Gå til innhold
Hundesonen.no

Tur med valp på 5 mnd


musli
 Share

Recommended Posts

Jeg har en som er vel noe over fem måneder nå. Vi trappet opp gradvis, og går vel nærmest samme lengde turer som jeg gikk da jeg bare hadde eldstehunden, nå. Vi er gjerne ute iallefall et par timer(lengre på lange turer), og varierer mellom å surre rundt i en av skogene ikke langt fra der vi bor, til lengre turer, og noen ganger besøke bysentrum/en park i nærheten. Ofte med innlagt trening(lete etter ting, etc). Det takler han helt fint nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om ikke dette med lengde på turer avhenger av rase/type hund, og selvfølgelig om hunden går løs eller i bånd. Antar at trådstarter spør om lengde på turer relatert til fysisk aktivitet, og dermed belastning på uferdige sener, leddbånd og ledd? Og forskjellige raser har vel både forskjellig aktivitetsnivå og - om vi skal være ærlige - forskjellige fysiske utfordringer. Dermed er mitt spørsmål om ikke valpens aktivitetsnivå bør sees i sammenheng med dette? Altså ikke generalisere slik at det samme gjelder for alle raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg på min tredje GD, og de har fått lange, gode turer i terreng fra de var 10-12 uker gamle. Ingen av de har hatt skjelettproblemer, alle tre er rtg fritt foran og bak. Jeg husker hvor mye pes jeg fikk fra *ekspertene* da jeg hadde min første, jeg kom til å gå henne ihjel fikk jeg høre flere ganger... Nå er det derimot normen å anbefale mye tid i terrenget fra de er små, nettopp for å styrke sener, ledd og muskulatur. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Akkurat nå, musli skrev:

Har et spørsmål til, går dere morgen og kveldstur (i så fall hvor langt) med en valp på den alderen eller bare lufter dere den i hagen?

Jeg er lat. Mine hunder får aldri verken morgentur eller kveldstur - og dermed venner jeg heller aldri mine valper til at de må få det. Eller tur og tur... vi rusler en runde på jordet mitt - den er kanskje 300 m lang... på den tiden får hundene tid til å gjøre fra seg det de må, ikke mer. Jeg vil ikke ha hunder som forventer lange turer morgen og kveld :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

On 8.9.2017 at 9:26 PM, Cocky said:

Lurer på om ikke dette med lengde på turer avhenger av rase/type hund, og selvfølgelig om hunden går løs eller i bånd. Antar at trådstarter spør om lengde på turer relatert til fysisk aktivitet, og dermed belastning på uferdige sener, leddbånd og ledd? Og forskjellige raser har vel både forskjellig aktivitetsnivå og - om vi skal være ærlige - forskjellige fysiske utfordringer. Dermed er mitt spørsmål om ikke valpens aktivitetsnivå bør sees i sammenheng med dette? Altså ikke generalisere slik at det samme gjelder for alle raser?

Njæ, egentlig ikke, men nå svarer jeg som regel i tid og ikke km feks når jeg svarer. For jeg tenker at det evt begrenser seg selv, har man en engelsk bulldog feks så er det vell lite sannsynlig at man får gjennomført en lang løpetur feks om man så hadde prøvd. Og samme med hunder som evt synes det er kjedelig å gå i bånd og som kanskje ikke er så glad i å gå tur, de kommer til å streike når de er lei så da blir det ikke mer tur da. Men ingen raser trenger å begrenses på tur om de vil selv i den alderen :) Så fremt det er en gradvis økning på mengde tur sånn at deres fysiske form henger med, men alt dette gjelder jo egentlig uansett rase. :) 

16 minutes ago, musli said:

Har et spørsmål til, går dere morgen og kveldstur (i så fall hvor langt) med en valp på den alderen eller bare lufter dere den i hagen?

Jeg foretrekker å gå flere turer med valpene mine om jeg har mulighet, rett og slett fordi de da blir litt mer behagelige å ha i hus :) Men det er jo ikke noe man må selvsagt. Hvor langt jeg går på sånne småturer som kommer i tillegg til hovedturen kommer litt an på hva jeg orker, hva jeg har mulighet til og hvordan resten av dagen har vært, men 20-40 min ca :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...