Til info: Mistanke om brucellose på hund i Norge

6 innlegg i emnet

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrehelse/dyresykdommer/brucellose/mistanke_om_brucellose_paa_hund_i_norge.27704

Mattilsynet er varslet om mistanke om Brucella canis i fire hundehold på Østlandet, som har hatt nær kontakt med hverandre. Sykdommen kan føre til aborter og nedsatt fruktbarhet hos hund. De aktuelle hundeholdene er isolert i påvente av analyser som Veterinærinstituttet gjennomfører.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og ingen behandling, så smittede hunder må avlives...

Skulle ønske det ble strengere krav for import og transport av hund...

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved import av sperm fra Australia måtte faktisk hannhunden ta test for dette for å få godkjent import.

4 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
53 minutes ago, Meg said:

Skulle ønske det ble strengere krav for import og transport av hund...

I følge hundesonen så ønskes det jo ikke det, herregud for et baluba det ble når mattilsynet ønsket å endre importreglene til Norge...

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutes ago, Kangerlussuaq said:

I følge hundesonen så ønskes det jo ikke det, herregud for et baluba det ble når mattilsynet ønsket å endre importreglene til Norge...

Det er vel ikke strengere regler pr.se. det er motstand mot. Men å kreve at all import er komersiell er jo faktisk litt hull i hodet og vil bare bane vei for flere valpefabrikkhunder som import, og få/ingen fra små seriøse oppdrettere. 
Strengere regler i form av flere krav om tester og/eller vaksiner kan være på sin plass, tilpasset områdene man skal importere fra. F.eks. Leptospirosevaksine fra store deler av Europa, test for brucellose fra deler av verden, ormekur og/eller test for lungeorm og hjerteorm der det er aktuelt osv osv. 

For ordens skyld så kan det jo nevnes at mine importer fra tyskland ble lepto vaksinerte, min import fra Serbia var på et forebyggende hjerteorm regime. Jeg hadde ikke hatt noe imot om det var krav til dette, og eventuelt flere tester fra dyrehelsemessig ståsted.

11 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Black Friday Salg til Hund
  • Nye innlegg

• Sjokoladepålegg til jul og en gang i året??  husker jeg fikk spise så mye jeg ville. Og siden jeg var kresen så levde jeg på loff med sjokoladepålegg, og nudler til middag i flere år måtte aldri smake på grønnsakene og sånn. Så husker jeg at jeg ikke likte skorpene på skiva. Men mamma tvingte meg for hun sa at tennene mine råtnet hvis jeg ikke spise skorpene. Gikk tydeligvis ikke så veldig innpå meg siden jeg gjemte de nederst i søpla, under alt annet. Men jeg ble gjennomskuet. Så da nektet jeg å spise skiver og levde på choco pops og weetos frokostblanding etterpå foreldrene mine tenkte visst ikke så mye på næringsinnhold og sunn mat de... Nå gruer jeg meg syykt til legetime i morgen. Kommer ikke til å få sove i natt. Så fant jeg ut at XXL har ullvang rav genser på tilbud i morgen. Så der må jeg innom hvis jeg finner parkeringsplass...
    • Jeg kunne sagt en hel del her..men jeg fatter meg i korthet; STAKKARS HUND!! 
    • Mine hunder får ut å tisse ca 4 ganger i døgnet. Morgen når vi står opp, en stund etter det(ofte sånn 5-6 timer eller noe sånt), så går vi hovedtur der de også går på do, før vi lufter før kvelden igjen. Minsten hender det får en ekstra lufting mellom tur og kveldslufting, avhengig av hvor mye hun har drukket på tur/etter tur. Jeg tenker det er litt forskjell på hunder også, samt at det har noe med alder å gjøre og fôring. Minsten på 11 mnd. må oftere på do enn den voksne på 2,5. Stort sett blir alle med da, når jeg føler minsten trenger en lufting, bare sånn i tilfellet. Den eldste min markerer mye, så hun tisser som regel hver gang vi er ute, mens hannhunden lar gjerne være å tisse hvis han ikke må. 
    • De må ihvertfall klippes jevnlig. Steder som må klippes er ører og poter, og pelsen må børstes jevnlig. Man kan såklart skrelle dem ned, men det er virkelig ikke pent og endrer pelsstrukturen. 

Utstillingsklipp kan ikke jeg uttale meg om da jeg ikke er spesielt dreven selv enda og hunden min er enda ung og har lite pels. Men også her gjelder ører, poter og hals, samt napping av døde hår såvidt jeg har forstått. Er sikkert flere som kan svare bedre på det

Er stor variasjon i mengden pels! Cockeren og amerikansk cocker har ganske ekstrem og krevende pels som samler kvist og annet og floker seg veldig lett, selvom det såklart er individuelle forskjeller her og ulike linjer. Springer, welsh og field har enklere pels.
    • Ja, jeg tror du kan ha rett i det. Litt annen kultur på en måte, og kanskje er hund den eneste interessen vi har til felles, men de kan jo være både ålreite og morsomme å være sammen med likevel. Den beardisoppdretteren jeg liker aller aller best som menneske planlegger kull i begynnelsen av 2018. Gjett om jeg ble ivrig da jeg hørte det! Men så så jeg bilde av foreldredyrene, og likte ingen av dem!  (Jeg kommer til å fjerne dette bildet etter en stund så hun ikke finner det her!  )
  • Nylig opprettede emner