Gå til innhold
Hundesonen.no

Fjelltur med barn - forslag


Yodel
 Share

Recommended Posts

Vi har to basenjier og to unger (nå 6 og 8) som vi pleier å dra med på fjellturer nå og da. 
I fjor gikk vi Gaustadtoppen og Preikestolen. 
I sommer gikk vi besseggen og moskussafari på Dovrefjell. 

Det fjellet / den turen vi bare MÅ oppleve er da...?

Galdhøpiggen hadde jo vært kult, men de tillater ikke hund over breen, og vil gjerne ha med oss alle i familien. 

Max 7-8 t unna Oslo / området. Helst ikke mer enn en 5 timers kjøretur unna. 
Ikke vanskeligere enn Besseggen. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Yodel skrev:

Vi har to basenjier og to unger (nå 6 og 8) som vi pleier å dra med på fjellturer nå og da. 
I fjor gikk vi Gaustadtoppen og Preikestolen. 
I sommer gikk vi besseggen og moskussafari på Dovrefjell. 

Det fjellet / den turen vi bare MÅ oppleve er da...?

Galdhøpiggen hadde jo vært kult, men de tillater ikke hund over breen, og vil gjerne ha med oss alle i familien. 

Max 7-8 t unna Oslo / området. Helst ikke mer enn en 5 timers kjøretur unna. 
Ikke vanskeligere enn Besseggen. 
 

 

Galdhøpiggen kan du gå fra Spiterstulen http://www.spiterstulen.no/turer/galdhopiggen/    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Bukkelegret?

Den er under vurdering. Er jo i det samme området som besseggen, men noe enklere trass brattere opp/ ned stigninger om jeg har skjønt det rett?

Akkurat nå, lijenta skrev:

Galdhøpiggen kan du gå fra Spiterstulen http://www.spiterstulen.no/turer/galdhopiggen/    

Hmm... altså mulig å gå på egenhånd, uten fører og utenom breen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Yodel skrev:

Den er under vurdering. Er jo i det samme området som besseggen, men noe enklere trass brattere opp/ ned stigninger om jeg har skjønt det rett?

Hmm... altså mulig å gå på egenhånd, uten fører og utenom breen? 

Har ikke gått der selv men en kompis gikk opp alene med to hunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Yodel skrev:

Den er under vurdering. Er jo i det samme området som besseggen, men noe enklere trass brattere opp/ ned stigninger om jeg har skjønt det rett?

Hmm... altså mulig å gå på egenhånd, uten fører og utenom breen? 

Er litt bratt ned selve legret, men der er det taurekkverk til å holde seg i. Tror det er det vakreste stedet jeg har vært :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunga :) aner ikke om avstanden fra oslo eller såc men absolutt en veldig fin tur, noe lang da, men er man vant til å gå i fjellet og har mat og klær for været er det ikke en uoverkommelig tur i det hele tatt. Men man bør starte tidlig da, er ca 10 timer å gå tur/retur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Yodel said:

Den er under vurdering. Er jo i det samme området som besseggen, men noe enklere trass brattere opp/ ned stigninger om jeg har skjønt det rett?

Hmm... altså mulig å gå på egenhånd, uten fører og utenom breen? 

Ikke noe problem å gå til Galdhøpiggen uten bre og fører fra Spiterstulen. Det er en ganske lang tur, men veildig fin. Vi gikk hele familen, mor som passet på alle, far med litt alvorlig høydeskrekk (men fjellelsker deluxe), meg på 14-15, lillesøster på 12-13 og lillebror på 6-7. Vi kom opp alle sammen. Rett før toppen er det en ganske stor snø"flekk" som kan være slitsom å gå opp, men mamma visste om dette, så hun hadde med tre søppelsekker i sekken sin som vi fikk bruke som akebrett ned igjen. Det husker jeg som det morsomste på hele turen :) 

Og mannen min gikk med hundene våre for 2 år siden, samme turen. Det gikk fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.9.2017 at 3:10 PM, Pringlen skrev:

Er litt bratt ned selve legret, men der er det taurekkverk til å holde seg i. Tror det er det vakreste stedet jeg har vært :wub:

*vurderes*

På 3.9.2017 at 9:43 PM, Krilo skrev:

Trolltunga :) aner ikke om avstanden fra oslo eller såc men absolutt en veldig fin tur, noe lang da, men er man vant til å gå i fjellet og har mat og klær for været er det ikke en uoverkommelig tur i det hele tatt. Men man bør starte tidlig da, er ca 10 timer å gå tur/retur. 

Besseggen stod med tidsestimat 6-8 t. Vi brukte litt over 10. 
Så en tur som estimeres 10 timer blir fort 14. Det er litt langt enda dessverre. 

På 4.9.2017 at 5:46 AM, Mud skrev:

Jeg er bare imponert over at du får til å gå sånne turer med barn jeg :blink:

Her oppstår det fortsatt plutselige og langvarige bråstopper . 

Det går faktisk overraskende bra. Men vi bruker tid på å forberede de på turen mentalt, studere kart og se på bilder etc. 
Mange pauser, litt lek og turproviant hører også med :)

På 4.9.2017 at 8:37 AM, Annegru skrev:

Ikke noe problem å gå til Galdhøpiggen uten bre og fører fra Spiterstulen. Det er en ganske lang tur, men veildig fin. Vi gikk hele familen, mor som passet på alle, far med litt alvorlig høydeskrekk (men fjellelsker deluxe), meg på 14-15, lillesøster på 12-13 og lillebror på 6-7. Vi kom opp alle sammen. Rett før toppen er det en ganske stor snø"flekk" som kan være slitsom å gå opp, men mamma visste om dette, så hun hadde med tre søppelsekker i sekken sin som vi fikk bruke som akebrett ned igjen. Det husker jeg som det morsomste på hele turen :) 

Og mannen min gikk med hundene våre for 2 år siden, samme turen. Det gikk fint :)

Hmm.. hvor lang tid brukte dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Signerer at bukkelægret er en flott tur! Litt bratt enkelte plasser, men tau man kan bruke som hjelp for å komme seg opp som sagt. Gikk med to settere, og det gikk fint med noen dytt i rumpa innimellom. Møtte dog noen dansker som var sjokkert over hvor bratt det var, og som vi måtte hjelpe i noen bratte partier :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Yodel said:

*vurderes*

Besseggen stod med tidsestimat 6-8 t. Vi brukte litt over 10. 
Så en tur som estimeres 10 timer blir fort 14. Det er litt langt enda dessverre. 

Det går faktisk overraskende bra. Men vi bruker tid på å forberede de på turen mentalt, studere kart og se på bilder etc. 
Mange pauser, litt lek og turproviant hører også med :)

Hmm.. hvor lang tid brukte dere? 

Åh, dette er jo så lenge siden... Det er faktisk 20 år siden :P (shit! jeg har blitt gammel! :huh:). Men jeg tror kanskje vi brukte 8-9 timer... Nå vet jeg ikke hvor gamle kidsa som skal være med er, men hvis de er for unge er det jo en fin tur å ta når de blir eldre :) (jo, det så jeg jo i startinnlegget nå, beklager :P ). 

Men uansett er det jo avhengig av hva barna er vant til og hva foreldrene tror de klarer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...