Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lar du hunden tisse?


Hannah
 Share

Recommended Posts

Tispe, så ikke så stort problem med at de tisser "oppover" ting. De vil helst ikke tisse på grus og asfalt, de vil ha de mykt under rumpa :lol:

De tisser i egen hage, sjeldent de er i andres hage men om de er det er det gjerne en "hundehage" der de tisser om de må det. Eneste grønne plassen jeg lufter mine litt ekstra godt er om vi skal på en kirkegård, tar seg ikke ut der om man kan unngå det.

Versa visa, de får så og si tisse hvor de vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseier er ikke glad i at hundene tisser i hagen(selv om hun ikke nekter de å gjøre det), da hun mener det ødelegger plenen. Så mine får av og til tisse i hagen, men som regel går vi ned på gressplenen nedenfor huset som er et slags fellesområde i byggefeltet. Eldste tispa markerer omtrent som en hannhund og løfter tidvis på bakbeinet :P Så henne er jeg obs på om vi går i byen etc. Hun får ikke tisse på skilt, benker, anleggsutstyr, opp etter husvegger eller i andres hager. Generelt ikke på ting som folk enten sitter på, sitter nær eller skal ta inn. Minsten markerer ikke og tisser som en normal tispe. Hun velger som regel grøfta. Nå er mine litt miljøskadde byhunder, så de tisser mer en gjerne rett på asfalten også. Prøver å unngå det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar aldri mine hunder tisse rett utenfor porten til andre folk, eller på busker eller annet stæsj (postkassestativ, søppelbøtter etc) som står på andres eiendom. Ei heller får de pisse på utstyr som folk bruker (benker etc) når vi går i parker og sånt. Sånt er jo enkelt å styre med hannhunder - man VEIT at de vil ønske å pisse DER -->... dermed kan man dra dem unna det stedet og heller la dem pisse på busken lenger borte f eks. MEN - tispeskinnet jeg har er totalt uforutsigbar på sånt. Hun setter seg på de mest upassende steder for å markere - og hun markerer ofte... hun ser ingen grunn til å gjemme seg bort for å gjøre fra seg, og kan godt sette seg midt i et gangfelt for å bæsje. Jeg innser at jeg kanskje bør følge mer med på henne, for nei, jeg synes ikke det er så sjarmerende når hun legger fra seg en skvett på asfalten både her og der. 

Hjemme er det stort sett fritt fram i hagen, men de får IKKE tisse på rabarbraen min :aww:. Stort sett blir de luftet ute på det store jordet mitt, og da er det ikke så nøye hvor de legger fra seg ting :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig spørsmål!det må jeg tenke litt på faktisk. Det blir svære brune flekker med dødt gress der min tispe tisser, så jeg prøver få henne til å tisse på grusen utenfor hos oss på morgenen... tisser hun på plena vår må vi vanne etterpå for å unngå at plena blir stygg... så jeg lar henne ikke tisse på stelt plen, inngangsparti etc. Aldri opplevd sånn med hund før!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispa mi sitter pent og tisser, og tisser bare på gress, i skogen og nede i buskas. Hun tisser på plenen min hver dag, helt uproblematisk det. 

Hannhunden min fikk overhodet ikke tisse der hvor det passet han. Han markerte overalt hvor det stakk noe ut (busker, postkasser, søppelkasser,lyktestolper, bildekk, gjerder,ja det meste) og det var ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså "får ikke lov" til å pisse her og der... Hvordan "håndhever" man det da? Jeg regner min hund for å være 110% renslig, men ved en anledning satt hun seg faktisk ned og tissa inne på flyplassen. Jeg tror rett og slett ikke hun skjønte at vi var inne..? Hvordan ville dere ha håndtert den situasjonen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ozzy skrev:

Damir får tisse der jeg kunne tissa :lol: altså i hagen min, skogen, grøfta osv. Ikke gjerder, søppelbøtter osv. 

Iraia er så fin på det at hun tisser bare der det er lov. 

Tisser du virkelig aldri på søppelbøtter? :aww:

Med Pippin var det der et stress, han lærte aldri hvor det ikke var noe poeng å prøve å tisse, men han tok et nei for et nei. Altså var turene våre preget av at jeg sa nei hundre ganger. Fikk selvsagt ikke tisse på ting som tilhører andre (inkludert hekker) eller på ting som blir stygge av tiss, sandkasser og slikt. Symra tisser bare i grøfter. Som regel tisser hun ikke i egen hage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Men altså "får ikke lov" til å pisse her og der... Hvordan "håndhever" man det da? Jeg regner min hund for å være 110% renslig, men ved en anledning satt hun seg faktisk ned og tissa inne på flyplassen. Jeg tror rett og slett ikke hun skjønte at vi var inne..? Hvordan ville dere ha håndtert den situasjonen?

Med hannhunder er jo det lett... man bare lar dem ikke gå bort til potensielle tisseting :lol: 
Med tisper er det nesten umulig... grisungen jeg har kan også finne på å bare sette seg ned et sted og tisse - bare det er et "offentlig sted" så er det greit for henne liksom. Og det er ikke så lett å forutsi hvor damen finner det for godt å kunne tisse, så det er ikke helt lett nei :D 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pigg får ikke tisse på det jeg ser på som å ha verdi for folk, dvs busker, gjerder, søppelkasser osv osv... Unntaket er faktisk tujahekken til naboen som er skillet mellom meg og dem. Den er kjempestor og tar ikke skade av det - forbausende nok kan jeg si, men dette ble observert første året jeg bodde her og naboen lot hunden sin tisse på den hele tiden og det ikke gjorde noe inntrykk. 

Ellers tenker jeg at om man passer på å la hunden sin ikke tisse på de tingene jeg selv hadde blitt irritert for at at hunden hadde tisset på om de var mine, så er man innafor... 

Forstår ikke folk som lar hundene sine tisse på biler feks eller postkassestativ og søppelbøtter... 
Her jeg bor er det også satt opp mange luft ikke hunden her skilt, gjerne godt innpå plena til folk - jeg blir paranoid av det, men innser jo at dette mest sannsynlig handler om de som går med fleksibånd og lar bikkja bæsje midt inne på plena til andre mennesker uten å gjøre noe med det...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare tisper, men de får ikke tisse på folks plener, og helst ikke på asfalt. Men de får selvsagt tisse på plenen vår, samt i grøfter og lignende. 
Jeg blir så sinna på folk som går forbi og lar bikkja pisse på bilen min, postkassestativ, blomsterpotta til naboen, gjerde osv:getlost: Det er så utidig, det stinker, og blomstene dør jo. Og fytti det er motbydelig dersom man skulle komme til å ta på det for å flytte på gjenstanden:x 
Jeg er så gretten gammel tante at jeg lett slenger hodet ut av vinduet og roper "NEI!" dersom jeg tilfeldigvis ser pissing på mine eiendeler:aww:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med plen er litt underlig... vi deler av en del i hagen om vinteren, fordi vi ikke gidder å plukke bæsj med en gang og da snør den ned, iser inn osv, og vi orker ikke å plukke i HELE hagen når våren kommer. Men det området som er avgrenset, altså der hundene fyker rundt og tisser om vinteren (de er ute i hagen morgen, kveld, og gjerne et par ganger i løpet av dagen) så er det mye frodigere i resten av hagen, ikke brunt i det hele tatt!

Ellers er mine heldigvis ikke griser, men om en annen hund har markert på en søppelbøtte så må jo de også det (prøver å unngå det). Biler, porter, postkassestativ osv. holder vi oss også unna, men jeg har igrunn sjelden behov for å regulere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare tisper, og de får tisse utendørs. Hvor bryr jeg meg ikke så hardt om, egentlig, bare det ikke er inne :lol: Jeg har aldri vært i den problemstillinga at de tusler over til private eiendommer om de går løse for å tisse, så heller ikke tenkt noe særlig på det. Det første som slår meg er at det ikke er lov, men jeg tror de mener det selv også siden de ikke gjør det :ahappy: Er vi på besøk hos folk og er ute, så vet disse at det er hunder. De tisser ute. Tåler man ikke litt hundetiss på plena/grusen sin, så bør de vel i utgangspunktet ikke få være med. Men igjen; ikke hatt det som ei problemstilling. Jeg har bare hundevennlige venner:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja får ikke pisse i andres hager (når vi går tur forbi uinngjerdede hager), gjerder, postkassestativ, biler, benker, blomsterpotter, ting folk tar på osv. Ellers er det fritt fram på buskevekster, trær og stubber mm. Vi bor jo midt i skogen, så det er sjelden noe problem å finne et egnet sted å tisse.

Hannhunder er jo ganske forutsigbare sånn sett, de vil pisse på alt som har litt høyde på seg og som lukter godt, så det er sjelden noe problem å unngå at de pisser på ting de ikke skal pisse på (med mindre de løper løse og er i sin egen lille hannhundboble hvor de ikke hører noe som helst).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tispe, så har egentlig ikke tenkt så mye på det. Ser hannhunden til naboen skvetter en del på vegger, takrenner osv rundt inngangspartiet og det ville jeg ikke tillatt.

Så har vel aldri stoppet henne ute. Hun er veldig nøye med å finne rett plass å tisse på, så det betyr åpenbart mye for henne. Uten at jeg vet hvilken hundelogikk som ligger bak (om det ikke er markering da) :D På kveldsturen går vi langs en smal vei hvor det hverken er grøfter eller gjerder - det er plen helt ut til asfalten for mange av eiendommene. Jeg føler et mildt ubehag når hun tisser der, men skjønner ikke helt hvilken skade det skal gjøre. Gresset ser nå like fint ut som det alltid har gjort - og det er nok noen titalls dobesøk fra ymse hunder der i løpet av en dag. Kanskje det er gjødsel fra de som ikke gidder å plukke opp bajsen en gang som veier opp for evt urinskader? :P Neida, jeg vet ikke om det en gang er noen fare for at gresset skal ta skade, men med de nedbørsmengdene som kommer jevnlig her hvor jeg bor som tror jeg ikke det er noen fare uansett.

Men om vinteren ble ting litt mer komplisert. Snø er snø uansett hvor det ligger, og snø er visst digg å tisse i. Da ble det litt skvetting utenfor døra - kanskje ikke så kult med gul snø der hvor ungene leker så der får jeg ta et tak til vinteren. Og en snødekt veranda er også super ser det ut til - dog litt praktisk den dagen jeg hadde  40 i feber og det var et polart lavtrykk rett over øya... Men det er egentlig ikke noe jeg ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i leilighet og det er en liten rekke med gress og busker opp til huset. Ellie vil gjerne markere der, men det får hun ikke. Så vi må rett og slett bare gå litt fort forbi. Ellers er det mye plener i borettslaget de nesten må få lov til å tisse på, da de ellers måtte ha holdt seg alt for lenge før vi kommer ut av området.  Ser av og til brune flekker på plenene, vet ikke om det er pga hunder. 

Om vinteren ser man i snøen hvor folk lar sine hunder tisse, på gjerdene og blomsterpottene osv, ganske ekkelt. Laget en snølykt til pynt ved inngangen sammen med datteren i vinter, den ble også pissa ned. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to tisper. Den ene skal markere alle steder andre hunder har tissa. De får ikke tisse i hagen til folk, og å tisse på ting er de for små til. 

Nabobikkja har tissa på gjerdet vårt, porten, utemøbler og et tre vi har i hagen. Ekstremt ekkelt, så vi prøver å unngå at han kommer inn i hagen. Får meg heller ikke til å si ifra til naboen da de er så innmari hyggelige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er veldig merkelig og uhøflig med hundeeiere som lar hunden sin tisse på folk sine ting langs gata. Spurte en venninne med hannhund en gang om f. eks store blomsterpotter ved innkjørsler osv, hun sa "det får man bare regne med/forvente når man setter det sånn" ... :ermm: Tenker det er en av de tingene som bidrar til at vi alle får dårligere rykte. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får bare tisse på ting som er grønt. Gress, busker, trær osv. Men ikke andre sine blomsterbed, og ikke inne i hagen til folk, selvfølgelig [emoji14] Men de får ikke lov til å tusle langt inn i hagen til folk heller, da, så det er jo ikke noe problem, sånn sett.

Jeg blir kjempeprovosert av folk som lar hundene sine pisse på alt. Søplekasser, biler, gjerder, postkasser, hushjørner, trapper osv osv. Det er skikkelig ugreit, og det stinker helt vanvittig! [emoji55]

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...