Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny anbefaling vaksine valper under 1 år for HCC v.16 uker.


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

https://www.nmbu.no/fakultet/vet/aktuelt/node/32649

 

Undersøkte selv muligheten til å ta antistoff test, men det viste seg koste 3 ganger mer enn vaksinen. 

"....– Det er rapportert at opptil ti prosent av valpene ikke oppnår beskyttelse når den siste grunnvaksinen blir gitt ved 12 ukers alder. Det kan skyldes at de fortsatt har antistoffer fra mor i kroppen, og de kan blokkere for vaksinen. Derfor vil det øke beskyttelsen mot sykdommen hvis valpene vaksineres mot HCC både ved 12 og 16 ukers alder, sier Seierstad"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette er skumle greier, men bra dent anbefales vaksine også ved 16 ukers alder. Jeg bor på vestlandet, og her har der ikke vært noe tilfeller av det ennå, men jeg var likevel bekymret siden min hund er 1 år og tydeligvis i farsonen. Hun skulle hatt ny vaksine i november, men etter samtale med veterinær så fikk hun den i forrige uke istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har forstått riktig er en av de to valpene som var mistenkt syk av smittsom av leverbetennelse obdusert og da fant de ut at den ikke hadde smittsom leverbetennelse.. Så da er det bare en valp som er død av denne sykdommen i Norge.

Valpen som er obdusert var fra samme kennel som min valp og jeg har ikke tenkt til å vaksinere på nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Lemen skrev:

Om jeg har forstått riktig er en av de to valpene som var mistenkt syk av smittsom av leverbetennelse obdusert og da fant de ut at den ikke hadde smittsom leverbetennelse.. Så da er det bare en valp som er død av denne sykdommen i Norge.

Valpen som er obdusert var fra samme kennel som min valp og jeg har ikke tenkt til å vaksinere på nytt. 

Hvor har du lest dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Teserere skrev:

Kanskje du vil dele? 

Siden innlegget er skrevet på en lukket gruppe kan jeg ikke linke dit, men trådstarter har godkjent at innlegget kan deles ved klippe ut teksten:

: 
Hei. For ca 2 uker siden ble hvalpen ( 6 mnd) til min mor (bor på Fornebu) avlivet på veterinærhøyskolen på grunnlag av misstanke til leverviruset som er smittsomt. Prøvesvarene viste nå at det IKKE var viruset, men trolig bare noe den hadde spist. Jeg og min mor er helt knust. Dette var min mors 4 puddel, og alt lå tilrette for et lykkelig hundeliv. Vi skulle starte på dressurkurs samme dag..vi var så utrolig fornøyd med "Iris" dverg, tispe, perfekt for min mor. Savnet og sorgen er stor etter å fylle dette tomrommet med en ny valp. Vi har ringt rundt og kontaktet flere oppdrettere, men det viser seg å være lange ventelistet etter nettopp en dverg tispe. Mitt budskap er at det IKKE er noe epedemi å frykte. Hadde ikke veterinæren hørt om viruset på hunden fra Rykkinn tidligere, hadde ikke vår lille Iris blitt avlivet på timen.

Videre trenger vi all hjelp som er mulig å få til å finne en ny dverg tispe til min mor, dersom dere har noen kontakter eller tråder å trekke i. Den vil få verdens beste matmor og "søster". Takk1f60a.png?

Min lille hund gikk på tur med meg på Storøya på Fornebu kl 10:30 sprudlende glad lekte vi i hundeparken . Litt over en time senere var jeg ved bilen , hun kastet opp fikk akutt diaré og falt om . Jeg brukte 4min til Fornebu Dyreklinikk som var like ved . Der ga de henne oksygen og hun kviknet til , men de mente at hun måtte på sykehus og dro til Veterinærhøyskolen med henne . Der tror jeg de hadde panikk , for en hund fra Rykkinn hadde død av smittsom levervirus uken før . Min lille Iris var vaksinert mot denne sykdommen 2 ganger . Likevel var de engstelige .Iris lå på Metadon . Veterinæren sa at det var ikke noe å gjøre . Jeg ba tynt om at min lille hund måtte få mere tid . Da sier dyrlegen at det vil medføre vanvittige smerter , og vi gråter og sier at da må dere jo ta henne . Nå vet vi at min lille hund ikke hadde dette viruset . I ettertid har dyrlegen fortalt at de har ikke isolat på sykehuset . Derfor kunne de ikke ta min lille iris på sykestuen til observasjon . Alt dette skjedde på en dag . Jeg våknet opp med en glad hund , på kvelden hadde jeg ingen hund . Jeg har fremdeles ikke fått svar på hva min hund døde av .

--

Det hele er forferdelig tragisk synes jeg. 

 

Endret av Lemen
Redigerte bort navn da eier og familie vil vente med å gå offentlig ut med navn. Historien er den samme.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...