Gå til innhold
Hundesonen.no

Om jenter og sånn..


QUEST
 Share

Recommended Posts

http://www.adressa.no/meninger/ordetfritt/2017/09/08/Jeg-er-invitert-på-jentelunsj-jentetur-jentefrokost-og-for-meg-blir-det-et-steg-tilbake.-Vi-tar-ikke-jentelunsj-kl.-12-vi-tar-lunsj-15277460.ece

 

Selv syns jeg det er direkte tåpelig å kalle voksne kvinner 'jenter'. Det er  en infantilisering som i alle fall ikke gavner kvinner, med mindre man ønsker å fremstå som litt hjelpeløs, råsa fjortis.,

Hva tenker sonens kvinner om å kalle voksne ( over 18 ) kvinner for jenter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Serr?

 

Blir ikke nødvendigvis kvinne av å fylle 18 og komme inn på NTNU. 

Det er sånne ting som f.eks en bachelor som gjør gutter til menn og jenter til kvinner. 

Det er minst like ille om ikke verre når avisene skriver f.eks mann 19 dreit seg ut i fylla. Du er ikke mann da vet du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på jentekveld på bygvare her i kommunen og ble i grunnen bare iritert. Dem tok jo bare for seg stæsj og hvilken farge som er moderne. Jeg gikk før halvgått løp. Skal jeg på en jente kveld på en byggvare så trenger jeg informasjon om verktøy og hva en trenger for det forskjellige og sant men neida. 

Men vet at er det naf som har arrangert jente kveld i forhold til å kunne mekke litt på bilen selv og det setter jeg pris å de jente kveldene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del foretrekker kjerring-begrepet :lol: 
Jeg drar på kjerring-tur, driver med kjerring-camping (når det involverer telt, så har man diger madrass, skikkelig dyne og varmovn i teltet) - og siden jeg ER kjerring, så kjører jeg også som ei kjerring! 

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, man har jo feks et program som heter gutta på tur... Hvor gamle er de nå igjen?

At man bruker jenter/gutter, om folk som strengt tatt er mer kjærringer og gubber, det er helt ok. Derimot synes jeg konseptet med "jentearrangement" (jentejakt, jentetur, jente ditt og datt) er skikkelig teit...

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Pringlen skrev:

Tja, man har jo feks et program som heter gutta på tur... Hvor gamle er de nå igjen?

At man bruker jenter/gutter, om folk som strengt tatt er mer kjærringer og gubber, det er helt ok. Derimot synes jeg konseptet med "jentearrangement" (jentejakt, jentetur, jente ditt og datt) er skikkelig teit...

Syns begrepet 'gutter' om halvgamle mannfolk er like dumt.. Men hva slags syn på kvinner formidler man, når man kaller godt voksne kvinner/damer/kjerringer for jenter? 'Jente' forbinder jeg med litt tåpelige fjortiser, sånne som bare er opptatt av sminke og mote..  Men det skal i sannhetens navn sies at det later til at en hel del damer aldri kommer ut av den perioden.. :P

Det snakkes jo så mye om at kvinner må taes på alvor og likebehandles med menn, da tror jeg ikke begrepet 'jente' er det beste , hvis man ønsker å bli tatt seriøst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

who the fåkk cares?

La oss gjerne utvide begrepet, hva skal man si på engelsk? Jeg kaller mannen min "my boy". Han er 31 år. Stakkars han, men jeg synes det høres tard ut å si "my man". Høres ut som jeg snakker om en kompis. MAH MAAAAN! Og hva med på tysk? Hva med norsk? Hva med å bare la folk si det de vil og ikke la seg krenke på vegne av andre... :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

who the fåkk cares?

La oss gjerne utvide begrepet, hva skal man si på engelsk? Jeg kaller mannen min "my boy". Han er 31 år. Stakkars han, men jeg synes det høres tard ut å si "my man". Høres ut som jeg snakker om en kompis. MAH MAAAAN! Og hva med på tysk? Hva med norsk? Hva med å bare la folk si det de vil og ikke la seg krenke på vegne av andre... :|

Øhm..my boy får meg til å tenke på en sønn..ikke en partner..:D

 Men by all means, folk må få lov å kalle seg det de vil, jeg tenkte litt mer på hva slags signaler det sender ut.( og nå tenker jeg altså på jente/gutt begrepet)  :) Menne..så er det litt morsomt med kontaktannonset der det står omtrent følgende;  'Jente på 50 søker leken gutt på samme alder'  Atte hva ? Er det en eller annen snodig. fetisj det er snakk om, eller noe helt annet? :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Øhm..my boy får meg til å tenke på en sønn..ikke en partner..:D

Men det er vel cluet, det er forskjellig for oss alle. Det er jo revnende likegyldig for meg om du synes det er rart, for meg er det riktig. Ferdig snakka. Life goes on, og ingen er krenka :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Men det er vel cluet, det er forskjellig for oss alle. Det er jo revnende likegyldig for meg om du synes det er rart, for meg er det riktig. Ferdig snakka. Life goes on, og ingen er krenka :P 

Nå var jo ikke dette ment som en sånn ' værsego bli krenka 'tråd heller :) Peace :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lijenta skrev:

 

Jeg var på jentekveld på bygvare her i kommunen og ble i grunnen bare iritert. Dem tok jo bare for seg stæsj og hvilken farge som er moderne. Jeg gikk før halvgått løp. Skal jeg på en jente kveld på en byggvare så trenger jeg informasjon om verktøy og hva en trenger for det forskjellige og sant men neida. 

 

 

Nettopp derfor reagerer jeg på sånne arrangemang. Er det en selvfølge at damer er mindre 'vettuge' når det kommer til verktøy f.eks? Er de mest opptatt av fargen på hammeren og hvilke farger som er in for øyeblikket? Burde de ikke arrangere 'homofile menn' kveld også ? For det er jo opplest og vedtatt at homofile menn er bare opptatt av stæsj og dill vel? Verktøy og sånt har de vel ikke greie på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Nettopp derfor reagerer jeg på sånne arrangemang. Er det en selvfølge at damer er mindre 'vettuge' når det kommer til verktøy f.eks? Er de mest opptatt av fargen på hammeren og hvilke farger som er in for øyeblikket? Burde de ikke arrangere 'homofile menn' kveld også ? For det er jo opplest og vedtatt at homofile menn er bare opptatt av stæsj og dill vel? Verktøy og sånt har de vel ikke greie på? 

Ja en kan jo ta statestikken vi blir flere og flere som er aleneboere og da må vi ta mye av oppussingen selv for å få råd til p vedlikeholde boligene og få det bra. Jeg trenger heller da en boost for å gå i gang. Selv det å tapetsere eller male har endret seg siden jeg begynte å pusse opp. Greit da å bli informert om hvordan du kan gjøre ting på en enkel måte og ja en blir da tent til å bruke mer penger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, simira skrev:

Jeg har ikke noe mot å bruke gutter og jenter, men konseptet som beskrives i innlegget i linken beskriver veldig godt mye av mine følelser som jente på IT-fag. Jeg var heller aldri på noen jentegrupper der... (men lærte å programmere lell, gitt).

Enig her. 

For min del er også en slik inndeling fullstendig irrelevant. Jeg bryr meg ikke om hvilke kjønn folk er, og det overrasker meg at ikke fler syns det er uvesentlig. Blir litt overrasket over at folk bruker uttrykk som "guttetur" og "jentetur", fremfor bare "vennetur". :P

 

I dagligtale bruker jeg jenter og gutter også om voksne personer, særlig når jeg omtaler venner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
6 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Jeg bryr meg ikke om hvilke kjønn folk er, og det overrasker meg at ikke fler syns det er uvesentlig.

I do  :D

Jeg har ikke merka noe til noe som kan ligne på organiserte jentegrupper på ingeniørstudiet her. Tvertimot, likevel finner de hverandre og når de i utgangspunktet er i mindretall blir det ujevnt i gruppearbeid. Bare for å nevne en konsekvens.

Jeg har og en fritidssyssel hvor jentene er i mindretall, der og finner de hverandre og de ønsker selv å gjøre sin greie fordi de ikke helt henger med gutta. Det er synd for det suger å henge med gutta i lengden. 

Her er det nok litt selvforskyldt selvom det ikke er organisert. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Media sin bruk av jenteomgrepet på ein måte som infantiliserar kvinner er ikkje noko nytt, og for eit par år sidan var det skrive ei sak om nett det her på Sunnmøre.

Dette var i kjølvatnet  av ein redningsaksjon av ei ung skada kvinne i fylgje med to andre kvinner. Det vart ekstra påfallande då det nett hadde vore ikkje mindre enn to saker med nestenulykker knytt til skred, der det var menn som var involvert, og formuleringane brukt var av ein heilt annan karakter. Det høyrer med til historia at den råka kvinna var kompetent på det ho dreiv med, og rett og slett hadde vore sjit uheldig. Ho sklei og knakk ribbein og skada ei lunge. Det hjøyrer med til historia at det i dei andre tilfella var snakk om menn som tok gjorde vegval i skredterreng som ikkj var innafor. Likevel...framstod historiene som det stikk motsette.

Dette utløyste harme monge stader, og det var ei stund eit heitt tema. Synes å hugse at både politi og avis fekk ein jobb å gjere med omsyn til korleis dei omtala saker .

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Seriøst, er det virkelig såå arlig å bli kalt jente? Jeg bruker det hele tiden. F.eks. nå jeg informerer om at jeg har kone, sier jeg at jeg er gift med ei jente. Dame er for meg en pen og pyntelig, veldig voksen, person, "damete", liksom. Kvinne, vel, i og med at kona jevnlig får høre ting som "mamma, hvorfor har den mannen pupper?", så føles det helt feil. Kaller henne gjerne kjerring, men det høres liksom snålt ut å si at jeg er gift med ei kjerring. Så da blir jente det alternativet som står igjen. Bruker det også gjerne i andre sammenhenger, om folk i alle aldere. Alt etter som det passer, noen er liksom bare damer, og da bruker jeg det, men jeg synes "kvinne" høres så formelt og høytidelig ut, at det bruker jeg sjelden. 

Jeg ser heller ikke at det gjøres noen stor forskjell på kjønn. De fleste jeg kjenner kaller gjerne mannfolk for gutter, og jeg gjør det masse selv. Om folk i alle aldere. Jeg føler at "jente" og "gutt" er mer familiært, koseligere, på en måte, nesten som et kjælenavn. Jeg bruker det mest om folk jeg kjenner, men uansett føler jeg det veldig feil å bruke mann og kvinne om folk under tredve. Mulig det er sjåvinistisk, men det er ekstra feil å bruke "kvinne" om en 20-åring, enn å bruke "mann". Ikke fordi jeg vil infantelisere noen, men antakelig fordi menn er så mye mer synlig voksne enn kvinner, skjegg og dypere stemme er mye tydeligere. Uansett skjønner jeg ikke hvorfor det er så negativt å bli kalt jente, selv i godt voksen alder. Jeg er som @Mud, og å bli kalt jente passer godt til hvordan jeg føler meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...