Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK's rasevelger-Kjøpehund.no


QUEST
 Share

Recommended Posts

Så styret er ikke veldig interessert i helseproblematikk, men kan ikke byttes ut fordi ingen andre har lyst å sitte der? Ja det gir jo mening ?

Jeg tenker at det er de seriøse oppdretternes plikt å gjøre noe med dette, faktisk. Eller er det for få av dem? 

Beklager, men dette virker tvers gjennom useriøst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, QUEST skrev:

https://kjøpehund.no/raser/bull-terrier-article8223-815.html

Eller vi kan ta bullterrier..en rase som jeg har vært fascinert av i mange år. Ikke et ord om at rasen ikke er ukjent med både samkjønns og hundeaggresivitet.. En mangeårig bullterrieroppdretter som jeg var i kontakt med , sa rett ut ( takk for ærlige rase-entusiaster/oppdrettere) at hen ville absolutt ikke anbefale rasen til den type hundehold jeg hadde.. Altså ; har begge kjønn og hundene skilles ikke fra hverandre når jeg forlater heimen.. Faren for 'uhell' med alvorlig utgang ville være stor..

Nå er det langt i fra alle Bull terriere som er verken samkjønns og hundeaggresive da... Jeg har møtt flere eksemplarer av rasen, som har gått fint overens med min hannhund. Stort sett bare tisper, men også en og annen hannhund. 

Jeg sier ikke at det ikke forekommer i rasen, med tanke på hva de opprinnelig ble brukt de til. Men det finnes omgjengelige Bull terriere også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Woola skrev:

Så styret er ikke veldig interessert i helseproblematikk, men kan ikke byttes ut fordi ingen andre har lyst å sitte der? Ja det gir jo mening ?

Jeg tenker at det er de seriøse oppdretternes plikt å gjøre noe med dette, faktisk. Eller er det for få av dem? 

Beklager, men dette virker tvers gjennom useriøst. 

 

55 minutter siden, Line skrev:

Det er deres plikt å gjøre noe med det om dere ønsker en forbedring på helsefokuset. Om dere ikke vil gjøre en jobb så er det i praksis det samme som å si at dere støtter praksisen pr i dag.

Det er mange som har prøvd seg i styret, men de blir fullstendig overkjørt av de som har dominert på toppen i "alle år" og det er ingen som gidder å bruke fritiden sin på å pisse i motvind. De virkelig seriøse oppdretterne møter akkurat like mye dritt og fordommer som de useriøse, og jeg vet at mange er på grensa til å gi seg fordi de ikke orker mer hets og negativ omtale. Noe som ville vært en tragedie for rasens fremtid, men det er konsekvensen når hvermannsen sitter på sin høye hest og dømmer alle som har en fot i cavaliermiljøet.

Ettersom det i praksis ikke er mulig å bytte ut styret kom det inn følgende forslag til klubben:

"Vi foreslår å sette en tidsfrist for helsearbeidet for rasen Cavalier King Charles Spaniel. Hvis man i løpet av kort tid; 1-2 år, ikke har greid å snu utviklingen i positiv retning, foreslår vi at rasen igjen går tilbake til Norges Miniatyrhund klubb. Årsaken til dette er rett og slett at raseklubben siden 1998 har hatt muligheten for å snu situasjonen, men på disse 19 årene ikke på langt nær har gitt helse det fokus som er nødvendig for å bedre situasjonen, mao, situasjonen blir stadig verre, uten at raseklubben tar affære."

Forslaget ble avvist, med følgende kommentar fra styret: "rasen er på ingen måte på kanten av en katastrofe helsemessig sett."

Så ja... det er mye som er galt i klubben, og nå gir kanskje den mangelfulle teksten på kjøpehund.no litt mer mening...?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wilhelmina skrev:

 

2 timer siden, Woola skrev:

Så styret er ikke veldig interessert i helseproblematikk, men kan ikke byttes ut fordi ingen andre har lyst å sitte der? Ja det gir jo mening ?

Jeg tenker at det er de seriøse oppdretternes plikt å gjøre noe med dette, faktisk. Eller er det for få av dem? 

Beklager, men dette virker tvers gjennom useriøst. 

 

1 time siden, Line skrev:

Det er deres plikt å gjøre noe med det om dere ønsker en forbedring på helsefokuset. Om dere ikke vil gjøre en jobb så er det i praksis det samme som å si at dere støtter praksisen pr i dag.

Det er mange som har prøvd seg i styret, men de blir fullstendig overkjørt av de som har dominert på toppen i "alle år" og det er ingen som gidder å bruke fritiden sin på å pisse i motvind. De virkelig seriøse oppdretterne møter akkurat like mye dritt og fordommer som de useriøse, og jeg vet at mange er på grensa til å gi seg fordi de ikke orker mer hets og negativ omtale. Noe som ville vært en tragedie for rasens fremtid, men det er konsekvensen når hvermannsen sitter på sin høye hest og dømmer alle som har en fot i cavaliermiljøet.

Ettersom det i praksis ikke er mulig å bytte ut styret kom det inn følgende forslag til klubben:

"Vi foreslår å sette en tidsfrist for helsearbeidet for rasen Cavalier King Charles Spaniel. Hvis man i løpet av kort tid; 1-2 år, ikke har greid å snu utviklingen i positiv retning, foreslår vi at rasen igjen går tilbake til Norges Miniatyrhund klubb. Årsaken til dette er rett og slett at raseklubben siden 1998 har hatt muligheten for å snu situasjonen, men på disse 19 årene ikke på langt nær har gitt helse det fokus som er nødvendig for å bedre situasjonen, mao, situasjonen blir stadig verre, uten at raseklubben tar affære."

Forslaget ble avvist, med følgende kommentar fra styret: "rasen er på ingen måte på kanten av en katastrofe helsemessig sett."

Så ja... det er mye som er galt i klubben, og nå gir kanskje den mangelfulle teksten på kjøpehund.no litt mer mening...?

 

Dette er vel dessverre ikke enestående..det finnes flere eksempler på hvor en håndfull rase'entusiaster' har nærmest overtatt en rase og forvaltningen av den.. 

Men det er et godt eksempel på at man ( meg selv inkludert) skal være litt forsiktig med å dømme en rases tilhengere  nord og ned, synet på rasens helse og eventuelle tiltak, kan være svært delt men det er jo oftest bare den 'offisielle' delen ( fattede vedtak) som kommer frem..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, QUEST skrev:

Dette er vel dessverre ikke enestående..det finnes flere eksempler på hvor en håndfull rase'entusiaster' har nærmest overtatt en rase og forvaltningen av den.. 

Men det er et godt eksempel på at man ( meg selv inkludert) skal være litt forsiktig med å dømme en rases tilhengere  nord og ned, synet på rasens helse og eventuelle tiltak, kan være svært delt men det er jo oftest bare den 'offisielle' delen ( fattede vedtak) som kommer frem..

Du har sikkert rett i det. Men jeg synes disse rasene ser ut til å utmerke seg spesielt når det gjelder å ikke informere kjøpere om helseproblemer.

Det er så mange ganger jeg snakker med helt vanlige eiere (som ikke er i noen klubber eller frekventerer sonen e.l) som aldri er blitt opplyst eller advart om helseplager, hvor eier plutselig sitter med en alvorlig syk hund og omtrent er blitt beskyldt for å ha fremkalt dette selv. Satt på spissen. 

Dette er ikke personlig myntet mot eiere her inne, men det er et inntrykk som har festet seg hos meg etter mange års hundehold med alt det innebærer.

F.eks samtale under en trening der eiere snakker om helseproblemer i rasen. En eier av en stor rase med mange helseutfordringer snakker åpent om dette, mens en mopseeier åpenbart enten ikke vet eller ellers føler seg så angrepet at vedkommende blånekter at rasen har store problemer, og snakker om hets og svartmaling.

Til sammenligning synes jeg det er mange raser med helseproblemer der dette åpenbart er i fokus, og hvor eiere tør å snakke helt åpent om dette uten å lukke øynene.

For å komme tilbake til hovedinnlegget er det jo det samme som at så utrolig mange rottiseiere fremstiller bikkja som en svær labrador (var det du som sa det Quest? ) og føler seg personlig angrepet og hetset av de som mener noe annet, sammenliknet med f.eks Dobereiere. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det er mange 'uorganiserte' eiere som ikke har hørt om helseplager på sin rase..Eller det blir bagatellisert, som på chihuahua med 'chihuahuahoste' som ikke er noe å ta på vei for.. Denne 'hosten' begrenser hundenes livskvalitet i stor grad, selvsagt i noe varierende grad, alt etter hvor alvorlig det er. 

Sant nok, i enkelte raser så er det alle pigger ut, hvis man nevner noe om dårlig helse eller skal vi si 'uheldig adferd'. Nevn hundeaggresjon til staffe-eiere og det pøses på med 'baby på hund' bilder og forsikringer om at dette er verdens beste nannydog..og dessuten så kan all mulig hundeaggresjon sosialiseres bort..så det så..:huh:

Rottweiler er bare utsatt for sverting  og er en fantastisk familiiehund.. ( nei det var ikke jeg som kom  med utsagnet om stor black/tan labrador men det var treffende)

Det er helt åpenbare forskjeller i de ulike rasemiljøene om hvor åpne eller ikke man er om diverse problemer i rasen , enten det gjelder helse eller gemytt. Så kan man jo spørre seg hvorfor det er slik? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mardina skrev:

Nå er det langt i fra alle Bull terriere som er verken samkjønns og hundeaggresive da... Jeg har møtt flere eksemplarer av rasen, som har gått fint overens med min hannhund. Stort sett bare tisper, men også en og annen hannhund. 

Jeg sier ikke at det ikke forekommer i rasen, med tanke på hva de opprinnelig ble brukt de til. Men det finnes omgjengelige Bull terriere også :wink:

Betviles ikke :) Men det er ikke til å komme bort fra at det slett ikke er ukjent i rasen og når en mangeårig oppdretter advarer, så tror jeg hen snakker av erfaring. 

Da syns jeg det bør opplyses om i en rasebeskrivelse som dette, hundeaggressivitet kan legge store begrensninger på ens hundehold.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet faktisk om terrieroppdrettere (to forskjellige raser) som ikke selger hannhunder til førstegangseiere. Det ble jeg positivt overrasket over å høre. Som den ene sa: han vil mye heller sitte på noen hannvalper lenge enn å få dem tilbake i puberteten eller få melding om at bikkja var avlivet.

Men det var ikke hos staff, der er det nemlig litt hysj ? Det legges mye vekt på at de skal tidlig sosialiseres (det er jo veldig bra), men det kan fort se ut som at dette er noe som kan sosialiseres bort. Så det er på en måte flott og på den annen veldig villedende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...