Gå til innhold
Hundesonen.no

Storpuddel, mellompuddel og dverg/toypuddel-hva er forskjellen?


QUEST
 Share

Recommended Posts

Selv om jeg ikke kan fordra pelsarbeid, så har jeg ikke helt sluppet taket i tanken på en puddel i fremtiden..:) Nå jar jeg jo bare egen erfaring fra dverg og det var en fantastisk hund-bortsett fra pelsen da.:P

Til dere som har erfaring med de ulike variantene, hva er egentlig forskjellen på de? Nå snakker jeg jo ikke om eksteriøret men helse og gemytt? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker først og fremst en frisk hund ( hvor utbredt er f.eks allergi i de ulike variantene?) en hund med minimal jaktlyst og liten radius. Min dverg hadde hverkeb jaktlyst eller stor radius mens en annen dverg jeg kjente hadde rikelig jaktlyst. Selvfølgelig vil det jo variere fra individ til individ men er det noen skal vi si, merkbar forskjell på variantene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien skal det jo bare være størrelsen som er forskjellen, men det er som kjent forskjell på teori og praksis, så noen variasjoner er det jo. 

Som jeg skreiv i en annen tråd for et års tid siden :P så syns jeg den største forskjellen ut fra MH i Sverige, som fører statistikk, at mellompudler er mer hund. De har mer lekelyst, mer jaktlyst, mer stress. Men de er også mer sosiale, har mer lekelyst (det er positivt i min bok selv om noen syns det er slitsomt :P ), har bedre avreagering, er mer nysgjerrige. Det finnes selvsagt stor- og dverg-/toy-pudler som har dette også, men statistisk sett ligger mellomen bedre an på mentalbiten i forhold til det jeg liker i en hund, i hvert fall. 

Helsemessigsett så er det dette med hofter på mellom. Det er få som røntger, og av de få som blir røntget er det ca 40 % som har HD i en eller annen grad. Toy- og dverg- blir røntget sporadisk, så ingen veit helt hvordan statistikken ville sett ut hos dem, men jeg ser ikke helt at det skal være noe bedre på de størrelsesvariantene enn det er på mellom, både fordi at de ofte er både toy og dverg bak i stamtavlene på mellom, og fordi at når man ikke bryr seg noe om hofter, så blir heller ikke forekomsten redusert, snarere tvert i mot. Vi har også Leg Perthes på småpudlene, så for meg så er dette med hofter viktig. 

Knær blir rutinemessig sjekket hos avlsdyr i alle småvariantene, og puddelfolk generelt er flinke til å øyelyse i hvert fall de som går i avl, puddelklubbens anbefalinger er at øyelysningsattesten ikke skal være mer enn 2 år før paring, f.eks. Av øyesykdommer har vi PRCD-PRA (som vi gentester for), PRA, katarakt og feilstilte øyehår først og fremst. Mest feilstilte øyehår, som kan både være helt uproblematisk for hunden, og et kjempeproblem for hunden. Det er verst på toy og dverg, tror det var rundt 40 % av alle som ble øyelyst som hadde feilstilte øyehår da vi hadde om øyesykdommer på oppdretterkonferanse for noen år siden, og rundt 20 % av mellomen. 

Immunrelaterte sykdomer, som Addison, SLO, allergier, er det vanskelig å få en oversikt over, dessverre. Noen er åpne om det, noen er ikke. Jeg syns at SLO har vært en vanskelig ting å komme utenom når jeg har kikket på hannhunder, om de ikke har det selv, har de halvsøsken som har det, en onkel som gir det, er fra linjer der det er mye av det osv. Addison har jeg ikke hørt noe større om på småvariantene, uten at det gjør at jeg tror at det ikke finnes, men forhåpentligvis er det ikke spesielt utberedt. Det samme med allergier, jeg hører om en og annen, men ikke et så stort antall at jeg reagerer på det. Som sagt, jeg syns det har vært verre med SLO. Jeg er usikker på hvordan det er på småvariantene, jeg har mellom og er mest oppdatert på mellom, men som sagt, det ligger mye av det samme bakover i stamtavlene, og da tenker jeg at status er omtrent det samme, størrelse har liksom ingenting å si for immunrelaterte sykdommer. 

Storpuddel veit jeg ikke så altfor mye om helsa på, de avles jo helt utenfor de andre variantene, en stor mellompuddel blir aldri en storpuddel selv om en liten mellompuddel blir en dverg, liksom, og en liten storpuddel vil aldri bli en mellompuddel selv om den er under 45 cm, så det er ingen sammenblanding av stamtavler mellom storpuddel og småvariantene. Skal ikke være, i hvert fall. I USA f.eks er jo inndelingen litt annerledes, der er de vel standard poodle fra 38 cm, så begge mine frøkner ville vært storpudler der, selv om de er mellompudler her. 

Men, de har jo faktisk et krav om fri hofter for å gå i avl, så de har mindre HD enn småvariantene (og med småvariantene mener jeg mellom, for som nevnt, det er få som røntger toy og dverg). De skal også være øyelyste, og de har mindre feilstilte øyehår enn småvariantene i hvertfall, uten at jeg helt husker prosenten deres. De har dog litt mer immunrelatert sykdom, uten at jeg kan banne på det, for det er jo avhengig av at folk er åpne om sykdommer som dukker opp, og så lenge det er skam å ha avla frem en syk hund, kommer det ikke til å være frivillig åpenhet om det. Men jo, de har nok litt mer addison enn det er på småvariantene, så vidt jeg har fått med meg. De har også en sykdom som heter Sebaceous Adenit, der talgkjertler slutter å fungere, og resultatet er flass og håravfall. Det går også på immunforsvaret. 

Det er også epilepsi på puddel. Hvordan det fordeler seg mellom variantene har jeg ingen oversikt over, men jeg veit det finnes på både mellom og stor, så jeg antar det er på toy og dverg også. 

Det virker kanskje som jeg svartmaler nå, eller at det er klin umulig å få tak i friske pudler, og så ille er det jo heldigvis ikke. Det er jo litt av "problemet" med å være åpne om sånt, da har man jo plutselig et problem da, som andre som ikke er åpne om det ikke har, liksom. Ta f.eks levealder, som Berner sennenhund blir kritisert for, de lever så kort de, så folk kjøper heller Sankt Bernard, for der finnes det ingen oversikt over levealder, så der veit man ikke hvor gjennomsnittet ligger. Det er noe av det samme i mindre skalaer, da min groenendael fikk to tisper etter seg med pannus, var det plutselig et problem med hennes linjer (og det var det jo!), selv om gransking av diagnoser, stamtavler og info funnet på ymse hjemmesider viste at det ikke var unikt for hennes linjer i det hele tatt, det var bare det at @Belgerpia og jeg snakket om det høyt og offentlig. Jeg føler det er det samme når jeg sier at mine mellompudler har litt mye stress i seg, da er det plutselig et linjeproblem jeg har (og jeg har stress på mine linjer, det er ingen tvil om det heller), men mine er ikke unike der, det er bare det at jeg sier det. 

Men, skulle jeg hatt en puddel med minimalt med jaktlyst og liten radius, ville jeg nok sett på storpuddel, og da fra oppdrettere som har rolige, "docile" hunder. Du får variasjoner der og, men de oppdretterene som har storpudler jeg ville hatt (tilsynelatende det motsatte av det du ville hatt), avler gjerne opp mot bruk og mentalitet mer enn eksteriør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, Woola said:

Sorry at jeg blander meg inn, men hvordan er gemytt og hode hos mellom og stor?

Hvordan er den jevne puddelen mtp seperasjonsangst, andre hunder osv?

Har en i familien som har veldig lyst på puddeltispe, og veldig lyst på enklest mulig hund uten diller. 

Sånn utover det jeg alt har skrevet? :P 

Det er noe seperasjonsangst hos pudler, jeg er litt usikker på hvor utberedt det er. Jeg syns de kan være litt trege til å bli modne nok til å være alene hjemme, som i at det er problematisk mens de er valper og unghunder, men at de syns det er greit når de blir voksne, på de jeg har hørt at har problemer med å være hjemme alene. Jeg er usikker på om det er likt hos stor og mellom der, naturlig nok, siden jeg er usikker på hvor utberedt det er. 

Jevnt over syns jeg pudler er tolerante mot andre hunder. Det er ikke uvanlig at det slippes en hel haug med pudler som er forholdsvis ukjente med hverandre på puddeltreff. Det er samtidig noen - særlig tisper - som er særere mot andre hunder enn hva som er normalen for rasen. Min yngste tispe f.eks er ikke begeistret for hunder utenfor flokken, mens den eldste, samt den som bor hos @Belgerpia, er svært tolerante, utgangspunktet deres er at alle er venner, enten vi har møtt de før eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@2ne;Takk for langt og informativt svar  :) Har vært inne på tanken om storpuddel flere ganger men det er det der med pelsarbeid..Siden jeg tenker stor hund- mer arbeid.. Men med en god maskin klipper man kanskje en grei hverdagsklipp ganske raskt? Har bare hatt billigmaskiner så langt og det er nesten enklere å klippe med saks.. 

Min hadde jo en voldsom pelsvekst også i øregangene, det var nesten ikke noen forskjell på tettheten der og på kroppen..kombinert med relativt trange øreganger, så ble det problemer..  Napping lot til å være smertefullt og klippe kan man jo ikke gjøre inni øregangene. Hvor vanlig er det med unormal pelsvekst i ørene? 

Jeg søkte på puddel og da kommer det jo mye opp..Nå ser jeg jo at storpuddel fullstendig utgår. Det er jo livsfarlige bikkjer som kan knekke nakke og bein på både  folk og dyr! Det skulle du altså ha nevnt syns jeg..:sleep: Bare se på svarene i vedlagte link..

https://www.dinside.no/guru/er-storpuddel-kongepuddel-en-god-familiehund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

@2ne;Takk for langt og informativt svar  :) Har vært inne på tanken om storpuddel flere ganger men det er det der med pelsarbeid..Siden jeg tenker stor hund- mer arbeid.. Men med en god maskin klipper man kanskje en grei hverdagsklipp ganske raskt? Har bare hatt billigmaskiner så langt og det er nesten enklere å klippe med saks.. 

Bare hyggelig :ahappy:  Stor hund er mer arbeid, det er det ingen tvil om. Disse som har flere størrelser regner vel minst dobbelt så lang tid på storpuddel enn på småvariantene. Men det er mye hjelp i godt utstyr, og med en god maskin går det forholdsvis fort å klippe ned en grei hverdagsklipp, også på de store. @Belgerpia har en maskin hun bruker, med avstandsskjær, jeg tror ikke hun brukte mer enn en drøy times tid på mine to tilsammen en gang sist vi var der, og da klipper hun bein og hode med saks. Jeg syns nemlig ikke de er så lekre når de er helbarberte :P Ordentlig barbermaskin, ordentlig saks og ordentlig blåser, det ser jeg på som viktig når man har puddel. Det koster litt, men det er SÅ verdt det med tanke på jobb og tid! :)  

Just now, QUEST said:

Min hadde jo en voldsom pelsvekst også i øregangene, det var nesten ikke noen forskjell på tettheten der og på kroppen..kombinert med relativt trange øreganger, så ble det problemer..  Napping lot til å være smertefullt og klippe kan man jo ikke gjøre inni øregangene. Hvor vanlig er det med unormal pelsvekst i ørene? 

Du, dette med pelsvekst i og stell av ører er diskusjon som er oppe i puddelmiljøet med jevne mellomrom. Det er selvsagt ikke så enkelt som at det finnes bare et riktig svar, det ville jo ikke vært noe gøy :lol: Noen har enorm pelsvekst i ørene, noen har nesten ingen. Noen blir såre i ørene av å ikke bli nappet, noen blir såre i ørene av å bli nappet. Selv mine to, som er mor og datter, har ikke det samme behovet eller den samme mengden. Leahs ører har mer pels enn Alis, men Leah trenger ikke å nappes lik ofte som Ali gjør. Om jeg napper de helt ned, så klør de begge to, da blir øregangene irriterte. Jeg tror ikke Malin til Belgerpia har samme type ørestell som mine to har heller. Så det er ikke noe enkelt svar på det, dessverre. Det du kan gjøre er jo å høre hvordan det er på linjene til den hunden du evt er interessert i. 

Just now, QUEST said:

Jeg søkte på puddel og da kommer det jo mye opp..Nå ser jeg jo at storpuddel fullstendig utgår. Det er jo livsfarlige bikkjer som kan knekke nakke og bein på både  folk og dyr! Det skulle du altså ha nevnt syns jeg..:sleep: Bare se på svarene i vedlagte link..

https://www.dinside.no/guru/er-storpuddel-kongepuddel-en-god-familiehund

:lol: Etter å ha lest den tråden, ble nesten jeg litt engstelig for storpudler også! En storpuddel som knekker nakken på en schäfer? :o Det høres nesten utrolig ut! Jeg har ikke hørt så mye om knekte armer i storpuddelmiljøet heller, men det kan jo være at storpuddelfolket har lært å passe seg :teehe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@2ne; takk for ekstra info :) 

1 time siden, 2ne skrev:

:lol: Etter å ha lest den tråden, ble nesten jeg litt engstelig for storpudler også! En storpuddel som knekker nakken på en schäfer? :o Det høres nesten utrolig ut! Jeg har ikke hørt så mye om knekte armer i storpuddelmiljøet heller, men det kan jo være at storpuddelfolket har lært å passe seg :teehe: 

Ja, heretter skal jeg gå lange omveier, skulle jeg få øye på en storpuddel! Snodig at  'tøff bikkje ' miljøet ikke har fått øynene opp for rasen? Nu venter jeg bare på ampoo, dogopoo og rottpoo..:sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...