Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpebiting +valpelek


Anine
 Share

Recommended Posts

Hei,

har en labradorvalp på 3 mnd som biter en del, noe som i utgangspunktet ikke er så rart da det klør i tennene. Han har lært seg at han ikke får bite i møblene, men sliter dog litt med biting på mennesker og klær på mennesker. Det er sjelden han biter hardt (men innimellom slår han til). 

Tingen er at vi har en nabovalp på 4 mnd. Jeg synes leken mellom de virker voldsom men sambo mener det er slik valper leker, trekker seg litt unna og hiver seg inn igjen. Idag begynte nabovalpen å blø lett grunnet valpen vår. Er ikke leken for voldsom da? Hvordan vet vi at leken blir for mye for den lille valpen? 

Tar gjerne imot tips mot biting på mennesker også, men regner med dette blir bedre av seg selv når voksentennene kommer :) vi ignorerer og snur oss bort hver gang han tar tak nå. Evt bytter ut hånda/foten vår med en leke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradorvalpen min var veldig vanskelig med bitinga, det som fungerte best for stopp av biting på humanoider var å "pipe" eller lage en konkret liten lyd, røyse meg opp og gå vekk fra valpen. Hver. Eneste. Gang. Hun biter. Da ble jeg kvitt det på 2-3 uker.

Generelt synes jeg ikke det er ok å la små valper leke veldig lenge, siden det ofte er ukontrollert og litt kaotisk. La det være i små korte perioder. Hvis valpen oppfører seg svært dårlig ovenfor andre hunder, så kan det lønne seg å finne en rolig voksen hund som kan si i fra og irettesette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Labradorvalpen min var veldig vanskelig med bitinga, det som fungerte best for stopp av biting på humanoider var å "pipe" eller lage en konkret liten lyd, røyse meg opp og gå vekk fra valpen. Hver. Eneste. Gang. Hun biter. Da ble jeg kvitt det på 2-3 uker.

Generelt synes jeg ikke det er ok å la små valper leke veldig lenge, siden det ofte er ukontrollert og litt kaotisk. La det være i små korte perioder. Hvis valpen oppfører seg svært dårlig ovenfor andre hunder, så kan det lønne seg å finne en rolig voksen hund som kan si i fra og irettesette.

Takk for svar! Har prøvd oss på valpelyd ogsp, men hvis vi blir oitt mer konsekvente på den er det kanskje det som skal til :)

Vi bor i et leilighetskompleks, så valpene møtes bare på tisseturer i bakgården innimellom, men da ønsker de jo veldig gjerne å hilse på hverandre, og det er ikke mer enn i 5 min. For min del vil jeg helst ikke at de skal leke sammen da jeg synes det virker voldsomt, men sambo er uenig og mener jeg ikke har peiling på hvordan valper leker sammen (noe som forsåvidt stemmer), og at de må lære seg det. Men det er jo ikke normalt å bite hverandre til blods vel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Valper leker voldsomt med hverandre. Det er helt naturlig, og ingenting å bekymre seg for, eller overstyre. Utendørs, vel å merke. Det er ikke nødvendig å la dem herje inne :)

Godt å høre, vil jo helst gjøre alt rett, og kjedelig hvis lekingen fører til en agressiv hund senere! :) her i hus er det stort sett soving som foregår inne, hvertfall enda ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anine said:

Takk for svar! Har prøvd oss på valpelyd ogsp, men hvis vi blir oitt mer konsekvente på den er det kanskje det som skal til :)

Vi bor i et leilighetskompleks, så valpene møtes bare på tisseturer i bakgården innimellom, men da ønsker de jo veldig gjerne å hilse på hverandre, og det er ikke mer enn i 5 min. For min del vil jeg helst ikke at de skal leke sammen da jeg synes det virker voldsomt, men sambo er uenig og mener jeg ikke har peiling på hvordan valper leker sammen (noe som forsåvidt stemmer), og at de må lære seg det. Men det er jo ikke normalt å bite hverandre til blods vel? 

Det viktigste er ikke lyden, men at dere umiddelbart går vekk fra valpen - og lar valpen bli helt alene/"satt ut". Lyden er mest bare for å gi valpen en "hørbar" varsel om at nå går jeg :)

Sånn ut i fra det jeg mener å ha lært, så har ikke valper nødvendigvis lært seg oppdragelse i det de flytter fra flokken sin. Så hvordan skal de lære seg å leke ordentlig når de begge er 4 mnd gammel og ikke har noen holdepunkter? Jeg synes det er litt respektløst når samboer bare anklager deg for å ikke vite noe og overstyrer alt, særlig når det han sier ikke er særlig logisk eller fornuftig :P Hvis barn ikke har voksne som sier "nei, det er ikke ok å slå", hvordan skal de lære seg at det ikke er ok å slå? Valper trenger voksne til å sette grenser for de, enten voksne hunder, eller at eierne tar de vekk når de oppfører seg som duster. IMO...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anine skrev:

Godt å høre, vil jo helst gjøre alt rett, og kjedelig hvis lekingen fører til en agressiv hund senere! :) her i hus er det stort sett soving som foregår inne, hvertfall enda ?

Absolutt ingen fare, og det stikk motsatte som resultat. Gode lekekompiser er gull verdt, og lar valpen få ut mye energi (som den ellers ville tatt ut på dere/bite i andre ting) lar den lære masse språk, bidrar til en sosialt stabil hund. Med det sagt, er det ikke lurt å la den hilse/leke med alt mulig dere møter, for det er mye sosialt dårlige hunder rundt om. Men faste kompiser som leker godt, det er bare å la dem kose seg :)

Her i huset opplever vi knapt valpebiting, for valpene har andre hunder å ta det ut på, og vi har gjerne to i ganske jevn alder når vi har valper. Kan love at det blir mange timer med herjing på "barnehagebarna". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Anine said:

Takk for svar! Har prøvd oss på valpelyd ogsp, men hvis vi blir oitt mer konsekvente på den er det kanskje det som skal til :)

Vi bor i et leilighetskompleks, så valpene møtes bare på tisseturer i bakgården innimellom, men da ønsker de jo veldig gjerne å hilse på hverandre, og det er ikke mer enn i 5 min. For min del vil jeg helst ikke at de skal leke sammen da jeg synes det virker voldsomt, men sambo er uenig og mener jeg ikke har peiling på hvordan valper leker sammen (noe som forsåvidt stemmer), og at de må lære seg det. Men det er jo ikke normalt å bite hverandre til blods vel? 

De har jo sylskarpe små ekle tenner som fort kan lage en liten rift uten at det har noen sammenheng med hverken styrke på bitt eller intensjonen bak det (aggressivt eller bare lek), ikke sikkert det var ett bitt som gjorde det heller, det er mye fekting med tennene og fort gjort at de bare rifter noe lell. 

Og ja, valper herjer, det jeg tenker bør få avgjøre om det er rett eller feil er hvorvidt en av valpene synes det blir for mye/ekkelt og viser signaler på det som den andre valpen ikke hører på, da er det på tide å avbryte/ta en pause uansett om det bare er normal valpelek. Og selvsagt om det etterhvert begynner å ligne mer på slossing enn lek da er det også på tide å kutte ut, men bare voldsom lek som begge valpene er ok med, det er helt okei :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Pringlen said:

Absolutt ingen fare, og det stikk motsatte som resultat. Gode lekekompiser er gull verdt, og lar valpen få ut mye energi (som den ellers ville tatt ut på dere/bite i andre ting) lar den lære masse språk, bidrar til en sosialt stabil hund. Med det sagt, er det ikke lurt å la den hilse/leke med alt mulig dere møter, for det er mye sosialt dårlige hunder rundt om. Men faste kompiser som leker godt, det er bare å la dem kose seg :)

Her i huset opplever vi knapt valpebiting, for valpene har andre hunder å ta det ut på, og vi har gjerne to i ganske jevn alder når vi har valper. Kan love at det blir mange timer med herjing på "barnehagebarna". 

Det kommer jo litt an på om det er jevn lek da, og ikke bare en som bøller med den andre. Det første er positivt, det siste er ikke. Ut fra opplysninger som vi har fått her, er det klin umulig å si det ene eller det andre, syns jeg i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Det kommer jo litt an på om det er jevn lek da, og ikke bare en som bøller med den andre. Det første er positivt, det siste er ikke. Ut fra opplysninger som vi har fått her, er det klin umulig å si det ene eller det andre, syns jeg i hvert fall. 

Så lenge begge er med på moroa, så skal det godt gjøres at det er feil. To jevngamle valper, som leker sammen ofte, blir noe helt annet enn tilfeldige møter, hvor den ene kan bli utilpass og den andre bølle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Så lenge begge er med på moroa, så skal det godt gjøres at det er feil. To jevngamle valper, som leker sammen ofte, blir noe helt annet enn tilfeldige møter, hvor den ene kan bli utilpass og den andre bølle.

Hvordan kan du si det, helt uten å vite hva slags raser det er snakk om, for eksempel? Uten å ha sett hvordan valpene leker sammen? Det eneste du veit, er at den ene beit den andre til blods, og det syns du er helt uproblematisk basert på hva da? At de begge er valper? Det er en overforenkling av hvordan hunder fungerer, vel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, 2ne skrev:

Hvordan kan du si det, helt uten å vite hva slags raser det er snakk om, for eksempel? Uten å ha sett hvordan valpene leker sammen? Det eneste du veit, er at den ene beit den andre til blods, og det syns du er helt uproblematisk basert på hva da? At de begge er valper? Det er en overforenkling av hvordan hunder fungerer, vel? 

Nei, basert på at hun skriver at de tar pauser og hiver seg inn igjen (men at hun synes leken mellom dem ser voldsom ut — og det kan valpelek gjøre, for de som ikke ser det så ofte) Ut fra det synes jeg det høres ut som likeverdige valper. Men for all del, det kan jo hende den ene sitter redd i et hjørne og det er den andre som herjer. Det hørtes bare ikke sånn ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...