erfaring med hund. Vi har hatt noen elghunder i min oppvekst, men jeg var for lita til å huske noe særlig om det. Utenom det har jeg hatt en collie langhår før mine to som jeg har nå - og hun hadde sine store issues med både adferdsproblematikk og redsler for ca hele verden. Og DET var slitsomt. Det var så mye tilrettelegging, planlegging og falkeblikk for å få hverdagen til å gå opp med en slik hund. Og det må jeg ærlig innrømme at jeg ikke fatter at noen gidder - altså, at hund skal være så "vanskelig" :lol:  Men som du sier, det er mange raser å velge mellom, og alle har sine vilkår som en må ta med i betraktning. Heldigvis finnes det noe for alle :) Jeg vil ikke gå rundt å være redd for at mine hunder stikker av eller dreper ting de kommer over. Det synes jeg virker utrivelig, rett og slett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anooni skrev:

Jeg og har hunder som åpner døra, men de åpner ikke døra og stikker og dreper 19 (eller 1 for den saks skyld) høns :lol: De åpner døra for å komme til et annet rom, evt gå ut på do for å så komme inn igjen :)

Nå har vi gjerde som bikkjene respekterer, men om noen kom seg ut porten, blir jeg direkte skuffet om de bare tusler rundt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Pringlen skrev:

Nå har vi gjerde som bikkjene respekterer, men om noen kom seg ut porten, blir jeg direkte skuffet om de bare tusler rundt :lol:

Og jeg blir skuffa om de stikker avgårde, der ser man hvor forskjellige man kan være :) De har ikke behov/får ikke lov å gå på egen hånd. De har stor tomt å tusle rundt på, og kan holde seg innenfor tomta. Dette vet de heldigvis godt,også :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskier og tilsvarende polare hunder HAR et jaktinstinkt hakket mer "primitivt" og intenst enn mange andre raser. Og mange sv dem blokkerer helt ut førerv ferten av vilt/byttedyr. Og fordi de samtidig ofte appellerer til unge jenter med sitt bamseaktige utseende som valp og ulveaktige utseende som voksen, får en del sv dem eiere som ikke ser hvor intense de egentlig kan være i jakt. Og de kan sjelden gå løs, noe jeg og flere m meg har fåttmye tyn og himlende øyne i gjensvar for å påpeke. De er hunder, de er sosiale, vennlige, gode familiehunder på mange måter. Men de jakter og de går jaktsekvensene ut. Og de lar seg ikke strømme mot sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man vet hva man har er det ikke noe problem å ha polarhunder for folk flest. 

Problemet er at veldig mange ikke aner hva de har skaffet seg, og det gjelder ikke bare mosjonsbehovet.  

Jeg kunne ikke bedt om en bedre familiehund enn Toddy og jeg føler meg så trygg på han som det er mulig å få blitt rundt barn og mennesker. Han er en kosegutt uten like , enkel og ukomplisert , sjarmerende , morsom etc. Han er bare søt i hverdagen og blir fort alle barnas drømmehund.  

Men jeg slipper han ikke rundt veldig små hunder, jeg går over utstyret jevnlig for å se etter slitasje, jeg er på konstant utkikk etter katter som kan ligge i grøftene og han er ikke alene ute uten jevnlig tilsyn etc. Sannsynligheten for at han bare løper bort til nærmeste menneske for å tigge kos om han får seg løs er stor ( Det er det han har gjort før ), men møter han en katt på veien er løpet kjørt. 

Jeg har ingen problemer med å anbefale husky til en aktiv familie, så lenge de skjønner at bikkja sannsynligvis aldri kan være løs som voksen og så lenge de innser at det desverre kan være litt mer komplisert å sikre at enkelte  huskyer ( ikke alle) enn hunder av mange andre raser. Ironisk nok. Skulle tro de hadde avlet de litt dummere på det området der , sånn for enkelheten skyld :P

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Mud skrev:

Så lenge man vet hva man har er det ikke noe problem å ha polarhunder for folk flest. 

Problemet er at veldig mange ikke aner hva de har skaffet seg, og det gjelder ikke bare mosjonsbehovet.  

Jeg kunne ikke bedt om en bedre familiehund enn Toddy og jeg føler meg så trygg på han som det er mulig å få blitt rundt barn og mennesker. Han er en kosegutt uten like , enkel og ukomplisert , sjarmerende , morsom etc. Han er bare søt i hverdagen og blir fort alle barnas drømmehund.  

Men jeg slipper han ikke rundt veldig små hunder, jeg går over utstyret jevnlig for å se etter slitasje, jeg er på konstant utkikk etter katter som kan ligge i grøftene og han er ikke alene ute uten jevnlig tilsyn etc. Sannsynligheten for at han bare løper bort til nærmeste menneske for å tigge kos om han får seg løs er stor ( Det er det han har gjort før ), men møter han en katt på veien er løpet kjørt. 

Jeg har ingen problemer med å anbefale husky til en aktiv familie, så lenge de skjønner at bikkja sannsynligvis aldri kan være løs som voksen og så lenge de innser at det desverre kan være litt mer komplisert å sikre at enkelte  huskyer ( ikke alle) enn hunder av mange andre raser. Ironisk nok. Skulle tro de hadde avlet de litt dummere på det området der , sånn for enkelheten skyld :P

 

Toddy høres herlig ut, da :wub: Selv om det er mye hund. Og jeg skjønner det ikke er noe for alle (som med alt annet også). Jeg har som sagt utrolig lite erfaring med husky, men når jeg leser dette får jeg jo et innblikk i at det faktisk ER koselige hunder inni den aktive kroppen også. Var vel bare det jeg ville få ett svar på, selv om det ikke hadde noe særlig med tråden å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anooni skrev:

Toddy høres herlig ut, da :wub: Selv om det er mye hund. Og jeg skjønner det ikke er noe for alle (som med alt annet også). Jeg har som sagt utrolig lite erfaring med husky, men når jeg leser dette får jeg jo et innblikk i at det faktisk ER koselige hunder inni den aktive kroppen også. Var vel bare det jeg ville få ett svar på, selv om det ikke hadde noe særlig med tråden å gjøre :)

De er så koselige og trivelige hunder at det nesten er det som er  problemet :P

Fryktelig mange som møter Toddy får lyst på husky selv. For dem er det vanskelig å forstå at en så gjennomført snill og vennlig hund kan drepe andre dyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mud skrev:

De er så koselige og trivelige hunder at det nesten er det som er  problemet :P

Fryktelig mange som møter Toddy får lyst på husky selv. For dem er det vanskelig å forstå at en så gjennomført snill og vennlig hund kan drepe andre dyr. 

Nei såpass! :teehe:Skjønner at de ofte kan havne i feil hender, da, ja! Noen som biter over for mye og ser ikke hva som kreves bak, kanskje :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mud skrev:

De er så koselige og trivelige hunder at det nesten er det som er  problemet :P

Fryktelig mange som møter Toddy får lyst på husky selv. For dem er det vanskelig å forstå at en så gjennomført snill og vennlig hund kan drepe andre dyr. 

Veldig kjent det der. Har ikke tall på hvor mange som har fått lyst på hygen etter å ha møtt eldste min. Men det skal de jo ikke, hvis ikke de er aktive jegere, da :) Verdens snilleste, roligste og enkleste bikkje, men skal for all del ikke komme løs uten peiler og mange timer til rådighet...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Veldig kjent det der. Har ikke tall på hvor mange som har fått lyst på hygen etter å ha møtt eldste min. Men det skal de jo ikke, hvis ikke de er aktive jegere, da :) Verdens snilleste, roligste og enkleste bikkje, men skal for all del ikke komme løs uten peiler og mange timer til rådighet...

Jeg tror faktisk det er hygen faren til en kollega av meg drev/driver oppdrett av.. ( i Bingen/Skotselv-område ) og han kunne fortelle at høyere gjerde bare betydde lengre stige for bikkjene til faren hans ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Veldig kjent det der. Har ikke tall på hvor mange som har fått lyst på hygen etter å ha møtt eldste min. Men det skal de jo ikke, hvis ikke de er aktive jegere, da :) Verdens snilleste, roligste og enkleste bikkje, men skal for all del ikke komme løs uten peiler og mange timer til rådighet...

Forhindrer peileren den i å knerte andre dyr? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Forhindrer peileren den i å knerte andre dyr? 

Man slipper liksom ikke der det er sjangs for å finne hønsegårder før hare (eller rådyr, for dachsenes del)

@Mud ja, er en del flyvende støvere. Vi har lavt gjerde, men strømtråd på toppen (uten strøm,,men det vet ikke hygenene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Man slipper liksom ikke der det er sjangs for å finne hønsegårder før hare (eller rådyr, for dachsenes del)

@Mud ja, er en del flyvende støvere. Vi har lavt gjerde, men strømtråd på toppen (uten strøm,,men det vet ikke hygenene)

Jeg måtte Google og det var hygen han driver /drev med ja.  De måtte ha tak på hundegården :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg er selvfølgelig helt enig i at det er mange huskyer med ekstremt jaktinstinkt som ikke bør tas lett på. Og ofte nøyer de seg ikke med å løpe etter, de har full jakt med avslutning om de får mulighet. Jeg er også enig i at det er hunder som bør få mye trening, fortrinnsvis i form av å trekke el. Men nå fremstår de jo som rene monstrene. Er det virkelig så vanlig at huskyer bryter seg ut og stikker av?

Jeg har 5 huskyer selv, og kjenner veldig mange med et stort antall huskyer (riktignok fortrinnsvis alaska husky), og alle har noen hunder med heftig jaktinstinkt (jeg har en selv) og flere med moderat jaktinstinkt, men jeg kjenner faktisk ingen som stikker av for å stikke av. Heller ingen som bryter seg ut av hus og hundegårder om de ikke er konstruert bedre enn Alkatras. Jeg har selvfølgelig hørt om det, men det er unntakene og ingen av alle de hundene jeg omgås gjør det. Mine hunder og alle mine venner sine hunder brukes aktivt til trekk og trenes godt hele året (unntatt noen få varme uker midt på sommeren). Er det så stor forskjell på utbrytertrangen til en husky som brukes aktivt til hundekjøring og huskyer som aktive familiehunder? For i denne tråden virker det som det er mer normalen enn unntaket at en husky gjør alt den kan for å komme seg ut. Sist et element i hundegården min gikk i stykker og en hund kom løs her, så sto den overlykkelig og venta på meg på gårdsplassen når jeg kom hjem, for så å spurte i full fart ned igjen til hundegården for å få hjelp til å komme inn igjen. Slipper jeg hundene løs ut av bilen eller etter trening, så løper de rett inn i hundegården. De har ikke noe behov for å stikke av. De tre jeg hadde da jeg bodde i leilighet (de ble også trent aktivt i trekk) hadde heller ikke noe  behov for å rømme og alle dører sto ulåste. Noen av dem kan åpne dører, men ingen av dem gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...