Gå til innhold
Hundesonen.no

Syk hund, hva bør og kan jeg gjøre i forhold til oppdretter?


Avokado1
 Share

Recommended Posts

 Blenheimtispa mi blir 3 år i september. Kjøpte henne av oppdretter for 10.000 i fjor sommer, 22 mnd gammel. Hun hadde sitt første smerteanfall hos oss (som vi har vært vitne til) i juli/august måned, og har hatt bortimot 6-8 stk siden da. Smerteanfallet går ut på at hun hyler og piper høyt i et halvt minutt +/-, helt utrøstelig, vi kan bare "lindre" det ved å vise at vi er der og lar henne støtte seg på oss om hun vil. Etter anfallet er hun 100 % seg selv igjen. Hun viser ingen andre symptomer på syngromyelia, men jeg og veterinæren er enig i at det er det mest logiske diagnosen - uten å ha satt en diagnose. Vi bor over 1 døgn med kjøring unna nærmeste mr-scan for hunder, så det er ikke aktuelt. (Hun er ikke begeistret for lenge bilturer, jeg har ikke sertifikatet selv, og fly er ikke aktuelt.) 

 

Og det jeg egentlig skulle be om tips om: Hva gjør jeg i forhold til oppdretter? Jeg har ikke tatt kontakt med henne angående dette enda, men tror jo det er en relevant sak for henne å bli informert om. Problemet mitt er at jeg har hørt i ettertid av kjøpet at hun er litt kjent i hundemiljøet her for å være litt arogant (naiv?) for sykdommene en cavalier kan være ekstra utsatt for. Type mene at hennes hunder aldri har fått påvist di typiske sykdommene. Men å ikke ha fått de påvist er jo ikke det samme som å være 100 % friske.... 

Problem nr 2 er at jeg mistenker at hun har merket sykdommen på vår tispe også før hun bestemte seg for å selge henne - og at det er den egentlige grunnen for salget. Jeg har bare vanskelig for å tro at hun gikk fra 0 anfall i året til 6-8 stk hos oss, + grunn nevnt over forverrer den mistanken. 

Til tross for dette er jeg en ganske konfliktsky person i virkeligheten, og ser ikke for meg at jeg tør "anklage" henne for noe. Jeg vil heller aldeles ikke "levere tilbake" tispa vår eller noe som helst i den duren. Men jeg syns 10.000 kroner er et stort beløp for en (syk) hund som vi neppe får ha så voldsomt mye lengre. (Perspektiv: hun tar 16.000 for en frisk valp nå, og for 10 år siden -ish- betalte mine foreldre 10.000 for en valp med navlbrokk. Nå har jeg ingen kjennskap til hva dette har å si, men har skjønt at navlbrokk gjør at en ikke kan bruke hund i utstilling og dermed heller ikke i avl.)

Beklager at dette ble langt, og takk til alle som gidder å lese :icon_redface: Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis oppdretter er seriøs vil h*n nok veldig gjerne vite det, sånn at foreldredyr og søsken eventuelt kan tas ut av avl. Er foreldrene scannet? Jeg tenker jo at man har et ansvar som kjøper også for å forsikre seg om at relevante tester er gjort, spesielt når det er snakk om en rase som har såpass store helseutfordringer.

Hunden din må scannes, det er ikke noe å lure på engang. Så det må du faktisk bare finne en løsning på. Først og fremst for å utelukke andre sykdommer, f.eks. PSOM som kan ha noen av de samme symptomene som SM, men som det med riktig behandling er mulig å bli helt frisk av. Dessverre synes jeg det du beskriver høres mest ut som SM, og da må det vurderes om hunden kan få et godt liv på medisiner. Dette er ikke en sykdom du lar hunden gå med ubehandlet.

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har en diagnose ville jeg ha sendt inn diagnosen fra veterinær til raseklubben i Norge og Sverige sammen med en kopi av stamtavlen til hunden. På den måten om oppdrettere av ukjent årsak ikke bryr seg, eller bryr seg om deg personlig-men fortsatt ikke velger informere andre, så sitter avlsrådene med informasjon om hunden din og dens foreldre med tanke på videre avl av samme slekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du?  Det begynner å bli endel muligheter for MR-scanning i norge nå. 

Men dette må du si fra om, og dette må diagnostiseres skikkelig. Dette kan ikke gå ubehandlet. Er det SM så er det svært smertefullt og hun har antakeligvis mye smerter hun ikke gir utrykk for også. Er det noe annet så kanskje det kan behandles og hun kan bli smertefri. 

Fryktelig trist å høre om hunden din, jeg har selv mista to hunder til SM/CM og unner ingen å gå gjennom det :(  :hug: 

Ps. Navlebrokk har ingenting å si for utstilling/avl så lenge det er lite og ikke plager hunden, da kan det opereres. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Raksha skrev:

Hvor bor du?  Det begynner å bli endel muligheter for MR-scanning i norge nå. 

Men dette må du si fra om, og dette må diagnostiseres skikkelig. Dette kan ikke gå ubehandlet. Er det SM så er det svært smertefullt og hun har antakeligvis mye smerter hun ikke gir utrykk for også. Er det noe annet så kanskje det kan behandles og hun kan bli smertefri. 

Fryktelig trist å høre om hunden din, jeg har selv mista to hunder til SM/CM og unner ingen å gå gjennom det :(  :hug: 

Ps. Navlebrokk har ingenting å si for utstilling/avl så lenge det er lite og ikke plager hunden, da kan det opereres. 

Jeg bor i Nordland, og finner ingen oversikt som viser at det er muligheter her eller i Troms... Nærmeste jeg har funnet er Trondheim. 

Hun er jo en ganske nervøs hund, liker ikke "skikkelige menn", bråe bevegelser og lyder, og barn er bare interessant når de har mat i hendene :P Men hun elsker folk sånn ellers. Men har hatt mistanker om at personligheten hennes er påvirket av smertene ja... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Avokado1 said:

Jeg bor i Nordland, og finner ingen oversikt som viser at det er muligheter her eller i Troms... Nærmeste jeg har funnet er Trondheim. 

Hun er jo en ganske nervøs hund, liker ikke "skikkelige menn", bråe bevegelser og lyder, og barn er bare interessant når de har mat i hendene :P Men hun elsker folk sånn ellers. Men har hatt mistanker om at personligheten hennes er påvirket av smertene ja... 

Desverre har du nok rett i at dere må til trondheim :(

Hunder er, desverre, ekstremt gode på å skjule smerte, spesielt kronisk smerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo absolutt ikke anklage oppdretter for noe, for uansett hvordan situasjonen virker så blir det bare spekulasjoner og ord mot ord uansett om man begynner med anklaging. Men det er lov å dele sin missnøye med at man har betalt mye penger for en hund som ble syk kort tid etterpå, spesielt når det ser ut til at det kan være en sykdom som er utbredt på rasen og kanskje burde vært testet for?(evt er foreldre og øvrig slekt testet?), jeg tror jeg i det minste hadde foreslått/krevd at oppdretter skulle betale tilbake beløpet tilsvarende mr undersøkelse og evt reisekostnader, for som de andre sier, dette er ikke noe du kan la vær å sjekke, samme hvor vanskelig eller tungvint det er å få gjennomført. Skal du la hunden leve, så må den sjekkes. Eller evt at oppdretter hadde dekket sjekken og selv foretatt reisen dit, om det er lettere. Hva med å ta tog feks, kan det være bedre for hunden?

Og om hun viser seg å være dårlig på å sjekke linjene hun avler på for sm eller enda verre også foreldredyr så hadde jeg definitivt stilt lagt det til vekt for at hun har et stort ansvar i saken her og antydet at hun burde kompensere deres tap på et vis også evt utover mr-sjekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2017 at 8:35 PM, Malamuten skrev:

Du trenger jo absolutt ikke anklage oppdretter for noe, for uansett hvordan situasjonen virker så blir det bare spekulasjoner og ord mot ord uansett om man begynner med anklaging. Men det er lov å dele sin missnøye med at man har betalt mye penger for en hund som ble syk kort tid etterpå, spesielt når det ser ut til at det kan være en sykdom som er utbredt på rasen og kanskje burde vært testet for?(evt er foreldre og øvrig slekt testet?), jeg tror jeg i det minste hadde foreslått/krevd at oppdretter skulle betale tilbake beløpet tilsvarende mr undersøkelse og evt reisekostnader, for som de andre sier, dette er ikke noe du kan la vær å sjekke, samme hvor vanskelig eller tungvint det er å få gjennomført. Skal du la hunden leve, så må den sjekkes. Eller evt at oppdretter hadde dekket sjekken og selv foretatt reisen dit, om det er lettere. Hva med å ta tog feks, kan det være bedre for hunden?

Og om hun viser seg å være dårlig på å sjekke linjene hun avler på for sm eller enda verre også foreldredyr så hadde jeg definitivt stilt lagt det til vekt for at hun har et stort ansvar i saken her og antydet at hun burde kompensere deres tap på et vis også evt utover mr-sjekken.

Ja, det var noe i form av tilbakebetaling beløpet tilsvarende mr undersøkelsen og reisekostnader jeg tenkte. Dog, det vil nok nesten samle seg opp til å bli hele summen av hunden, så jeg tror ikke det vil la seg gjøre helt. Men deler forventer jeg nærmest.
(Tog er et alternativ på deler av reisen, men man må uansett kjøre en god strekning før vi kommer til nordligste og nærmeste togstasjon :sweat: )

Pluss, i skrivende øyeblikk kom jeg på at vi ikke foretok noe navnendring på tispa i systemet, kun en liten kjøpskontrakt. Har dette noe å si hvis det blir uvennskap? - som jeg så klart ikke håper på og helt egentlig tror, men er greit å være forberedt. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Avokado1 skrev:



Pluss, i skrivende øyeblikk kom jeg på at vi ikke foretok noe navnendring på tispa i systemet, kun en liten kjøpskontrakt. Har dette noe å si hvis det blir uvennskap? - som jeg så klart ikke håper på og helt egentlig tror, men er greit å være forberedt. 
 

Har du ikke fått stamtavlen eller etter eier skjema med en kode på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, JeanetteH skrev:

Har du ikke fått stamtavlen eller etter eier skjema med en kode på?

Har ikke fått stamtavle, men vi gikk fort gjennom den ved overtakelse. Kjøpeavtalen inneholder info om hund; registreringsnr i NKK og chipnr. Pass. Regnr på mor og far. Sidenotat: "Hunden selges som kosehund og skal ikke avles på, derfor selges til redusert pris." Begrunnelsen for salget var jo at hun ikke trivdes i utstillingsringen og dermed ikke ville få premiering og igjen dermed ikke kunne brukes i avl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Avokado1 skrev:

Har ikke fått stamtavle, men vi gikk fort gjennom den ved overtakelse. Kjøpeavtalen inneholder info om hund; registreringsnr i NKK og chipnr. Pass. Regnr på mor og far. Sidenotat: "Hunden selges som kosehund og skal ikke avles på, derfor selges til redusert pris." Begrunnelsen for salget var jo at hun ikke trivdes i utstillingsringen og dermed ikke ville få premiering og igjen dermed ikke kunne brukes i avl. 

Helt alvorlig så tror jeg ikke du står som offisiell eier på hunden din da. Det høres ikke ut som det er foretatt noen omregistrering hos NKK. Og vil tro chipen på hunden er registrert på forje eier om du søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Avokado1 skrev:

I fjor, mener du?

Stemmer. Det fantes retningslinjer, men ingen krav eller regler for avl. Man kunne med andre ord avle på hva som helst (noe mange også gjorde), uavhengig av for eksempel helse eller utstillingsresultater.

Red: Noen av retningslinjene ble endret til krav på årsmøtet i år, men det gjelder ikke utstillingsresultater ser jeg nå. Det ligger fortsatt under retningslinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Wilhelmina said:

På det tidspunktet du kjøpte hunden fantes det ikke noe krav til utstilling for avl.

Det kan jo hende oppdretteren har EGNE krav til hunder som brukes i avl. :) Forøvrig, en hund som mistrives så sterkt med utstilling at den ikke blir premiert en gang, den har sannsynligvis ikke en mentalitet som er ønskelig at skal gå videre i avl.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Det kan jo hende oppdretteren har EGNE krav til hunder som brukes i avl. :) Forøvrig, en hund som mistrives så sterkt med utstilling at den ikke blir premiert en gang, den har sannsynligvis ikke en mentalitet som er ønskelig at skal gå videre i avl.

Nei for all del, avgjørelsen om at denne hunden ikke skulle gå i avl var nok veldig god :) Men dersom forklaringen til kjøper var at hunden ble solgt fordi den ikke kunne brukes i avl pga. manglende premiering er jo ikke det sant. Det finnes relativt store cavalier-oppdrettere her i landet som av ulike årsaker ikke stiller ut i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Wilhelmina said:

Nei for all del, avgjørelsen om at denne hunden ikke skulle gå i avl var nok veldig god :) Men dersom forklaringen til kjøper var at hunden ble solgt fordi den ikke kunne brukes i avl pga. manglende premiering er jo ikke det sant. Det finnes relativt store cavalier-oppdrettere her i landet som av ulike årsaker ikke stiller ut i det hele tatt.

Hvis OPPDRETTER har krav om utstillingspremiering til hundene han/hun bruker i avl, så er det jo sant. :) Det vet vi jo ikke. Mange oppdrettere har langt høyere krav til sine avlsdyr enn det raseklubben har (og takk for det, sånn apropos). :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Hvis OPPDRETTER har krav om utstillingspremiering til hundene han/hun bruker i avl, så er det jo sant. :) Det vet vi jo ikke. Mange oppdrettere har langt høyere krav til sine avlsdyr enn det raseklubben har (og takk for det, sånn apropos). :)

Jeg synes det blir feil å si at hunden ikke kan brukes i avl pga. manglende utstillingspremiering. Vedkommende kunne heller ha sagt at h*n ikke ØNSKER å bruke hunden i avl på et sånt grunnlag, ikke at den ikke KAN brukes i avl. For det kan den jo.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2017 at 9:35 AM, Tuvane skrev:

Det kan jo hende oppdretteren har EGNE krav til hunder som brukes i avl. :) Forøvrig, en hund som mistrives så sterkt med utstilling at den ikke blir premiert en gang, den har sannsynligvis ikke en mentalitet som er ønskelig at skal gå videre i avl.

Eller at dette var en forklaring oppdretter brukte for å dekke over den egentlige grunnen til at tispa ble solgt, som er at oppdretter så at den viste symptom på sykdom, og "ville bli kvitt et problem" før det ble for synlig...

Bare spekulasjoner selvsagt, som alt annet når man kun får en side av saken presentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Stella skrev:

Eller at dette var en forklaring oppdretter brukte for å dekke over den egentlige grunnen til at tispa ble solgt, som er at oppdretter så at den viste symptom på sykdom, og "ville bli kvitt et problem" før det ble for synlig...

Bare spekulasjoner selvsagt, som alt annet når man kun får en side av saken presentert.

Og jeg skal innrømme at det var min første tanke og, men det er en ganske heftig anklage mot noen som ikke er her og kan svare for seg.

Uansett hva grunnen er så går i alle fall ikke tispa videre i avl, og det er vel egentlig det viktigste her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2017 at 9:19 AM, Stella skrev:

Eller at dette var en forklaring oppdretter brukte for å dekke over den egentlige grunnen til at tispa ble solgt, som er at oppdretter så at den viste symptom på sykdom, og "ville bli kvitt et problem" før det ble for synlig...

Bare spekulasjoner selvsagt, som alt annet når man kun får en side av saken presentert.

Dette er også min mistanke, da oppdretter har drevet med rasen i over 20 år og er hjemme med hundene bortimot 24/7, så jeg har vanskelig for å tro at hn ikke har merket noe til amerteanfallene. Som sagt, jeg finner det usannsynlig at hun fikk sitt første anfall 1,5-2 mnd etter vi overtok henne og deretter har hatt regelmessig en gang i mnd til en gang hver annen mnd. 

Men det er ikke noe jeg vil anklage henne for når alt kommer til alt, men jeg vil nok aldri stole på at denne oppdretteren driver på i rasens beste lengre, tross i all premieringen til hundene hennes... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...