Gå til innhold
Hundesonen.no

Fullfòre på Vom, hjelp og tips


Ayla
 Share

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg kom over Vom i dyrebutikken jeg handler i. Hun som jobber der fullforer på vom, og dette hørtes interessant ut. Men det er noen vesentlige spørsmål jeg må ha svar på først.

Har ei Border Collie på 9 mnd, nå i sep. Veier pr nå 13 kg.

 

Hvordan regnes mengden ut? Det er dette jeg ikke helt forstår. 2% av kroppsvekt, men hvordan er regnestykket? Avhenger også av aktivitetsnivå..

Hvordan er vitaminer og mineraler i vom kontra tørrfòr? Har inntrykk av at hun vil få i seg mer av det hun trenger i vom.

Kostnadene? Hva lønner seg? Dette er ikke viktig, men spiller selvfølgelig en rolle hvis det viser seg at vitaminer og mineraler er noenlunde likt i vom og tørrfor. 

 

På forhånd tusen takk for hjelp! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vil få i seg alt hun trenger fra Vom, og det er mye mer naturlig, uten allslags fyllstoffer og tull som korn. Også godt for tannhelsen, spesielt hvis du gir frossent [emoji4] Kan evt tilsette fiskeolje, men det gjelder jo tørrfór også. Vom har forøvrig en type med laks. Det er Active-serien, Puppy og Digestive (men sistnevnte inneholder ris) som er fullfór. Taste og Organic er tilleggsfór.

 

Prisen er også bedre enn tørrfór flest. Det lønner seg å kjøpe 5 kgs pølser eller 20 kgs blokker, i stedet for små halvkilospølser (sistnevnte har en veldig høy kilopris i forhold). Det billigste er å kjøpe 20 kg, men jeg personlig synes det blir for mye styr, så kjøper 5 kgs pølser. Halvtiner, deler i skiver/posjoner med brødkniv/isolasjonskniv, og legger i fryseposer i fryseren.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Ayla said:

Hei!

 

Jeg kom over Vom i dyrebutikken jeg handler i. Hun som jobber der fullforer på vom, og dette hørtes interessant ut. Men det er noen vesentlige spørsmål jeg må ha svar på først.

Har ei Border Collie på 9 mnd, nå i sep. Veier pr nå 13 kg.

 

Hvordan regnes mengden ut? Det er dette jeg ikke helt forstår. 2% av kroppsvekt, men hvordan er regnestykket? Avhenger også av aktivitetsnivå..

Hvordan er vitaminer og mineraler i vom kontra tørrfòr? Har inntrykk av at hun vil få i seg mer av det hun trenger i vom.

Kostnadene? Hva lønner seg? Dette er ikke viktig, men spiller selvfølgelig en rolle hvis det viser seg at vitaminer og mineraler er noenlunde likt i vom og tørrfor. 

 

På forhånd tusen takk for hjelp! :icon_redface:

Nå når din er så ung enda så skal de vell ha ca 4% av nåværende kroppsvekt eller 2% av forventet voksenvekt, om jeg ikke husker feil. (finnes utfyllende info på vom og hundemat sine nettsider) regnestykket blir vell da 13x0,04=0,52 kg (520 gram) pr dag. Jeg ville startet der også ser du an behovet. Sånn er det jo med all mat, mengden på pakken er jo bare veiledende og må tilapsses det enkelte individet. Blir hunden tykk så gir du mindre, blir den tynnere enn du vil så gir du litt mer og holder den seg bra så fortsetter du med den mengden.

Vom og hundemat er et fullverdig fòr og inneholder alt hunden trenger av mineraler og vitaminer. Jeg tror det for det meste er billigere og fore på vom, ihvertfall om man kjøper 20 kg blokker. Her oppe i trøndelag er vi heldige og har flere som tilbyr ferdige oppdelte blokker så det blir litt mer brukervennlig og får da 20 kg for ca 350 kr. Det går nok litt mer ifht tørrfor, men med godt under halve prisen pr kg sammenlignet med de gode tørrforene så er det nok fortsatt billigere, og ikke minst bedre. 

En del hunder blir veldig harde i magen av å fullfores på vom og hundemat, for harde, så her i huset må vi tilsette litt tørrfor for å bøte på det. Kjøper da bare noe billig tørrfor siden det mest bare skal være litt fyll uansett, og når de får 80-90% vom så har det ikke så mye å si den neven med tørrfor de får. Flere av mine hunder har og begynt å kaste opp på morgenen om de har fått bare vom fordi magen blir tom, samme skjer på tørrfor også om det går alt for lenge mellom måltidene, men tørrfor holder lengre så vi må gi litt tørrfor pga det også, viss ikke blir det oppkast hver natt før vi rekker å fore frokost. Mulig det er en vanesak også, alle mine hunder har fått en del tørrfor fra starten av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar, dere!

Jeg undrer litt over svaret ditt, Malamuten. Hard i magen og må tilsettes tørrfor også? Da blir det jo dobbelt opp, eller eventuelt bare en liten sekk da? Kanskje dette er varierende fra hund til hund hvordan de reagerer på å bli fullforet på vom.

 

Så dukker det opp et nytt spørsmål..
Flere har begynt på vom fra valpen er liten, jeg begynner når hun er 9 mnd. Hva har dette å si? Skal jeg bare kutte ut foret og begynne rett på vom?

 

Kom gjerne med erfaringer dere som allerede gjør dette. Jeg trenger all kunnskap jeg kan få! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Ayla said:

Tusen takk for gode svar, dere!

Jeg undrer litt over svaret ditt, Malamuten. Hard i magen og må tilsettes tørrfor også? Da blir det jo dobbelt opp, eller eventuelt bare en liten sekk da? Kanskje dette er varierende fra hund til hund hvordan de reagerer på å bli fullforet på vom.

 

Så dukker det opp et nytt spørsmål..
Flere har begynt på vom fra valpen er liten, jeg begynner når hun er 9 mnd. Hva har dette å si? Skal jeg bare kutte ut foret og begynne rett på vom?

 

Kom gjerne med erfaringer dere som allerede gjør dette. Jeg trenger all kunnskap jeg kan få! :)

Noen tåler en brå overgang, noen gjør det ikke, så jeg hadde begynt litt forsiktig uansett. De er harde i magen, men aldri vært noe problem for de- MYE bedre og sunnere avføring på V&H kontra tørrfor- en annen artig ting, er at den forsvinner mye fortere om den blir liggende (løse hunder på gård- jeg plukker ikke opp alt for å si det slik) Den bare smuldrer opp :D
Mine får, som malamuten sier litt tørrfor om kvelden- jeg har ei som kan spy litt magesyre om hun bare får v&h- men hun får også lite mat, pga lav forbrenning- er kastrert og godt voksen hund.
En annen grunn til at jeg har tørrfor i bakhånd, er at det er mye lettere å ta med seg tørrfor på reiser... Jeg velger å ha ett tørrfor av god kvalitet (kornfritt) men det går jo veldig lite tørrfor, så en sekk har jeg leeenge :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ayla skrev:

Jeg undrer litt over svaret ditt, Malamuten. Hard i magen og må tilsettes tørrfor også? Da blir det jo dobbelt opp, eller eventuelt bare en liten sekk da? Kanskje dette er varierende fra hund til hund hvordan de reagerer på å bli fullforet på vom.

Om man må tilsette litt tørrfôr fordi hunden blir hard i mangen av bare V&H, så reduserer man selvsagt mengden V&H. Mine hunder har ikke blitt harde i magen av bare V&H - de har samme konsistens på det som kommer ut enten det bare er V&H de har fått, eller om de har gått på tørrfôr (når vi bruker et tørrfôr som passer for dem). 

Og angående mengde fôr: jeg gjør det enkelt. Blir  hundene feite, får de for mye mat og/eller  lite mosjon, blir de tynne, må de få mer mat. Det er ikke så veldig vanskelig :ahappy:

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare oppklare noe som kan være en misforståelse. Vom er det samme som kumage, og dette kan ikke hunden leve på. Produsenten "Vom og hundemat" derimot, har serier med fôr som er fullfôr (for eksempel ACTIVE-serien). Men de markedsfører seg med navnet VOM, så det er ikke så rart at folk blander ordene ettersom det er dette som står på emballasjene.

2% blir 260 g. Så får du bare regulere mengden, alt ettersom. Både tørrfôr og V&H (fra serier med fullfôr) dekker hundens næringsbehov. V&H er definitivt billigere enn de fleste tørrfôr. Som andre har nevnt, så er det lurt å tilsette tørrfôr i tillegg hvis hunden blir veldig hard i magen av bare V&H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, AussieAllTheWay og Siri, for fine svar.

Jeg skal få kjøpt meg en sekk med tørrfòr i tillegg. Greit å ha i tilfelle, og når en skal på reise.


Jeg har nå skaffet meg V&H (jeg skjønner nå at det er det det kalles:icon_redface:) men hvor mye skal jeg ha liggende i kjøleskapet, hvor lenge kan det ligge der?

 

Tusen takk for alle svar!! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ayla skrev:

Tusen takk, AussieAllTheWay og Siri, for fine svar.

Jeg skal få kjøpt meg en sekk med tørrfòr i tillegg. Greit å ha i tilfelle, og når en skal på reise.

Jeg har nå skaffet meg V&H (jeg skjønner nå at det er det det kalles:icon_redface:) men hvor mye skal jeg ha liggende i kjøleskapet, hvor lenge kan det ligge der?

Tusen takk for alle svar!! :wub:

Jeg ville ikke hatt V&H liggende mer enn et par dager i kjøleskapet - til nød tre dager om det er veldig kaldt :). Det er bedre å pakke i akkurat store nok porsjoner til en dagsrasjon, og ta opp hver dag (min erfaring altså - andre gjør det sikkert på en annen måte) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ayla skrev:

Tusen takk, AussieAllTheWay og Siri, for fine svar.

Jeg skal få kjøpt meg en sekk med tørrfòr i tillegg. Greit å ha i tilfelle, og når en skal på reise.


Jeg har nå skaffet meg V&H (jeg skjønner nå at det er det det kalles:icon_redface:) men hvor mye skal jeg ha liggende i kjøleskapet, hvor lenge kan det ligge der?

 

Tusen takk for alle svar!! :wub:

Jeg foret halvt om halvt på tørrfor og v&h. Hun skulle da ha 35 g vom per dag. Jeg halvtinte pølsene før jeg delte dem opp, og rasjonerte vom for 3 dager i hver boks. Tok bare opp en ny boks kvelden før når det var tomt. Det holdt seg helt fint 3 dager i kjøleskap her i hvertfall, men du bør ikke ha det lenger :) men du merker fort hvis det blir dårlig. Da STINKER det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler opp 5 kgs pølser i posjoner (måltider), og fryser ned i fryseposer. Så tar jeg enten opp litt på forhånd og legger i kjøleskapet, når jeg fórer tint, eller gir dem frossent direkte fra fryseren. [emoji4] Det tåler å ligge rundt tre dager i kjøleskap, men ikke sånn veldig mye lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2017 at 0:59 PM, Malamuten skrev:

Her oppe i trøndelag er vi heldige og har flere som tilbyr ferdige oppdelte blokker så det blir litt mer brukervennlig og får da 20 kg for ca 350 kr.

Hvor i trøndelag får du tak i oppdelt 20 kg blokk...? Jeg har selv nettopp begynt å fore med v&h, og syntes det virket som mye styr med blokk /5 kg pølse, så her går det foreløpig i små pølser. Da går det med én pølse på to dager, så den holder seg jo i kjøleskapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎05‎.‎09‎.‎2017 at 10:46 AM, tonjek skrev:

Prisen er også bedre enn tørrfór flest. Det lønner seg å kjøpe 5 kgs pølser eller 20 kgs blokker, i stedet for små halvkilospølser (sistnevnte har en veldig høy kilopris i forhold). Det billigste er å kjøpe 20 kg, men jeg personlig synes det blir for mye styr, så kjøper 5 kgs pølser. Halvtiner, deler i skiver/posjoner med brødkniv/isolasjonskniv, og legger i fryseposer i fryseren.

Hvor mye tint vil halvtint si...? :icon_confused: Jeg har sett for meg at det er best om pølsa tiner minst mulig før man fryser den igjen, derfor har jeg sett for meg mye strev, svette og banning når man skal dele opp pølse selv. Tiner du såpass mye at det går relativt greit å dele opp? Og uten at maten blir dårlig? Kan den da ligge i kjøleskap like lenge som de små pølsene som aldri har vært tint på forhånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot det ligge nederst i kjøleskapet pakket inn i plastpose ca 8t evt litt kortere og så delte jeg opp i dagsrasjoner og fryste ned igjen. Fungerer best om det enda er helt fast, men fint går an å dele med en stor og skarp kniv og evt litt makt (svette og banning er derimot helt unødvendig, da lar du den ligge lenger).

Viktig at det tines i kjøleskapstemperatur eller litt kaldere (dette gjelder all kjøtt/sjømat, spesielt om det ikke skal spises opp med en gang etter tining og evt tilbereding). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2017 at 4:55 PM, Yellow skrev:

Jeg lot det ligge nederst i kjøleskapet pakket inn i plastpose ca 8t evt litt kortere og så delte jeg opp i dagsrasjoner og fryste ned igjen. Fungerer best om det enda er helt fast, men fint går an å dele med en stor og skarp kniv og evt litt makt (svette og banning er derimot helt unødvendig, da lar du den ligge lenger)

Aha, takk for at du deler tips, da skal jeg prøve 5 kg pølse neste gang :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tint vil halvtint si...? :icon_confused: Jeg har sett for meg at det er best om pølsa tiner minst mulig før man fryser den igjen, derfor har jeg sett for meg mye strev, svette og banning når man skal dele opp pølse selv. Tiner du såpass mye at det går relativt greit å dele opp? Og uten at maten blir dårlig? Kan den da ligge i kjøleskap like lenge som de små pølsene som aldri har vært tint på forhånd?

Kommer an på hvem som ender med å dele de opp [emoji13] Hvis stefar skjærer, tar ham dem nesten helt frosne. Skal jeg skjære dem opp selv, derimot, må jeg tine dem ganske mye. Nok til å greie å dele dem opp uten å bli gåen i kroppen. Ikke opplevd noen forskjell i holdbarhet, og hundene ser ikke ut til å merke forskjell på om maten har vært tint under oppdeling eller ikke. Har også glemt at jeg har hatt pølser til tining en gang eller to, hvor det har vært nesten fullstendig opptint. Heller ikke vært noe problem, med unntak av at det var vanvittig klinete å dele. Det beste er nok å dele dem opp frosne, da [emoji14]
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...