Gå til innhold
Hundesonen.no

Orijen - endringer? Hunden liker det ikke lengre.


tillien
 Share

Recommended Posts

Hunden min har fått Orijen siden hun var ca 4 måneder. Og det har gått ned på høykant omtrent et år nå.

For fire dager siden kom vi hjem til min far på ferie. Han hadde kjøpt en sekk med Orijen. I motsetning til tidligere så er hun veldig skeptisk til maten. Hun virker ikke særlig interessert. Lukter litt på maten, spiser sakte, tar noen pauser og spiser av og til ikke alt. Og vi snakker om en hund som slukte denne maten, og gikk flere runder for å slikke skåla ren etterpå. Ellers så virker hun å ha meget god appetitt på annen mat, feks godbiter under trening. 

Nå ser det ut til at Orijen kommer i ny innpakning. Og med en lett navneforandring. Husker ikke hva den gamle het, men den nye heter "Original Adult". Den skal tilsvare den hun fikk før.

Er det noen som vet om noe er endret fra Orijens side, annet enn navn og farge på innpakning? Eller om noen har opplevd en "dårlig" batch fra Orijen? Opplevd noe lignende?

Nå finnes det andre forklaringsmodeller her. For det første er vi på ferie - noe stress relatert til det kan spille inn. Men det har gått bra tidligere. Samtidig så er hun jo en hund i utviklin, så ting endrer seg jo. For det andre så fikk hun en ukes tid med ymse improvisert mat før vi dro (var tom for Orijen og orket ikke kjøre til byen å handle en pakke som bare ble åpnet og så stående i flere uker). Litt kylling og ris. Litt hundepølse kjøpt i butikk. Og til sist noe Pedigree. Dette kan jo ha endret hvordan hun opplever Orijen - "oj, finnes det noe annet" liksom... Men hun har fått alternativt for tidligere også uten noe problem med å gå tilbake, dog i noe kortere tid.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orijen Adult dog er utgått og erstattet med den som nå heter Original. Original har mer kjøtt (85% av innholdet i sekken), enn det var i Adult Dog (80 %). Det har også blitt mer kalkun oppi (tidligere var det mest kylling og mindre kalkun, nå er andelen kalkun økt ganske mye). Så det kan være en litt annen smak kanskje?

Det er veldig normalt at hunder har litt varierende appetitt med hormonforandringer og diverse. Men hadde det vært min hund hadde jeg fòra opp sekken og prøvd Orijen med en annen smak neste gang (feks Orijen Tundra eller Regional som er veldig bra på smak). Mitt tips er å ikke "dulle" og heller la hunden spise litt saktere en periode - jeg vil tro at appetitten kommer tilbake.

(Jeg jobber med Orijen og har ikke hørt om at hunder har blitt småspiste på Original, men alle hunder er unike og kanskje din hund har en veldig "fin" gane for smaksforandringer).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, borderen skrev:

Orijen Adult dog er utgått og erstattet med den som nå heter Original. Original har mer kjøtt (85% av innholdet i sekken), enn det var i Adult Dog (80 %). Det har også blitt mer kalkun oppi (tidligere var det mest kylling og mindre kalkun, nå er andelen kalkun økt ganske mye). Så det kan være en litt annen smak kanskje?

Det er veldig normalt at hunder har litt varierende appetitt med hormonforandringer og diverse. Men hadde det vært min hund hadde jeg fòra opp sekken og prøvd Orijen med en annen smak neste gang (feks Orijen Tundra eller Regional som er veldig bra på smak). Mitt tips er å ikke "dulle" og heller la hunden spise litt saktere en periode - jeg vil tro at appetitten kommer tilbake.

(Jeg jobber med Orijen og har ikke hørt om at hunder har blitt småspiste på Original, men alle hunder er unike og kanskje din hund har en veldig "fin" gane for smaksforandringer).

Tusen takk, dette var veldig oppklarende!

Reagerte på at det nå sto 85% for jeg mente jo det var 80% tidligere. Men i butikken sa de det var det samme. Selv i dag, da jeg var der og forklarte problemet, så påsto de det var det samme.

Og så var det kalkunen da. I jula brukte vi litt kalkunrester som godbiter. Hun var ikke overbegeistret... Det er vel det eneste av kjøtt hun ikke har slukt (vel, det var en bit med rått reinkjøtt hun ikke ville nærme seg en gang, men spiste det da det ble stekt. Jommen sa jeg ulv :D ) så det er mye som tyder på at det er der det ligger.

Og det er godt å vite. For man lurer jo på om hunden er frisk, om det er noe annet som plager den. Man blir jo litt usikker når hunden tilsynelatende endrer matvaner over natta. Men så var det jo maten som var endret. Nå kan jeg legge den ballen død foreløpig.

Så lenge hun får i seg nok mat (noe hun gjør så langt) så skal hun få spise opp den sekken ja. Duller ikke med det. Maten fjernes etter 10 min, og vurderer å dosere litt ned noen dager. Med det blir nok ikke Orijen neste gang om det ikke går seg til. Standardvarianten er dyr nok, selv i økonomipakning. De andre variantene blir vesentlig dyrere så vidt jeg husker. Men plukket med meg en sånn liten pakke med Regional Red i dag, bare for å teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: Regional Red gikk ned på høykant. Som standardvarianten gjorde før. Så der er definitivt noe med den nye varianten som hun ikke liker.

Kjenner jeg blir litt irritert. Hadde aldri brukt nærmere 1300,- på en sekk med fôr jeg ikke visste om hun likte eller tålte. Nå tåler hun det heldigvis, men jeg synes ikke det er noe morsomt at hun skal spise mat hun ikke liker i et par måneder bare fordi de som selger det ikke vet hva de selger. De påsto altså at det var det samme som før. Spesielt siden en av årsakene til at jeg betaler relativt godt for Orijen, var at det var noe hun åpenbart likte mye bedre enn andre alternativer.

Jaja, det går seg vel til på et vis :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Er vel litt sent å spørre, men husker du om det sto "NorthStar Kitchens" (Alberta) eller "DogStar Kitchens (Kentucky) på sekken?

Det ble mye styr i årsskiftet da Orijen åpnet DogStar og folk i Statene stormet Orijens page på FB og var mildere sagt lite happy.

Det og hvorfor leverte de ikke lenger til Chewy. Mange forklaringer og bølgedaler mht tillit til merket, og mye press generelt, var en skikkelig dans på line en stund.

Orijen forsikret imidlertid at kundene i Europa vil fortsatt få foret fra Alberta, og at KY fasiliteter var for U.S. marked og kjøttet vil komme kun fra free-range/free-run local farmers der og.

I etterkant så har de også fått opp en "Chewy forklaring" på sida si, for dem nekter liksom å selge til big box kjeder pluss legger et tak på forhandlernes markup og Chewy ble solgt til PetSmart (dog Zooplus fikk beholde Orijen, selv om de selger mer crap enn Chewy, engangs hundeleker og vær så god og enjoy diare godbiter). 

Kjøpte selv en 12 kilos sekk Original fra NorthStar til min Lille Persille i Polen før vi dro tilbake til Norge, men lurer nå på hvor er det best å handle Orijen på nett i Norge. Er litt i sjokk over leveringstid fra Zooplus til Norge - bestilte en madrass 6. desember, har ikke kommet ennå, bor på Vestlandet. Da vi var i Polen, tok det ikke mer enn 3-4 dager med levering. Lurer på om det er pga jula eller tar det alltid ca 2 uker til Norge...?

Tina har vokst opp på Orijen og trives veldig godt med dette fóret, men helt ærlig så begynner jeg å få litt sånn "fancy schmancy trust us cuz everybody does" feeling om Orijen, for det virker for meg som de var små og gode til de bestemte seg for å bli stor, og nå ror for livet for å holde på tilliten. Kanskje er dette bare et inntrykk pga alt styret, vi får se.

Hvordan har hunden din det? Har hun begynt å spise Original igjen? Regional er pakka med kalorier i forhold, vær obs på det. Smaker best virker det som, men Tina eser ut på den.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, TinaMi skrev:

 

Er vel litt sent å spørre, men husker du om det sto "NorthStar Kitchens" (Alberta) eller "DogStar Kitchens (Kentucky) på sekken?

 

Det husker jeg rett og slett ikke!

1 minutt siden, TinaMi skrev:

Kjøpte selv en 12 kilos sekk Original fra NorthStar til min Lille Persille i Polen før vi dro tilbake til Norge, men lurer nå på hvor er det best å handle Orijen på nett i Norge. Er litt i sjokk over leveringstid fra Zooplus til Norge - bestilte en madrass 6. desember, har ikke kommet ennå, bor på Vestlandet. Da vi var i Polen, tok det ikke mer enn 3-4 dager med levering. Lurer på om det er pga jula eller tar det alltid ca 2 uker til Norge...?

Har du sjekket dyrekassen.no? Kjapp levering (2 dager til Nord-Norge). Gratis levering over 500,-. Rett på døra. Bestillte der nå for er par uker siden. Er det rart lokale sjapper kan begynne å slite!

3 minutter siden, TinaMi skrev:

Tina har vokst opp på Orijen og trives veldig godt med dette fóret, men helt ærlig så begynner jeg å få litt sånn "fancy schmancy trust us cuz everybody does" feeling om Orijen, for det virker for meg som de var små og gode til de bestemte seg for å bli stor, og nå ror for livet for å holde på tilliten. Kanskje er dette bare et inntrykk pga alt styret, vi får se.

Hvordan har hunden din det? Har hun begynt å spise Original igjen? Regional er pakka med kalorier i forhold, vær obs på det. Smaker best virker det som, men Tina eser ut på den.

 

Ja, minner meg litt om voksesmertene til Vom og hundemat, egentlig. Får se om det går seg til. Det var ikke så greit når de var små heller, med tidvise leveringsproblemer. Personlig har jeg tro på firmaet og at maten de lager er av veldig høy kvalitet sammenlignet med nær sagt alt annet tørrfor. Selv «kvalitetsfor» som Eukanuba og Royal Canine har jo knapt kjøtt i forene sine (ok da, rundt 30%) Til en hovedsaklig kjøtteter. Når det er sagt, så funker jo ikke Orijen til alle, så de fleste fôr har vel sin plass. og så lenge hundene er friske så...

Hun spiste etterhvert godt av den sekken! Men da blandet jeg i noe annet for hun likte 50/50 og reduserte gradvis over en uke. Etter det, ingen problem. Men, selv om jeg tror at Orijen ernæringsmessig er det beste tørrforet for en hund, så byttet jeg da sekken var tom sist. Grunnen var at hun over tid, spesielt etter den nye oppskriften kom, hadde tegn til at det kunne være litt tungt for magen hennes. Hun hadde i all hovedsak fin avføring på Orijen (natt og dag sammenlignet med Eukanuba, som både luktet og var skikkelig slapp), men relativt ofte kom det først en ladning med fin avføring før hun avsluttet (evt noen minutter senere) med en liten dose ganske bløtt. Jeg byttet til Acana Classics, som inneholder «bare» 50% kjøtt og generelt billigere råvarer (mer kjøttmel), og avføringen er 100% fint nå. En god del billigere blir det, selv om jeg må dosere noe mer (220g/dag for Orijen 250g/dag med Acana). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt hun trives med Acana, skal være veldig godt fór som har fått mange fornøyde hunder med flott pels :)

Rart med dette, har ofte lest i anmeldelser på Chewy at hunden trivdes godt med Orijen men dårlig med Acana, eller omvendt.

Helt enig, man må teste seg frem med fóret og se an på hvordan hunden trives overalt.

Selv hadde vi prøvd Acana først, tenkte jeg kunne kanskje få slippe litt billigere unna, men der fikk vi løs og gulfarget avføring - gikk over til Orijen med litt Bozita Naturals eller Applaws som "dressing" og dette har fungert fint i snart 3 år. Tinas anbefalte mengde er 2 3/4 cups/dag, men hun får kun 3/4 til 1 cup per måltid (morgen og kveld), ellers så legger hun for mye på seg. Liker derfor ikke å kjøpe så store sekker, men hamstret litt nå just in case.

Tusen takk for tipset med nettbutikken, skal sjekke ut denne sida!

Leveringsproblemer ja, du har et poeng der - tidvis ventet vi i U.S. på ny leveranse som på båten fra Japan med Kanebo kosmetikk... med engstelige blikk retning bikkja og matboksa hennes, mye spenning var det da ja ;)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, TinaMi skrev:

Godt hun trives med Acana, skal være veldig godt fór som har fått mange fornøyde hunder med flott pels :)

Rart med dette, har ofte lest i anmeldelser på Chewy at hunden trivdes godt med Orijen men dårlig med Acana, eller omvendt.

Helt enig, man må teste seg frem med fóret og se an på hvordan hunden trives overalt.

Selv hadde vi prøvd Acana først, tenkte jeg kunne kanskje få slippe litt billigere unna, men der fikk vi løs og gulfarget avføring - gikk over til Orijen med litt Bozita Naturals eller Applaws som "dressing" og dette har fungert fint i snart 3 år. Tinas anbefalte mengde er 2 3/4 cups/dag, men hun får kun 3/4 til 1 cup per måltid (morgen og kveld), ellers så legger hun for mye på seg. Liker derfor ikke å kjøpe så store sekker, men hamstret litt nå just in case.

Tusen takk for tipset med nettbutikken, skal sjekke ut denne sida!

Leveringsproblemer ja, du har et poeng der - tidvis ventet vi i U.S. på ny leveranse som på båten fra Japan med Kanebo kosmetikk... med engstelige blikk retning bikkja og matboksa hennes, mye spenning var det da ja ;)

Det kan være lurt å sjekke hvilket fraktselskap de ulike nettbutikkene bruker. Dersom det er PostNord som står for befordringen, så ville jeg ikke holdt pusten mens jeg venter, for å si det sånn. Det er utrolig mange som får forsinket forsendelse, som må etterlyse pakker og som nesten må hente pakkene selv hos PostNord. Jeg har opplevd tull med dem flere ganger, så jeg skyr nettbutikker som bruker dem. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Siri skrev:

Det kan være lurt å sjekke hvilket fraktselskap de ulike nettbutikkene bruker. Dersom det er PostNord som står for befordringen, så ville jeg ikke holdt pusten mens jeg venter, for å si det sånn. Det er utrolig mange som får forsinket forsendelse, som må etterlyse pakker og som nesten må hente pakkene selv hos PostNord. Jeg har opplevd tull med dem flere ganger, så jeg skyr nettbutikker som bruker dem. 

Hehe, ja ... PostNord er noe for seg selv. Kom hjem en dag og fant en pakke som akkurat fikk plass stappet ned i postkassa mi. All vanlig post ble maltraktert. Forsendelsen besto av flere esker i en en større plastpose. Resten av pakkene hang da på utsia av postkassa. Budet hadde funnet ut at om han bare rev av navneskiltet, så ble det et hull i postkassa slik at han kunne surre noe av plasten gjennom der for å feste alt. Navneskiltet tok han med seg. Forsendelsen var forøvrig ikke til meg eller noen andre på hele øya her hvor jeg bor! Det var ingenting hverken med bokstaver eller tall som kunne forklare misforståelsen.

Men det går nok stort sett bra. Som i godt over 99% av tilfellene. Internet har en tendens til å sette lupe på slike problemer og man får et litt skjevt bilde. Når det er sagt så hadde jeg sikkert tenkt meg om to ganger om det gjaldt noe uerstattelig eller noe tidssensitivt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...