Gå til innhold
Hundesonen.no

Til info: Mistanke om brucellose på hund i Norge


Tuvane
 Share

Recommended Posts

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrehelse/dyresykdommer/brucellose/mistanke_om_brucellose_paa_hund_i_norge.27704

Mattilsynet er varslet om mistanke om Brucella canis i fire hundehold på Østlandet, som har hatt nær kontakt med hverandre. Sykdommen kan føre til aborter og nedsatt fruktbarhet hos hund. De aktuelle hundeholdene er isolert i påvente av analyser som Veterinærinstituttet gjennomfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, Meg said:

Skulle ønske det ble strengere krav for import og transport av hund...

I følge hundesonen så ønskes det jo ikke det, herregud for et baluba det ble når mattilsynet ønsket å endre importreglene til Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Kangerlussuaq said:

I følge hundesonen så ønskes det jo ikke det, herregud for et baluba det ble når mattilsynet ønsket å endre importreglene til Norge...

Det er vel ikke strengere regler pr.se. det er motstand mot. Men å kreve at all import er komersiell er jo faktisk litt hull i hodet og vil bare bane vei for flere valpefabrikkhunder som import, og få/ingen fra små seriøse oppdrettere. 
Strengere regler i form av flere krav om tester og/eller vaksiner kan være på sin plass, tilpasset områdene man skal importere fra. F.eks. Leptospirosevaksine fra store deler av Europa, test for brucellose fra deler av verden, ormekur og/eller test for lungeorm og hjerteorm der det er aktuelt osv osv. 

For ordens skyld så kan det jo nevnes at mine importer fra tyskland ble lepto vaksinerte, min import fra Serbia var på et forebyggende hjerteorm regime. Jeg hadde ikke hatt noe imot om det var krav til dette, og eventuelt flere tester fra dyrehelsemessig ståsted.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...