Gå til innhold
Hundesonen.no

Masseslakt av høns...


HuskyenBalto
 Share

Recommended Posts

2 minutter siden, Line skrev:

Duverden :rolleyes: Du har jo fått svar på spørsmålet ditt, av opptil flere. I tillegg har du fått råd om både aktivisering og sikring, men det vil du ikke høre på fordi du føler deg dømt. Det får stå for din egen regning..

Poenget mitt angående aktivisering var at en husky trenger langt mer enn mine små - når jeg klokker 100 minutter så er det akkurat det samme som deg, men det er spredt over færre turer slik at de får brukt seg på en mer skikkelig måte.

Nei jeg har lest og lest det som blir skrevet, men de fleste innlegga er mer retta mot hva jeg må gjøre for at det ikke skal skje. Man skulle vel tro at etter en hund har drept 19 høns at det skjer noen drastiske forandringer? Skulle man ikke? 

Og ja helt riktig, du går 3 turer, vi går opp til 6 turer. Men samme kan det være, hunden blir aktivisert 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 181
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, klart de kan det. Naboen din kunne faktisk med loven i hånd ha avlivet hunden din der og da. Dere har vist at dere ikke klarer å ha kontroll på hunden deres og at han utgjør en fare for både vilt

Du må gjerne utdype hva etnisitet og språknivå har med saken å gjøre - du skriver ganske dårlig norsk, men det er vel ikke relevant for saken? Så det er ikke bare hobbyhøns din hund har slaktet,

Så de får 3.800 kroner for å kjøpe nye kyllinger, og 200 kroner for tapet, den emosjonelle påkjenningen, tort og svie, og merarbeidet med å bygge opp ny høneflokk? Med det antallet høner drev de kansk

Posted Images

Just now, HuskyenBalto said:

Nei jeg har lest og lest det som blir skrevet, men de fleste innlegga er mer retta mot hva jeg må gjøre for at det ikke skal skje. Man skulle vel tro at etter en hund har drept 19 høns at det skjer noen drastiske forandringer? Skulle man ikke? 

Men hvorfor tar du det ille opp? Det sitter mye kunnskap her, og flere med erfaring med nettopp husky.

Quote

Og ja helt riktig, du går 3 turer, vi går opp til 6 turer. Men samme kan det være, hunden blir aktivisert 

Og her viser du at du ikke forstår det så mange her prøver å fortelle deg - det ER forskjell på tur og tur...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, HuskyenBalto skrev:

Nei jeg har lest og lest det som blir skrevet, men de fleste innlegga er mer retta mot hva jeg må gjøre for at det ikke skal skje. Man skulle vel tro at etter en hund har drept 19 høns at det skjer noen drastiske forandringer? Skulle man ikke? 

Og ja helt riktig, du går 3 turer, vi går opp til 6 turer. Men samme kan det være, hunden blir aktivisert 

For å konkretisere her angående det med tur. 

Ta strihårede vorsteh tispa jeg hadde for noen år siden. Hun gikk fint i band så det hadde vært enkelt for meg å bare tusle en tur runde på 6 km som denne runden var. Når jeg kom hjem fra den runden lurte hunden på om vi kunne gå tur igjen. Men hvis jeg ba hunden om å gå akkurat de samme 6 km men på plass den strekket så gikk hun fornøyd og la seg.  Dem må gjerne få jobbe på 5 av de seks turene dere går og gå lengre enn 20 minutter hver gang. Korte turer gjør han ikke sliten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg hadde alaska husky i mange år, men du må for all del ikke ta mitt ord for hva en AH trenger, du veit nok sikkert best, siden du har studert og lest mye om de. Lykke til videre, jeg håper du slipper å avlive ham, det er veldig fine hunder - og ubeskrivelig behagelige å ha i hus når de får det de trenger. 

Han er generelt rolig, og behagelig å ha i hus nå også. Får de for lite mosjon skal de vise antydninger til agrisivitet å mye annet. Det finnes ikke i denne hunden, og eneste grunne for at den stikker av er pga jaktinstinkt.

å ikke at det har så mye å si, men dette er sibirsk, litt mindre vell å merke. Ikke legger hunden særlig på seg heller iforholdt til hvor mat glad den er... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, HuskyenBalto skrev:

Okey... For det første.Vis du har lest det jeg har skrevet så ser du at den ikke tar andre hunder med tanke på at vi aktivt sosialiserer den... 

for det andre. Så ser du at vi har tatt forhonds regler. 

For det tredje så er vi meget klar over jaktinstinktet. 

Haar du over hode lest å tolket det jag har skrevet? 

 

Jeg har lest og jeg misforstod noe du hadde skrevet tidligere om at du ikke gadd og gå over det dere hadde sikret. Altså jeg trodde du mente at du ikke gadd å sjekke om alt var nok sikret og ikke at du mente at ikke gadd å skrive det igjen. Beklager det.

Uansett, dette er en veldig kjip situasjon. De fleste kan jo ha et mer avslappet forhold til hundeholdet fordi hundene hverken stikker eller dreper noe om de skulle finne på å stikke, men i deres tilfelle kreves det tydeligvis enormt strenge forholdsregler for at hunden ikke skal komme seg ut. Jeg ville også lagt meg fullstendig flat, erstattet høner og evt ødelagte gjerder etc. Og tatt kontakt med polititet. Det holder nok ikke å kontakte falken for å være i forkant. Jeg forstår at han er sosialisert med andre hunder og at han mest sannsynlig ikke gjør noe mot hunder, men når instinktene er så sterke kan man aldri vite. Den hunden i familien min som ble drept av en husky var en liten silky. Huskyen løp rundt med den og behandlet den som en leke. Kastet den i lufta og ristet den. Det var liksom ingen aggresjon bak det, det var lek med et bytte. Og den døde selvsagt.. 

Jeg håper bare for deres og ikke minst hunden sin del at den slipper unna denne gangen og at det aldri skjer igjen.  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at du har opplevd dette. 
Du skriver at du/dere har tatt forhåndsregler, men ikke nok av dem. Hadde det vært god nok sikring hadde ikke dette skjedd. Alle kan ha uflaks og at hunden kommer seg løs så klart. Noe i systemet kan svikte - og for svært mange hundeiere vil det skje en gang eller tre i løpet av hundens liv. 

Har man hunder med sterk predatoradferd er sikring enda viktigere enn for de menneskene som har hunder uten denne utfordringen, nettopp fordi konsekvensene kan bli mer alvorlige både for andre dyr og din egen hund. 

For min del tror jeg neppe økt aktivitet etc vil ha noe særlig å si på at hunden minsker trangen til å stikke av og dra på jakt på egenhånd. Eneste som kanskje kan hjelpe er høy alder (10 år +), det er i alle fall min erfaring med mer enn én "houdini-husky". 

Predatoradferden vil nok heller ikke dempes nevneverdig, spesielt ikke når hunden har fått oppleve suksess flere ganger. Da den nå etter all sannysnlighet er godt forsterket. 

Det er en del ekstra og tenke over, en del ekstra ansvar, å ha en slik hund. Og som eiere av polarhunder må man være bevisst det ansvaret. Det høres ut som din hund har kommet løs et flertall ganger i løpet av sin unge alder, så du bør nok se på hva du ellers kan gjøre for å sikre den. Låste dører og viduer som har barnesperre er jo en god start så klart. 
Med barn ut og inn av boligen ville jeg gått for en godt sikret hundegård på dagtid dersom du ikke hadde øynene på hunden til enhver tid. 

Hønseeier kan så klart be om at hunden din blir avlivet, og som flere her har skrevet så er det opp til politet hvorvidt den kommer til å bli begjært avlivet. Vet om noen få som har fått avlivingen avverget med omplassering av hunden, men vet ikke om dette kan være aktuelt for deg om det går så langt. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Akkurat nå, HuskyenBalto skrev:

Han er generelt rolig, og behagelig å ha i hus nå også. Får de for lite mosjon skal de vise antydninger til agrisivitet å mye annet. Det finnes ikke i denne hunden, og eneste grunne for at den stikker av er pga jaktinstinkt.

Hunder blir ikke automatisk agressive selv om de blir understimulert. Noen blir bare passive, innfinner seg med situasjonen og er bare greie - det betyr ikke dermed at de er fornøyd med tilværelsen. Hunder er tilpasningsdyktige dessverre, og alt for mange får alt for lite fysisk mosjon. En husky er avlet for å trekke lange distanser. Hvor langt går du på en 20 min tur? Jeg går drøyt 2 km. En husky er avlet for å løpe flere mil i løpet av en dag. Jeg synes du kanskje skal forsøke å gi hunden skikkelig mosjon - ikke 20 min turer noen ganger om dagen. 

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Midas skrev:

Jeg har lest og jeg misforstod noe du hadde skrevet tidligere om at du ikke gadd og gå over det dere hadde sikret. Altså jeg trodde du mente at du ikke gadd å sjekke om alt var nok sikret og ikke at du mente at ikke gadd å skrive det igjen. Beklager det.

Uansett, dette er en veldig kjip situasjon. De fleste kan jo ha et mer avslappet forhold til hundeholdet fordi hundene hverken stikker eller dreper noe om de skulle finne på å stikke, men i deres tilfelle kreves det tydeligvis enormt strenge forholdsregler for at hunden ikke skal komme seg ut. Jeg ville også lagt meg fullstendig flat, erstattet høner og evt ødelagte gjerder etc. Og tatt kontakt med polititet. Det holder nok ikke å kontakte falken for å være i forkant. Jeg forstår at han er sosialisert med andre hunder og at han mest sannsynlig ikke gjør noe mot hunder, men når instinktene er så sterke kan man aldri vite. Den hunden i familien min som ble drept av en husky var en liten silky. Huskyen løp rundt med den og behandlet den som en leke. Kastet den i lufta og ristet den. Det var liksom ingen aggresjon bak det, det var lek med et bytte. Og den døde selvsagt.. 

Jeg håper bare for deres og ikke minst hunden sin del at den slipper unna denne gangen og at det aldri skjer igjen.  

Ahhh Okey, Hehe jo alt for at den skal slippe å bøte med live for våres feil... Falken, og politiet samarbeider så når den ene er varslet så har vi fått beskjed om at det er nok. Erstatning på hønsa skal de få, og er på 4000kr. Men føler ikke det å bare betale er godt nok, vil gjerne beklage for oss, og forklare hva vi har gjort for at det ikke skal skje igjen. Politiet har vi prata med å forklart alt så de vet hva vi har gjort. Våres hund leker med mormor sin hund som er en shih tzu valp så kan andre se for meg at det blir tilfellet, men sett hva hunden våres gjør med taue sitt.. Så kan se for meg hva som har skjedd med hønene.

 

håper heller ikke dette gjentar seg.. Er grusomt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, HuskyenBalto said:

Han er generelt rolig, og behagelig å ha i hus nå også. Får de for lite mosjon skal de vise antydninger til agrisivitet å mye annet. Det finnes ikke i denne hunden, og eneste grunne for at den stikker av er pga jaktinstinkt.

Nei, han vil ikke nødvendigvis bli aggressiv, og det er ikke aggresjon som gjør at han slakter høns, så det har ingenting med saken å gjøre. Om han får for mye energi innabords blir han rastløs, når han blir rastløs finner han på noe - som å stikke av - og når han er utendørs drar han på eventyr og finner høns, og vips, du har en potensiell katastrofe i hendene. Det er mulig at politiet lar dere slippe unna med en advarsel 1 gang, men jeg ville ikke satsa på at det gjentar seg. Jeg ville heller ikke satsa på at naboen lar bikkja di slippe unna om dette gjentar seg. 

Just now, HuskyenBalto said:

å ikke at det har så mye å si, men dette er sibirsk, litt mindre vell å merke. Ikke legger hunden særlig på seg heller iforholdt til hvor mat glad den er... 

Nei, det har ikke så mye å si, mine AH hadde mye siberian bak seg :) Det de trengte var å bli slitne. En gåtur på 20 minutter er oppvarming, ikke mosjon. De trenger å få løpe, gjerne i trav, over tid. Jeg syklet med de om sommeren og hang bak de på spark med de om vinteren (jeg går ikke på ski :P ), og særlig i unghundperioden trengte de å få utløp for den energien de hadde, for å ikke prøve å grave seg ut av hundegården og løpe rundt på egenhånd. 

Mine stakk også av en gang eller tre, heldigvis for oss bodde det ikke smådyr i området de kunne få tak i og knerte. De åpna dører, gravde seg ut av hundegården, klatra over gjerdet (på 1.80 m), brøyt opp døra til hundegården, en gang hoppa de ut av et åpent bilvindu mens vi dreiv og parkerte. Jeg veit hvor kreative de kan være når de vil. Det endte opp med hundegård der nettingen var gravd ned i bakken og med innoverbøyd topp, en bedre sikret hundegårds-dør med lås på, alle dører ut av huset hadde håndtaket vendt oppover i tillegg til å være låst. Og med målretta mosjon, så de var mer opptatt av å hvile når vi var inne enn å prøve å finne en åpning ut :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snøfrost noe av det mer fornuftige jeg har lest, og er 100 enig. Følte meg mindre angrepet eller anklaget for det som har skjedd.

Noen forhonds regler kom før, men som du sier, og vi opplevde. Ikke nok, men nå skal det være rimelig idiotsikkert med mindre en elle annen glemmer å lukke/låse en dør.. Burde ikke være verre enn å gjøre dette til ev vane. Så sen skal ikke ha mulighet til å stikke av, selv ikke om den kommer ned i kjelleren. Bror min sine hondtak er skrudd av vinduet så han kan ikke lengre åpne de utover men bare innover.

 

@Siri

 

Jeg har ikke merka noe forandring på adferd eller noe. Så den diskusjonen legger vi flat. Kan garantere deg 99% av mosjon ikke er tilfelle her, Okey? Du må nesten se det selv før du kan si noe slik sikkert 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
16 minutter siden, HuskyenBalto skrev:

Takk, ja klar over, og Desverre erfart dette... Jaktinstinkete var jeg klar over, men føler det er meget ekstremt i våres hund. Jakter slev i bånd når vi går tur... 

Det er vel ganske vanlig at det er ekstremt i husky. Oftere i siberian enn alaskan, men det er ikke på noen måte uvanlig i noen av dem. Det er en del av pakka. Jeg har også en sånn en. De fire andre er interessert i lukter av dyr vi passerer, han siste er konstant på leting etter noe å jakte på, selv i vanlige båndturer (og ja, han har klart å fange både fugl og mus i 1,5 meter langt bånd). Han har heldigvis ikke noe behov for å rømme.

Som du har fått svar om flere ganger, så har de all rett til å kreve hunden din avlivet, men det er ikke de som avgjør om den faktisk blir avlivet. Jeg vet ikke om jeg syns 4000 var spesielt god erstatning for 18 høner. En ting er jo innkjøpsprisen, men mulig de har brukt tid på å temme dem og holder dem like mye som kjæledyr som nyttedyr. Hvis de er vanskelige å snakke med ville jeg skrevet et brev til dem. Legg dere langflate og beklag, tilby hva de ønsker i erstattning og fortell om faktiske tiltak dere har gjort for å sikre at hunden aldri kommer seg løs igjen. Et lite tips sånn litt på sida av tema, er å ikke skrive hehe når du snakker om såpass alvorlige saker. Det og lattermilde smilyer gir nok et dårligere inntrykk av hvor seriøst du mener å formidle at du tar dette.

Aktivitet og trening vil ikke på noen måte dempe jaktinstinktet til en siberian. Men en godt aktivisert hund vil ofte ha mindre behov for å stikke av og dra på tur alene. Og sammen med gode sikringstiltak kan det hjelpe på å holde den under kontroll. Nå kjenner jeg alaska husky bedre enn sh, og ikke alle sh er like mye avla på bruksegenskaper, men sånn generelt kan jeg si at gåtur betyr fint lite for dem aktivitetsmessig. De er glad i å være på tur, men en times tur er bare koselig tid sammen med meg. Uansett hvor mange turer jeg går. Det som gjør dem fornøyd er hardere fysisk trening. Trekk med sykkel, ski, spark osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Nei, han vil ikke nødvendigvis bli aggressiv, og det er ikke aggresjon som gjør at han slakter høns, så det har ingenting med saken å gjøre. Om han får for mye energi innabords blir han rastløs, når han blir rastløs finner han på noe - som å stikke av - og når han er utendørs drar han på eventyr og finner høns, og vips, du har en potensiell katastrofe i hendene. Det er mulig at politiet lar dere slippe unna med en advarsel 1 gang, men jeg ville ikke satsa på at det gjentar seg. Jeg ville heller ikke satsa på at naboen lar bikkja di slippe unna om dette gjentar seg. 

Nei, det har ikke så mye å si, mine AH hadde mye siberian bak seg :) Det de trengte var å bli slitne. En gåtur på 20 minutter er oppvarming, ikke mosjon. De trenger å få løpe, gjerne i trav, over tid. Jeg syklet med de om sommeren og hang bak de på spark med de om vinteren (jeg går ikke på ski :P ), og særlig i unghundperioden trengte de å få utløp for den energien de hadde, for å ikke prøve å grave seg ut av hundegården og løpe rundt på egenhånd. 

Mine stakk også av en gang eller tre, heldigvis for oss bodde det ikke smådyr i området de kunne få tak i og knerte. De åpna dører, gravde seg ut av hundegården, klatra over gjerdet (på 1.80 m), brøyt opp døra til hundegården, en gang hoppa de ut av et åpent bilvindu mens vi dreiv og parkerte. Jeg veit hvor kreative de kan være når de vil. Det endte opp med hundegård der nettingen var gravd ned i bakken og med innoverbøyd topp, en bedre sikret hundegårds-dør med lås på, alle dører ut av huset hadde håndtaket vendt oppover i tillegg til å være låst. Og med målretta mosjon, så de var mer opptatt av å hvile når vi var inne enn å prøve å finne en åpning ut :)  

Allright men da er vi mer på samme side. Men han stikker ikke av for å stikke på tur.. Han stikker av for å jakte. Han er alltid i område, og aldri ut på langtur, noe han hadde gjort om han manglet det å løpe fra seg. Nå har ingen av oss sykkel hjemme, men planen er at etter hvert skal vi snekre sammen en olabil av noe slag som han kan trekke, men etter som jeg har lest skal de ikke trekke før i en alder av 1-1,5 år. Noe han først er blitt nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snusmumrikk ja det er jo som jeg skrev på slutten av første innlegget, de kan kreve det, men spm er om det faktisk kan skje. Med tanke på st det ikke er hunden sin feil, og vi som var uheldig en gang. 

Og ja som jeg skrev selv opplevd å dra hunden ut av busken med et pinnsvin i kjeften.. Er en kamp i seg selv å dra det ut.. 

var 4000 vi fikk beskjed om, og det er mye med tanke på hva høns koster i seg selv, men ja de har jo lagt jobb ned i de. Vist skal vi legge oss langflate, vi skjems jo, det er jo direkte flaut.. 

Vell skal ta det med meg videre med "Hehe", og lattersmily. Vi reiser i parken 1 gang i uka som nevnt, og av og til mer om mulig, men vi har andre ting i live å tenke på også så ikke altids anledningen er der 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, HuskyenBalto said:

Allright men da er vi mer på samme side. Men han stikker ikke av for å stikke på tur.. Han stikker av for å jakte. Han er alltid i område, og aldri ut på langtur, noe han hadde gjort om han manglet det å løpe fra seg. Nå har ingen av oss sykkel hjemme, men planen er at etter hvert skal vi snekre sammen en olabil av noe slag som han kan trekke, men etter som jeg har lest skal de ikke trekke før i en alder av 1-1,5 år. Noe han først er blitt nå. 

Jeg ville ikke hengt bak en husky i en olabil, tror jeg, det hørtes potensielt vondt ut :lol: Pass på å ha ordentlige bremser, både på olabil og sykler, jeg satt og bremset mine konstant de første 3 km, særlig da de var unghunder, da først hadde de fått ut nok sprut til å frivillig løpe i trav :)  

At han ikke løper langt har ikke så mye med saken å gjøre, mine løp ikke nødvendigvis så langt unna de heller, men de løp runder :) Men for all del, det ser ikke ut til at vi blir enige om hvor mye mosjon en husky trenger, så jeg ser ingen grunn til å fortsette diskusjonen. Jeg vil dog nevne at de er langdistanseløpere, ikke sprintere :)  

Mine fikk trekke fra de var 6-7 mnd gamle, det gikk fint det. Jeg tror de fleste hundekjørere starter innkjøringen lenge før de er halvannet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, HuskyenBalto skrev:

Jeg har ikke merka noe forandring på adferd eller noe. Så den diskusjonen legger vi flat. Kan garantere deg 99% av mosjon ikke er tilfelle her, Okey? Du må nesten se det selv før du kan si noe slik sikkert 

 

Jeg synes det høres ut som om du trenger å lære mer om hva det vil si å ha en siberian husky... Les hva Snusmumrik skriver over minst to ganger til... Særlig de siste setningene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, lijenta skrev:

For å konkretisere her angående det med tur. 

Ta strihårede vorsteh tispa jeg hadde for noen år siden. Hun gikk fint i band så det hadde vært enkelt for meg å bare tusle en tur runde på 6 km som denne runden var. Når jeg kom hjem fra den runden lurte hunden på om vi kunne gå tur igjen. Men hvis jeg ba hunden om å gå akkurat de samme 6 km men på plass den strekket så gikk hun fornøyd og la seg.  Dem må gjerne få jobbe på 5 av de seks turene dere går og gå lengre enn 20 minutter hver gang. Korte turer gjør han ikke sliten 

Jeg skrev det i ett av alle innlegga, og det er at han drar på turene. Fordi han er så ivri etter å finne ting. Han har ikke en gang ro i kroppen når vi er ute å gå tur til å en gang gjøre seg ferdig med å tisse før han skal videre å skikke i neste busk... Så hunden får skjørt deg, MRN når vi går hjemover så drar han ikke. 

 

Vis noen har en løsning på hvorfor han gjør det så spytt ut 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, HuskyenBalto skrev:

 

var 4000 vi fikk beskjed om, og det er mye med tanke på hva høns koster i seg selv, men ja de har jo lagt jobb ned i de. Vist skal vi legge oss langflate, vi skjems jo, det er jo direkte flaut.. 

 

Synes dere faktisk slapp billig unna.  210 kr for en høne er lite. Hadde dette skjedd her hjemme så hadde jeg krevd minst 400 kr per voksent dyr + reparering for gjerdet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, HuskyenBalto skrev:

@Snusmumrikk ja det er jo som jeg skrev på slutten av første innlegget, de kan kreve det, men spm er om det faktisk kan skje. Med tanke på st det ikke er hunden sin feil, og vi som var uheldig en gang. 

Og ja som jeg skrev selv opplevd å dra hunden ut av busken med et pinnsvin i kjeften.. Er en kamp i seg selv å dra det ut.. 

var 4000 vi fikk beskjed om, og det er mye med tanke på hva høns koster i seg selv, men ja de har jo lagt jobb ned i de. Vist skal vi legge oss langflate, vi skjems jo, det er jo direkte flaut.. 

Vell skal ta det med meg videre med "Hehe", og lattersmily. Vi reiser i parken 1 gang i uka som nevnt, og av og til mer om mulig, men vi har andre ting i live å tenke på også så ikke altids anledningen er der 

'Ikke hunden sin feil' Aner du hvor mange hunder som har blitt avlivet i Norge, der det knappest kan sies å ha vært hunden sin feil? Det er mange det..

Slipper du unna med å betale 4000,- , så skal du være overlykkelig.. Jeg kunne glatt ha lagt på forskjellige kostnader, helt reelle sådanne, som ville gitt ett mye høyere beløp.

Du er tydeligvis uenig hvorvidt hunden får nok mosjon, selv om en hel del har prøvd å fortelle deg at det får den høyst sannsynlig ikke. Jeg regner med at disse 20 minutters turene er i bånd? Det er ikke mosjon, det er lufting. En tur i en hundepark i uka ( når det blir tid) er ikke nok for hvilken som helst rase, uansett størrelse. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, HuskyenBalto skrev:

Jeg skrev det i ett av alle innlegga, og det er at han drar på turene. Fordi han er så ivri etter å finne ting. Han har ikke en gang ro i kroppen når vi er ute å gå tur til å en gang gjøre seg ferdig med å tisse før han skal videre å skikke i neste busk... Så hunden får skjørt deg, MRN når vi går hjemover så drar han ikke. 

 

Vis noen har en løsning på hvorfor han gjør det så spytt ut 

Drar han da som å trekke så skal han ha på seg trekksele og du ha han i et trekkbelte. Da skal hunden trekke og ikke snuse. DU skal gå og bremse. Og trekkhund folket begynner å trene trekk fra c 6-7 måneders alderen for at dem skal være klare til dem skal starte i konkurranse. Man starter smått så hunden lykkes og får inn gleden med å jobbe forran deg også utvider mann. 

Det å gå tur og stresstrekke fra godlukt til godlukt gjør bare ja stress for veldig mange hunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Jeg ville ikke hengt bak en husky i en olabil, tror jeg, det hørtes potensielt vondt ut :lol: Pass på å ha ordentlige bremser, både på olabil og sykler, jeg satt og bremset mine konstant de første 3 km, særlig da de var unghunder, da først hadde de fått ut nok sprut til å frivillig løpe i trav :)  

At han ikke løper langt har ikke så mye med saken å gjøre, mine løp ikke nødvendigvis så langt unna de heller, men de løp runder :) Men for all del, det ser ikke ut til at vi blir enige om hvor mye mosjon en husky trenger, så jeg ser ingen grunn til å fortsette diskusjonen. Jeg vil dog nevne at de er langdistanseløpere, ikke sprintere :)  

Mine fikk trekke fra de var 6-7 mnd gamle, det gikk fint det. Jeg tror de fleste hundekjørere starter innkjøringen lenge før de er halvannet :) 

? blei ikke direkte Ola bil, men noe i den duren hvertfall, og bremse MÅ det være. Vet at huskyer har en mekanisme som gjør at de aldri bruker opp all energien på en kort periode, men over lengre distanser. 

 

Hmm har ikke lest noe på det, men vis du har erfaring med det så skal ikke jeg si noe på det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Drar han da som å trekke så skal han ha på seg trekksele og du ha han i et trekkbelte. Da skal hunden trekke og ikke snuse. DU skal gå og bremse. Og trekkhund folket begynner å trene trekk fra c 6-7 måneders alderen for at dem skal være klare til dem skal starte i konkurranse. Man starter smått så hunden lykkes og får inn gleden med å jobbe forran deg også utvider mann. 

Det å gå tur og stresstrekke fra godlukt til godlukt gjør bare ja stress for veldig mange hunder

 

Vell ikke jeg som trekker, men han. Og jeg holder igjen, og har dårlig erfaring med å bruke annet enn sele. Ikke skal det være noe trekk hund heller, men familie hund. Så konkuranse blir det ikke på han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HuskyenBalto skrev:

Skal ikke se bort ifra det når han skriver slik ?

Mine hunder dasser heller ikke rundt i huset ? Jeg hater vandring, og mat får de morgen og kveld. Når de er inne så ligger de stort sett på plassene sine, gulvet eller sofaen... Så innom hus har jeg så å si 24/7 kontroll på hvor de er. Og det ekke stress at all

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, HuskyenBalto skrev:

 

Vell ikke jeg som trekker, men han. Og jeg holder igjen, og har dårlig erfaring med å bruke annet enn sele. Ikke skal det være noe trekk hund heller, men familie hund. Så konkuranse blir det ikke på han. 

Nei men en kan begynne med jobbingen for å få gleden rundt 6 måneder sev om ha skal være familiehund og ja det er ha som skal trekke og trekke men ikke snuse over alt når han trekker. Det for at han da skal jobbe med å trekke og ja for at han skal kunen bli sliten. 

Mine så går jeg så lenge på det viset at jeg må koble om på nedover bakker fordi jeg ikke klarer å holde igjen trekket med beina lengre. VI går fort ei mil eller mer. og han min er en familie tur og trekk til tur hund ed jakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle dere som skal diskutere mosjonen. Hunden er ikke rast løs, syter ikke over at den vil ut eller noe som helst. Nok mosjon får han :) Dere kan si hva dere vil, og hva enn dere mener, men vær hun er forkjellig. Denne hunden får nok mosjon å det er det ingen tvil på. 4000kr for høns som koster 200kr per stk er 200kr mer enn det hadde kostet å kjøpt nye for oss. Så det er ikke billig. Å skal han som skal ha erstatning gjøre seg vanskelig så skal vi også gjøre oss vanskelige... Du kommer ingen vei med å gjøre deg vanskelig? Det skjønner enn vær person.

Neste som nevner mosjon ignorer jeg glatt. Det temae er ferdig diskutert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...