Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdrettere av jaktgolden

Recommended Posts

Hei! Trenger tips til oppdrettere av jaktgolden. Jeg driver aktivt med konkurranse lydighet, vil også prøve meg på rally lydighet og bruks. Trenger derfor en aktiv hund, men samtidig familievennlig da jeg har et barn.

Jeg har allerede sendt en mail til en kanskje aktuell oppdretter, men fikk så slett svar tilbake og veldig copy/paste svar, så ble ikke så imponert. (Jeg skriver ikke hvem det er her) 

Uansett, hvem oppdrettere er det jeg bør sjekke ut? :-)  har du kanskje en jaktgolden selv og fornøyd med oppdretter og hunden?

Edit: Noe man bør være oppmerksom på med rasen? Vet de sliter en del med allergi 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Allergi/hud/øre er definitivt noe du bør være veldig obs på. Meg bekjent er det rimelig mye problemer med dette også hos bruksvarianten, og jeg kjenner dessverre til at det brukes hunder i avl der mange kullsøsken sliter med allergi ol, uten at dette blir opplyst om.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kennel Soltrollet anbefales på det sterkeste. Dønn seriøs oppdretter med veldig flotte hunder. Opplever dem ikke som ekstreme, men de er svært morsomme, livlige, arbeidsomme og lærenemme. Veldig god avknapp, veldig rolige inne. Oppdretter setter helse ekstremt høyt og tester for langt mer enn hva som er påkrevd eller forventet.

Jeg har vel hørt fra mer eller mindre samtlige eiere fra de tre siste kullene, og alle er strålende fornøyde. Allsidige hunder. Lydighet, rallylydighet, smeller, jakt, ettersøk ... og ikke minst redning. Og til og med et par TV-opptredener :P Selv holder hun vel primært på med lydighet.

Nå har hun akkurat hatt et kull, men ser det er et nytt som er planlagt. Nettside www.aandal.net

Ellers har jeg også hørt mye godt om kennel Solsvingen.

Angående helse så er min oppfatning at man må gjøre hjemmeleksa si, som med alle raser. All den tid det ikke finnes noe særlig statistikk tilgjengelig, så er det vanskelig å vite hva som er hva. Og historier hører man nok av - "alle" kjenner enten en gjeng med jaktgoldener som er superfriske eller kjempeplaget. Noe som går igjen nesten uansett hvilken rase man snakker om - merkelig det der... Og for den statistikken som er mulig å oppdrive, så er jo en Golden registrert som en Golden uansett om den kommer fra jaktlinjer, som seg hør og bør. Så det blir vanskelig å skille. De kommer fra de samme stamhundene fra rundt år 1900 og bærer potensielt gener med de samme problemene. Nå påstår oppdrettere av jaktgolden ofte at HD og AD-problematikk er sjeldnere, samt at pelsen har sine vannavstøtende egenskaper bedre i behold - noe kan gi mindre fare for eksem. Om dette stemmer, det vet jeg ikke. Jeg har også hørt at det i alle fall er en useriøs oppdretter av jaktgolden i Norge - som avler ukritisk. Jeg fikk ikke med meg navnet (og ville vel neppe postet det her uten egne erfaringer), men det er altså nok en grunn til å gjøre hjemmeleksa si. Foruten å høre hva opphavet er testet for og mindre og større plager i tidligere kull, så sjekk også innavlsgraden. Alt i alt så kan jeg ikke se at en Golden, jaktlinjer eller ei, fra en seriøs oppdretter er særskilt utsatte hunder. De har sitt, som de fleste rasene har.

Disclaimer: Har hund fra Soltrollet selv, men mener jeg har gangsynet i behold likevel. Det er bra hunder.

Endret av tillien
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville vært obs på hvem foreldre dyrene er, det er ganske mange parringer i Norge som er  ganske tette i linjene. Vær også obs på gemytt, og helse.

Jeg ville nok også sett utover landegrensene mot Sverige, der er det mye bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
4 timer siden, Tuvane skrev:

Allergi/hud/øre er definitivt noe du bør være veldig obs på. Meg bekjent er det rimelig mye problemer med dette også hos bruksvarianten, og jeg kjenner dessverre til at det brukes hunder i avl der mange kullsøsken sliter med allergi ol, uten at dette blir opplyst om.

Vil bare trekke frem denne, mye rusk hos søsken og familie som ikke kommer frem hos flere, dessverre...

Jeg tror samtlige av mine nære treningsvenninner med jaktgolden har hatt problemer med kløe/allergi og/eller ører, for ikke å nevne sart hud generelt med lett for sår, infeksjoner osv.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

13 timer siden, sidnajse skrev:

Synes du burde kontakte kennel Solsvingen:)

Takk for svar! Skal sjekke de ut :)

12 timer siden, tillien skrev:

Kennel Soltrollet anbefales på det sterkeste. Dønn seriøs oppdretter med veldig flotte hunder. Opplever dem ikke som ekstreme, men de er svært morsomme, livlige, arbeidsomme og lærenemme. Veldig god avknapp, veldig rolige inne. Oppdretter setter helse ekstremt høyt og tester for langt mer enn hva som er påkrevd eller forventet.

Jeg har vel hørt fra mer eller mindre samtlige eiere fra de tre siste kullene, og alle er strålende fornøyde. Allsidige hunder. Lydighet, rallylydighet, smeller, jakt, ettersøk ... og ikke minst redning. Og til og med et par TV-opptredener :P Selv holder hun vel primært på med lydighet.

Nå har hun akkurat hatt et kull, men ser det er et nytt som er planlagt. Nettside www.aandal.net

Ellers har jeg også hørt mye godt om kennel Solsvingen.

Angående helse så er min oppfatning at man må gjøre hjemmeleksa si, som med alle raser. All den tid det ikke finnes noe særlig statistikk tilgjengelig, så er det vanskelig å vite hva som er hva. Og historier hører man nok av - "alle" kjenner enten en gjeng med jaktgoldener som er superfriske eller kjempeplaget. Noe som går igjen nesten uansett hvilken rase man snakker om - merkelig det der... Og for den statistikken som er mulig å oppdrive, så er jo en Golden registrert som en Golden uansett om den kommer fra jaktlinjer, som seg hør og bør. Så det blir vanskelig å skille. De kommer fra de samme stamhundene fra rundt år 1900 og bærer potensielt gener med de samme problemene. Nå påstår oppdrettere av jaktgolden ofte at HD og AD-problematikk er sjeldnere, samt at pelsen har sine vannavstøtende egenskaper bedre i behold - noe kan gi mindre fare for eksem. Om dette stemmer, det vet jeg ikke. Jeg har også hørt at det i alle fall er en useriøs oppdretter av jaktgolden i Norge - som avler ukritisk. Jeg fikk ikke med meg navnet (og ville vel neppe postet det her uten egne erfaringer), men det er altså nok en grunn til å gjøre hjemmeleksa si. Foruten å høre hva opphavet er testet for og mindre og større plager i tidligere kull, så sjekk også innavlsgraden. Alt i alt så kan jeg ikke se at en Golden, jaktlinjer eller ei, fra en seriøs oppdretter er særskilt utsatte hunder. De har sitt, som de fleste rasene har.

Disclaimer: Har hund fra Soltrollet selv, men mener jeg har gangsynet i behold likevel. Det er bra hunder.

Takk! De skal jeg sjekke ut.  :)

Og jeg er helt enig ang helse. Alle sliter med sitt som du sier, men det er viktig for meg å ha stor fokus på dette. Har hatt relativt friske hunder før så vil helst ha det igjen :) 

Tror jeg skjønner hvem du mener når du sier tv opptreden :P

9 timer siden, Debbie skrev:

Ville vært obs på hvem foreldre dyrene er, det er ganske mange parringer i Norge som er  ganske tette i linjene. Vær også obs på gemytt, og helse.

Jeg ville nok også sett utover landegrensene mot Sverige, der er det mye bra.

Supert! Takk for tips, skal definitivt sjekke ut :)

8 timer siden, maysofie skrev:

Vil bare trekke frem denne, mye rusk hos søsken og familie som ikke kommer frem hos flere, dessverre...

Jeg tror samtlige av mine nære treningsvenninner med jaktgolden har hatt problemer med kløe/allergi og/eller ører, for ikke å nevne sart hud generelt med lett for sår, infeksjoner osv.

13 timer siden, Tuvane skrev:

I know! og jeg tror jeg vet hvem du sikter til?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 7.9.2017 at 8:57 PM, Tuvane skrev:

Kunne du sendt meg PM angående dette @Tuvane? 🙂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er nok helt riktig valg. Kunne kjapt blitt fryktelig frustrerende med whippet, når det du ønsker er en meget førerorientert hund som skal brukes til lydighet, ag, osv
    • @Mud Pointer hannhunden til den ene onkelen min klarte å brenne seg på ballene i sommer, og jeg tror de brukte vanlig solkrem med høy faktor til ham
    • Jeg passer en Pomeranian i 2 uker, og den spiser tyggis fra bakken hver gang jeg ikke ser og jeg prøver alltid å dra det ut av munnen men fram til nå har den spist 3 stykker og foreldrene mine gidder ikke å dra til dyreklinikken siden det ikke er vår hund og de gidder ikke bruke penger/ dyreklinikken er uansett stengt nå... jeg er bare et barn og har ikke penger så jeg trenger hjelp til hva jeg skal gjøre Hunden får alltid nok mat som den skal få hver dag, har til og med kokt naturell kyllingfilet for at ''prosessen'' skal gå fortere. Problemet er bare at den ikke slutter å spise tyggis. PS: hunden oppfører seg normalt men jeg vet det kan være farlig uansett..   3 visninger og ingen svar? hva skjer norge
    • Lundqvist er gull, vi har gått flere kurs der (selv om passeringskurset ikke er det beste jeg har gått, men det gir noen ok verktøy). Anbefaler også språkseminaret på det sterkeste, både for dere og hunden! Kovu har gått det to ganger nå. Kovu er fra Masithela. Vi har pludret oss gjennom et par rallykonkurranser, men noen champion blir han nok aldri.
    • Takk! Han er fra Kennel Wayosi i Fetsund. Veldig fornøyde med både hund og oppdretter!  Hvor er deres fra? Han er veldig flott! Mio får heller aldri hilse i bånd og egentlig aldri på fremmede hunder ellers heller, men han fikk dessverre hilse for mye som liten valp (første uka eller to) og har fortsatt en forventning om lek. Vi har gått passeringskurs hos Lundqvist hundeskole og er veldig glade for det! Det går fortsatt opp og ned, men nå har vi i alle fall en plan for hvordan vi skal gjøre det. Også vet vi hvordan det kan se ut når det går bra og vi leser han tidlig, det hjelper veldig. Takk for tips om OODK og Side om side! Vi har sett litt rundt spesielt etter steder å trene, men syns det har vært litt vanskelig å finne frem blant veldig mange tilbud. Vi sjekker nok disse etter sommerferie, først skal vi gå i fjellet 
  • Nylig opprettede emner