Gå til innhold
Hundesonen.no

Fortvilet over valp - biting og manglende kontakt


Lene1
 Share

Recommended Posts

Hei 

For to uker siden fikk vi en valp på 8 uker. Han er nå altså 10 uker. Vi var utrolig godt forberedt, og hadde ventet på valpen i nesten et år. Etter at han kom har ikke ting vært som vi trodde. Vi har ikke dyr fra før, og dette er vår første valp. 

Jeg vil innlede med å si at vi selvfølgelig kommer til å stå løpet ut med valpen, og at omplassering er helt uaktuelt. Vi gir ham alt han trenger, og overøser ham med tid, oppmerksomhet og kjærlighet. Vi ønsker bare tips og råd til å gjøre denne perioden litt enklere. 

Et av hovedproblemene er valpebitingen. Vi prøver å avlede med "sitt", og kontaktøvelser, og deretter gi ham noe annet å tygge på. I noen av tilfellene fungerer det, men enkelte ganger er han helt gal. Da løper han etter oss, og biter oss i beina. I de tilfellene aner vi ikke hva vi skal gjøre. Det nytter ikke å overse ham, fordi han elsker å bite i beina. I noen tilfeller fungerer "sitt" eller kontaktøvelser, men ikke alltid. Vi gir ham fryst kong, tyggepinner og diverse tyggeleker. Det fungerer ofte, men ikke når han får raptus. 

Et annet problem er manglende kontakt. Vi har trent mye på kontakt siden dag 1. Han er veldig flink til å ta kontakt når vi står rett foran ham. Han klarere også å holde kontakten ganske lenge. Dersom vi snur oss rundt, for å prøve å få ham til å oppsøke oss for kontakt finner han på noe annet å gjøre. Vi har også trent inn en kontaktlyd. Den fungerer noen ganger, men ikke alltid. Dersom han holder på med noe annet ute, er kontaktlyden helt uten funksjon. 

Det største problemet er kanskje at jeg føler at han ikke er glad i oss, eller bryr seg om oss. Når vi har besøk er det ikke sånn at han utelukkende ligger ved oss, eller søker trygghet hos oss. Noen ganger når vi er ute og møter andre hunder eller mennesker søker han trygghet bak oss. Videre er han er ikke så veldig kosete. Han vil stort sett være i nærheten, men når vi prøver å kose med ham biter han i stedet. Han foretrekker å ligge på gulvet heller enn i sofaen. Han kan også finne på å gå og legge seg i et annet rom enn der vi er,  selv om han stort sett holder seg i nærheten. 

Vi skal på valpekurs med ham i slutten av september, men vi trenger så gjerne råd og tips til hvordan vi skal klare oss fram til da. 

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men jeg kjenner at jeg er fortvilet og litt desperat. Jeg forstår at han er en valp, og at vi ikke kan ha urealistiske forventninger. Jeg kunne bare så gjerne tenkt meg å høre andres erfaringer, og tips til valpeperioden. Tusen takk for eventuelle svar. Det betyr mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en helt normal valp!

Opplever ofte at mange førstegangskjøpere har urealistiske forventninger til hvordan det er å få valp hus. Selv om man som dere har ventet på valpen i ett år og lest seg opp på forhånd, tror jeg likevel mange blir overrasket. Det er mye arbeid!

Vedrørende biting: Fortsett som dere gjør. Det kommer til å gå over med tiden. De gangene han får raptus og fortsetter å bite er han trolig overtrøtt. Da må dere bli flinkere til å se tegnene på dette, slik at dere kan f eks ta han på fanget og få roet han ned, legge han i valpegrinda med et tyggebein, kong og lignende. Helst før han blir overtrøtt :)

Vedrørende kontakt: Valper på 10 uker har kort konsentrasjon! De glemmer lett hva de holder på med. Og dere kan ikke forvente at det den "kan" foran dere på stuegulvet automatisk fungerer i andre situasjoner. Alt må læres inn og generaliseres. Den må lære at dere er kulere enn alt annet her verden. Det er deres jobb å lære den det :) 


Ellers vil jeg si at hunder er ulike. Og ønsker han å ligge i fred når han sover må dere for all del la han gjøre det. Dette har ingenting med at han ikke er glad i dere... Det er en hund, ikke et menneske. Hunder ønsker gjerne fred når de sover og ikke alle har samme behov for å ligge sammen med flokken.

Kos dere med valpen, høres ut som en helt normal valp og det ordner seg med tiden :) 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvalpen er 10 uker gammel og bare en baby ennå. De aller fleste normale  hvalper og unghunder har MYE energi og den bruker de bl.a til å leke med hverandre. Jeg har hunder i flertall og både unge og voksne hunder leker en hel del med hverandre men særdeles de unge. Har man bare en hund/valp, så har den ingen å leke med og da vil den gjerne prøve å leke med de som er tilgjengelige istedet. Altså dere. 

Når det gjelder kontakt/interesse for dere, dere forventer mye av en 10 uker gammel valp.. Det er helt normalt at en valp er interessert  /nysgjerrig på ting og tang den ser . 

Ikke glad i dere.. Det er stor forskjell på hunder, akkurat som med mennesker, noen er veldig kosete av seg og vil helst ha mye kroppskontakt/nærhet, andre er mer 'distanserte' og er fornøyd bare man er tilstede i rommet/huset. De 'distanserte' er mange ganger hunder som er litt mer trygge på seg selv, enn 'klengerne'. 

Jeg har hunder som helst ville ligget oppå meg hele tiden og jeg har hunder som ikke liker å ligge på fanget/bli holdt. Alle ser ut til å være like begeistret når jeg kommer hjem men det er stor forskjell på graden av kroppskontakt de ønsker. Det må man respektere :) 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutes ago, Lene1 said:

Jeg forstår at han er en valp, og at vi ikke kan ha urealistiske forventninger.

Som ovenfor allerede sagt; ser at du mener du/dere forstår han er valp, men det du skriver ellers stemmer ikke overens med quoten ovenfor. Men det er ok, jeg tror dere har tålmodighet til å klare dere gjennom denne prøvelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har helt urealistiske forventninger :) . Skru dem ned rundt nitti hakk, og bare nyt og kos dere med valpetiden. Det virker litt som dere tenker at så lenge DERE legger ned innsats og trener osv, så vil det feste seg? Det gjør dessverre ikke det så fort, med de aller aller fleste valper/hunder :P . Tenk at han har konsentrasjon på lik linje med en flue. Verden er helt ny, og det vil i mange mange måneder fremover komme ting og forstyrrelser som han vil ønske å sjekke ut/se på/løpe til osv. Bare fortsett med treningen, dere får mye igjen for det senere selv om det ikke føles som det "virker" nå. Det er rett og slett valpen som er for ung til å ha noe særlig mental utholdenhet.

NB: det betyr ikke at det er poengløst å prøve på ting. Bare ha is i magen og ikke tro at dere gjør feil fordi han ikke orker så lenge, eller søker mot andre ting enn dere :) . 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig gode svar. Dere har helt rett i at vi nok forventer alt for mye av valpen vår. Vi hadde lest oss opp, og forberedt oss på alt det praktiske. Følelsesmessig ble det likevel en mye større omveltning enn vi hadde sett for oss. Jeg har selv følt veldig på en følelse av mislykkethet etter at vi hentet ham for to uker siden. Jeg skjønnner at dette er et problem som ligger hos meg og min samboer, ikke hos valpen. Han er en trygg og fantastisk liten hund, og jeg skjønner jo på det dere sier, og på det vi har lest ellers at han er helt normal. Men vi har aldri hatt valp før, og er så redde for å gjøre noe feil. Jeg er så redd for at han ikke skal være glad, eller føle en tilknytning til oss, og at han derfor velger å legge seg et annet sted. Vi lar han alltid ligge i fred når han sover, og forstyrrer han aldri uansett hvor han legger seg. Stort sett ligger han likevel rett nedenfor sofaen. Dere har selvfølgelig rett i at vi må respektere valpen som han er, og han skal alltid få velge selv hvor han vil ligge. Vi er også redde for at han skal utvikle seg til å bli utrygg, eller aggressiv. 

Vi har lest at "time-out" med å ta ham i bånd, sånn at han ikke kommer til oss, når han har de verste valperaptusene, kan være et alternativ. Hva tenker dere om det? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mirai skrev:

Dere har helt urealistiske forventninger :) . Skru dem ned rundt nitti hakk, og bare nyt og kos dere med valpetiden. Det virker litt som dere tenker at så lenge DERE legger ned innsats og trener osv, så vil det feste seg? Det gjør dessverre ikke det så fort, med de aller aller fleste valper/hunder :P . Tenk at han har konsentrasjon på lik linje med en flue. Verden er helt ny, og det vil i mange mange måneder fremover komme ting og forstyrrelser som han vil ønske å sjekke ut/se på/løpe til osv. Bare fortsett med treningen, dere får mye igjen for det senere selv om det ikke føles som det "virker" nå. Det er rett og slett valpen som er for ung til å ha noe særlig mental utholdenhet.

NB: det betyr ikke at det er poengløst å prøve på ting. Bare ha is i magen og ikke tro at dere gjør feil fordi han ikke orker så lenge, eller søker mot andre ting enn dere :) . 

Tusen takk for godt svar. Ja, det er nok akkurat det vi tenker. Vi tenker at vi gjør noe feil, når kontaktlyden ikke sitter som den skal. Vi tenker også at det er vi som gjør noe feil når han ikke tar kontakt med oss så mye som vi skulle ønske ute, eller når han får valperaptus og biter oss i beina når vi går over gulvet. Vi har imidlertid forstått at det skjer når han er overtrøtt, fordi vi merker et mønster der det ofte skjer etter at vi har hatt besøk, eller eventuelt etter at en av oss kommer hjem fra skole eller jobb - og han blir glad for å se den av oss som har vært borte noen timer. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Lene1 said:

Vi har lest at "time-out" med å ta ham i bånd, sånn at han ikke kommer til oss, når han har de verste valperaptusene, kan være et alternativ. Hva tenker dere om det?

Så lenge dere er tydelige, konsekvente og rettferdige er det en effektiv metode. Men ikke bruk det når man er sur, aggressiv, kjeftete, ufin eller urettferdig med valpen. For meg er den riktige bruken at man først ser valperaptusen i perspektiv: har dere allerede vært ute og leket? Hvis nei; da går dere ut. Raptus ute er ok, så lenge valpen ikke bare biter/jakter/bjeffer på dere. Er det et tidspunkt hvor det er tid for at valpen skal være rolig? Da kan man forsøke avlede valpen med en godbit, leke eller noe. Om dette ikke fungerer tar du valpen rolig bort til et allerede festet kort leiebånd og knepper halsbånd på, setter deg rolig ned så valpen kan se deg og ser på tv, mobil eller pc i mellomtiden. Vent til valpen har landet helt, og slipp den løs når den har lagt seg ned. Men man skal være rolig, ikke kjefte, ikke ha negativ kroppsholdning og man skal være rettferdig hver gang man bruker det slik at hunden forstår hva man mener og hva man kommuniserer. Det skal ikke være straff, det skal bare være en kommunikasjon om at "nå skal vi være rolige".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres ut som dere gjør det meste riktig jeg, annet enn å kanskje stille veldig høye forventninger til både dere selv og valpen så tidlig :) . At han legger seg på gulvet kan jo rett og slett være fordi han er varm - eller at han liker å ligge litt hardere? Stor forskjell på hunder der! Det er en av grunnene til at jeg har korthåret hund som er kald, og elsker å ligge inntil meg :lol: Haha!

Angående raptus er det best å være "føre var", og kunne løse det med noe som fungerer. Hva det er vil variere fra individ til individ. Noen valper er man så heldig at man kan overse. Noen roer seg innenfor et område med kompostgrinder. Andre må man avlede med leke f. eks, eller bruke noe tyggegodis så de kan ligge og tygge seg litt roligere. Eller bånd, som du nevner. 
Erfaringsmessig for meg så fungerer det veldig dårlig å fysisk "ta" en valp som har raptus, det fikk jeg anbefalt på kurs med første hunden min... jeg angrer på mange at de tingene jeg gjorde mot henne som så tydelig ikke fungerte, men jeg var ung og visste ikke bedre :) . 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lene1 skrev:

Tusen takk for godt svar. Ja, det er nok akkurat det vi tenker. Vi tenker at vi gjør noe feil, når kontaktlyden ikke sitter som den skal. Vi tenker også at det er vi som gjør noe feil når han ikke tar kontakt med oss så mye som vi skulle ønske ute, eller når han får valperaptus og biter oss i beina når vi går over gulvet. Vi har imidlertid forstått at det skjer når han er overtrøtt, fordi vi merker et mønster der det ofte skjer etter at vi har hatt besøk, eller eventuelt etter at en av oss kommer hjem fra skole eller jobb - og han blir glad for å se den av oss som har vært borte noen timer. 

Jeg er en av dem som stiller seg tvilende til den der 'overtrøtt' teorien.. Jeg har hatt egne hunder i 35 år og har aldri hatt hunder som har fremstått  som 'overtrøtte'.. Hvalper/unghunder har masse energi , har mange ganger tenkt at ; ah..det skulle vært meg, da hadde husvasken gått som en lek! :D

Jeg overtok en 'fotbiter' for en stund siden ( helt ung hund) og de gangene han har vært ivrig på å henge i bena, har vært de gangene han ikke har vært på tur ennå, eventuellt en 'innedag' altså en dag der det ikke har blitt tur, bare hagelufting. Han hang aldri i bena etter å ha vært på tur, bare når det hadde vært lite aktivitet og det på tross at han har andre hunder å leke med. 

Såkalt 'time-out' har jeg ingen tro på, det er ikke noe som hunder naturlig kan relatere til. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lene1 said:

 Vi tenker at vi gjør noe feil, når kontaktlyden ikke sitter som den skal.

Litt enig med de andre som har svart. Gratulerer med normal valp :ahappy:Ville bare legge til at dere antakelig ikke kan forvente at valpen lærer en kontaktlyd eller kommando, som fungerer i alle situasjoner, når den er 10 uker og dere har hatt den i to av de. Det er fint å begynne å øve, men ikke krev mer enn dere vet den kan lykkes med! I starten ville jeg bare forsterket adferd valpen gjør av seg selv, og evt lagt til kontaktlyd når dere har kontakt, legge til «sitt» hvis den likevel setter seg om dere ønsker det som en kommando, men ikke begynt å kreve det ennå, om du skjønner forskjellen? Dere har god tid på å lære inn ting, begynn bare med å legge grunnlaget nå. Og ang kontakt, det er lettere å trene inn om dere går baklenge og får han til å følge? Enn at dere snur dere og bryter øyekontakten. 

 

Lykke til og senk skuldrene, valper er kos og kaos!:D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre, han høres helt helt normal ut ?.

Så må jeg bare legge til, av alle hundene jeg har hatt er det bare to som har vært skikkelig kosete fra dag én - han siste av typen ville opp i fanget og klemme litt før man skulle ut, benytte enhver anledning til kroppskontakt, og der er kullsøster helt make. Ingen av de andre har hatt tid utenom innimellom, og med han som hadde mest å ta seg til tror jeg ikke egentlig han ble kosete før han rundet året. Da tok han det til gjengjeld godt igjen ❤️ Så sånn kan ta tid, og det er ingenting galt med verken dere eller valpen for det ?.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en helt normal valp :) Dere har alt fåttange gode svar. Så jeg vil bare tilføye: husk å lek med valpen deres!

Hadde den vært sammen med andre hunder/valper, ville mye av dagen ha blitt brukt på lek. Når den "bare" har dere, prøver den å få utløp for dette ved å bite, jakte buksebein osv. Selvsagt må den etterhvert lære at det ikke er måten å leke med mennesker. Men i steden for å bare trene på passivisering, så lek med valpen! Ha drakamp/jaktlek med en fille (som kan kombineres med å lære inn slipp og kontakt) gjem en leke, og tren søksleker. Og selvsagt, vær aktiv med valpen ute. Tren balanse, lek gjemsel, finn på morsomme ting :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

En helt normal valp.

Og NEI - dere skal IKKE binde en 10 uker valp vekk fra dere som timeout. Man binder ikke fast en 10 uker gammel valp. Før man kan bruke binding som timeout så skal valpen vite hva å være bundet betyr.
Løft valpen opp og hold den på fanget til den blir rolig. Og det er begrenset hvor hardt en 10 uker gammel valp biter, deal with it - hold valpen og stryk på den til den blir rolig.
Alternativt så har dere en valpebinge som dere kan sette valpen i når den er helt raptus. Viktig at dere ikke kjefter, ikke gir oppmerksomhet for hyling, piping og bjeffing - men lar den sitte til den er lugn. Da løfter dere den ut og er fortsatt lugne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig gode svar. Det er veldig lærerrikt, og vi tar alle i mot alle rådene vi får med stor takknemlighet. 

Vi forstår at han er helt normal, og at "problemet" ligger hos oss. Vi vet at han er en fantastisk valp, og vi vil strekke oss til det ytterste for å gi ham det livet han fortjener. Hovedproblemet er at vi blir usikre på om vi gjør noe feil, og at det er derfor han gjør som han gjør. "Normal" valpebiting klarer vi fint å håndtere med avleding, men det er de raptusene der han hopper opp på beina våre og biter som vi synes er vanskelige. Dette fordi det ikke nytter å overse ham, og det bare delvis nytter å avlede ham. 

Vi går inn for en positiv oppdragelse, og har til nå ikke kjeftet på ham noen gang, Vi belønner ønskelig atferd, og overser uønsket atferd. Det er derfor vi synes akkurat den raptusbitingen er så vanskelig, fordi vi ikke har klart å finne noe som fungerer. 


Vi leker masse med ham, både inne og ute. Også her er vi litt usikre, fordi noen sier at vi bør holde lekingen utendørs. Til nå har vi lekt med ham både inne og ute. Han får også masse tyggebein (under oppsyn), fryst kong og tyggeleker. Vi prøver også å utvide området hans litt og litt for hver dag. Vi har ikke bil nå, så får ikke tatt ham med så langt før vi får lånt bil om noen dager. Vi skal snart lære ham å ta buss, men er litt redd for å utsette ham for for mye for tidlig. Vi er litt usikre på hvor mye miljøtrening man bør utsette en valp på 10 uker for? Noen sier veldig mye, mens andre sier ganske lite. Vi prøver å ha ham i bånd så lite som mye, så til nå har vi mest gått rundt i naturen i nærområdet mens han er løs. 

Igjen, tusen takk for alle gode svar. Vi har innsett at vi har en helt normal valp, og at det er våre forventninger som må justeres. Etter å ha lest disse svarene føles det mye bedre, og vi tar alle rådene til etterretning. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Belgerpia said:

En helt normal valp.

Og NEI - dere skal IKKE binde en 10 uker valp vekk fra dere som timeout. Man binder ikke fast en 10 uker gammel valp. Før man kan bruke binding som timeout så skal valpen vite hva å være bundet betyr.
Løft valpen opp og hold den på fanget til den blir rolig. Og det er begrenset hvor hardt en 10 uker gammel valp biter, deal with it - hold valpen og stryk på den til den blir rolig.
Alternativt så har dere en valpebinge som dere kan sette valpen i når den er helt raptus. Viktig at dere ikke kjefter, ikke gir oppmerksomhet for hyling, piping og bjeffing - men lar den sitte til den er lugn. Da løfter dere den ut og er fortsatt lugne.

Hvorfor tvangsholde valpen? På hvilken måte er det noe annet enn å være fastbundet, annet enn at valpen potensielt får hetta av følelsen å bli "holdt fast"? På hvilken måte er en valpebinge noe annet enn å være fastbundet? Du gjør jo akkurat samme opplegget, bare at ikke alle har mulighet til å ha en valpebinge (kompostgrinder på tarkett + valpefeit hund av rette rasen + raptus = som å prøve å holde en løve inne med en kortstokk). Du beskriver nøyaktig det samme som man oppnår med å kneppe hunden på et meter-halvannameter langt leiebånd festet i et solid festepunkt innendørs, derfor er det rart du er så påståelig med ikke-binde-fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senk skuldrene, slapp av og ikke forsøk å være så forbaska flinke og gjøre alt som står i bøker :). Bøkene beskriver gjerne en ønsket måte å gjøre ting på, men det er ofte ikke helt sånn ting fungerer i praksis. Man må se på valpen hvordan den er, og tilpasse oppdragelsen deretter.

Valpebiting forsvinner som regel av seg selv, helt uten at man gjør så mange tiltak for å få valpen til å slutte å bite. Jeg vil tro at de aller alle fleste valper slutter med den bitingen sin etter at de har skiftet tenner og blitt litt mer voksne - helt uavhengig av hva man har gjort for å få den til å slutte med bitingen. Biting/smaking på ting er en del av valpens utvikling og måte å oppleve verden på. Se bare på småbarn også - de putter ting i munnen og smaker... det er helt naturlig.  

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, valper kan være noe herk på mange måter, både direkte i adferd og inndirekte ved å ikke stå til forventningene, samme om de er realistiske eller ei. Har ei oversosial frøken her på rett over 7 mnd som fortsatt tilter hver gang noen andre enn meg og sønnen så mye som kaster et blikk på henne. GAL.. Bruker gjerne masse tenner, hopper opp i trynet på folk og gir seg aldri, ingen ben på jorden, superintens. Ikke bryr hun seg om hva jeg sier heller og det er lite forsterkere som er interessante nok til å avlede. Ikke verdens kuleste enda ovenfor meg heller, fortsatt tendenser til biting osv, men mye bedre. Nå er jo ikke alle valper sånn liksom, men det er greit å bare innse at de fleste er noen irriterende krek ihvertfall i 3-4 mnd, og noen er langt verre og holder på langt lengre før lydighet og impulskontroll sitter. 

De er også veldig forskjellige ifht hvilke behov de har, feks som dere har merket ifht å være "oppå" eier hele tiden eller mer selvstendig og avstandssøkende. 

Uansett er det ikke noe å bekymre seg for, hunden deres har det helt sikkert bra, og hunder sin måte "å være glad i" på er ikke lik(nødvendigvis) det vi mennesker legger i det. Nå har dere jo ikke hatt valpen lenge, men den er helt sikkert allerede godt i gang med å knytte seg til dere og det vil bare bli bedre, men ikke sikkert at den noen gang blir en hund som vil ha så mye nærhet hele tiden. 

Selv med selvstendige hunder så vil man kunne merke store forbedringer med trening. Er man flink til å legge et godt grunnlag ifht kontakt m.m. vil dere helt garantert ha igjen for det senere. Men som flere har nevnt så er to uker ingen ting, det må nok en god stund lenger til før dere har banebrytende resultater også må det selvsagt vedlikeholdes. Fortsett og tren og vær forberedt på at det kan komme perioder nå i mnd  fremover hvor hunden plutselig kan få tilbakefall, hvor det virker som alt den har lært tidligere er glemt, da gjelder det å passe på at hunden får minst mulig muligheter til å gjøre feil eller uønskede ting og gå noen steg tilbake i treninga og bare fortsett å tren, men enkelt så hunden får mestring. Periodene går over igjen og man sitter som regel igjen med en hund som er enda mer moden og bedre enn den man hadde før :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en helt normal valp! :) Det høres ut som en flott og supertrygg valp som dere skal være stolte av, og som helt sikker kommer til å vokse opp og bli en "trygg samfunnsborger". Det høres også ut som dere gjør en veldig fin jobb med ham, så fortsett med det, men senk skuldrene og pust med magen. Alle gjør feil, også erfarne hundefolk, og ingen normale valper tar skade av at man ikke gjør alt 100% korrekt/etter boka til tider. :)

Angående valperaptusene som dere beskriver så er det helt normalt, og det er også helt normalt at de er vanskelige å avlede. Hos min hund kom gjerne valperaptusen til en spesifikk tid hver dag (i 7-8-tiden om kvelden), og jeg begynte etter hvert da å ha et griseøre eller noe annet å tygge på klart, sånn at jeg fikk redirigert litt av energien som opprinnelig gikk med til å prøve å spise opp både meg og inventaret. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sagt opp og ned og i mente her, men en god ting kan ikke sies for ofte. Så jeg sier det jeg også. Alt høres veldig normalt ut. Og ganske kjent ut.

Jeg fikk min første valp for et drøyt år siden. Som dere hadde jeg lagt ned mye tid på forberedelser. Hadde en veldig klart bilde i hodet av hvordan dette kom til å forløpe. At jeg kunne ta så feil og være så naiv! :D Ting jeg trodde var lett ble vanskelig. Ting jeg var livredd for skulle skje var overhodet ikke noe problem. Og så oppdaget jeg at ting tok veldig mye lengre tid enn jeg trodde. Generalisert sitt, gå pent i bånd, innkalling som jeg stolte på ... Alt ser så fryktelig rett fram og enkelt ut på instruksjonsvideoer - det ser nærmest ut som man bare programmerer en maskin. Noen klikk og noen godbiter så sitter det ... ehh ... nei :D Den kontaktøvelsen dere trener på, å få valpen til å oppsøke dere fra bak ryggen for å se på dere høres feks ut som altfor mye å forvente av en 10 uker gammel valp.

Tror dere er på god vei (men enig med dem som mener at man ikke binder fast en valp). Lykke til :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å leke inne eller ikke er en smakssak. Noen har to hunder som får gjøre "alt", bjeffeleke inne, raptus i sofaen etc. Se for dere om ett år når han er mye større i kroppen - hva trives dere med? Vil dere ha lek med lyd inne, eller løping i sofaen? Dette er ting som kan jobbes med allerede, på lavt nivå, da :) . 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
10 hours ago, Kangerlussuaq said:

Hvorfor tvangsholde valpen? På hvilken måte er det noe annet enn å være fastbundet, annet enn at valpen potensielt får hetta av følelsen å bli "holdt fast"? På hvilken måte er en valpebinge noe annet enn å være fastbundet? Du gjør jo akkurat samme opplegget, bare at ikke alle har mulighet til å ha en valpebinge (kompostgrinder på tarkett + valpefeit hund av rette rasen + raptus = som å prøve å holde en løve inne med en kortstokk). Du beskriver nøyaktig det samme som man oppnår med å kneppe hunden på et meter-halvannameter langt leiebånd festet i et solid festepunkt innendørs, derfor er det rart du er så påståelig med ikke-binde-fast.

Fordi valpen neppe vil få panikk av ren skjær redsel av å bli holdt rolig, og fordi den neppe vil få panikk av full redsel og dødsangst fordi den henger fast i noe etter halsen om man putter den i en binge - DERFOR.
Ren skjær logikk - det foregår INGEN læring av å spinne rundt i rein skjær hysterisk redsel og panikk ytterst i et bånd.
En valp på 10 uker har ikke relasjon nok til halsbånd til å ikke bli fullstendig livredd om den blir sittende fast. Det er jo bare direkte slemt, og så opptatt som DU er av dyrevelferd, så burde du i det minste se den eller?

Og nei, det er ikke det samme å holde den fast, eller å sette den i binge - joda, den kan nok protestere da også, men det skal ****** mye til før valpen får panikk og direkte dødsangst.

Jeg sier ikke at binding som timeout ikke fungerer, det gjør det - på eldre valper som har en relasjon til halsbånd og kobbel - en 10 uker gammel valp har ikke det, og den vil mest sannsynlig få fullstendig panikk - hvilket IKKE er intensjonen med øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Belgerpia said:

Fordi valpen neppe vil få panikk av ren skjær redsel av å bli holdt rolig, og fordi den neppe vil få panikk av full redsel og dødsangst fordi den henger fast i noe etter halsen om man putter den i en binge - DERFOR.
Ren skjær logikk - det foregår INGEN læring av å spinne rundt i rein skjær hysterisk redsel og panikk ytterst i et bånd.
En valp på 10 uker har ikke relasjon nok til halsbånd til å ikke bli fullstendig livredd om den blir sittende fast. Det er jo bare direkte slemt, og så opptatt som DU er av dyrevelferd, så burde du i det minste se den eller?

Og nei, det er ikke det samme å holde den fast, eller å sette den i binge - joda, den kan nok protestere da også, men det skal ****** mye til før valpen får panikk og direkte dødsangst.

Jeg sier ikke at binding som timeout ikke fungerer, det gjør det - på eldre valper som har en relasjon til halsbånd og kobbel - en 10 uker gammel valp har ikke det, og den vil mest sannsynlig få fullstendig panikk - hvilket IKKE er intensjonen med øvelsen.

OK, ser den. Min valp hadde aldri noe panikk, eller redsel med bånd så det kunne ikke falle meg inn at det var tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å holde valpen får den også lært at det å roe seg foregår i relasjon til eier/menneske. Og binding/sette bort valp gir ikke samme læring ift det at man skal roe seg i kontakt med menneskehud. Når man holder valpen kan man også stryke den på bryst/flanker -rolig og samtidig bestemt(men ikke hardt), og det vil ofte hjelpe valpen til å roe seg. Husk å slippe taket i valpen idet du kjenner at den virkelig slapper av i kroppen. Da lærer den at det lønner seg å slappe av når et menneske holder i den. 
Lignende teknikk kan brukes på voksne hunder, bortsett fra at de da står inntil eieres føtter, med ene siden av kroppen i kontakt med eiers ben, og der eier holder hunden fast inntil og stryker hunden over siden som da vender ut. de fleste hunder kan læres til å roe seg med denne teknikken, som er super å bruke ute og på trening også om hunden fremstår stressa og overgira der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...