Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK's rasevelger-Kjøpehund.no


QUEST
 Share

Recommended Posts

Jeg tok en kjapp titt på NKK's rasevelger , Kjøpehund.no.  Jeg ble ikke synderlig imponert, det var alt for få kriterier å velge mellom men da jeg tilfeldigvis klikket meg videre inn på to raser, basenji og rottweiler, ble jeg betenkt.. Hvis førstegangshunde-eiere uten eller med lite erfaring med hund kikker på disse to rasene, hvilken fremstår som 'enklest' eller mest omgjengelig? 

https://kjøpehund.no/raser/rottweiler-article8208-815.html

 

https://kjøpehund.no/raser/basenjii-article8152-815.html

 

Se på hva som står om 'Egenskaper/mentalitet' på disse to rasene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig det der. Jeg har tenkt mange ganger at Rottweileren er en av rasene som fremstilles mye enklere enn den faktisk er. Jeg har stusset over at den fremstilles som en litt mer voktete utgave av Golden ganske så ofte, faktisk.

Kanskje det er derfor det er så mange eiere som plutselig utvikler allergi eller får store omveltninger i privatlivet akkurat når Rottisen er 1,5-2 år gammel?

Jeg innrømmer at jeg ikke har studert statistikken, det er det jeg har lagt merke til når jeg tråler Finn.no.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Woola skrev:

Merkelig det der. Jeg har tenkt mange ganger at Rottweileren er en av rasene som fremstilles mye enklere enn den faktisk er. Jeg har stusset over at den fremstilles som en litt mer voktete utgave av Golden ganske så ofte, faktisk.

Kanskje det er derfor det er så mange eiere som plutselig utvikler allergi eller får store omveltninger i privatlivet akkurat når Rottisen er 1,5-2 år gammel?

Jeg innrømmer at jeg ikke har studert statistikken, det er det jeg har lagt merke til når jeg tråler Finn.no.

 

Ja, hadde jeg ikke hatt noe særlig kunnskap om hunderaser og likte utseendet på rottweilere, så hadde jeg ikke hatt noen som helst betenkeligheter med å velge rottweiler, for der som nevnes i omtalte beskrivelse, ville vel avskrekke de færreste? Ikke et ord om at rasen kan være både samkjønnsaggresiv/hundeaggresiv og at voktingen  kan bli/være ganske omfattende og vanskelig å håndtere. 

Med tanke på at rottweiler og rottisblandinger har vært innblandet i ganske mange alvorlige episoder de senere år, så syns jeg denne beskrivelsen som er i rasevelgeren er en smule uforsvarlig, for å si det pent.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://kjøpehund.no/raser/bull-terrier-article8223-815.html

Eller vi kan ta bullterrier..en rase som jeg har vært fascinert av i mange år. Ikke et ord om at rasen ikke er ukjent med både samkjønns og hundeaggresivitet.. En mangeårig bullterrieroppdretter som jeg var i kontakt med , sa rett ut ( takk for ærlige rase-entusiaster/oppdrettere) at hen ville absolutt ikke anbefale rasen til den type hundehold jeg hadde.. Altså ; har begge kjønn og hundene skilles ikke fra hverandre når jeg forlater heimen.. Faren for 'uhell' med alvorlig utgang ville være stor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg puncha inn høyt aktivitetsnivå, lav pelsstell, høy samarbeidsegenskaper og aktivitetene: brukshund, lydighet og agility. 

Rasene jeg fikk opp: 

Border collie, elghund, staff, engelsk setter, golden retriever, cavalier, schäfer, jack russell, pomeranian og labrador. 

JAHA, litt hummer og kanari.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn med tanke på rottweiler, er nesten annen hver person jeg snakker med helfrelst og mener alt negativt som sies om rasen bare er fordommer og uforstand. De innser ikke at de, mer eller mindre, har en brukshund med vokt, jakt, skarpe og annet koselig blandet inni en ganske stor kropp. Det er klart man møter mye rart både i klubbsammenheng og i hverdagen når mange tror de har en x-large black and tan labrador.

Om klubben hadde villet endre på noe av det som står på kjopehund.no, tviler jeg på at noe ville hindret dem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Tuvane said:

Jeg kjenner at jeg lurer litt på hvorfor schäferhund normalhår har bilde av en langhår. :huh:

Det må raseklubben ta på sin kappe, for de som legger inn bilder har ikke helt kontroll på alle rasene. Klubbene er bedt om å delta aktivt i denne tjenesten, og å få byttet et bilde er gjort på et blunk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Det må raseklubben ta på sin kappe, for de som legger inn bilder har ikke helt kontroll på alle rasene. Klubbene er bedt om å delta aktivt i denne tjenesten, og å få byttet et bilde er gjort på et blunk.

Hvis jeg forstår deg rett, så er det ikke alltid raseklubb/forening som står 'bak' rasebeskrivelsene ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg slår opp cavalier, står det ingenting om sykdommer i hovedteksten. Det gjør det hos mange andre raser. Veldig useriøst, synes jeg.

Edit: Heller ikke noe nevnt om helse hos Mops eller Fralle. I motsetning til engelsk bulldog og bullterier, f.eks. Det bekrefter dessverre sånn ca. alle fordommene mine. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Woola said:

Når jeg slår opp cavalier, står det ingenting om sykdommer i hovedteksten. Det gjør det hos mange andre raser. Veldig useriøst, synes jeg.

Edit: Heller ikke noe nevnt om helse hos Mops eller Fralle. I motsetning til engelsk bulldog og bullterier, f.eks. Det bekrefter dessverre sånn ca. alle fordommene mine.

Det er heller ikke overraskende i og med at raseklubbene for alle disse rasene fornekter eksistensen av problemer på rasene, og hvis man er kritisk så er man bare en "hater". Men men. Jeg kjenner de folkene som "elsker rasen sin" (og det putter jeg i gåsetegn med særs vilje, siden de overhodet ikke kan være i nærheten av å elske en rase når de er så blind for de lidelsene hundene har fra fødsel til død) da fortjener å miste fantastisk søte og kule hunderaser når hundene er så ihelavla at de rett og slett ikke er liv laga. Da kan de stå der og grine, for alt de valgte å ikke se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Woola skrev:

Når jeg slår opp cavalier, står det ingenting om sykdommer i hovedteksten. Det gjør det hos mange andre raser. Veldig useriøst, synes jeg.

Edit: Heller ikke noe nevnt om helse hos Mops eller Fralle. I motsetning til engelsk bulldog og bullterier, f.eks. Det bekrefter dessverre sånn ca. alle fordommene mine. 

Fordommer mot hvem? Hvem er det som har skrevet teksten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Fordommer mot hvem? Hvem er det som har skrevet teksten?

Spiller ingen rolle hvem som har skrevet teksten(e). Dersom det var viktig for klubbene hadde de kunnet tilføye så mye de ville. Hvorfor ellers står det mye om sykdommer hos andre raser, som ikke er like utsatt som akkurat disse?

Fordommer mot spesielt mopse- og cavalieroppdrettere, det legger jeg ikke skjul på. 

Det hjalp ikke akkurat på humøret at jeg tilbragte helgen på et idrettsarrangement veldig tett på en (visst nok veldig frisk) mops, der eier hevdet at det var været som gjorde at bikkja nesten ikke fikk puste. 14 grader og lettskya liksom. Og de er på sin tredje mops. Man får lyst å grine, eller slå.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Woola skrev:

Spiller ingen rolle hvem som har skrevet teksten(e). Dersom det var viktig for klubbene hadde de kunnet tilføye så mye de ville. Hvorfor ellers står det mye om sykdommer hos andre raser, som ikke er like utsatt som akkurat disse?

Fordommer mot spesielt mopse- og cavalieroppdrettere, det legger jeg ikke skjul på. 

Selvsagt spiller det noen rolle, det er jo de du må rette fordommene dine mot. Ikke "klubben" eller "oppdrettere" som en enhetlig kategori. Avstanden mellom ytterpunktene både når det gjelder medlemmene i klubben, mellom oppdretterne og ikke minst mellom styremedlemmene er enorm, og jeg som medlem i cavalierklubben kan jo for eksempel ikke noe for hva et par individer i styret har kokt sammen og valgt å unnlate av informasjon (hvis det nå er de som har skrevet det da, for det er det åpenbart ingen som vet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Selvsagt spiller det noen rolle, det er jo de du må rette fordommene dine mot. Ikke "klubben" eller "oppdrettere" som en enhetlig kategori. Avstanden mellom ytterpunktene både når det gjelder medlemmene i klubben, mellom oppdretterne og ikke minst mellom styremedlemmene er enorm, og jeg som medlem i cavalierklubben kan jo for eksempel ikke noe for hva et par individer i styret har kokt sammen og valgt å unnlate av informasjon (hvis det nå er de som har skrevet det da, for det er det åpenbart ingen som vet).

Så du mener at ingen fra hele cavalietmiljøet har hatt mulighet til å påvirke denne teksten? 

Siden  de som sitter på toppen åpenbart ikke ser nødvendigheten i å rette på noe, forsterker det mitt inntrykk om at noe er riv ruskende galt.

Eller vi kan legge godviljen til og si at de ikke har sett siden. Eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Woola skrev:

Så du mener at ingen fra hele cavalietmiljøet har hatt mulighet til å påvirke denne teksten? 

Som medlem i raseklubben har i alle fall ikke jeg hørt et kløyva ord om det. Og jeg regner med at jeg også inngår i denne klubben som bidrar til å skape så store fordommer? Eller er det styret du mener når du sier klubben? Eller kanskje bare de medlemmene av styret som bedriver strutsementalitet? Da er vi isåfall nede på en håndfull individer.

35 minutter siden, Woola skrev:

Siden  de som sitter på toppen åpenbart ikke ser nødvendigheten i å rette på noe, forsterker det mitt inntrykk om at noe er riv ruskende galt.

Det er mye som er riv ruskende galt. For eksempel ble kortsnute-prosjektet til NKK nedstemt i styret, med tre mot to stemmer. 

Poenget mitt er at du ser ut til å fordele fordommer til alt og alle som er en del av miljøet, som om det skulle vært en homogen gruppe, og ikke der de faktisk hører hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig at ansvaret ligger hos en håndfull personer. Men jeg forventer at medlemmer av klubben som ser denne teksten gjør alt de kan for å bringe dette videre oppover.

Det er nemlig deres fordømte plikt som klubb- å gjøre potesielle valpekjøperer oppmerksom på hva de må være oppmerksom på. Det bør jo være i deres eget interesse.

Men styrene i klubbene må først anerkjenne at det ER store helseproblemer jevnt over på hele rasen- det er gjerne der det skorter. Jeg kjenner best til mopsemiljøet, og for å si det forsiktig- det går ikke helt inn...

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, QUEST skrev:

Hvilket prosjekt er det snakk om nå? 

Det er en arbeidsgruppe som skal kartlegge problemer og utrede avlstiltak for kortsnutede raser.

Og for de som måtte være spesielt interessert, cavalierklubbens vedtak mot å delta:

http://www.cavalierklubben.no/uploads/4/8/3/7/48376063/referat_fra_styremøte_020816_med_protokolltilførsel.pdf

http://www.cavalierklubben.no/uploads/4/8/3/7/48376063/styrereferat_fra_tlfmøte_i_nck_19.12.2016-auds_versjon.pdf

Greit å vite hvem det er man kritiserer før man skyter fordommer i alle retninger, liksom :whistle:

RedDet er ikke rart rasen går til helv... når et hårfint flertall i styret motarbeider de helsetiltakene medlemmene ønsker seg. Og det gjelder ikke bare kortsnuteproblematikk, det er bare å gå inn på cavalierklubbens hjemmesider og lese møtereferater hvis man virkelig vil bli mørkeredd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Wilhelmina skrev:

RedDet er ikke rart rasen går til helv... når et hårfint flertall i styret motarbeider de helsetiltakene medlemmene ønsker seg. Og det gjelder ikke bare kortsnuteproblematikk, det er bare å gå inn på cavalierklubbens hjemmesider og lese møtereferater hvis man virkelig vil bli mørkeredd...

Ja, det får en si..det er åpenbart at helse er i høysetet og første pri, hos en del av styremedlemmene..:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...