Gå til innhold
Hundesonen.no

Masseslakt av høns...


HuskyenBalto
 Share

Recommended Posts

19 minutter siden, Perfect Image skrev:

Synes dere faktisk slapp billig unna.  210 kr for en høne er lite. Hadde dette skjedd her hjemme så hadde jeg krevd minst 400 kr per voksent dyr + reparering for gjerdet. 

Gjerde? De hønene her vandret fritt i Hagen de, var rene bufen for Balto... og nei ei høne koster 200kr så ikke ille 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 181
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, klart de kan det. Naboen din kunne faktisk med loven i hånd ha avlivet hunden din der og da. Dere har vist at dere ikke klarer å ha kontroll på hunden deres og at han utgjør en fare for både vilt

Du må gjerne utdype hva etnisitet og språknivå har med saken å gjøre - du skriver ganske dårlig norsk, men det er vel ikke relevant for saken? Så det er ikke bare hobbyhøns din hund har slaktet,

Så de får 3.800 kroner for å kjøpe nye kyllinger, og 200 kroner for tapet, den emosjonelle påkjenningen, tort og svie, og merarbeidet med å bygge opp ny høneflokk? Med det antallet høner drev de kansk

Posted Images

Så de får 3.800 kroner for å kjøpe nye kyllinger, og 200 kroner for tapet, den emosjonelle påkjenningen, tort og svie, og merarbeidet med å bygge opp ny høneflokk? Med det antallet høner drev de kanskje eggsalg de nå taper inntekt på?

Det du sier er at din unnskyldning er verdt 200 kroner, så ja, du har rett, du gjør deg selv vanskelig. Jeg er dog i tvil om du når så langt med det. Naboen har allerede mistet 19 høner og har ingenting å tape. Du har en hund med dødstrussel hengende over seg; du har alt å tape.

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, HuskyenBalto skrev:

@Snusmumrikk ja det er jo som jeg skrev på slutten av første innlegget, de kan kreve det, men spm er om det faktisk kan skje. Med tanke på st det ikke er hunden sin feil, og vi som var uheldig en gang. 

Og ja som jeg skrev selv opplevd å dra hunden ut av busken med et pinnsvin i kjeften.. Er en kamp i seg selv å dra det ut.. 

var 4000 vi fikk beskjed om, og det er mye med tanke på hva høns koster i seg selv, men ja de har jo lagt jobb ned i de. Vist skal vi legge oss langflate, vi skjems jo, det er jo direkte flaut.. 

Vell skal ta det med meg videre med "Hehe", og lattersmily. Vi reiser i parken 1 gang i uka som nevnt, og av og til mer om mulig, men vi har andre ting i live å tenke på også så ikke altids anledningen er der 

Om dere kun må betale 4000,- for 19 høns så synes jeg naboene er veldig, veldig greie med dere. Hadde hunden deres gjort tilsvarende stunt hos meg så hadde det blitt veldig, veldig mye dyrere. Nå har jeg kaninoppdrett, men jeg hadde krevd 600,- pr ungdyr, og hadde det vært noen av avlskaninene som hadde gått i vei så hadde det vært snakk om minimum 2000,- pr dyr. Og selv det hadde vært billig. (og da snakker jeg ikke om den emosjonelle biten, å miste så mange dyr på en slik måte er bare helt grusomt tragisk for en dyreeier. Det spørs hvor hyggelig jeg hadde greid å være, må jeg innrømme)
Man kan ikke bare ta i betraktning ren innkjøpskostnad, men disse hadde nok kjøpt og fôret dem opp til de var klare for å legge egg, så da må man regne inn innkjøpskostnad, oppfôringskostnad, og ikke minst tapt fremtidig inntekt i egg. Og da teller jeg ikke med den emosjonelle biten, samt mange, mange timer med stell og rengjøring. 

Sånn angående mosjon, jeg har sheltier. 20 minutter er det mine (inkludert valpen på 6 mnd) får som tissetur, hadde de skulle hatt kun det på fast basis så hadde valpen spist opp stua, og den voksne hadde nok gnagd tapeten av veggene. Min voksne får 2 x 20 min tissetur (pluss lufting i inngjerdet hage så ofte de vil) og en trimtur som enten består av 45 min sykling i godt driv, 1 time kjettingtrekk eller 1-2 timers tur med innlagt treningspause (lydighet). Valpen er med på disse turene bortsett fra sykkelturene, da må hun pent vente hjemme noen måneder til. 
Og jeg har en rase som gjerne trenger å bruke hodet mer enn kroppen, du har en rase som er avlet for å løpe, løpe, løpe. Langt. Så jeg ville droppet herjing i park, (det skaper som regel bare mer oppspilthet, du sier jo selv at etter 3-4 timer herjing i parken så lader han seg opp på 30 minutter) og heller tatt på han sele og syklet en times tid eller mer.

Vi sier ikke dette for å være slemme, eller fordi vi ønsker noe vondt for deg eller din familie, tvert i mot så har du fått masse gode råd fra en del meget kunnskapsrike hundefolk her inne, inkludert (minst en) oppdretter av din rase. Her er det folk som har drevet aktivt med brukshunder i flere tiår, samt hundeinstruktører, så les gjennom svarene du har fått en gang til i morgen når du har fått senket skuldrene litt etter dagens eskapader:)

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, HuskyenBalto said:

Allright men da er vi mer på samme side. Men han stikker ikke av for å stikke på tur.. Han stikker av for å jakte. Han er alltid i område, og aldri ut på langtur, noe han hadde gjort om han manglet det å løpe fra seg. Nå har ingen av oss sykkel hjemme, men planen er at etter hvert skal vi snekre sammen en olabil av noe slag som han kan trekke, men etter som jeg har lest skal de ikke trekke før i en alder av 1-1,5 år. Noe han først er blitt nå. 

For å svare på spm først, det er opp til politiet og behandle anmeldelsen og evt videre tiltak eller straff. 

Sånn helt seriøst, hunder er ikke så logiske at overskuddsenergi/behov for å løpe fra seg resulterer i at hunden drar på langtur om den kommer seg løs. Den trenger ikke å gå ut av hagen en gang, det kan være nok at den bare ikke lar seg fange feks, terger, leker osv. Eller rett og slett det eneste resultatet kan være en hund som blir kreativ og prøver å komme seg ut når den er inne. Jeg skjønner at hunden drar på jakt når den først er ute/intensjonen med å komme seg ut er å jakte og det i seg selv får du kanskje ikke endret på ettersom jaktinnstinktet ikke er avhengig av hundens energinivå i seg selv, men en hund som er sliten og fornøyd vil sjeldent forsøke å bryte seg ut av huset for å dra på jakt uten at noe har trigget den. 

Beklager om jeg tramper over noen grenser nå og bare gjentar ting du ikke vil høre, men det er som andre har sagt før meg kun i beste mening. Og det er bare tanker gjort utifra det lille du har sagt i denne tråden så jeg tar full høyde for at jeg kanskje ikke vet hva jeg blander meg borti. 

For det første må jeg bare si det samme som mange har sagt før. Jeg har fått noen år på baken med aktive hunder, både polarhunder og andre, betydelig mer krevende hunder, 20 min er bare en rusletur, oppvarming. Det er kjempefint at dere er mye ute med hunden, men den vil nok uansett ha behov for ihvertfall en litt lengre tur (om ikke hver dag så iallefall de fleste dager), hvor den også får jobbe å bli virkelig sliten. 3-4 timer i parken med andre hunder tipper jeg hunden stortrives med og det er for all del god mosjon og en fin avveksling, men det er også mye stimuli og mye stress og kan også påvirke negativt ifht urolig hund senere. Det blir liksom ikke det samme som en god og lang tur eller arbeidsøkt. Og hvor godt hunder takler sånt er også både litt individuelt og ikke minst avhengig av hvordan balansen i hundens aktiviteter blir totalt. En hund som kjeder seg og blir kreativ/masete 30 min etter en lang tur trenger kanskje også helst andre ting enn tur oftere. De må lære seg og ikke mase. Ro trening. Og ifht det du beskriver av adferd utendørs også mtp uro og ikke noe fokus på deg/dere? Så ville jeg kanskje satt inn litt tiltak på den fronten. Det er nok ingen vits i å tro at hunden skal gå fot med fult fokus på dere(satt på spissen), men bedre kan det helt sikkert bli. 

Kontakttrening, gå pent i bånd trening og alt ellers som kan være med på å styrke ro i hunden og fokus på deg, iblandet jevnlig fysisk jobbing for hunden, hvor fokus og bør være på plass, altså at hunden går å jobber fint foran sykkel feks, ikke bare løper frem å tilbake på utkikk etter noe bedre å gjøre (det må antagelig jobbes med det og). Det du har gjort med å gå hyppige turer, vil selvsagt bryte opp dagen til hunden og sånn sett gi den kortere strekker å kjede seg på, men samtidig så vil det også gi en hund som aldri helt får fylt sitt fysiske behov, det blir bare en evig brannslukking. Det er ikke uvanlig at hunder er litt i overdrive (mentalt), enten "påført" av eier og/eller pga litt dårlig balanse mellom drifter og evne til å håndtere dem. I slike tilfeller så spiller det ofte ingen rolle hvor slitne de er, de må i tillegg lære seg å skru av hjernen, slappe av, roe ned. Men, skal man først tvinge hunden til å være rolig, for det er der man ofte må starte, så er det jo greit at hunden i det minste er god å sliten. Antagelig vil det hjelpe hunden til å resignere litt raskere enn ellers og ikke minst så hjelper det jo deg som eier å vite at denne hunden er faktisk god å sliten for den har jobbet hardt og godt eller vært ute på en god lang tur i marka(halvannen-to timer). Og hunden vil nok virke rastløs, men det er viktig at man ikke bidrar til den uroen, vær konsekvent, inne er det bare ro, lov å bytte liggestilling/liggeplass osv liksom, men ikke mas, stress, lek, etc. Vit at hunden din ikke lider noen nød og gjør det som er nødvendig for at den skal lære seg å slappe av, for de trenger å slappe av og, selv om de ikke skjønner det selv alltid. 

Neida, jeg tror ikke hunden din lider noen nød med det livet dere gir den, bare så det er sagt, men jeg tror dere alle kan få et betydelig enklere liv med noen små endringer :) Og enda et tips halvannen time båndtur er ikke sånn overdrevent masse, samme om det er i en smell eller fordelt over dagen på flere turer. Det er ikke lite heller altså, men for en unghund i en "artig" periode så er det neppe i nærheten av å slite den ut ( i den forstand at det kanskje hadde gitt dere litt lettere liv og mindre kreativitet). Når malamutene mine hadde sånne slampeperioder så var jeg ute og syklet/rulleskøyter/ski i 45-60 min før jobb (altså løping og trekk), var i stallen etter jobb, løpe etter travhesthest og flere timer være ute sammen på stallområdet, pluss kveldstur  før vi la oss. Ja, da er vi igjen nede i 3 turer på antall, men vi var ute i mange timer så det var liksom ikke plass til mer. Dette er ikke noe jeg måtte gjøre for bikkjene sin velferd, men fordi jeg ikke ville ha huset oppspist osv mens jeg var på jobb. Og det er selvsagt forbigående. Ikke nødvendig å iverksette sånne tiltak altså, men bare for å sette halvannen time tur litt i perspektiv som prevantivt tiltak på en unghundslamp. Det er som regel det mine voksne hunder får pluss 2 lufteturer i tillegg.

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Line skrev:

Jeg begynner å ane hvorfor naboen "gjør seg vanskelig" jeg... ?

Ja nei vi har jo ikke fått noe særlig kontakt med naboen så de aner ikke shit skal jeg si deg :) Ikke du heller for den slags skyld for du bare antar uten å ha sett oppførselen til hunden. Så jeg begynner nesten å lure på hvor godt fex dine hunder har det ut ifra det intrykke jeg får av deg :) Makan til folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SFX skrev:

Så de får 3.800 kroner for å kjøpe nye kyllinger, og 200 kroner for tapet, den emosjonelle påkjenningen, tort og svie, og merarbeidet med å bygge opp ny høneflokk? Med det antallet høner drev de kanskje eggsalg de nå taper inntekt på?

Det du sier er at din unnskyldning er verdt 200 kroner, så ja, du har rett, du gjør deg selv vanskelig. Jeg er dog i tvil om du når så langt med det. Naboen har allerede mistet 19 høner og har ingenting å tape. Du har en hund med dødstrussel hengende over seg; du har alt å tape.

 

Disse menneskene som Eide hønsa er kinesiske, selger ikke eggs for å si det mildt, snakker ikke særlig bra norsk heller. Derigjen driver de en Kina sjappe nede i sentrum, vil du tippe igjen hva de hønsa gikk til? 

 

Jeg sier ikke undskyldningen er verdt 200kr. Syns faktisk ikke at det er greit at dere driver å tolker det jeg skriver som dere vill. Jeg er at vi betaler 200kr mer enn det hønsa er verdt egentlig. Å vi skal ikke erstatte maten som er putta i hønsa. De hadde død en gang uansett, så skal du se det på den måten så er maten bortkasta uansett? :)  Ikke hadde de en hønsegård, men en levende bufe med 19 høns gående i Hagen. Strengt tatt så har ikke de så mye mer de skulle ha sagt om hunden, men politiet. 

Å skal jeg være helt ærlig å si min mening så er hønseeieren veldig delskyldig i det som har skjedd. Er meget uansvarlig (ja det med at hunden våres kom seg ut er også meget uansvalrig) å la dyr vandre fritt i en hage når det er så små det det er snakk om. Skal ikke mer til enn at en katt fikk lyst til å prøve seg eller at en annen hund stikker av (og ja det skjer den beste) så skal jeg være ærlig burde hønsene være innelåst i et hønsehus. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mari skrev:

Nei, kjære deg, det er å være i etterkant. :) 

??‍♂️??‍♂️??‍♂️??‍♂️??‍♂️??‍♂️??‍♂️??‍♂️??‍♂️??‍♂️??‍♂️??‍♂️ nei folkens vi snakkes, dette gidder ikke jeg. Haha eksperter My ass.. Perfeksjonister tror jeg vi sier. Skulle tro hundene deres var perfekte samtidig med dere... Haha huffa meg... Tragisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg hiver meg på her, men.

Hunden din har tatt seg inn på annen manns eiendom og drept 19 av deres dyr, forventer du deg virkelig at folk, både berørte og de du rådsøker, skal ta lett på det? Det er 19 liv tapt! 19 liv det ser ut som at du tar relativt lett på, det eneste du burde gjøre er å ta ansvar og legge deg fullstendig panneflat, for dette er ingen andres skyld enn deres...

Hvis du er politianmeldt og hunden din begjært avlivet, så er alle råd om sikring velmenende for å at hunden skal få beholde sitt liv. De er ikke ment som et stikk i siden eller for belæring. Om det kjennes som at vi er oppgitt eller går i runddans, så er det fordi vi mener at du ikke ser ut til å ta det ansvar som trengs eller har skjønt omfanget og konseskvensene av hva som har foregått. Berørte har lov til å begjære hunden din avlivd, ja, det er opp til politi å avgjøre eller berørte å trekke anmeldelsen.

Den eneste måten å få beholde en hund med slikt hengende over seg er å overbevise politi og anmelder at det aldri kommer til å skje igjen. Om det innebærer å lage Alcatraz i eget hjem, sikre at hunden får utløp for å minske trangen til å utfolde seg og ta all ansvar for det som har skjedd på ydmykt vis, så er det hva som må til, og det må du forstå, uansett hvor 'meggete tanter' som forteller deg det. Du kommer ingen vei med å klage på berørte eller spinne opp rundt dem, uansett om det føles urettferdig, for til syvende og sist har din hund tatt liv av deres dyr.

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, HuskyenBalto said:

 

Disse menneskene som Eide hønsa er kinesiske, selger ikke eggs for å si det mildt, snakker ikke særlig bra norsk heller. Derigjen driver de en Kina sjappe nede i sentrum, vil du tippe igjen hva de hønsa gikk til? 

 

Jeg sier ikke undskyldningen er verdt 200kr. Syns faktisk ikke at det er greit at dere driver å tolker det jeg skriver som dere vill. Jeg er at vi betaler 200kr mer enn det hønsa er verdt egentlig. Å vi skal ikke erstatte maten som er putta i hønsa. De hadde død en gang uansett, så skal du se det på den måten så er maten bortkasta uansett? :)  Ikke hadde de en hønsegård, men en levende bufe med 19 høns gående i Hagen. Strengt tatt så har ikke de så mye mer de skulle ha sagt om hunden, men politiet. 

Å skal jeg være helt ærlig å si min mening så er hønseeieren veldig delskyldig i det som har skjedd. Er meget uansvarlig (ja det med at hunden våres kom seg ut er også meget uansvalrig) å la dyr vandre fritt i en hage når det er så små det det er snakk om. Skal ikke mer til enn at en katt fikk lyst til å prøve seg eller at en annen hund stikker av (og ja det skjer den beste) så skal jeg være ærlig burde hønsene være innelåst i et hønsehus. 

 

Hvem som eidde dem, og hva de ev brukte dem til er irrelevant. Og med de holdningene du viser så syne jeg ærlig talt at du ikke bør ha hund.
DIN hund stakk av - det er DIN feil og DITT ansvar. Det er DIN skyld at hunden greidde å ta livet av 19 høner noen andre eidde. Du bør legge deg paddeflat og håpe at hunden DIN ikke blir avlivet. Om det ikke er første gang noen klager på den så tyder det på at du har vært rimelig slepphent over tid.
Og derfor ikke bør ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alle svarene, men jeg kan fortelle litt om hvilke tiltak jeg har iverksatt for min utbryterhusky som også bor med barn. 

Punkt 1 : Jeg har vært brutalt ærlig med avkommet og fortalt at hvis huskyen får seg ut kan han bli skutt. Jeg har forklart hvorfor og at bonden er pliktig til å beskytte dyra sine. 

Punkt 2 : Når vi ikke er tilstede er han ikke bare låst inne i huset, han er også låst inne på et rom i huset med en krok øverst på utsiden av døra..vanlige låser låser han opp. Han har sluttet å låse opp dører med oss til stede etter at han ble fersket og fikk beskjed..

Punkt 3 ( den viktigste): Jeg har vært soleklar ovenfor bikkja på at åpne dører skal unngåes.  Her har jeg vært lite klikkersk må jeg innrømme, ethvert forsøk på å så mye som å vurdere å tenke på å gå ut en dør uten at jeg sier værsågod og båndet er på har blitt slått hardt og tydelig ned på. Nå setter han seg ned på god avstand når dører åpnes og venter til båndet er på og jeg gir klarsignal, selv hvis det kommer kjentfolk  innom som gjerne vil hilse raskt på han. Det hjelper ikke at de prater med han, han nærmer seg ikke døra før han vet han får lov. 

Her i huset er ikke bur et alternativ, ikke bare fordi jeg ikke er burtilhenger, men også fordi det ikke har noen effekt på en utbryterkonge.  Annet enn at han kan skade seg på vei ut. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

??‍♂️??‍♂️??‍♂️??‍♂️??‍♂️??‍♂️??‍♂️??‍♂️??‍♂️??‍♂️??‍♂️??‍♂️ nei folkens vi snakkes, dette gidder ikke jeg. Haha eksperter My ass.. Perfeksjonister tror jeg vi sier. Skulle tro hundene deres var perfekte samtidig med dere... Haha huffa meg... Tragisk. 
Vettuhva. Gjør både deg selv og naboene dine en tjeneste og spør oppdretter om du kan få levere tilbake hunden - slik du fremstår her så er du/dere faktisk ikke egnede hundeeiere. Punktum.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de kan kreve den avlivet, men politiet bestemmer. 

Å ha en hund som har stukket av flere ganger, og til slutt topper det med tidenes jackpot en belønning du kommer til å slite med å toppe, det kan bli utfordrende. Han har børna rundt, skremt vettet av titals høns med mye lyd og flaksing, mens den har hoppet rundt i lykkerus over å ha funnet sin egen fantastiske leke- jaktplass.

Dette vil nok trigge en fra før stor jaktlyst, og gjøre noe med hvordan din hund ser på potensielle byttedyr (katt, kanin, småhunder + ville dyr) i framtiden, din hund har vært ute og trent med stor suksess, og stor belønning.  Dette er noe som ville ha skremt vettet av meg med en slik hund om det hadde skjedd, og jeg ville ha gjort alt som stod i min makt for at hunden ikke skulle kom seg ut på en eneste  belønningstur på de neste to-ti årene, klarer du det?

For det er ingen garanti at hunden din har en liten hundevenn, en annen sin hundevenn kan fort bli til ett lite byttedyr.

For meg virker det ikke som om du er klar over hva du har i hus. For det første, det er bare på tegnefilm at du ser en understimulert hund legge ut på langtur, vinke til bestekompisene (som veldig ofte er en fugel) og dra avgårde.

En vanlig hund uansett rase, som bor sammen med oss mennesker tar til takke med det som er morsomt i nærmiljøet, en golden ville kanskje tatt seg en tur bort på fotballbanene, en border collie gjete på biler, om de ikke hadd møtt på hønene først (for da kan det hende de også hadde koa seg der). Men en husky drar på jakt, den leter etter ett bytte! Og om en tur på 20 minutt hadde vært nok så hadde din hund kommet tilbake etter 20 minutter, ikke vært borte i timesvis.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, HuskyenBalto skrev:

Takk til alle dere som skal diskutere mosjonen. Hunden er ikke rast løs, syter ikke over at den vil ut eller noe som helst. Nok mosjon får han :) Dere kan si hva dere vil, og hva enn dere mener, men vær hun er forkjellig. Denne hunden får nok mosjon å det er det ingen tvil på. 4000kr for høns som koster 200kr per stk er 200kr mer enn det hadde kostet å kjøpt nye for oss. Så det er ikke billig. Å skal han som skal ha erstatning gjøre seg vanskelig så skal vi også gjøre oss vanskelige... Du kommer ingen vei med å gjøre deg vanskelig? Det skjønner enn vær person.

Neste som nevner mosjon ignorer jeg glatt. Det temae er ferdig diskutert.

Syntes 200 kroner per høne ikke er noe å si på. 

For de 10 hønene vi har, kjøpte dem som kyllinger, så har vi egentlig kjøpt og betalt  30 høns. Nettopp fordi kyllinger dør og de er dessverre av feil kjønn. Så når vi da har betalt ca. 100 kr per kylling, altså 3000kroner, så sitter vi igjen med 10 høner som da har kostet 3000kroner. Ergo har vi betalt 300kroner per høne vi har. Det er realiteten. At det i tillegg fort tar 4-10 måneder før de begynner å produsere egg er også noe man kan/må ta med i betraktningen. 

Hønsehuset og hønsegården har kostet oss et 5 siffret beløp enda vi hadde mesteparten av materialene vi trengte. Så når gjerdet blir ødelagt så koster det mye penger å fikse.

Og nå har jeg faktisk ikke tatt med alle timene vi har brukt på å håndtere hønsene sånn at de skal være trivelige høns. I tillegg til at vi er oppriktig glad i hønsene våres.

 

 

Har forøvrig selv hatt husky (som kunne finne på å stikke av), og har drevet med hundekjøring. Nesten alle huskyene jeg har vært borti hadde ikke nølt med å drepe høner hvis sjansen bydde seg. Min og flere venner sine har i tillegg drept fugl og mus i 1,5 meter bånd mens vi har gått på tur. Min valgte som unghund å jakte mens hun var på jobb i hundespann. Og som utrent så var hun ikke det spor sliten av 2 mil der hun løp 15 k/t hele veien. Hun var likevel helt rolig inne.

Syntes likefullt det høres ut som din hund trenger mer mosjon. Selv min whippet får mer mosjon en din husky. Merk at jeg skriver mosjon ikke tur. Jeg gidder ikke å gå 6 små turer om dagen, når hunden kan få 1-2 timer med god mosjon på en tur (pluss et par luftetur er for å gå på do, resten av dagen).

Huskyer kan fint begynne å trekke når de er 6-7 måneder. Sleng på hunden din en kløv så den får jobbet godt. Bruk kjetting, jogg med hunden din hvis du ikke har sykkel. De er skapt for å løpe langt, ikke bare gå flere små turer på 20 minutter. 

Bare fordi man har en rolig hund inne betyr ikke det at den får det den trenger.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, HuskyenBalto said:

Ja nei vi har jo ikke fått noe særlig kontakt med naboen så de aner ikke shit skal jeg si deg :) Ikke du heller for den slags skyld for du bare antar uten å ha sett oppførselen til hunden. Så jeg begynner nesten å lure på hvor godt fex dine hunder har det ut ifra det intrykke jeg får av deg :) Makan til folk...

Jeg snakket ikke om hunden... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, HuskyenBalto skrev:

Disse menneskene som Eide hønsa er kinesiske, selger ikke eggs for å si det mildt, snakker ikke særlig bra norsk heller. Derigjen driver de en Kina sjappe nede i sentrum, vil du tippe igjen hva de hønsa gikk til? 

Du må gjerne utdype hva etnisitet og språknivå har med saken å gjøre - du skriver ganske dårlig norsk, men det er vel ikke relevant for saken?

Så det er ikke bare hobbyhøns din hund har slaktet, det er noens næring og inntekt. Hva forventer du at de skal si til sine restaurantgjester når en andel av menyen utgår fordi råvarene ikke er tilgjengelig lenger? Dette er ikke noe bedre enn om hunden tok sau en bonde skulle selge som fårikål og pinnekjøtt.

Sitat

Jeg sier ikke undskyldningen er verdt 200kr. Syns faktisk ikke at det er greit at dere driver å tolker det jeg skriver som dere vill. Jeg er at vi betaler 200kr mer enn det hønsa er verdt egentlig. Å vi skal ikke erstatte maten som er putta i hønsa. De hadde død en gang uansett, så skal du se det på den måten så er maten bortkasta uansett? :)  Ikke hadde de en hønsegård, men en levende bufe med 19 høns gående i Hagen. Strengt tatt så har ikke de så mye mer de skulle ha sagt om hunden, men politiet. 

Vel, det er ganske tydelig at du ikke er veldig lei deg for det som skjedde, du viser ikke at du forstår hvordan naboen har det. Du er mest opptatt av om hunden din kan avlives (og hvor urimelig du synes det er), som er forståelig, men du ser ikke behov for å legge deg paddeflat og gjøre grep som kan mildne saken din og gjøre både fornærmede og politi vennligere innstilt. Dette er ikke tolkning, dette er hvordan budskapet ditt når ut.

Du skiller ikke mellom innkjøpspris og verdi. Og i en slik brutal sak vil det utelukkende lønne seg for deg å tenke mer verdi og mindre i kroner. 

Sitat

Å skal jeg være helt ærlig å si min mening så er hønseeieren veldig delskyldig i det som har skjedd. Er meget uansvarlig (ja det med at hunden våres kom seg ut er også meget uansvalrig) å la dyr vandre fritt i en hage når det er så små det det er snakk om. Skal ikke mer til enn at en katt fikk lyst til å prøve seg eller at en annen hund stikker av (og ja det skjer den beste) så skal jeg være ærlig burde hønsene være innelåst i et hønsehus. 

Saken din blir selvfølgelig bare sterkere med en slik innstilling... Jeg hadde tenkt til å si noe om dyrevelferd, men orker ikke.

Vi vet bare din versjon av hva som skjedde, men ut fra inntrykket du gir her så anbefaler jeg deg å skjerpe deg i en helvetes fart når du skal snakke med politiet. Du går rett i forsvarsposisjon og angriper andre ved å forsøke å latterliggjøre din forvrengte oppfatning av deres hundehold, du blir sur når du får råd fra folk med erfaring når du ikke er enig, du kaster skyld på naboen, og du viser liten vilje til å sikre hus og tilrettelegge for hundehold. Å ha hund gir plikter og ansvar, det er ingen rettighet; det er et fordømt privilegium. Om du snakker til politiet og naboen som du snakker til oss, så spår jeg at du snart er hundeløs.

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest gjennom hele tråden i en "jafs", og sitter igjen med inntrykket at det nok hadde vært best om politiet begjærte avliving, så ikke denne hunden får tatt flere dyr, noe som etter trådens innhold virker som en sannsynlighet... :o Dette er vel prakteksempel på husky i feil hender :( 

Og ang. høns: Det er veldig stor forskjell på høns når det kommer til verdi. Noen har vanlige verpehøns, slike hvite eller brune hybrider, og disse har lav salgsverdi (ca 200kr ser jeg disse selges for). I andre enden av skalaen er det en del som har rasehøns for avl, og visse raser har høy salgsverdi (finnes raser der rugeegg koster 100kr/stk, og unghøner drøye tusenlappen). Vanlige rasehøns har en salgsverdi på 300-400kr/stk, og rugeegg 25-30kr/stk. Hadde disse 19 hønene vært rasehøns i verping er tapet for hønseeier langt mer enn 200kr/stk. La oss si at disse 19 hønene la i snitt 15 egg/dag, som kunne selges for 30kr/stk, så er dette tapt inntekt på 450kr/dag. En inntekt de har opparbeidet seg ved å fôre opp kyllinger i 6mnd for å få voksne høner som verper. Når de mister disse hønene må de starte på nytt.
Hadde jeg som rasehønsoppdretter blitt tilbudt 200kr/stk for 19 drepte rasehøner hadde ikke jeg blitt særlig medgjørlig heller.
Bare eksempler, men likevel, man skal ikke avfeie hønseeiere med skarve 200kr/høne og vente at de blir superhappy for erstatningen...

For en merkelig tråd, og for en skuffelse å lese utviklingen i holdningen hos TS. Trist, og skremmende. Ikke rart det er mye motstand mot hundeeiere, og ikke rart det stadig skjer "uhell".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...