ta godbit mer forsiktig

11 innlegg i emnet

Jeg har møtt min "overhund". Jeg klarer ikke å trene den ene hunden til å ta godbit fra hånda mer forsiktig- og det er en liten utfordring å trene med godbitbelønning... (leke er ikke intr). Man må telle antall fingre på hånda etter å ha gitt godbiten... utenfor trening gir jeg godbit på flat hånd, det fungerer fint, men det fungerer jo dårlig under triks og lydighetstrening, som vi jo sysler litt med nå og da. Dyret er jo selektert på god matlyst (og annet såklart), så litt ivrig på den maten ja... Noen som har gode tips? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, Meg said:

Jeg har møtt min "overhund". Jeg klarer ikke å trene den ene hunden til å ta godbit fra hånda mer forsiktig- og det er en liten utfordring å trene med godbitbelønning... (leke er ikke intr). Man må telle antall fingre på hånda etter å ha gitt godbiten... utenfor trening gir jeg godbit på flat hånd, det fungerer fint, men det fungerer jo dårlig under triks og lydighetstrening, som vi jo sysler litt med nå og da. Dyret er jo selektert på god matlyst (og annet såklart), så litt ivrig på den maten ja... Noen som har gode tips? 

Ingen gode tips dessverre, men kanskje du kan omgå problemet med å hive godbit som han tar imot i luften?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går det ikke greit hvis du legger godbiten midt i hånda med hånda så åpen som mulig heller?

Edit: jeg leste visst ikke innlegget ditt godt nok, det funker visst ikke nei. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, Smartingen said:

Hvordan har du trent til å ta den mer forsiktig da?

jeg har prøvd å holde hånda knyttet rundt godbiten og så åpne og gi den når den ikke bare "gnafser i seg" 

Gir jeg henne noe godbiter eller lignende med flat hånd går det bra, men det får jeg ikke så godt til når vi trener. Som noen sikkert skjønner, LP/Triks er ikke hovedaktiviteten her :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
Akkurat nå, Meg skrev:

jeg har prøvd å holde hånda knyttet rundt godbiten og så åpne og gi den når den ikke bare "gnafser i seg" 

Fortsetter hunden bare å gnafse i seg?

Jeg hadde ikke andre tips enn til å vente med at hunden begynte å slikke i hånden istedenfor å bruke tennnene, kun da kunne den få godbiten. Eventuelt ta vekk hånda om den biter/bruker tennene og gi den mulighet til å prøve igjen. Men dette hadde jeg villet lære inn før man belønner (altså ikke som en del av belønning for noe annet).

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutes ago, Smartingen said:

Fortsetter hunden bare å gnafse i seg?

Jeg hadde ikke andre tips enn til å vente med at hunden begynte å slikke i hånden istedenfor å bruke tennnene, kun da kunne den få godbiten. Eventuelt ta vekk hånda om den biter/bruker tennene og gi den mulighet til å prøve igjen. Men dette hadde jeg villet lære inn før man belønner (altså ikke som en del av belønning for noe annet).

tror muligens jeg bare er for utålmodig. Skal fortsette på denne måten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du ikke blir blodig så hadde jeg holdt hånda lukket til hunden roet seg og ikke gnafset. Ellers er en fin lek å lære inn at hunden ikke får ta godbiten før den er helt i munnen. Dvs ha hunden i bånd, stå på båndet, ta en godbit og før den sakte (mens hunden ser på den) mot hundens munn fra over hodet høyde (altså ned mot hunden), hvis hun prøver å ta den drar du hånda fort opp igjen. Hvis hun holder seg på bakken kan du raskt belønne fra motsatt hånd, eller skynde deg med godbiten ned mot munnen. Etterhvert så skal det mer og mer til for at hun skal få godbiten, altså må hun sitte stille og vente til den kommer helt inn i munnen eller du sier vær så god eller hva du nå enn vil si. Oftest går denne leken relativt raskt å lære inn... (jeg måtte det med Pigg for jeg begynte å blø på hendene når jeg skulle lære inn omvendt lokking...)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde også en gnafser som nesten spiste hånda mi, og det var ganske vondt.

Jeg lukka hånda når hun prøvde å gnafse og fjernet hånda helt. Lot henne prøve igjen, og hver gang hun gnafset etter hånda mi tok jeg den helt bort. Når hun da satt og ventet, tok jeg forsiktig hånda mot henne men åpnet den ikke før hun klarte å beherske seg. Prøvde hun å hoppe etter hånda eller ikke greide å vente, fjernet jeg hånda igjen. Det tok ikke lang tid før hun da oppfattet poenget.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lære en "ta fint" kommando? Vi gjorde det med den ene familiehunden. Sa "ta fint" hver gang vi skulle gi godbit, og hvis vi så at hun kom til å spise hele hånda, fjernet vi den fort som fy, før vi prøvde igjen

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, Turb said:

Om du ikke blir blodig så hadde jeg holdt hånda lukket til hunden roet seg og ikke gnafset. Ellers er en fin lek å lære inn at hunden ikke får ta godbiten før den er helt i munnen. Dvs ha hunden i bånd, stå på båndet, ta en godbit og før den sakte (mens hunden ser på den) mot hundens munn fra over hodet høyde (altså ned mot hunden), hvis hun prøver å ta den drar du hånda fort opp igjen. Hvis hun holder seg på bakken kan du raskt belønne fra motsatt hånd, eller skynde deg med godbiten ned mot munnen. Etterhvert så skal det mer og mer til for at hun skal få godbiten, altså må hun sitte stille og vente til den kommer helt inn i munnen eller du sier vær så god eller hva du nå enn vil si. Oftest går denne leken relativt raskt å lære inn... (jeg måtte det med Pigg for jeg begynte å blø på hendene når jeg skulle lære inn omvendt lokking...)

er nok i samme kaliber som Pigg, har hatt tannmerker på henda ja :D 

Jeg har jo flere "utålmodige" hunder, men dem kan jeg liksom bare si "ta pent" til uten at jeg egentlig har jobbet så mye med det (knyttet hånd en liten stund og de skjønte det)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Black Friday Salg til Hund
  • Nye innlegg

• De må ihvertfall klippes jevnlig. Steder som må klippes er ører og poter, og pelsen må børstes jevnlig. Man kan såklart skrelle dem ned, men det er virkelig ikke pent og endrer pelsstrukturen. 

Utstillingsklipp kan ikke jeg uttale meg om da jeg ikke er spesielt dreven selv enda og hunden min er enda ung og har lite pels. Men også her gjelder ører, poter og hals, samt napping av døde hår såvidt jeg har forstått. Er sikkert flere som kan svare bedre på det

Er stor variasjon i mengden pels! Cockeren og amerikansk cocker har ganske ekstrem og krevende pels som samler kvist og annet og floker seg veldig lett, selvom det såklart er individuelle forskjeller her og ulike linjer. Springer, welsh og field har enklere pels.
    • Ja, jeg tror du kan ha rett i det. Litt annen kultur på en måte, og kanskje er hund den eneste interessen vi har til felles, men de kan jo være både ålreite og morsomme å være sammen med likevel. Den beardisoppdretteren jeg liker aller aller best som menneske planlegger kull i begynnelsen av 2018. Gjett om jeg ble ivrig da jeg hørte det! Men så så jeg bilde av foreldredyrene, og likte ingen av dem!  (Jeg kommer til å fjerne dette bildet etter en stund så hun ikke finner det her!  )
    • Det er mye god hjelp og støtte i en (eller flere) firbeint venn og at man sover mye eller er mye inne er ikke nødvendigvis et problem for dem. Dog er min personlige mening at hunder skal være mer enn "bare" selskap og støtte. Vi får mye fra dem, og de fortjener å bli tatt vare på å få sine behov dekt (og da tenker jeg selvsagt på litt mer enn mat, vann og husly), det høres det jo ut som du får til, og om det skorter på i perioder så finnes det jo løsninger og tiltak man kan sette inn, man kan få hjelp, kjøpe hjelp(kennel/hundepass), man kan være litt kreativ for å få til noe som hundene får mest mulig igjen for innenfor de begrensningene man selv har osv, også tåler de selvsagt både variasjoner og dårlige enkeltdager uten at det er noe man trenger å tenke så mye på. Men lange perioder hvor hundene ikke får ut på tur av betydning osv synes ikke jeg er greit da. 

På det du skriver synes jeg det virker som du har et godt utgangspunkt, kanskje være litt selektiv i rasevalg så du får en ny hund som er enkel for deg å leve med i de dårlige periodene, økonomien virker du jo å ha god koll på på tross av at du har begrenset inntekt, og du virker jo også å legge mye ettertanke rundt hundeholdet ditt, og det tenker jeg alltid er positivt  Kjøp deg en ny hund med god samvittighet når den dagen evt kommer, du  

• At jeg ikke kan lære! Kylling, ris, brokkoli og blomkål resulterer i gallopperende tarm dagen derpå. Dere kan tenke dere hvordan det blir å være på jobb på sykehjemmet da? Mistenker at det er brokkolien som er den store, stygge ulven. Og kylling er altfor godt, især det sprøstekte skinnet. Selv om jeg vet at det er med på å lage herk i tarmene mine, så greier jeg ikke å motstå. Selvbeherskelse, hvor får man kjøpt det?
    • Samboeren til min søster fikser noen gode rabatter til meg sånn at jeg får kjøpt en julegave til gubben til en veldig god pris   Har også fått handlet noen gaver på tilbud nå, så da sparte jeg endel kroner på å vente på tilbudene.  Skal lete etter litt flere tilbud i morgen, håper bare jeg finner det andre jeg hadde planlagt. 
  • Nylig opprettede emner