Urinveisinfeksjon/vaginitt komplisert

4 innlegg i emnet

Hei folkens.

Vi er litt bekymret i heimen her, da valpen vår har vært syk helt siden hun kom til oss. Hun hadde umiddelbare tegn til UVI, og vi gikk umiddelbart til vererinær og bekreftet diagnosen. Etter 10 dager på antibiotika viste urinanalyse at bakteriefloraen var normal, samt at vi skulle avslutte antibiotikabehandlingen. Etter en dag kom symptomene tilbake igjen, og vi gikk deretter på en èn måned lang antibiotikakur som igjen viste at alle tilhørende bakterier var borte. Etter denne kuren var hun symptomfri en ukes tid, før hun igjen fikk akutte symptomer på UVI. Vi gikk til dyrlegen for ørtende gang, og fikk gjort ultralyd/blodprøver av nyrer/lever etc. Alt så fint ut. De satte henne på en ny 10 dagers antibiotikakur. Dette fører oss til der vi er i dag. Etter denne kuren var endt,  sa nok en gang dyrlegen at prøvene var fine. En dag etter avsluttet antibiotikabehandling kom symptomene tilbake igjen. Når vi gikk til dyrlegen dagen etter ble det tatt urinprøve rett fra urinblæra med sprøyte, samt sjekk i vagina. Det var her de fant en hissig betennelse som dyrlegen beskrev som "det verste hun hadde sett". Hun våknet til og med å søyt i full bedøvelse. Urinprøven var helt bra. Ble satt på antibiotika på ubestemt tid, samt en annen medisin som heter Furadantin. Vi skulle egentlig også gi henne lactal inn i skjeden, men da begynner hun å knurre/bite mot oss bare vi rører området. Dyrlegen ba oss droppe det inntil videre

Vi sitter her og er litt i sørgemodus, hvor vi begge to er redde for at hun må avlives. Har aldri vært borti en slik situasjon før. Får lite informasjon fra dyrlegen også. Er det noen her som har erfaring med slike tilstander, eller har vært borti lignende selv, som kan utdype hva vi har med å gjøre her? Hunden har nettopp runda 5 mnd, så er enda lenge til løpetid. Takker for alle svar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutes ago, komora said:

Hei folkens.

Vi er litt bekymret i heimen her, da valpen vår har vært syk helt siden hun kom til oss. Hun hadde umiddelbare tegn til UVI, og vi gikk umiddelbart til vererinær og bekreftet diagnosen. Etter 10 dager på antibiotika viste urinanalyse at bakteriefloraen var normal, samt at vi skulle avslutte antibiotikabehandlingen. Etter en dag kom symptomene tilbake igjen, og vi gikk deretter på en èn måned lang antibiotikakur som igjen viste at alle tilhørende bakterier var borte. Etter denne kuren var hun symptomfri en ukes tid, før hun igjen fikk akutte symptomer på UVI. Vi gikk til dyrlegen for ørtende gang, og fikk gjort ultralyd/blodprøver av nyrer/lever etc. Alt så fint ut. De satte henne på en ny 10 dagers antibiotikakur. Dette fører oss til der vi er i dag. Etter denne kuren var endt,  sa nok en gang dyrlegen at prøvene var fine. En dag etter avsluttet antibiotikabehandling kom symptomene tilbake igjen. Når vi gikk til dyrlegen dagen etter ble det tatt urinprøve rett fra urinblæra med sprøyte, samt sjekk i vagina. Det var her de fant en hissig betennelse som dyrlegen beskrev som "det verste hun hadde sett". Hun våknet til og med å søyt i full bedøvelse. Urinprøven var helt bra. Ble satt på antibiotika på ubestemt tid, samt en annen medisin som heter Furadantin. Vi skulle egentlig også gi henne lactal inn i skjeden, men da begynner hun å knurre/bite mot oss bare vi rører området. Dyrlegen ba oss droppe det inntil videre

Vi sitter her og er litt i sørgemodus, hvor vi begge to er redde for at hun må avlives. Har aldri vært borti en slik situasjon før. Får lite informasjon fra dyrlegen også. Er det noen her som har erfaring med slike tilstander, eller har vært borti lignende selv, som kan utdype hva vi har med å gjøre her? Hunden har nettopp runda 5 mnd, så er enda lenge til løpetid. Takker for alle svar!

Er dette noe ala det dere slet med @PsychoLynx ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du synes dere får dårlig informasjon fra veterinæren, så kan dere evt oppsøke en annen veterinær for å høre også. Men første bud er jo å følge veterinærens anbefalinger i første omgang. 

Min valp fikk UVI og vaginitt da hun var liten, men UVI'en lot seg heldigvis knekke uten antibiotika. Jeg ga henne da tranebærkapsler i maten. Det gjorde jeg i mange måneder framover - og hun fikk aldri tilbake UVI'en heldigvis. Uveitt'en forsvant da hun fikk sin første løpetid.

Du kan jo høre med veterinæren om det kan være aktuelt med tilleggsbehandling med tranebær (eller annet som surgjør urinen)? Jeg vet ikke om det er bra å behandle BÅDE med antibiotika OG tranebær samtidig altså, så det er viktig å ta sånt med veterinæren først :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hunden vår hadde også hyppig uvi da hu var valp. Bakteriene ble til slutt resistente mot en del antibiotika. Vi begynte å gi hu tranebærkapsler hver dag. Etter det har hu ikke hatt uvi!

Jeg fikk også et tips fra @KristinR om å bruke melbær!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helt sprøtt hvor store forskjeller det er på unger, og likevel er normalt. På 6 mnds kontrollen med lillemor så var det ei i samme barselgruppe som var født 2 dager før som veide like mye da hun ble født som lillemor veide på 6mndskontrollen       Min mor ringte i dag og sa hun ville komme på besøk, så da skal jeg prøve å få til en Mormor og Lillemor - uke. Så de to skal få ordentlig kvalitetstid sammen og kose seg og plage vettet av meg    
    • Om jeg skal nevne en rase jeg ikke har, så må det bli irsk setter. Fy så pene hunder  

• Inya sørger noe voldsomt etter Ganzie. I dag er det fem uker siden, og først de siste dagene har jeg såvidt begynt å se at hun har livslyst igjen. 
      Det er fælt å måtte ta farvel med sine firbeinte bestevenner, og når de gjenværende hundene sørger så voldsomt så skjærer det i hjertet Først en stor til deg
      Når hodet vil, men kroppen bremser, er en skikkelig kjip situasjon. Å gå et helt liv som mer eller mindre fanget i egen kropp er ikke noe jeg unner noen. (nesten da. Jeg har noen på lista mi som jeg gjerne gir både det ene og det andre Å gå glipp av det andre anser som normalt, jobb, sosialt liv, økonomi til å ha råd til helt vanlige ting uten å måtte snu på krona, og velge mellom ny bukse eller mat den uka, det er tøft.
      Og sånne "det er bare å tenke positivt"-folk har jeg lyst til å dra til med et balltre! Seriøst! 
      Eller "du er så heldig som har så mye fritid" 
      "Hvordan kan du være sliten, du har jo bare jobbet 8 timer denne uka"
      "Studenter greier seg jo på litt mindre enn du har, og de klager ikke" 
      "Tanta mi kjenner en som har din sykdom, hun brukte (insert navn på humbug mirakelprodukt) og ble helt frisk, her er link" Håper virkelig fremtiden bringer en mirakelkur                                    
    • Ok, da blir jeg nok å beholde forsikringen jeg allerede har Nei dette irtiterer meg grenseløst. Det står ingenting om at de ikke dekker allergi når man går inn for å se pris osv.  Men i vilkårene jeg fikk tilsendt etterpå står dette helt øverst: Jeg fant ikke ut av det før hun jeg snakket med på telefonen sa det. Men det er jo min egen feil også, som ikke leste vilkårene godt nok. Dyr lærdom til en annen gang.
  • Nylig opprettede emner